HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Pure vinyl inställlningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2011/10/09 :  21:54:52  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
Jag använder sedan en tid Pure vinyl för att digitalisera mina vinyler. Jag har provat lite olika inställningar men vet knappt vad jag håller på med då jag är långt ifrån duktig på data och inspelningsformat. Finns det någon som kan Pure vinyl och vill guida?

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2011/12/15 :  23:14:34  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
Fortfarande ingen som använder detta program och kan dela med sig av sina kunskaper?

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/12/16 :  06:27:27  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Nej,
jag har lika svårt att inse nyttan med Pure Vinyl som JCBrum i det här foruminlägget
http://www.computeraudiophile.com/content/Pure-Vinyl#comment-14178
såvida du inte dessutom har en Seta Model L phono preamplifier för 3.800 USD
http://www.stereophile.com/phonopreamps/seta_model_l_phono_preamplifier/
som rekommenderades i Streophile
http://www.stereophile.com/phonopreamps/pure_vinyl_lp_recording_amp_editing_software/index.html

JCBrum nämner att han använder UA-25 och ett vanligt RIAA-steg, det gör jag också, fast lite nyare - Edirol UA25-EX.
Den använder jag till mycket annat också, t.ex. liveinspelningar, överföring DAT-inspelningar till hårddisk, akustikmätningar etc.

Jag har min Lyra-pickup ansluten till en McIntosh C2300 som har helt separata ingångssteg för MC och MM-pickuper. Srvr Out från Macen ansluter jag helt enkelt till linjeingången på UA-25EX och efter att ha tvättat skivan i min VPI HW17f är det bara att spela in med exempelvis Audacity.
78-varvare rippar jag med en OM78-pickup ansluten till MM-ingången och ansluter i stället en Pre-out till UA-25EX och inaktiverar slutstegen, monitor lyssningen får jag göra via datorhögtalarna.
Macens tonkontroller använder jag för att på gehör emulera skillnaden 78-varvarnas eq och RIAA.

Namnet Pure Vinyl borde kanske bytas ut mot Pure Shellack, där ser jag de största möjligheterna med programmet.

För övrigt tycker jag att det är overkill att sampla vinyl med 24/192
det räcker med 16/44,1 när nivåerna ligger rätt.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2011/12/16 :  21:34:25  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Och jag kan överhuvudtaget inte inse vitsen med att rippa vinylskivor. Jag vill mena att man spelar vinylskivor för analog känsla och kvalitet och att den digitala världen är en annan värld (som ju också kan vara njutbar).

Ibland vill man äta päron och ibland vill man äta äpplen. Man behöver inte köra sina päron genom en äpplemaskin - man kan äta båda.

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2011/12/16 :  22:34:28  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
"Och jag kan överhuvudtaget inte inse vitsen med att rippa vinylskivor. Jag vill mena att man spelar vinylskivor för analog känsla och kvalitet och att den digitala världen är en annan värld (som ju också kan vara njutbar).

Ibland vill man äta päron och ibland vill man äta äpplen. Man behöver inte köra sina päron genom en äpplemaskin - man kan äta båda."

/ Ulf`

Din beskrivning är ju närmast poetiskt,och så sant.
Jag delar till fullo Din syn på detta, dock skulle jag gärna vilja få över en hel del vinyl till CD så att jag kan njuta även i bilen.


IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/12/16 :  22:37:59  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Det gör jag. Jag rippar endast enstaka vinylskivor som gåva till en eller annan god vän som själv oerhört gärna vill ha någon inspelning från mina samlingar som varken finns att köpa i analog eller digital form, alternativt att den nya digitala återutgivningen är så misshandlad att den inte är lyssningsbar.

Därför har jag inte spenderat en enda krona extra för att kunna göra det.

Schellack (78-varvare) med längre musikstycken som sträcker sig över flera sidor digitaliserar jag understundom för eget bruk för att bibehålla den musikaliska kontinuiteten.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000