HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Lagring
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/11 :  11:41:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Lagring

Hur vi än vänder och vrider på det hela så behöver vi ju spara vår musik någonstans. En del av oss väljer att spara musiken på den dator vi också använder för att spela upp densamma ifrån.

Andra väljer att lagra musiken på externa hårddiskar som ansluts till datorn, eller kanske ännu smidigare på en s.k. NAS. NAS betyder Network Attached Storage och en sådan kommer du åt via ditt nätverk. Fördelen med detta kan vara att du kommer åt musiken ifrån mer än en uppspelare, och även samtidigt. Om du t.ex. vill lyssna på Iron Maiden i lurar i ett rum samtidigt som frun vill spela Julio Iglesias i vardagsrummet samtidigt så är det fullt möjligt. Innan du påpekar att detta funkar även via EN dator, så är det inte riktigt lika enkelt att genomföra.
Förutom detta har många NAS:ar inbyggda serverfuntioner för att tillhandahålla t.ex. musik till Squeezebox-enheter eller Linn DS-enheter.

Väljer du att lagra musiken på hårddisken i den dator du använder för uppspelning så behöver du inte fundera på nätverk och infrastruktur, då bör du kanske fokusera på hur du säkrar dina rippningar som du kostat på en massa timmar att genomföra. Men dit kommer vi strax, hav tålamod!

Om man väljer att lagra sin musik i de okomprimerade formaten AIFF eller WAV så innebär detta att du i runga slängar kan lagra 2000 album i CD-kvalitet per Terabyte lagringsyta. En extern USB-disk som lagrar 1Tb, Terabyte, kostar lite mera än en femhundring idag. Och det borde väl räcka till att börja med! Det låter nästa orimligt, men betänk också att när man väl har kommit igång är det lätt att byta till sig musik, samt att köpa högupplöst från nätet, och de högupplösta filerna tar ordentligt med plats.
Om jag tittar in på min egen NAS ser jag att jag har ca 400 album lagrade i CD-formatets upplösning och dessa tar upp ungefär 280Gb diskutrymme.
Nu har jag inte så många högupplösta album ännu, men där kan du nog räkna med ett snitt på runt 2Gb per album och det blir naturligtvis skillnad om det byggs på.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/10/11 20:40:47
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000