HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 tre aktiverade sydeuropéer - Stativare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 25

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/30 :  22:29:44  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tycker det är svårt att förstå har en simulering låter. Nu har jag haft turen att få lyssna till ett par olika TH och bland annat haft Hoktunas fina byggen hemma för provlyssning. Jag har också gjort lite försiktiga försök själv med att bygga en enkel tappad pipa med en 5,5 tummare.

Tidigare har jag simulerat ett antal mindre element och framför allt 8:a tummare. Det som gör att valet föll på en 12:a sitället var prisförhållandet till max SPL och storlek på horn. Att skaffa en riktigt bra 8:a och utgå från som jag tidigare tänkt var inte mycket billigare alls.

För samma pengaar som en 8:a och en volym runt 100 l tror jag att jag kan skapa en riktigt potent högtalare som spelar skjortan av vad en 8:A klarar av. Därför blev det denna 12:a.

Jag har utgått från Martinssons THAM12. Nedanstående simuleringar som refererar till THAM12 är med Martinssons geometri fast med mitt element, Eighteesound 12LW800. Som det ser ut verkar det funka utmärkt att stoppa rakt i THAM12 utan modifieringar.

Som jag förstår THAM12, vilket kan vara hur fel som helt, så är de optimerade för PA-bruk. Det vill säga fokus på hög verkningsgrad, hög max SPL och mobilitet (storlek) och detta lite på bekostnad av djupbas. Jag vet inte om jag behöver mer djupbas i hemmet än vad THAM12 ger och kanske är det så att jag klarar mig alldeles utmärkt med THAM12 orginal. Min musiksmak är sådan att jag vill kunna höra de flesta elektriskt förstärkta och akustiska instrument, de riktigt djupa synt ljuden som viss musik har kan jag klara mig utan. Så med utgångspunkt i THAM12 har jag bänt lite för att försöka få en kurva som jag tror/gissar är en aning mer optimerad för hemmalyssning utan att lådan vare sig blir för stor eller att jag förlorar allt för mycket i attack och dynamik. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av annat än THAM6 så jag vet inte hur stor inverkan en djupare avstämning har.

Om man tar THAM12 och bara förlänger pipan 40 cm och gör L34 så långa som veckningen tillåter (se sista bilden) får vi följande kurva:



Jag tycker det ser ganska lovande ut men det innebär ett extra veck i hornets början. Jag vet inte om man bör vara försiktig med detta men jag klampar med stora kliv rakt i fällan som Circlo varnar för.

Men, egentligen tror jag att jag vill ha så grunda dalar som möjligt i de övre delar av passbandet som möjligt och för att lyfta dippen vid ca 150 Hz vill jag förlänga L34 lite ytterligare vilket också ger ett par HZ mer bas (utan att hornet som helhet blir längre) och lite mer hängmatta (vilket jag tror är önskvärt). Genom att också öka på S2 något får jag ytterligare mer bas, mer hängmatta och då ser resultatet ut så här:



I och med att veckningen bör lyfta hängmattan ca 3 db, enligt astos mätnigar, vill jag inte ha en allt för flack kurva.

Veckningsfundering:



HR input för:

FF mod 1:


FF mod 2:


THAM12 med Eighteensound 12LW800:


Vad tror ni om mina tankar och funderingar?

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/30 :  23:36:41  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag som öppnade tråden och trodde att jag skulle få veta hur snyggt och bra de välbyggda lådorna spelade ...
Det kommer men min vana trogen kan jag inte hålla mig till en sak i taget utan måste börja på något nytt innan det förra är klart.

quote:
Ja vad kan kilopriset bli för sådant lösviktsgodis?[;)

- Som färska räkor ungefär, när de inte är dyra.

quote:
Du måste nog lyssna i minst 30 sekunder på fullt blås innan du får permanenta hörselskador.... Grannarna 3 kvarter bort kommer klaga långt innan elementen tycker att det är det minsta ansträngande. Om du planerar "rave" för 300 pers ute i skogen så kanske att de är lite i klenaste laget.
Skönt att höra, då är jag på rätt väg

