HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kondensatorbyte Heco Celan 300
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/20 :  14:34:34  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Skulle väl lagt detta på Teknik och DIU

När jag bytte electrolyterna på min Heco Metas 300 mot Mundorf M-Cap blev det ett ganska tydligt lyft. Blå är före bytet.



Tänkte testa samma operation på mina nya Heco Celan 300.
Där satt två electrolyter.



Jag bytte dem mot Jantzen Standard Z-cap. Lite stora men det löste sig med lite krympslang för säkerhets skull.



Men resultatet blev inte som väntat som synes av nedanstående mätning. Blå är före bytet.









Inte kan det väl vara sån skillnad på Mundorf och Jantzen?
Såg nu att jag satt de nya med texten tvärtom men det kan väl inte påverka?

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/11/20 14:56:47

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/11/21 :  10:53:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, varför är det ett tydligt lyft i den övre kurvan? För att den är rakare?

I de nedre mätningarna så är det lite förbryllande... Är de gjorda på identiskt sätt i exakt samma position osv?

Och, mycket viktigare: Hur låter det?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/21 :  20:39:13  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Bernt, alla kurvorna är från samma mätning. Holmimpulse. Första är till 0,7 msek sen 10 20 och 30 msek. Förstår mig inte riktigt på tidsperspektivet men det ska väl spegla frekvenssvaret bättre att öka tiden. Asto sa nåt om detta en gång. Man ser i alla fall var basen dyker så. Korta tiden visar lite tydligare det intressanta mellanfrekvenserna.

De lät bra före bytet och jag kan inte höra skillnad efter. Kunde inte höra skillnaden med Metas 300 heller men där fick jag i alla fall tillfredställelsen att tydligt se resultat. Den har jag som center så det är sällan de spelas. Alltså mest filmljud.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/11/24 :  10:22:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, mätning av högtalare är inte så lätt tycker jag.

Det är rätt många komponenter i det filtret och det kan ju hända att lytarna sitter i en mindre känslig position.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000