HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Format
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/11 :  11:47:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Format



Nu då, är det läge att ta ett beslut på vilka format du vill nyttja för dina lagrade musikfiler.
Eftersom vi som läser detta har intresse av välljud, så hoppar jag över de komprimerade format som förkastar information då dessa inte lämpar sig för arkivering. Vill du hålla ett bibliotek med MP3/AAC-filer levande 'på sidan om#8217; för bruk t.ex. i din bärbara musikspelare så går det utmärkt men då rekommenderar jag varmt att betala några tjugor för ett konverteringsprogram som t.ex. dbPowerAmp eller Easy CD Converter.

Det var ju ett tag sedan denna tråd uppdaterades och jag påstå att situationen både renodlats och utökats med möjligheter att lagra och spela upp även filer i s.k. DSD-format. DSD betyder Direct Stream Digital och har faktiskt använts i våra CD-spelare i ngn form sedan 1-bits tekniken introducerades i början på 90-talet. För att försöka sammanfatta den komplexa och kontroversiella situationen behöver vi klargöra ett par saker.
Analogt ljud kan lagras i två standardiserade digitala format, pulskodsmodulerat eller pulsdensitetsmodulerat.

Bilden lånad från thephbproject.com.
Pulskodsmodulerat ljud, PCM, beskrivs med ett värde (bitar) x antal gånger per sekund (kHz). Genom att sätta samman dessa #8221;byggklossar#8221; kan man relativt väl beskriva hur den ursprungliga signalen såg ut.
Pulsdensitetsmodulerat ljud, DSD (eller PDM), lagras genom att beskriva snarare hur länge signal uppfattas. Ju fler digitala ettor i följd, desto högre amplitudhöjd. Formatet kallas även bitströmmat. Eftersom ettorna och nollorna kommer mycket, mycket tätare än vid pulskodsmodulering går det även här att återskapa den analoga signalens utseende. Detta innebär dock både kompromisser och fördelar. Kompromissen är framför allt ett högt brusinnehåll i de övre delarna av bandbredden, långt över människans hörsels bandbredd. Fördelen är att att det är ett enklare format att avkoda, i princip skulle du kunna koppla en DSD-signal till en analog ingång på din förstärkare och få ut musik. (Prova dock inte detta då signalen förmodligen behöver bandbreddsbegränsas för att inte förstöra din förstärkare)

Det finns givetvis avarter av dessa ffa internt i vissa CD-spelare, DAC-ar och liknande men jag känner inte till att de skulle användas i ngn omfattning för att lagra musik på hårddisk.


PCM, pulskodsmodulerade format

Det vanligaste och därmed mest funktionella är dock fortfarande PCM och där har vi i stort sett fyra format att välja på: WAV, AIFF, FLAC, ALAC. Vilka egenskaper har då dessa?

WAV är en förkortning av WAVeform Audio Format och är väldigt likt sättet vi lagrar information på CD-skivor. Det påstås låta bättre än de komprimerade formaten och är väldigt kompatibelt med alla tänkbara spelare. Nackdelen är att formatet inte har stöd för taggar, alltså information om artist, titel, omslagsbild etc. Detta blir jobbigt om man vill flytta sin musiksamling till en annan uppspelare eller kanske en annan datormiljö. Formatet stöds av de allra flesta uppspelarna. En CD-skiva lagrad i WAV tar oftast upp runt 300-500Mb på din hårddisk.

AIFF står för Audio Interchange File Format och är i grund och botten mycket likt WAV. AIFF har sina rötter i Apple Macintosh-världen medan WAV är rotat i Microsoft-myllan. AIFF, eller AIF som det ibland kallas, har lika goda ljudegenskaper som sin Microsoft-kusin, men har bättre stöd på Apples produkter. De flesta uppspelare brukar dock hantera detta format utan knot. Den största fördelen med AIFF är att du har fullt stöd för att lagra information i filen såsom omslagsbild, titel, artist etc. Storleken på en lagrad CD-skiva i AIFF är ungefär som WAV, ca 300-500Mb.

FLAC betyder Free Lossless Audio Codec och är ett format som skiljer sig från de båda första i och med att filerna packas ihop, i likhet med hur man zippar filer för arkivering. Detta sker dock utan att man förkastar information som i t.ex. MP3-formatet. Storleksminskningen blir därför ganska blygsam i jämförelse med t.ex. MP3. En CD lagrad i FLAC tar upp ca 55-70% av utrymmet jämfört med WAV/AIFF, oftast runt 250-350Mb. FLAC har fullt stöd för taggar, dvs omslag, titel etc.
Edit 20131115:
FLAC måste inte vara komprimerat, XLD (på Mac OSX) har möjlighet att ställa komprimering till "None", dvs helt okomprimerade filer i form av FLAC-filer. Även dbPowerAmp klarar detta.
Personligen uppfattar jag dessa som likvärdiga ljudmässigt med AIFF/WAV, men med fullt stöd för omslag och liknande.
Edit 20160316:
Jag har sedan tråden uppdaterades senast omvandlat hela mitt bibliotek till okomprimerad FLAC och upplever inga bekymmer med att varken spela upp dessa filer i varken fysiska mediaspelare eller mjukvara, inte heller att strömma det med te.x UPnP servrar över nätverket.