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2012/07/30 23:38:49
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/30 :  23:36:52  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Med mitt oerfarna öga ser det bra ut.
Mitt TBTH är avstämt nedåt i Hz ungefär så, dvs dyker vid 40Hz.
Jag hade en helt obefogad oro över att jag skulle sakna något musikaliskt där nedanför.
Jag spelar även en del elektronisk musik med hyggligt djupa frekvenser, som funkar bra. Men förvisso är jag övertygad att det finns bra mycket värre musik i det avseendet. Men den lyssnar jag alltså inte på själv.

Sen har vi kyrkorglar och filmmusik, där jag nog säkert tappar en del, men det är ju inte riktigt huvudanvändningsområdet här, så det tar jag också med jämnmod.

Så ja, lyssnar du på någorlunda normal musik, tror jag inte du behöver stämma av hornet ett dugg djupare. Jag skulle valt ungefär som du simmat fram.
(Observera igen att jag har så lite erfarenhet och kunnande att du nästan kan bortse från vad jag skriver, men själv skulle jag trots allt valt ungefär vad du kommit fram till. )

Dippen vid 150Hz skulle jag verkligen inte bry mig om, där bör ändå ditt filter redan ha börjat ta ner nivån rejält.
Bättre vore om du istället kunde trolla bort toppen vid 170Hz (eller vad det nu är för frekvens) och nästa topp med.

Men dom är ofta inte så lätta att trolla bort.
Ev kan du prova att expandera hela hornet lite mindre/flackare.
Då tar det slutliga hornet mindre plats, dB/w minskar, och så kanske ripplet ovan passbandet minskar.
Men så har jag å andra sidan hört att raka pipor eller endast svagt expanderande låter lite trökigare, lite mindre attack osv.
Ja en ren hörsägen alltså... Men kanske sann.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/30 :  23:57:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Observera igen att jag har så lite erfarenhet och kunnande att du nästan kan bortse från vad jag skriver
MickelMackel, jag tycker dina inlägg så gott som alltid är läsvärda och kloka men i detta fallet har du fel!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/31 :  00:03:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag ser att du försöker att tvinga ur mig mina funderingar runt THAM-veckningen med ett hot att frångå den på helt fel sätt.

Jag tror du skall göra hela lådan djupare och skippa det första vecket. Något som är mycket viktigt.
Att börja hornet med ett 180-gradigt veck tror jag är katastrof på flera sätt. Jag orkar inte förklara nu, utan du får bara lita på Circlos naturliga auktoritet. Tro på Circlos ofelbarhet...

180graders-veck skall komma i slutet av hornet, vilket strider mot vad en massa experter säger.
Lite beroende på hur högt du vill att hornet skall spela, så får du väga snävare passband och lägre dist (flera veck) mot större passband, mer dist och livliga ljud (färre veck).

Får skriva mer i morgon. Ögonen går ihop på mig nu.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/31 :  00:28:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag orkar inte förklara nu, utan du får bara lita på Circlos naturliga auktoritet. Tro på Circlos ofelbarhet...



Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/31 :  08:47:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Den veckning han valt gör att flest veck finns i
hastighetsmaximum av flest frekvenser. Det gör att resonanser har
svårare att uppkomma än om vecken skulle ha varit i det
tryckdominerande området i början av hornet.


PetterPersson skrev det mycket kärnfullt och elegant i en annan tråd, så jag kopierar honom rakt av.

Detta är den viktigaste aspekten av THAM-veckningen enligt mig.
Jag vill lägga till att det är viktigt att undvika skarpa (mer än 90 grader) veck i den första halvan eller 3/5-delen av hornet, dvs i det tryckdominerade området. Man vill ge kvartsvågsresonansen (den önskade grundresonansen) så stor möjlighet som går att utvecklas/etableras utan störningar, för att när den väl har exiteras så kan man filtrera den i slutet med veckningar.
Bäst hade nog varit en helt rak första 3/5 del av hornet för att sedan ha några 180-gradiga böjar i slutet. Böjarna bör inte innehålla reflektorer utan volymen där bör finnas kvar och fungera som små lågpassfilter.

