HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Sonos musiksystem
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/11 :  21:37:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Här kommer en liten redogörelse för Sonossystemet såsom jag nyttjar det idag.

Sonos-systemet är ju framför allt designat för flerrumsslösningar där man har olika enheter i olika delar av huset, t.ex. en enhet i vardagsrummet som spelar upp t.ex. Klingan i P2 på söndag förmiddag. Har man en annan enhet i sovrummet kanske frun vill lyssna till något trevligt ambient musik från samlingen på NAS medan hon läser.

Mitt val av Sonos-enhet blev ZonePlayer 90, den billigaste enheten i Sonos sortiment men också den mest flexibla för mina önskemål. Det är en liten vit lådda som man ansluter till sitt nätverk hemma. Det finns flera andra varianter, flera med inbyggd förstärkare och även med högtalare.

Naturligtvis hittar du information om produkterna på Sonos hemsida

Okej, vad gör då denna lådda? Jo, den låter dig välja en ljudström från ett flertal olika källor och skickar denna ut till enhetens RCA-anslutningar (och samtidigt till de digitala utgångarna, optisk och koax) Dessa utgångar är enkelt konfigurerbara mellan fast volym ut eller variabel.

Vilka indata tar då denna enhet? Jo, den har möjlighet att hämta musik från följande källor:
1. Musikbiliotek (De NASar, datorer eller liknande som finns utdelade på ditt nätverk)
2. Radio (En förbaskad massa internetradiokanaler finns tillgängliga, jag nyttjar dock i stort sett bara SR P1, P2 och P3)
3. Musiktjänster (T.ex. Spotify)
4. Line in (Här ansluter du vad du vill, t.ex. din vinylskivspelare+RIAA)

Hur styr man denna manick då? Det finns ju inte ens en på/av-knapp på den, bara volym. Jo, den är byggd för att fjärrstyras över trådlöst nätverk. Endera med Sonos egen fjärrkontroll med display, men den är inte så prisvärd i min mening. Nej, det är smidigare och billigare att nyttja din smart-phone eller läsplatta, alltså iPad eller en telefon med Android. Jag har idag tre olika enheter som kan användas för att manövrera min enhet; iPad'en använd mest och har den tydligaste överblicken. Min iPhone används också, likväl som min iPod Touch. Du kan också styra din Sonos-enhet med en programvara ifrån din dator.
För övrigt behöver du ansluta minst en av dina Sonos-enheter med kabel till ditt nätverk eller din router. Sedan kan den kommunicera med dina övriga enheter trådlöst som den själv etablerar och ställer in.

Så här ser gränssnittet ut på iPad, det är sig ganska likt på iPhone/iTouch men lite annorlunda fördelat.




Klicka på bilderna för att se dem i naturlig storlek!

För och nackdelar då?
Nackdelarna först:
Det finns enheter som lämnar bättre ljud, speciellt analogt ut
Man behöver ha ett befintligt nätverk och lämplig fjärrstyrningsanordning, dvs iPad, smartphone eller dylikt.
Det finns inget stöd för högre bitrates än CD-formatet

Fördelarna är flera
Strömsnålt system som INTE kräver att man har nån PC stående och dundrande i en skrubb.
Underhållsfritt, inga Windows uppdateringar, virus etc.
Skapar sitt egna trådlösa nätverk mellan flera enheter.
Snabbt och bra gränssnitt! Flexibelt och lättanvänt, alla fattar!
Det låter riktigt bra! Speciellt om man nyttjar en bra extern DAC.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2011/10/12 :  08:00:38  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Toppen att du delar med dig av dina erfarenheter av Solos systemet!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000