HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/10/14 :  21:18:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Denna artikel om Squeezebox-spelarna får nu ses som historia.
Historia kan också vara intressant.
Företaget Slim Devices som utvecklade spelarna var pionjärer, det fanns inga nätverksspelare på marknaden förrän detta företag släppte sin första spelare.
Efter att Logitech köpte företaget, så slutade utvecklingen av Squeezebox-spelarna och varumärket försvann. Nu har alla tillverkare av hifi nätverksspelare i sitt program, men under en period dominerade Squeezebox-spelarna marknaden och det fanns nästan inga konkurrenter.
Slut på uppdatering, nedan den ursprungliga artikeln som skrevs 2011, då spelarna egentligen redan var på väg ut ur marknaden:


Squeezebox har blivit ett begrepp när det gäller nätverksspelare.
Anledningen är att en spelare med namnet Squeezebox dök upp tidigt och att den kunnat dominera marknaden under en rätt lång tid utan några egentliga konkurrenter.
Squeezebox var helt enkelt under en period det enda alternativet för audiofiler som ville ha en nätverksspelare som kunde hantera de flesta musikformat och som kunde kopplas till en extern DA-omvandlare för att få till ett riktigt bra ljud.

Tyvärr har Logitech bestämt sig för att lägga ned Squeezebox och istället enbart satsa på nätverksradioapparater. SB fins fortfarande att köpa i butikerna och programvaran kommer att leva vidare.


Historik

Squeezebox är samlingsnamnet på en grupp nätverkspelare från företaget Slim Devices som köptes upp av Logitech 2006. Företaget grundades av ett gäng entusiaster år 2000 som kom på den lysande idén att ta fram en musikspelare som via ethernet kunde kommunicera med en dator och därifrån hämta musik lagrad på hårddisken för uppspelning i stereoanläggningen.
Man tog för detta ändamål fram en programvara som man över internet gjorde tillgänglig för alla som ville vara med och utveckla och en "community" bildades för vidare utveckling av programmet. Än idag utvecklas programmet genom frivilliga insatser.

Den första spelaren dök upp 2001 och kallades SliMP3 och vilket format den kunde hantera kan vi lista ut genom namnet.

SliMP3, världens första nätverkspelare

Ethernet var inte så snabbt på den tiden så att man vågade hantera andra format.
Men detta ändrades snabbt och när den ersattes av en ny spelare som fick namnet Squeezebox år 2003, så stöddes format som WAV och AIFF. Spelaren försågs också med seriösa digitalutgångar eftersom många i communityn var audiofiler som ville ha möjligheten att krama ut mer välljud genom att koppla spelaren till en extern DAC.
Det här särskiljde den från de efterapningar som exempelvis Roku Soundbridge som så småningom dök upp. Med nästa generation som kom 2005, så utökades de format som stöddes och spelaren kunde i stort sett hantera alla format på marknaden samt internetradio.

Squeezebox V3, som senare fick namnet SB Classic

2006 tog företaget fram en påkostad spelare som riktade sig direkt till audiofiler, Squeezebox Transporter. Denna spelare bidrog till att nätverkspelare nu började betraktas som seriösa musikspelare.

Transporter

Alla dessa nämnda spelare utom Transporter saknar knappar utan styrs helt och hållet av en IR-fjärrkontroll.

Idag hittar vi två spelare i butikshyllorna, den äldre Squeezebox Duet och den senaste, Squeezebox Touch.

Dessutom finns olika varianter av internetradioapparater, men dessa struntar vi i, sådana finns numera tretton på dussinet. Kan dock vara värt att nämna eftersom de fungerar precis som Squeezeboxspelarna. SB Boom och SB Radio heter de.