J.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/31 :  21:24:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hmm, ja då förstår jag lite bättre din aversion mot min fina veckning. Den såg bra ut på pappret i alla fall.

Martinsson och Ciclo, har ni eller någon annan haft tillfälle att göra mätningar på THAM12? Eftersom jag jag har lyssnat till Hoktunas TH och har mätningar på vad dessa ger så skulle det vara värdefullt att se en mätning på THAM12. Jag tror det skulle ge mig en lite bättre chans att förstå om jag verkligen vill stämma av lägre än originalet eller inte.

Ännu bättre hade såklart varit att lyssna på ett par THAM12 förstås. Finns det någon i Göteborgsnejden som har byggt ett par och vill bjuda på en liten lyssning?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/08/01 :  06:13:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Att börja hornet med ett 180-gradigt veck tror jag är katastrof på flera sätt. Jag orkar inte förklara nu, utan du får bara lita på Circlos naturliga auktoritet. Tro på Circlos ofelbarhet...

180graders-veck skall komma i slutet av hornet, vilket strider mot vad en massa experter säger.



En sådan kort horngång i början kommer inte ha någon inverkan på
tonkurvan i bandpaset. Kolla i Astos tråd igen där han mäter på
olika veckningar. Skillnaden mot att ha 180-gradaren i slutet är
att där kommer den att påverka tonkurvan. Så frågan är vad man vill
om det blir pannkaka eller inte. Vill man att vecket inte ska
påverka tonkurvan så är det ju helt rätt att sätta det i början...
Om man nu vill ha vecket för de yttre dimensionernas skäl.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/01 :  09:04:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
En sådan kort horngång i början kommer inte ha någon inverkan på
tonkurvan i bandpaset. Kolla i Astos tråd igen där han mäter på
olika veckningar


Astos mätning i all ära, men man kan inte säga att en mätning med en mätrigg, en högtalare i en låda med några variationer är en perfekt representation för alla olika variationer som finns där ute. Vad jag hört och erfarit under mina 25 år av högtalarbyggen säger mig att den mätningen inte är hela sanningen. Knappt en liten del ens.

Testa gärna den veckningen, men jag tror att den som gör det kommer att bli lite besviken. Framförallt när man börjar pressa den konstruktionen med lite mer effekt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/08/01 :  10:30:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hmm, det är riktigt intressant när ni båda, som de experter ni är, inte är överens. Jag tänker att då kanske det finnas lite ny mark att bryta. Att allt inte är givet och självklart. Hade tid, pengar och kraft funnits hade det varit givande att bygga två olika varianter och jämföra men det tror jag inte är möjligt för tillfället.

Uppskattar verkligen diskussionen!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2012/08/01 :  10:39:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Hmm, det är riktigt intressant när ni båda, som de experter ni är, inte är överens.

+1

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/01 :  18:35:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hmm, det är riktigt intressant när ni båda, som de experter ni är, inte är överens


Experter och experter.... Ingen titel jag önskar ha. Jag har mest en massa erfarenhet och ett intresse att förstå saker på ett mer intuitivt sätt. Istället för att förenkla, abstrahera och strukturera med hjälp av fysik och matematik så vill jag ha en "känsla" för hur det funkar. Man kommer ofta fram till andra slutsater och man ser det på ett annat sätt. Bland annat tror jag vi prioriterar och värdesätter egenskaper och balanser på helt olika sätt. Jag tror att PetterPersson är mer av en matte/fysik-kille, så det är inte konstigt att vi ibland väljer olika vägar.
I min värld (jag kan ha fel) så är han mer av en klassisk skolad kille. Klassiska kunskaper som matte och fysik. Ett vetenskapligt och strukturerat sätt att konstruera och angripa problem, och utan killar som honom hade vi människor aldrig stått på månen eller kört bil. Vi hade fortfarande använt flinta och bott i enkla trähyddor.

