HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Varför hör jag skillnad på FLAC och WAV?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2011/10/23 :  07:41:48  Show Profile Send HSÄK a Private Message  Reply
Jag är relativt nybliven datoraudiofil och har valt att kopiera min CD-samling till hårddisk. Bland alla val man måste göra är formatet det mest svår-utforskade. Jag har försökt läsa mig klok och det förefaller vara en allmän uppfattning att FLAC är det seriösa valet.

När jag gör FLAC händer något förbryllade. Formatet skall vara förlustlöst och så försvinner 40 % av informationen vid kopieringen till hårddisk!? Eftersom jag skall tillbringa ändlösa dagar med att kopiera allt material vill jag bara göra det en gång.

Som seriös datoraudiofil gör jag naturligtvis ett test. Först kopierar jag en CD till WAV och sedan en kopia till FLAC och sen jämför jag. Den genomgående skillnaden är bokhen. Det finns en tydlig och urskiljbar skillnad i det "icke-hörbara" mellan formaten. Kort sagt, mindre information om rummet och tre decimeter mindre på bredden. Det tycks som om information som inte är direkt relaterad till skälva instrumentet delvis är borta.

Varför blev det så?

HSÄK

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/23 :  08:49:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är inte bara du som funderar på detta. Din observation stämmer ytterst väl med flera andras.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84848

Numera använder jag formatet AIFF, motsvarande Wav fast med inbyggda taggar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2011/10/23 :  09:04:38  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Hur låter det om du konverterar tillbaks FLAC-filen till Wav och jämför med ursprungsWAVfilen?


Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/23 :  19:24:36  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
HSÄK, - Formatet skall vara förlustlöst och så försvinner 40 % av informationen vid kopieringen till hårddisk!?

Svar: Packar upp filen till wave igen så är inget borta. (Och OM det är så, då har du dabbat dig REJÄLT när du rippade skivan!)


Själv har testat framlänges och baklänges osv. Kan inte höra skillnad mellan FLAC och Wave. Inte när jag låter servern packa upp flac-filen och skicka den som PCM till min SB3:a. Däremot så hör jag skillnad om jag låter SB3:an packa upp...

Det som jag däremot hör skillnad på är HUR jag rippar skivan! Det är klart hörbara skillnader på olika ripprogram och hur de är konfade.

Notera dock att jag ännu inte testat att koppla dator direkt till stereon utan kör konsekvent med Squeezebox för detta. Misstänker (vet) att det finns en hel del att kontrollera och testa om man kopplar datorn rätt in i anläggningen..!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/23 :  19:27:44  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ps. Viktigt att notera i min ovan utsago är att JAG inte kan höra skillnaden. Inte med min anläggning i alla fall... Så det kan vara min bristande hörsel eller anläggningens upplösning som hindrar mig...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2011/10/23 :  19:56:52  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Att formatet FLAC är förlustfritt stämmer gott men det är dock komprimerat vilket är anledningen till att filerna är mindre än WAV. WAV är okomprimerat och bibehåller alltså den ursprungliga storleken. Hör du skillnad på WAV och FLAC är det nåt som inte fungerar som det skall i din rigg eftersom det som skickas till din DAC skall vara identiskt om du rippat korrekt. Är det spelaren som packar upp är det den som inte fungerar korrekt. Annars går det inte att höra skillnad på FLAC och WAV. Misstag kan dock alltid ske.

Edited by - UrSv on 2011/10/23 19:58:08
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2011/10/23 :  20:01:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Tänk på FLAC som en zipfil som packas upp i realtid vid avspelning. Om du tar en hög med textdokument och packar ner i en zipfil så är ingen information borta. Du kan packa upp den igen och läsa hela dokumenten.