SB Radio

Först lite om programvaran:

Som nämnts tidigare så är programvaran av open source och som utvecklas av okända människor på Internet. Det är både en styrka och svaghet. Styrkan är att det blir väldigt mångsidigt och att det inte byggs in begränsningar av marknadspolitiska skäl. Alla av mig kända musikformat stöds. Alla spelare förutom Touch kräver detta program installerat i datorn.
Svagheten är att du får nöjet att leta buggar och att utvecklingen går i snigelfart.
Ett gott råd är att som vanligt vänta lite med installationen av den senaste uppdateringen.
Programmet har bytt namn ett antal gånger under åren och heter numera Squeezebox Server Logitech Mediaserver. Det laddas ned från Logitechs hemsida och kommer att arbeta i bakgrunden i din dator för ständig kommunikation med din Squeezebox.
Det finns olika varianter för olika operativsystem samt även för nätverkshårddiskar.
Man kan alltså lägga programmet i en NAS om man har musiken lagrad i en sådan och därmed behöver man inte ha igång en dator.

Interfejset bygger på att du använder datorns webläsare och presenteras som en websida. Här kan du styra spelaren och skapa spellistor.

Inte lika smidigt som iTunes men den fungerar. När du installerar den uppmanas du att tala om var du har din musik och programmet scannar igenom ditt musikbibliotek. En nackdel är att när du lägger in ny musik så måste du beordra programmet att scanna på nytt. Det går dock rätt snabbt. Detta kan du sköta via en kontrollpanel.
Det går också at göra en koppling till iTunes så att programmet hämtar information från iTunes om musikbiblioteket och spellistor skapade där.
I programmet finns också ett antal websidor för olika inställningar.
Du kan inte adminisrera ditt musikbibliotek med programmet.
Däremot kan du styra din SB härifrån och skapa spellistor.

Nytt:
Programmet har bytt namn till Logitech mediaserver. Det är oklart om Logitech har tagit över utvecklingen av programmet.
Programmet har uppdaterats till att kunna hantera bilder och video, förmodligen för kommande Logitech-produkter.

Nätverk

Till skillnad mot Sonos och Airport Express så etablerar inte Squeezebox ett eget nätverk utan kan bara haka på ett befintligt nätverk. I gengäld så går det smidigt och jag har aldrig haft några problem vid installation. Spelaren låter dig välja nätverk, du knappar in eventuell krypteringskod och därefter letar spelaren upp datorn med installerad programvara.
Du kan ha flera spelare igång samtidigt och låta dem spela olika musik eller välja att låta dem vara synkroniserade.

Musiktjänster

Det finns stöd för en uppsjö av olika musiktjänster, bl.a. Spotify.
Dessutom internetradio.
Många skulle i princip kunna nöja sig med Spotify och internetradio och strunta i att ha musik på hårddisk. Då behöver datorn inte vara igång. Men för mig är det som att svära i kyrkan.
Då utnyttjas inte Squeezeboxens fulla ljudpotential.

Squeezebox Duet

Den här togs fram som ett svar på Sonos läckra Wifi-kopplade fjärrkontroll med färgdisplay
Som namnet antyder så är den tvådelad, en fjärrkontroll, tydligt inspirerad av iPod, samt en spelare kallad Reciever utan något interfejs. Istället för att sitta och kisa mot en spelares display borta i hifiracket så sitter du nu och styr musiken som om du höll i en iPod.
Fjärrkontrollen kallas för det fantasifulla namnet Controller, och har en hörlursutgång, så den kan faktiskt fungera som en iPod, fast med datorns hårddisk. Controller kan styra alla Squeezeboxspelare och radioapparater.

Ungefär samtidigt så dök iPod Touch upp med wifikoppling och det dök snabbt upp appar för styrning av Squeezeboxar och gjorde alltså samma jobb som Controller, fast på ett läckrare sätt. iPodens Touch-display gjorde att Controller snabbt kändes omodern.

Dags för en ny Squeezebox, alltså!