Jag tror att jag är närmare konstnären som högaktningsfullt skiter i matte och fysik om det inte passar mig. Klockor kan rinna ner över kanten på ett bord. Man kan ha en ringformad trappa som alltid går uppåt men ändå alltid kommer tillbaka till samma trappsteg. Jag gillar att skapa fritt och galet, och kombinerat med en massa erfarenhet så börjar jag träffa rätt allt oftare.

Två olika vägar att gå. Kraftigt färgade av personlighet och livserfarenhet.

Jag har massor av respekt för Petter Persson, men jag drar mig aldrig för att påpeka när jag inte håller med. Hoppas att det leder till att vi alla lär oss av det. Det är mitt mål.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/08/01 :  19:48:13  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/08/01 :  21:31:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
He he...jo jag håller med. Men jag har byggt en del jag med...och en
klar fördel om man (tror att man) kan sin fysik är att det är mycket
lättare att förutse resultatet innan man bygger baserat på rimliga
antaganden, erfarenhet och en smula matte. Så Forsman, det är nemas
problemas att sätta ett veck där. Du får då även kortare längder på de
övriga längderna i hornet, framförallt i slutet, som kommer ge hornet
en mer odefinieradd längd och därmed undertrycka resonanser.


Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/01 :  23:09:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
och en klar fördel om man (tror att man) kan sin fysik är att det är mycket lättare att förutse resultatet innan man bygger baserat på rimliga antaganden, erfarenhet och en smula matte.


Men de olika egenskaperna och delarna i ett så komplext system väver ett mönster så mycket mer komplext att enkla matematiska abstraktioner och förenklingar inte har en chans att förutse dem, än mindre beräkna dem. Visst kan man få en snygg tonkurva i Hornresp. Man kan beräkna impulsrespons och fasskiften, konamplitud och en massa annat roligt. Tyvärr är det långt ifrån samma sak som hur det låter.

Det är samma grova förenklingar som gör att det inte går att förklara varför bandbreddsbegränsad triod och knastrig vinyl låter så mycket mer musik än skinande blank CD och en massa mätmässigt perfekt kisel någonsin kan göra.

Skulle man göra vin baserat på enkel matematik skulle resultatet bli odrickbart. Lägg till en kedjerökande fransman med fotsvett och mycket svavelosande språkbruk, ackompanjerat av Edith Piaf via en 50tals bordsradio i trä, så smakar det ljuvligt!

Matte kan beräkna och förutse grunderna. Se till att man inte får en 20 dB peak vid 1200 Hz och en bas som låter dansbandsreverb. Därefter kommer erfarenheten, fotsvetten och "Edith Piaf via 50tals bordsradio" in och förvandlar en schysst grund till nått som får en att älska livet och sina medmänniskor!! Som får en att svettig dansa på bordet iförd endast fillingar, eller gråta ut livets all orättvisa och elände till Nick Cave och hans dåliga frön.

Den där 180graders böjen i början bör du nog undvika om du tycker bättre om Edith vackra franska sorgsna sång, än ljudet av tunga oljiga maskiner som håller ett perfekt omänskligt tempo, dygnet runt året runt, utan rast och utan vila.



Johannes.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/08/01 :  23:27:46  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Lägg till en kedjerökande fransman med fotsvett


Vad är det för fel på en vitskäggig, senildement, kedjerökande, ölstinkande Kungsbackabo med cowboyskor och fotsvett?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/08/02 :  06:19:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Johannes, kom igen nu. Även du måste inse att det inte är ett hokus
pokus att mäta - räkna - simulera och förstå.

quote:
Tyvärr är det långt ifrån samma sak som hur det låter.