ALAC står för Apple Lossless Audio Codec och finns bl.a. tillgängligt i iTunes. (Filerna får dock en ändelse som kan förvirra; .m4a) Formatet påminner mycket om FLAC men kommer från Apple-världen.
Inte riktigt lika etablerat i olika uppspelare, men många har stöd för detta. Storlek och taggning motsvarar egenskaperna för FLAC. (Äger du en Apple Airport Express använder du formatet för att strömma ljud till denna, oavsett det ursprungliga)

Vissa anser att ljudet generellt är bättre ifrån musik lagrad i de båda förstnämnda formaten. Huruvida man håller med eller inte är upp till var och en. En sak är dock helt säker, du kan omvandla mellan dessa olika format utan att tappa information.
Med andra ord, om du bestämt dig för att rippa din cd-samling till FLAC-formatet behöver du inte oroa dig för att behöva göra om detta om du upptäcker att WAV låter bättre. Det finns gratis omvandlare som gör om ditt bibliotek utan större mankemang.

DSD, Pulsdensitetsmodulerade format (Bitstream)

Och om jag har en DAC som kan hantera DSD-filer då? Då kan du hämta hem eller lagra musik i filformaten .dsf eller .dff eller till och med som skivavbildningsfiler, .iso.
Många uppspelningsprogramvaror som JRiver MC, Foobar, Amarra kan spela upp dessa filer.
Oavsett hur du väljer att spela upp dem så rekommenderar jag starkt att lagra din DSD-musik i .dsf-formatet då det är okomprimerat och har stöd för taggning.

Det kommer en ny sektion om uppspelning av DSD-filer inom kort. Många distributörer tillhandahåller kostnadsfritt musikexempel för utvärdering och jämförelse.


Generellt, gäller alla format

Taggar, Metadata, filinformation är olika namn på samma sak. Din FLAC-fil kanske heter Song1.flac, men när du spelar upp den i t.ex. J River Media Center så dyker informationen upp direkt och medan låten spelas visas skivans omslag. Detta beror på att detta data lagras också i filen, tillsammans med musikinformationen. Det riktigt braiga är att om du kopierar skivan till din nyinköpta dator så finns all denna information kvar i varje fil. Om du t.ex. har valt att spara dina musikfiler i WAV-formatet så kommer du att kunna ge dessa information i t.ex. Windows Media Player eller iTunes om artist, låttitel och omslag, men när din gamla dator kraschar och dina filer skall spelas upp i den nya datorn så finns inte ett skvatt data kvar om filerna..

Lossless och Lossy
Lossless filer är sådana som komprimeras men utan att förkasta information. Det funkar eg som zipfiler och en väldigt ovetenskaplig förklaring är helt enkelt att man kan beskriva en sekvens med tecken på ett kortare sätt.

eeeeffaddddddgggg skulle t.ex. kunna skrivas 4e2fa6d4g
Vi sparar i detta fall utrymme genom att skriva information i "kodad" form. Den första strängen tar upp 17 tecken medan samma sträng i komprimerad form tar upp bara 9 tecken.

De format som faller under rubriken Lossy är ju bl.a. MP3, AAC (iTunes Music), Ogg Vorbis (Spotify). Dessa format förkastar en del information och här är det inte lika enkelt att beskriva hur det går till. Man kan dock få en liten inblick genom att tänka sig att starkare ljud i ett musikstycke oftast döljer de som samtidigt presenteras i lägre ljudnivå. Här kasserar man helt enkelt den information som man "tror/vet" att vi inte uppfattar alls eller åtminstone inte hör tydligt.
Wikipedia har lite mera information om detta, även om man beskriver det med bilder som exempel. Det är för övrigt två branschorganisationer som tagit fram specifikation för hur man nyttja de båda vanligaste formerna av Lossy komprimering; MP3 står för MPEG Layer 3, och MPEG i detta fall står för en av organisationerna: Moving Pictures Experts Group. JPEG som används för bilder är framtaget av Joint Photographic Experts Group.

Edited by - AlfaGTV on 2016/03/16 10:39:42

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/10/21 :  17:03:25  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Saknar OGG (http://en.wikipedia.org/wiki/Ogg) i listan!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/21 :  18:14:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag saknarAPE(Monkey's Audio) som är ett bättre format än Flac då det komprimerar lite(marginellt) mer men framförallt har snabbare algoritmer, vilket gör det lämpligt för lite äldre datorer..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/21 :  21:10:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tjo!
Ogg kommer jag inte att ta upp, då:
Ogg is only a container format. Det är för all del flera av de nämnda formaten men i Ogg-containern lagras endast komprimerade format förutom ev. FLAC-innehåll.


APE kanske kan vara intressant att nyttja, men hur vanligt är det?

MVH /Micke

Edit: förtydligande

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/10/24 05:43:16
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2011/10/21 :  21:17:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det more10 menar egentligen kanske är http://en.wikipedia.org/wiki/Vorbis ?