Squeezebox Touch

Det första man lägger märke till är den stora touch-displayen. För första gången kan man alltså styra en Squeezebox utan en fjärrkontroll. Annars följer en IR-fjärrkontroll med.
Men det finns fler nyheter. SB Touch kan fungera utan dator genom att man kan ansluta en USB-hårddisk till den. Spelaren har en version av programmet Squeezebox server i sig som möjliggör detta. Ska jag vara ärlig så kändes det segt när jag prövade detta och det hela blev inte bättre när jag samtidigt försökte styra den med min iPod Touch. Då började det att hacka. Och att scanna hårddisken tog en evighet.
Dessutom upplevdes det att ljudet blev lite sämre. Mer om det under Tweaks.
Men det går och det är möjligt att det numera går bättre med den senaste versionen av Squeezebox Server.
Detta är mig veterligt den enda SB-spelaren som stöder 96kHz. De andra klarar bara upp till 48kHz.

Detta är spelaren som jag rekommenderar, gärna ihop med en iPod Touch som fjärrkontroll.
Man kan köpa en sådan begagnad och själv kör jag med första generationens iPod Touch. Fungerar mycket bra.
Ljudmässigt låter den bättre än de äldre, bortsett från Transporter, får vi anta.
Det gäller både de analoga och digitala utgångarna.

Baksidan. Analoga och digitala utgångar, anslutning för ethernet-kabel samt USB-port för minnepinne eller extern USB-hårddisk.


Ljudkvalitet

Jag har ingen erfarenhet av Transporter, så nedanstående gäller de övriga.
Via de analoga utgångarna låter de ungefär som en cd-spelare i samma prisklass.
Inget märkvärdigt, alltså.

Det är via digitalutgångarna som spelarna skapade sig ett rykte bland audiofiler.
Fördelen med nätverkspelare är att överföringen av musik från datorn sker till ett internminne i datorn som kan lagra ungefär en halv minuts musik. Minnet tappas sedan av på ett kontrollerat vis för uppspelning utan några rörliga delar. Det finns alltså förutsättningar för en digital signal med lågt jitterinnehåll. Jag har jämfört med några högklassiga cd-spelare som transporter och SB står sig väl.
Med påkostade externa DA-omvandlare så kan ljudet bli fantastiskt.

Man bör ställa in Squeezebox Server så att programmet omvandlar olika format till PCM i datorn. I annat fall görs detta i spelaren och det verkar som allt arbete som belastar processorn i spelaren försämrar ljudet. Det kan också vara en del av förklaringen till att SB Touch låter sämre när man koplar en USB-hårddisk direkt till den.

Vi har upplevt små skillnader mellan olika losslessformat. Detta har rapporterats vid olika typer av uppspelning via datorer, så det verka inte vara et fenomen förbehållet Squeezebox.
Jag har själv testat ALAC, FLAC, AIFF och WAV.
ALAC har ett lite mer inbäddat ljud jämfört med WAV som låter mer upplöst.
Även FLAC låter ett uns sämre än WAV men här är skillnaderna på gränsen till försumbara.
Skilnaderna finns trots att man gör formatomvandlingen i datorn. Mycket märkligt.

Styra med telefoner och surfplattor

Det har sedan länge funnits appar för iPod Touch och iPhone för att styra Squeezeboxar.
Den ledande appen heter iPeng och finns numera också för iPad.
http://penguinlovesmusic.de/

Logitech har nu tagit fram en app för både Android och Apple-produkter och som kan laddas ned gratis från deras hemsida.
Den fungerar bra men är ännu inte lika avancerad som iPeng.


Tweaks

Hårdvara

Transporter lämnar vi därhän.

Spelarna har enkla nätdelar typ väggbulor och här finns utrymme för förbättringar genom mer påkostade nätdelar.
Inte helt enkelt att hitta sådana dock men lite jobb får ni göra själva.

Själv har jag förbättrat ljudet via digitalutgångarna med hjälp av en "jittermumsare".
Jag använder mig av en Monarchy DIP som har några år på nacken.
Den säljs fortfarande via Monarchys hemsida i en naturligtvis lite mer modern variant än den jag har.