Tyvärr måste jag då kontra med att du inte tolkar dina resultat på
rätt sätt. Denna del av tråden handlade om TH och de lägsta
resonanserna. Inte om konuppbrytningar eller andra mer
svårbehandlade olinjäriteter. Vi diskuterar pipresonanser. Det är
grundläggande vågrörelselära kombinerat med en smula elektroakustik.
Inga konstigheter där...


quote:
Det är samma grova förenklingar som gör att det inte går att förklara varför...


Åter igen, det handlar om att lägga krutet på rätt ställe. Veta var
man kan approximera och inte. Klart som korvspad att man inte ska
göra grova förenklingar där mer noggrannhet krävs.

180-gradaren i början är i det tryckdominerade området och kommer som
tidigare sagt inte ha någon nämnvärd inverkan på tonkurvan inom
bandpasset. Circlomanen - Kom gärna med en rimlig förklaring till
varför det skulle vara det värsta som mänskligheten uppfunnit så en
trög fysiker som jag förstår en utsvävande konstnärsförklaring.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/02 :  13:11:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ursäkta min något flamsiga fransman-vin-konst-romantik. Menat med lite glimt i blicken.

Alla förändringar av pipan/hornet kommer att skapa noder av tryckförändringar som "diffuserar" och sprider ut vågens utbredning i tid och skapa reflektioner inne i pipan/horngången. Allt detta leder till förluster och ett lägre Q. Lägre Q kopplar sämre till elementet och gör systemet ineffektivt. Det tillåter elementet att röra sig mer utan ökat ljudtryck. Det gör pipan mindre benägen att etablera en resonans, vilket är ett annat sätt att säg "lägre Q".
Lägre Q ger sämre impulsrespons och mer distortion, då detta lägre Q är som en stötdämpare i att det absorberar viss del av energin istället för att skapa ljud ut ur lådan.

Jämför med ett flöde av vatten runt ett båtskrov. Sätt ned åran på tvären så ser du väldigt tydligt vad som händer. Destå längre fram du sätter ned åran destå mer stör du flödet runt skrovet och destå djupare blir vågsystemet som skrovet sjunker ned i. Sätter du i åran långt akterut kan det istället hjälpa båten genom att lyfter aktern ur sitt vågsystem och medger nån form av semi-planing, men det får inte överdrivas.
Jag vet att det inte är en exakt analogi, men det visar fortfarande på grundprincipen.

Destå tidigare du stör tryckvågen/tryckfronten destå mer turbulens får du genom hela pipan/hornet helt enkelt.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/08/02 13:17:39
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/02 :  13:32:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jämför detta med extrema Volvo Ocean race båtar som är smala som knivblad i fören för att påverka vattenflödet så mjukt och gradvist som möjligt och behålla ett laminärt flöde så långt som någonsin går, detta kombinerat med en stor bred akterspegel som skapar en massa stabilitet och medger planing genom att släppa vattnet väldigt tvärt från en stor bärande yta. Ingen som ser likheter med horn?

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/08/02 13:35:50
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/08/02 :  14:34:42  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Se där, Salvador Dali verkar ha hittat in till DIY och teknikhörnan



Här är man borta ett litet tag och så pågår det massa spännande diskussion. Tror jag har en liten ny idé på veckning som kanske kan fungera men får återkomma när jag har en skiss.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2012/08/02 14:35:01
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/02 :  15:11:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Måste oxå tillägga att i högt tryck och låg lufthastighet så är tryckvågen/ljudvågen lättare att bryta upp , reflektera och diffusera (balansera på en stillastående cykel!), medans i högre lufthastigheter så får luftmolekylerna en tröghet mot att byta riktning vilket gör att ljudvågen i slutet av ett horn är mycket mer riktningsstabil än i början (balansera på en cykel i rullning). Jämför en basreflexlåda som är rundstrålande vid låga frekvenser medans ett tappat horn eller tappad pipa är mycket mer riktad/smalspridande.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/02 :  16:05:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Simpel paint-skiss. Hoppas den tydliggör vad jag menar.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/08/02 :  19:23:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är lugnt...försöker förstå hur du tänker i dina resonemang...

quote:
Allt detta leder till förluster och ett lägre Q. Lägre Q kopplar sämre till elementet och gör systemet ineffektivt. Det tillåter elementet att röra sig mer utan ökat ljudtryck. Det gör pipan mindre benägen att etablera en resonans, vilket är ett annat sätt att säg "lägre Q".
Lägre Q ger sämre impulsrespons och mer distortion, då detta lägre Q är som en stötdämpare i att det absorberar viss del av energin istället för att skapa ljud ut ur lådan.