Det finns en del som påstår sig höra skillnad. Oklart varför och jag är väl ganska skeptisk till fenomenet, men så är det ju med en del annat också. I så fall skulle det ju vara själva avspelningen för än så länge har jag inte sett någon som påstått att det är skillnad om man packar upp filen till wave igen och sedan lyssnar på den. Är det det så måste man kunna påvisa det på själva filen, annars har man nog hittat något alternativt universum. Datorer lagrar data på ett visst sätt och om skillnaden inte går att påvisa då bör man nog misstänka mycket starkt att det handlar om att man lurar sig själv.

För sinnesfridens skulle kan man ju göra som Bernt och köra AIFF för att få taggar. Jag har funderat på att köra över alla FLAC i det om inte annat för att det är enklare att ha filerna direkt som PCM ibland. Utrymme har jag ingen brist på längre... Det var skillnad för ett antal år sedan.

PS. Jag flyttade tråden till annat forum där vi försöker ha trådar av den här typen. DS.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/10/23 :  20:25:18  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Hallå...hallå...från ett universum till ett annat...hallå....
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2011/10/23 :  20:50:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Du hör alltså skillnad på en fil som gått wave --> flac --> wave och inte i realtid? Och filerna är likadana efter uppackningen till wav?
Att det skulle vara skillnad vid uppspelning direkt från flac är något lättare att förstå, även om jag som sagt är skeptisk. Det var enbart det första fallet det parallella universumet gällde.

Det är ju en tes som är avsevärt mycket lättare att testa än kablar eftersom man kan göra det på distans utan eventuell suggestion. En grupp (URL ställer ju till det för helt öppen verksamhet) kan ju mycket väl få tillgång till ett antal filer i både rent wav och wav-flac-wav-utförande som sedan kan försöka reda upp saken hemma i lugn och ro. Fast det gäller ju då att se till att tidsstämplar på filer osv inte gör att det går att dra slutsatser.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/23 :  21:49:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tror inte det är formatet som påverkar utan det att processorn får jobba mer med Flac än Wav. Samma sak som att en RT-kärna, Linux och hög processprio låter mycket bättre än standard Linux som i sin tur låter bättre än standard Windblows.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/10/24 :  14:52:41  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Nej, det var inte riktigt det fallet...helt riktigt. Vad vi hörde finns i tråden om Uppsala audiofilers testkväll.

Är mycket förvånad över att jag (vi) kanske hörde skillnad, men jag antar att det kommer att komma en förklaring senare nån gång om så är fallet, just nu är det oförklarligt (men heller inte så mycket att bry sig om tycker jag, med tanke på den eventuella skillnadens storlek).

S
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/24 :  15:34:32  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Stefaeri2001, "Vad vi hörde finns i tråden om Uppsala audiofilers testkväll."

- Nu får du berätta mera (för oss som inte har behörighet till de personliga klubbstugorna). Nyfiken man blir.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2011/10/24 :  19:34:47  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag har varit skeptisk till skillnaden mellan flac å wav men idag så rippade jag samma cd som jag redan har i min stationära i flac (8) i wav å det är skillnad.

Jag kör för tillfället med J-River media jukebox i min stationära å det var ingen svårighet å höra skillnad.

Flac låter ansträngt jänte wav.

Varför

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/10/24 :  20:23:47  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Imperial.
Har du provat att konvertera från flac till wav och jämföra dom olika wav-filerna ?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/24 :  20:27:38  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Flac låter ansträngt jänte wav

Så uppfattade jag också när jag jämförde, men jag har ingen aning om varför, den förklaringen lämnar jag åt er som är datakunniga
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/10/24 :  20:47:40  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
CC - tråden ligger under generellt om hifi, inte under klubbstugan...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/25 :  10:35:45  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Om jag ska titulera mig som datakunnig eller inte ligger definitionen med vad som ska anses vara just datakunnig.

Men i alla fall.

FLAC är en WAVE som är packad. Packa upp FLAC = WAVE. Ingen data försvinner.
Om något händer med ljudet så är det inte pga av att wave är packad till flac.