Mjukvara

Spelarna låter bättre om man stänger av WiFin och istället ansluter dem via ethernet-kabel.
Eftersom spelarna har inbyggda antenner som även sänder så är det inte svårt att tänka sig att dessa orsakar störningar.

Rent generellt så förbättras ljudkvalitén ju mindre jobb spelaren måste utföra.
Den enklaste inställningen är att datorn gör all formatomvandling till PCM.

För SB Touch finns det en hel del mjukvarumodifikation som förbättrar ljudet. Tyvärr på bekostnad av funktionaliteten.

Den programvarumodifikation jag använder är Soundchecks Toolbox 3.0.
Det går ju ut på att lätta arbetsbördan så modifikationerna stänger i stort sett av allting i spelaren utom uppspelningen och gör om spelaren till en svart box med död display. Det går att leva med om man använder en smartphone, iPad eller iPod Touch för kommunikation.


http://soundcheck-audio.blogspot.se/2011/11/touch-toolbox-30.html
På denna hemsida hittar ni även instruktioner om hur ni flyttar formatomvandlingen till datorn och annat gott och nyttigt.

Forum
Här hittar ni Logitechs forum om Squeezebox.
http://forums.slimdevices.com/

Edited by - Björn-Ola on 2015/10/29 16:02:15

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/14 :  22:31:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Intressant!

Edit: Ser nu att du visst beskrivit detta!
Kanske kan vara värt att nämna att många nätverksanslutna lagringsenheter s.k. NAS'ar har inbyggd programvara för att tillhandahålla musik till dina Squeeze-enheter. Detta gäller bl.a. QNAP's produkter.
Har man musiken på en dator måste denna utrustas med serverprogramvaran och vara igång vid uppspelning.

Skillnaden med Sonos är att du enbart behöver en NAS med tillgängliga filer. Dock vet jag att flera användare bedömer ljudkvaliteten som högre ifrån Squeeze-systemet.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/10/15 10:22:05
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2011/10/15 :  22:55:24  Show Profile Send benekm a Private Message  Reply
Du har glömt att nämna Squeezebox Boom.
Jag tror att den är påväg att försvinna från Logitech:s sortiment,men kan fortfarande köpas. Det är en riktig kanonmaskin för kök och sovrum.Till skillnad från Radio så har den ingen färgskärm, men har å andra sidan två högtalare (stereo). Låter otroligt bra för sin storlek.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/10/17 :  19:40:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det verkar som Duet också har utgått, men den finns också fortfarande att köpa.
Den här artikeln får nog modifieras med jämna mellanrum.
Jag nämnde bara iförbigående att dessa varianter av internetradioapparater finns, ska jag trycka mer på det?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/12/27 :  07:00:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Vad är bästa firmware för SB Classic?

Finns det någon schysst steg för steg guide hur man ställer in den för bästa ljud?

Påverkas ljudkvaliten om man kör trådlöst eller med ethernet-kabel?

Total novis med en SB Classic på ingång....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/12/27 :  12:52:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag kör med den senaste, Logitech media server.

Det du kan göra på Classic är att ställa in så att musikformatomvandlingen till PCM görs i datorn.

Jag kan också tänka mig att det kan bli en liten ljudförbättring av att stänga av WiFin i spelaren också och köra med kabel.
Det är en av de viktiga modifieringarna i Toolbox för SB Touch.
Tyvärr så finns det ingen motsvarande mjukvarumodifiering för Classic.
Men de två sakerna jag nämnde ovan kan man ju göra.
Jag kanske får komplettera med detta i min artikel. Just nu hänvisar jag till websidan med Toolbox där detta finns beskrivet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/12/28 :  01:18:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Den jag har ser inte ut som den på bilden för classic(det är uppenbarligen en dock), utan är silver med svart display och bär fortfarande namnet Slim Devises.