Njaej...Asto har tydligt visat att veck i lådan snarare "fyller i
dalar" än sänker resonanser. Q ska vara "lagom". För högt q ger en
väldigt resonant bas. Det gäller att finna rätt q! Det gäller alltså
att designa lådan med vetskapen om hur vecken kommer påverka
tonkurvan så att man simulerar lådan med lagom mycket "fel" så att
det blir rätt i den byggda lådan. Att entydigt skriva att högre q är
bra stämmer inte.


quote:
Måste oxå tillägga att i högt tryck och låg lufthastighet så är tryckvågen/ljudvågen lättare att bryta upp , reflektera och diffusera (balansera på en stillastående cykel!), medans i högre lufthastigheter så får luftmolekylerna en tröghet mot att byta riktning vilket gör att ljudvågen i slutet av ett horn är mycket mer riktningsstabil än i början (balansera på en cykel i rullning). Jämför en basreflexlåda som är rundstrålande vid låga frekvenser medans ett tappat horn eller tappad pipa är mycket mer riktad/smalspridande.


Tänk på vilka våglängder vi talar om. Ljudvågen har inga problem att
smita runt hörn som är akustiskt mycket mindre än den själv...

Din skiss, vad har du tänkt dig för våglängd där?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/02 :  20:41:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Q ska vara "lagom". För högt q ger en
väldigt resonant bas.


I ett tappat horn skall Q vara så högt som möjligt. Kvartsvågsresonansen skall inte vara dämpad från start, utan man måste ge den möjlighet att etableras. Så klart gäller det alla övertoner inom önskat passbandet. Vecken är för att dämpa Q på ripplet ovanför önskat passband.

Det är skillnad när det gäller basreflex där man har en enda resonans. Den skall såklart inte vara allt för dominant och överdriven.

Ett tappat horn har ett helt spektrum resonanser, då det inte är ett riktigt horn utan mer av en dubbel-driven kvartsvågsresonator. All förlust av resonansbenägenhet (motstånd) sänker verkningsgrad och minskar max spl. Skapar man ett glapp mellan baffel och elementkorg - dvs ett läckage så minskar Q dramatiskt, men elementet kommer att må pytonorm om man eldar på lite.


quote:
Att entydigt skriva att högre q är
bra stämmer inte.


Att ha en dålig koppling mellan elementet och luftpelaren i ett tappat horn är inte bra hur man än ser på det. Stoppa ett tappat horn fullt med dämpull så får du se hur bra det är ( = lågt Q = låg resonasbenägenhet). Det handlar om att överföra/koppla energin från ett element till en resonant lutpelare och vidare ut till utsidan.

quote:
Tänk på vilka våglängder vi talar om. Ljudvågen har inga problem att
smita runt hörn som är akustiskt mycket mindre än den själv...



Det är såklart ett gradvist allt värre problem uppåt i frekvens där våglängd och veckets mått närmar sig varandra.

Självklart kan den gå runt ett hörn, men varje hörn är en förlust. Man kan segla en långkölad segelbåt på tvären om man vill, men det blir enorma förluster när vattnet pressas runt kölen i virvlar. Luften är mycket smidigare än vattnet, men principen är den samma.

quote:
Din skiss, vad har du tänkt dig för våglängd där?


En principskiss utan mått är bara en visualisering av nått. Den har inga mått utritade och den är rejält överdriven såklart.

Vill bara visa vad jag menar så att alla kan hänga med i diskussionen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 25 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000