HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 FLAC -5 direkt till AIFF?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/22 :  20:19:41  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Lyfter ut till en egen tråd.
1. Kan jag konvertera direkt från FLAC -5 till AIFF och behålla taggarna?
2. Vilket program är bäst (läs: förlustfritt)?
3. Några tips på inställningar eller annat att tänka på för bästa resultat?
4. Går det även att konvertera 24/48-96 FLACar?
Jag använder SB Touch på Ethernet, med Netgear ReadyNAS Ultra 2 med 2 TB disk.
5.Hur ska jag ställa Touchen om jag vill avlasta processorn i Touch?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/11/22 :  20:33:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
1. Ja.
2. http://www.xrecode.com/#Download
3. Du kan välja att köra fler processer, öka prio mm. Sedan beror det på om du vill ersätta flac-filerna eller spara dom mm.
4. Ja. Har testat att strömma 96/24 i AIFF från till USB DAC. Nema problema.
5. Vet ej.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/22 :  20:41:32  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
3. Du kan välja att köra fler processer, öka prio mm. Sedan beror det på om du vill ersätta flac-filerna eller spara dom mm.

Hur påverkar det konverteringen? Vill gärna spara originalen tills jag ser att allt är OK...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/11/22 :  20:44:40  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Sorry, trodde du tänkte på prestanda och filtopologi mm.
Det jag skrev påverkar inte (ljud)-resultatet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/11/23 :  07:45:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mitt tips:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85237
Finns info i den digitala kokboken!


Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/23 :  10:03:30  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Tack! Har annars rippat med EAC, men den konverterar inte till AIFF så vitt jag vet. Eller det kanske går att lägga till taggar till WAV som sedan visas i Squeezebox?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/11/23 :  10:25:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Xrecode kan rippa också. Till Aiff, där taggar ingår.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/11/23 :  15:03:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag använder Xrecode för filkonverteringar. Jag trivs bra med det verktyget. Det är lätt använt och ett effektivt verktyg som kan utnyttja processor-kraft på ett effektivt sätt, den lastar min double dual-xeon till 100% samtidigt som nedräkningen för återstående bara flyger mot noll! Det är rätt mäktigt när man ser performance indikatorn maxa och hör fläktarna gå igång. Det krävs en hel hög med kraft-krävande matematik i parallella pipes för att få den att bete sig på det viset.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/23 :  17:00:21  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Har nu konverterat en FLAC-CD till AIFF, ställt om så att Logitech Media Server skickar AIFF utan flac/sox, dvs i fullt format utan kodning i flac.
Kan inte påstå att jag hör en himlastormande skillnad, om någon överhuvudtaget...tyckte först att FLAC lät en mikroaning bättre eftersom jag trodde att .flac kommer efter .aiff, men det var tvärtom. Alltså ett halvblint test ;-)
Kanske är min anläggning lågupplöst...SB Touch till Quad 99 CDP DAC och vidare in i Quad 99/909 och ljudet ut ur ett par ESL-63 eller jag själv halvdöv...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/11/23 :  19:45:29  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
@Bernt: "Xrecode kan rippa också. Till Aiff, där taggar ingår."

Jag lyckas dock inte få med omslagsbilden, har du något tips?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/23 :  19:52:01  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Jag är inte expert på programmet, men det finns en kryssruta där man flyttar över metadata och även andra filer i katalogen under konverteringen.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/11/23 :  20:14:41  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nja, nu var ju det mer det att vid själva rippningen från CD-skiva så lyckas jag inte med att få med omslagsbilden från databasen, varken freeDB eller freeDB2 verkar "ha den".
JRMC "Does online CD look-up for tags using YADB (a J.River database) and falls back to FreeDB" där omslagsbilden hänger med.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/24 :  10:34:37  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Jag använder annars MP3Tag till taggarna, men tyvärr tar den inte AIFF eller ALAC. MP3Tag har även Amazon och Discogs som taggkälla.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/11/24 :  10:59:30  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, det verkar som man får ta detta i flera steg: exempelvis först rippa med JRMC/Flac för att få taggar och omslagsbild och sedan använda xrecode för att få aiff med taggar och omslagsbild.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000