Googlade runt som hastigast och kollade även i logitech media server...hur gör man härifrån?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/12/28 :  08:55:00  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Se här: http://soundcheck-audio.blogspot.com/2011/11/touch-toolbox-30.html

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/12/28 :  13:54:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Tackar!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/12/29 :  00:23:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Förvånad över ljudet i SB classic, utan extern dac än så länge t om.
Appen till iPhone, logitechs, funkar bra med.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/01 :  19:22:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Hur många här har uppgraderat strömförsörjningen till sin SB? Vad tycker ni det gjorde?
Det blir nog nästa projekt efter att min TDA1541A DAC är klar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2012/01/19 :  12:49:12  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Kan passa på att tipsa om de mjukvaruversioner av uppspelaren/transporter (inte hårdvaran transporter) som finns.

En av fördelarna med dessa mjukvaruspelare är att det kramar ur sig upp till 24/196 som i dagsläget bara transportern (hårdvaran) gör.

Squeezeplay: http://wiki.slimdevices.com/index.php/SqueezePlay
softsqueeze: http://wiki.slimdevices.com/index.php/SoftSqueeze
Vortexbox-player: http://vortexbox.org/documentation/vortexbox-player/ den senare är riktigt intressant då den är inbyggd i den snygga allt-i-ett-lösningen vortexbox som innehåller allt man behöver för digital rippning/delning/lagring/uppspelning. (den stödjer också DLNA, DAAP, sonos osv....) Vortexbox-player är ett egetutvecklat squeezebox-lager ovanpå den kraftfulla och välljudande DMP (Deamon Music Player) Denna lösningen låter RIKTIGT bra och det var den lösningen vi körde hemma hos BAT med hans Lynx-ljudkort. Ni kan höra med BAT om hans erfarenheter.


Själv kör jag en macmini med Squeezeplay som är Win/OSX/linux kompileringen av SqueezeOS (som körs i duettens controller och SB Touch).
Det är en otroligt snygg lösning och jag har en plan om att ansluta en extern touchskärm och skinna om spelaren så att den fyller upp fx en 7" eller 10" skärm med högupplöst albumart. Det blir i princip en Squeezebox Touch på en touchskärm i bokyllan.
På detta sättet så kan jag direkt kontrollera uppspelningen utan att starta ipeng, webbinterfacet eller använda den hopplösa Squeezebox controller (och utan att starta upp plasma-TV:n). Nu används mest Apple Remote via remote buddy (och en mappning av Squeezeplay). SJUKT snygg lösning, nu är det bara att skaffa en bra DAC/PreAmp där man kan styra den analoga volymkontrollen (via Ipeng, webbinterface, Squeezebox controller) och slippa dithering.
Jag är som ni kanske förstår knee deep in Squeeezebox-systemet, men jag tycker att det är omatchat i funktionallitet och smidighet. Jag har tre Squeezeboxar (2 classic en Duett) och två Squeezeplay upställningar i huset. Att synca via Ipeng är omatchat snyggt och man kan spela samma sak i hela huset. Plugins för podcasts, Spotify, webbradio gör att squeezeboxsystemet är min ENDA musik uppspelare jag behöver och kan lyssna på allt jag vill lyssna på, vart jag vill. I Ipeng finns sedan några versioner också möjligheten att spela I din Idevice till hörlurar.

Jag INBILLAR mig att Squeezeplay låter riktigt bra i macminin, men saknar adekvat DAC för att utvärdera. Just nu sitter jag mest och gapar över hur djävla bra Tannoy Arden låter här hemma.

Här kan ni jämföra vad dom olika hårdvaru- och mjukvaru-spelarna klarar av att lira.
http://wiki.slimdevices.com/index.php/SqueezePlay_Audio_Playback

jaja, lite rörigt, men kul iaf.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/03/04 :  14:44:37  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Först ett stort tack till Björn-Ola för den här tråden, och många intressanta inlägg i den här avdelningen tidigare!