Fast det är ju förstörande komprimering...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/22 :  09:10:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
APE är/var iaf en väldigt vanlig encoder som har flera fördelar över flac och det går att få tag på mycket musik i detta format..
Men som med alla konkurrerande format brukar endast ett överleva, vilket i dagsläget ser ut att bli flac då den är open-source och har haft stöd för dom flesta plattformar länge vilket inte APE har haft..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/10/22 :  09:28:06  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
AlfaGTV: Egentligen är WAV också en container(eller egentligen en wrapper) så den kanske inte det ska heller finnas med
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/22 :  18:38:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Lovan, visst är det det, men i de fall vi nyttjar WAV-formatet så är det för att lagra PCM-kodad musik. Åtminstone för egen del...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2011/10/23 :  11:20:31  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Nu har jag provat å rippa i EAC å fått det att fungera.
Problemet är nu när taggar inte finns så blir det kaos i J-River media jukebox som jag har i denna datorn.

Den verkar inte fatta att mapparna har ett namn.
Det står numera "Unassigned"

måste jag gå in i J-River manuellt å döpa varje platta jag rippar eller finns det nån enklare väg

/


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/23 :  13:50:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Imperial, rippar du till WAV?
Isf har jag full förståelse för att JRMC inte hittar nån metadata. Stödet för taggar i WAV är väldigt sporadiskt implementerat i olika spelare och ripp-applikationer.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2011/10/23 :  14:34:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jo jag provar å rippa till wav nu.
Jag laddade ner jrmc på denna datorn å det går att skriva in info till musiken i jmrc men rensar man "clear library" så förlorar den data.

EAC lägger ner musiken snyggt på disk så det går att få ordning den vägen.

Kan EAC rippa till aiff?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/23 :  19:57:22  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Det ska gå bra Imperial. Du får lägga in "sox" på likande sätt som flac i EAC. Googla så ska du nog finna någon bra beskrivning...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/10/24 :  07:31:36  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Kan verkligen FLAC ha inbäddade omslag i sig?
AIFF kan ju inte det. Omslagen ligger ju oftast i samma mapp eller i en annan specifik mapp med omslag som sedan hänvisas till när en FLAC eller AIFF låt spelas.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/24 :  08:01:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Näru Hornta, nu är du nog ute och cyklar.. Både AIFF och FLAC tar inbäddade omslagsbilder. Och jag har inte sett ngn spelare av formaten som misslyckats med att visa informationen. Det låter lite som att du spelar med ngn speciell programvara?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/10/24 08:02:05
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/10/24 :  08:45:41  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Fungerar AIFF på en Windows-pc med JRMC ?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/24 :  08:52:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja! Inga bekymmer. JRMC är nog en av de mest flexibla spelarna då det gäller format och inställningsmöjligheter.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/25 :  19:06:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hittade en väldigt bra förklaring på hur lossless-formatet fungerar, ifall du vill lägga med det..
quote:
by aflockhart - 1/28/08 2:30 AM

In Reply to: Perspective by roshanmani

Imagine your file laid out as a long stream of letters. (In fact, when you encode a file and turn it into a sequence of bytes, that's quite close to what it is.)

A LOSSLESS compression scheme would look for patterns in this long string that can be expressed in a shorter form. So instead of "xaaaaaaaabcdddebcdbcdebcd" (length 25) it might use "x8abcdddebcdbcdebcd" (19). It might also look for patterns that turn up regularly in the string and store these in a 'lookup table' so the above might become "x8aZddeZZeZ:Z=bcd" (17). And so on, with other smarter ways to shorten the string. The storage required is getting less, but you can ALWAYS decode the short string to get back to the exact original version.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/10/26 :  18:07:40  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
AlfaGTV: Köra bara iTunes.
Kanske är ute och cyklar, men konstigt nog verkar inte mina AIFF filer bädda in omslagen när jag försökt utan jag varit tvungen att köra m4a för att omslagen ska bäddas in. Man kanske måste ladda om iTunes eller list-vyn för att det skall uppdateras. Men nu är skillnaden mellan m4a och AIFF inte speciellt stor och m4a tar mindre plats vilket gör ändå att det formatet får stanna.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/10/26 :  18:35:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har inga problem med att klistra in omslagen i AIFF-filerna i iTunes. Faktum är att jag använder iTunes till detta när dBpoweramp inte hittar bilder till skivan.
Jag lägger in bilderna manuellt med iTunes. Jag tror inte att iTunes automatiskt bäddar in bilderna utan istället lägger dem i en databas separerade från musikfilerna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/09/14 :  08:25:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har fullständigt missat svara på Hornta's undran... Om du tittar i tråden om iTunes så finns det på ungefär halva sidan en beskrivning på hur du hanterar omslag i iTunes, "Redigera metadata, taggar, med iTunes"
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2012/09/14 :  14:40:11  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Kanontråd! Det finns massvis i wiki'n på hydrogenaudio också: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Hydrogenaudio_Knowledgebase:Main_Page
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000