HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ny topic! Problem - Spotify - Squeezebox - Nätverk
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/11/06 :  12:22:49  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Topic ändrat - Se problem längre ned i tråd...

Laddade hem nya Logitech Media Server som ersätter SqueezeServer - den har i min uppsättning visat sig fungera minst 112 % bättre än den gamla i mitt system.

Har senaste tiden haft problem med att spelaren en Slimdevice Squeezebox Classic V3, tappat kontakten med nätverket och att datorn hänger sig, att databasen är så fruktansvärt seg osv.

Med nya uppdateringen har dessa problem försvunnit helt, kan bara rekommendera att uppdatera om ni inte redan gjort det...

Jag kör en ganska komplicerad uppsättning - Internet (ADSL 24) kommer in på övervåningen, och finns att tillgå via trådlöst, mediadatorn/servern, står i tv-hörnan, rakt under kontoren där internet kommer in, så jag drog en kabel till den, i andra delen av mitt stora vardagsrum står "fin-Stereon" och att dra kabel är inte att tänka på då det är massa dörrar, fönster och balkar som ska dras förbi, och att köra trådlöst med sändaren på övervåningen i andra delen av huset funkar mkt dåligt. detta nätverk nyttjar jag dock till 2 bärbara Windowsdatorer, en Linux burk, en iPhone och en IPad.

Så jag satte helt enkelt upp ett trådlöst nätverk till, denna gång mellan mediadatorn och Squeezeboxen - och kör här Adhoc med fast ip,enda nackdelen är att det kräver manuell anslutning (klickar på ikonen nätverk och dubbelklicka på squeezebox nätverket, klart!) varje gång jag startar om datorn, typ en gång i månaden.

Datorn är en AMD Phenom II baserad, Windows maskin, Windows 7 Professionell, 3 Tb disk, 8 Gb Ram. Denna har jag till internet, film (nedladdad, DVD och Blue ray),bilder och musik...

Lite problem med att köra Spotify Premium på Squeezen, annars funkar de flesta radiokanaler genom att dela ut LAN kopplingen, kör dessutom iPeng via både iPhone och Paddan, det funkar utmärkt.

Några tankar om konfigurationen och några tips på förbättringar?

Kabel i vardagsrummet är uteslutet, går inte få snyggt utan stora ingrepp..

Kör idag utan DAC - alltså analogt in i McIntosh C712 försteget. har testat, div Dac:ar men det har inte lyft, nått har blivit lite bättre men helheten sämre. Men här ska jag testa vidare..

Dessa tips kan därför uteslutas :)

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2011/11/23 10:24:28

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/11/07 :  12:13:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har du testat en DAC?






Jag skojar bara, men själv tycker jag nog att en bra DAC lyfter ljudet.
Men vi lyssnar på olika saker och har därför olika värderingar på ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/11/07 :  13:26:09  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hej Björn Ola,

KUL ;)

Ja jag har testat några olika Dac:ar, både nya och äldre, senast testade jag en Arcam rDac och den gjorde absolut ingen nytta i mitt system, luddigt bastungt, framflyttad ljudbild som förvisso var lite tydligare, men framförallt ett framhävt mellanregister som jag inte tyckte om alls. Har även kört en Micromega Dac - den var ganska trevlig, lite mer hifi - men inte värd pengarna enligt mig...

Har dock inte testat någon dyrare premium DAC, så det kan ju möjligtvis vara en väg fram - varför är BRA, ALDRIG billigt ;)

Funderar lite på Musical Fidelity M1 - den verkar vara ganska duktig...

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2011/11/07 13:27:48
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/11/07 :  13:34:53  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ingen som har något tips på varför jag inte får igång Spotify? Allt ser ut att funka - får upp låtarna, mina spellistor och låten börjar spela, det står låttitel i Squeezeboxens display, men inget ljud kommer ur högtalarna? Vad kan detta bero på? Är det trådlösa nätverket boven? Kan ju köra Flac utan problem?

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/11/07 :  17:02:38  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Vet inte vilket format man streamar när man kör Spotify, Mp3?
Kontrollera att du har rätt inställningar under Filtyper i Logitech Media Server..?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/11/07 :  17:12:47  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Det är inte nån brandvägg som bråkar med dig?

Jag kör med ESET smart security och det har ställt till det en del för mig. Det mesta går bra om man kör inlärningsläge, men uppdatering av Triodes plug-in för Spotify brukar krångla ändå. När jag nu installerade Logitech Media Server krånglade det rätt mycket och jag stängde av brandväggen ett tag, sen när det var klart aktiverade jag den igen med då gick det inte att spela Spotify. Nu har jag ställt in brandväggen i ett enklare läge och nu funkar det som det ska. Kan tillägga att det tidigare aldrig varit problem att spela när jag fått igång det hela, det var nu i och med Media Server som det hände första gången.

Jag kör på en ASRock 330 ION med Win 7 samt en Touch och en Classic. Enda tipset jag kan komma med angående uppdatering är väl att byta till en Touch. Jag har inte jämfört själv, men har läst att andra tycker den låter bättre än Classic. Sen så kan den skicka ut 24 bit/96 kHz också, om man nu har några sådan filer.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/11/07 :  18:31:30  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Nej - jag har testat med brandväggen i Windows helt avstängd, i och med att det är ett helt eget nätverk mellan dator och spelare så finns det ingen hårdvarubrandvägg.

Nu när jag testar så står det "Försöker ansluta" i displayen på Spelaren, det ser ut som låten spelar 10 - 20 sek i webbgränsnittet - sedan startar låten om igen... formatet i Spotify är: 320k VBR, Ogg Vorbis (Spotify)

Testat att ändra inställningarna i "Filformat" = ingen skillnad...

Om man kör med extern DAC låter kanske Touch bättre, men om man kör analog ut som jag så ska väl snarare Classic vara i en klass för sig (undantaget Transporter då)...


Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/11/07 :  18:59:29  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
quote:
men om man kör analog ut som jag så ska väl snarare Classic vara i en klass för sig

Det gäller i alla fall inte min SB Classic, det blev markant mycket bättre även med en enklare DAC, t ex den i H/K HD 970.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/11/07 :  19:09:49  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Kanon - grattis :)

Jag menade att om man jämför Touch och Classic analogt - så låter Classicen bättre pga bättre inbyggd DAC.

Sen vet jag att 99.9 % av de som kör Squeezebox på forumet anser att det låter bättre med en extern DAC, absolut inget fel i det.

Jag har som sagt testat några DAC:ar upp till 4-5000 kr och det har alla gånger låtit sämre eller max lika bra som när jag kör analogt.

Möjligt att min uppsättning med McIntosh och Martin Logan gör att det funkar bra analogt, jag vet inte? Jag är dessutom inte ensam om att tycka att det låter bättre analogt just hemma hos mig - men vad det beror på vet jag inte...

Så nog om Dac snacket ;) Hjälp mig att få igång Spotify istället :)

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/11/07 :  19:22:27  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Kanske en dum fråga, men jag utgår från att du kör Triodes plug-in för Spotify, för Logitechs egen variant funkar väl inte med bara en Classic?

När jag köpte min Touch upptäckte jag att det gick att spela med Logitechs egna Spotify-stöd i Classicen om man synkat med en Touch och styr via iPeng. Jag tycker dock att Triodes plug-in funkar bättre så jag använder den.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/11/07 :  19:57:20  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Japp - Triodes plug-in är det som jag försöker få igång...

Om det ändå varit så enkelt :)

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000