Om inte jag minns fel så finns det en gammal tråd med rekommenderade inställningar i Logitech Media Server (eller snarare tidigare versioner av den). Jag har gjort en del inställningar enligt det tidigare, men eftersom jag har en Touch nu tänkte jag att jag skulle ta tag i det här med Touch Toolbox. Jag har inte kommit till att installera något än, men börjat göra inställningar enligt den här sidan.

Egentligen inga större svårigheter med inställningarna, men när det kommer till filtyper så är jag lite nyfiken på vad det är man egentligen gör? Är det så att man ställer så att alla format skickas ut som PCM? Jag förstår mig inte riktigt på varför det efter varje filtyp finns val av flera format, är det för att man kan välja att konvertera till dem? Jag förstår inte heller riktigt vad de olika valen står för ibland (faad, sox, sls etc.)?

För att förenkla diskussionen här har jag tagit två bilder från min server, vi ska också se att det skiljer sig lite från bilderna som finns på webbplatsen för Touch Toolbox.

För de som inte har gjort detta tidigare så får man öppna webbkontrollen och välja inställningar ner till höger för att hitta dessa inställningar. På fliken Avancerat så väljer man filtyper.




Till att börja med finns inte det översta filformatet (AAC) med på bilden på Touch Toolbox sidan, vad ska man ställa in här?

Jag rippar mina CD till AIFF. Vad är det som händer med filerna när de spelas upp som det är inställt nu? Varför gör man en inställning för FLAC där?

Om man går ner en bit i listan så finns även en inställning för Spotify med (finns inte heller på bilden hos Touch Toolbox). Vilken inställning bör man välja där?
Sen kan man fråga sig om detta endast påverkar uppspelning av Spotify med Logitechs egna plugin, inte Triodes? Kan det vara så att Triodes plugin endast påverkas av de inställningar man valt för filtypen Ogg Vorbis, som filerna på Spotify är?

Till sist så undrar jag vad som händer om man har musikfiler samplade med 24 bit/96 kHz? Touch kan ju hantera dessa, men inte Classic. Eller är det så att med inställningarna ovan behandlas de i servern så att Classic ändå kan spela upp dem?
Jag förstår mig inte riktigt på vad som är vad, vad som konverteras på servern och vad spelaren måste klara av.

Edit: Provade att rippa ett album som 24/96 och det fungerade att spela även i Classic så frågan om det funkar utgår, men frågan huruvida det blir bättre kvarstår.

Jag hoppas att frågorna anses som relevanta för tråden och kanske av intresse för fler, samt förstås att någon kan svara på dem!


Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2012/03/04 16:44:33
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/03/11 :  11:38:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hej Erik.
Principen är att avaktivera alla strömningsformat utom PCM för de olika formaten. För AIFF, avaktivera FLAC.
Vi vill att datorn ska utföra arbetet med formatomvandlingen för att Squeezeboxen ska få så lite arbete att utföra som möjligt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/03/11 :  17:39:00  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Hej Björn-Ola, tack för svaret!

Jag tror jag förstår hur du menar då. Den där listan hos Touch Toolbox stämmer alltså inte riktigt med hur "vi" vill ha det. Jag har nu gått igenom alla filtyperna och ställt om som jag tror det ska vara. Lägger in ett par bilder igen, det kanske kan vara till hjälp för nån annan....




Har jag fått till de "optimala" inställningarna nu? Egna skivor rippar jag som sagt som AIFF, men det kommer att spelas en del FLAC och MP3 också, samt Spotify förstås.

Sen så måste jag erkänna att jag fortfarande inte förstått varför det står Urspungligt eller nån märklig bokstavskombination vid PCM på många av mina inställningar...


Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/03/11 :  18:54:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nej, jag förstår inte heller fullt ut. PCM-alternativet finns för WAV men inte för AIFF. Bokstavskombinationerna är förmodligen det insticksprogram som används vid formatomvandlingen, gissar jag.