Det som skulle kunna hända (om än osannolikt med dagens datorer) är att belastningen ökar vid uppackning och därav påverkar ljudströmmen. Men som sagt. Inte sannolikt. Men kanske den enda förklaringen (?) eftersom att när väl filen är uppackad så är det samma wave som innan den packades till flac...

Kanske därför som jag inte hör skillnaden eftersom min Squeezebox buffrar pcm-signalen efter att pcm-signalen lämnat min dator/server?

Om inte annat så är frågeställningen intressant. I alla fall för mig som står med en fot i datorvärldens binära tal och med andra foten i hifi-världen där inget verkar vara som man tror och (de av oss kända) naturlagarna inte riktigt verkar stämma...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/10/25 :  12:09:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Lustigt nog så hör jag skillnad med min Squeezebox, trots att jag packar upp i datorn.

Detta känns som den nya kabeldebatten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/25 :  12:41:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Och jag som alltid stått på de "hörandes" sida i kabeldebatterna! :-(

fast det gör jag fortfarande. Jag tror verkligen på att ni hör skillnaden. Jag är däremot bom säker (vågar jag vara det?) på att det inte är avhängigt FLAC kontra Wave. Problemet (felet?) måste bara sitta någon annanstans? Och det är det som är det intressanta... Var?

Men djäkligt intressant att du Björn-Ola hör skillnaden även med Squeezebox och flac uppackad i datorn. Troligtvis har du ett mer upplöst system än mig och/eller är mer observant.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/25 :  12:50:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det som är riktigt skrämmande är om man öppnar sig för möjligheten att MP3 inte låter illa egentligen. Det är bara uppackningsfasen som bidrar med oharmonisk återgivning!
Bernt har vid ngt tillfälle skrivit om hur han uppfattade MP3-filer konverterade till WAV och uppspelade. Det var ingen liten förbättring om jag inte missminner mig!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/25 :  13:21:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det är väl inte skrämmande, tvärtom glädjande att man skulle kunna ha ett mindre skrymmande format med lika bra ljud.

Fördelar med mindre skrymmande är väl uppenbara, men jag tar dom för de som inte tycker så.
Bärbara uppspelningsmedier har ofta begränsat utrymme.
Minskat bandbreddsbehov vid streaming.
Mycket bättre om man beslutar sig för att ha en extern lagring på#168;någon helt annan plats (dvs ej LAN).
Snabbare kopiering vid backup.
Snabbare kopiering vid laddning av bärbart media eller annat jämförbart.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/25 :  13:25:54  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men vid vår test jämförde vi en variabel bitrate mp3 konverterad till wav uppspelad i jplay med en flac även den spelad i jplay.
Och flac lät bättre tyckte 4 av 4.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/10/25 :  15:50:18  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Testade häromdagen om det var skillnad ljudmässigt på min ReadyNas Pioneer Pro med 4GB minne och en MacMini Lion båda med 7.6.1 om man spelade Flac och det var det. MacMinin var helt överlägsen. Skall undersöka vidare vad det kan bero på och skall jämföra mot en WHS2011 också.
Nätverket är ett CAT6 utan några problem. Så att finna skillnader på uppackningen av Flac eller spela Wav kan jag mycket väl tänka mig.
Men jag kan också tänka mig att det är beroende på konfiguration och generation av serverprogramvaror och operativsystem. Ser fram emot Toolbox 3.0 som kommer dyka djupare in i prioritering av processer mm.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/10/25 :  15:57:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kan det vara så att vissa mediaspelare låter bättre för att de, om möjligt, lägger hela spellistan i datorns internminne och inte använder hårddisken?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/25 :  16:10:36  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
En fråga till er som hör skillnad mellan flac och wave:

Om ni packar upp flac-filen först. Till Wave. Och sedan jämför mellan original->wave och original->wave->flac->wave. Hör ni även då skillnad?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/25 :  17:42:58  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Vad jag förstått finns det väl ingen felkorrigering i flac ?
Om det blir ett bitfel så passerar det obemärkt om jag förstått det hela rätt.. Det skulle ju kunna vara en förklaring på det hela.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000