Du skulle kunna avaktivera AAC som strömningsformat för AAC-filer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/03/11 :  19:26:02  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Nu gick det nog upp ett ljus till! Det som händer då är alltså att AAC blir PCM, men det gör det inte om det står Ursprungligt där.

Det känns som sagt lite inkonsekvent ibland.... Om inte jag förstått saken så är ljudströmmen i AIFF redan PCM, så om man har Ursprungligt valt där så bli det PCM som boxen får ta emot. Om jag då vidare förstått rätt så är ljudströmmen för WAV även den PCM, och därför är det lite märkligt att PCM finns som val där. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/11 :  20:29:28  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Wav måste inte vara PCM-kodat. Wave-formatet är egentligen bara en container så vad som är inuti vet man inte av filformatet. Dock är det till 99,99% PCM

quote:
Ethernet var inte så snabbt på den tiden så att man vågade hantera andra format.


Erh, 2001 fanns det iaf vad jag minns, 100mbit lättillgängligt
10mbit räcker gott och väl för flac och pcm också...
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/03/11 :  20:37:26  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Är det en skillnad mot AIFF, är inte det en container också? Kan AIFF ha annan ljudström än PCM?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/03/11 :  21:09:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vad man egentligen menar med PCM i det här fallet är en fråga. Rå audiodata utan metadata?
I vilket fall som helst så flyttas datan, oavsett format till ett minne i SB där den mellanlagras. Jag upplever att det är upp till en halv minuts musik som lagras.
Kan ju variera beroende på format. Därefter får SB göra om informationen till rådata för DA-omvandlaren. Det är det arbetet vi vill minimera genom att SB slipper att packa upp informationen om man exempelvis använder FLAC. Tidigare användes FLAC som standardformat vid överföringen för att minska behov av bandbredd på wifin, hade man WAV eller AIFF så gordes den om till FLAC on the fly.
Numera kan vi alltså själva bestämma vilket format vi vill ha vid överföring av musikdata från datorn till SB.
Vad som händer när vi har två alternativ öppna vet jag inte, säkrast att avaktivera det format vi inte vill ha.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:43:35  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
PCM är "rå" audiodata då det är sättet ljudet är kodat på och är samma som används på cd-formatet. Sedan behövs en container(eller filformat) för att packa in annan nödvändigt data för att datorn ska kunna använda sig av det. T.ex. vad filen heter, storlek, datum et.c. Metadata hamnar också där.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/04/02 :  12:23:59  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=94418

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/04/09 :  17:36:17  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Intet nytt under solen... En del hör skillnader på sådant en del andra inte gör...

(som när min svärfar påpekar för mig vilken mick som användes vid en inspelning av något slumpmässigt urvalt musikstycke och hur många cm den är från något specifikt instrument! En självklarhet för honom, men jag kan inte höra det!)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/04/10 :  20:42:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vid förändring av ljud som många upplever som en förbättring så finns det alltid folk som istället upplever en försämring. Ingen ide att debattera det här.
Toolbox är gratis och värt att testa. Version 3.0 stänger av displayen helt och just detta verkar förändra ljudet åt det mer diskantrika hållet till.
Själv har jag avaktiverat denna funktion och istället ställt in på spelaren att den släcker displayen när den spelar. Jag får då ett varmare ljud som jag föredrar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2012/04/11 :  05:48:46  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Stödjer Logitech Duet FLAC med 5.1 DTS-HD? Dvs. att den läser och skickar vidare som bitstream till min bioprocessor?
Har försökt men min Duet:en hänger sig direkt när man kör ovanstående filformat, och då krävs att man gör den strömlös för att återställa den.

/Lennart

Edited by - LJN on 2012/04/11 05:49:03
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/04/11 :  22:45:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ingen aning men jag hittade det här:
http://forum.whatmobile.net/showthread.php?t=27218

Återkom gärna med din erfarenhet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000