HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Sweet agony....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2011/11/27 :  11:15:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja nu sitter jag här Lech.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/11/27 :  11:28:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det här har jag missat helt!
Grattis Per!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2011/11/27 :  12:25:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack Johan! Det var längesedan vi sågs nu. Det får vi ändra på.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2011/11/27 :  13:22:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En gång för länge sedan, strax efter jag fått tag på mina första Tannoy Cheviot, var TobbeL på besök. När vi satt på kvällen och snackades vid så nämnde jag att jag tyckte att Tannoyerna, på viss musik, distade lite och fråga Tobbe om han visste vad det kunde vara?
Tobbes svar har för alltid förändrat min syn på kompressionsdrivers. Han svarade "Har du rensat magnet gapen på dem?"

Jag kände mig helt perplex, vadå "rensa magnetgapen?". Tobbe flög upp som skjuten ur en kanon och sade "fram med maskeringstapen och verktyg så kollar vi!". Sagt och gjort, vi monterade ner högtalarna och öppnade upp elementen. Tobbe tog försiktigt ur membranen till drivern och stoppade ner tapen dubbelvikt i magnetgapet. När den kom upp igen var den svart och full av små partiklar. Efter att ha bytt tape-bit åtskilliga gånger så blev det vare sig missfärgat eller kom med fler partiklar upp ur magnetgapet, det var rent.

Vi var rätt spända på hur de skulle låta när vi kopplade in dem igen. Det spelade silkeslent och helt utan den "kantigheten" som de hade haft tidigare. Så Tobbes trick(eller blommans, eller, ....) funkade klockrent.

Sedan dess har jag rensat magnetgapen på alla högtalare med kompressionsdriver jag haft, hitintills bara Tannoyer.



Och vad sjutton har Madonna med magnetgap att göra??? Jo, igår kväll spelade jag Madonnas "Ray of light" och började få den där krypande känslan om att här är något som inte stämmer... Agony!!

I början på Substitute for Love är det några riktigt klara toner som efter de första sekunderna börjar dista. Jag har kollat med hörlurar och på flera anläggningar, det är så det skall vara. Men igår distade det DUKTIGT på vänster högtalare. För att kolla kopplade jag om signalkablarna, bytte höger emot vänster och vise versa. Och jo det distade i andra högtalaren också... Hmmm, jagade jag spöken?

Jag ville ändå inte ge upp tanken utan började surfa på hur man får isär driversarna och hittade till Bob Crites hemsida. Efter att ha samlat mod idag på morgonkvisten så tog jag isär mellanregster-drivern och stoppade ner en tejp-bit i magnetgapet. JODÅ! Det kom med damm och partiklar upp när jag tog upp den.

Blev det någon skillnad då? Jodå! Sweet!!!

Nu har jag spelat Madonnas plattor framlänges och baklänges hela förmiddagen och funderar på att dra på mig regnkläderna och avsluta en fin Söndagsförmiddag med en promenad i stormen efter väl förrättat jobb. Jo, så får det bli.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/11/27 :  18:58:04  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jo det där känner jag igen för när vi efter ett slitsamt arbete lyckats montera mina 2":s drivers och sedan lyssnat. Då lät det ju mycket bra men efter det att kompisen gått hem kunde jag förnimma distorsion. Då skulle vi få montera ner den tunga drivern som är ett jobb för minst två man och helst ska en tredje sitta inne i högtalarlådan. Ja det var ju samma sak som för dig Pac, det fanns lite ulligt gulligt damm i magnetspalten. Man undrar ju hur det kan ha kommit dit med tanke på att det sitter ett nät i hålet.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/11/27 :  19:57:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jaså så du har rensat magnetgap
Kul att det gjorde skillnad

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2011/11/27 :  20:00:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det jag tycker är mest förbryllande är att magnetgapet är på baksidan av membranet. Hur sjutton tar sig partiklarna och dammet runt/genom membranet? Är trycken så höga att tätningarna inte kan hålla tätt?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2011/11/28 :  00:24:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Grattis Pac till ett par intressanta högtalare

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/11/29 :  00:02:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Föresten, var har Ladugårdsgörrarna hamnat?
Håller dom Tannoyerna sällskap i sovrummet ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/11/29 :  11:51:04  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Vore kul o höra Battarna gympa dessa trattar
Visst ÄÄÄrr det kul med lättdrivet?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2011/11/29 :  20:25:37  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Total Makeover stundar som Pac nämnt.
Om förutsättningarna är enligt bokan "med riktiga hörn och en tät uppställning kan göras" så är den lätt som en plätt att få låta bra. Med dom förutsättningarna behövs knappast någon Tweek av rummet. Nu framgår ju det av PAC:s inlägg att det sålunda ej infinner sig och då blir det svårt gissar jag. ( har aldríg gett mig in på den banan.)Akustikreglering.

Bernt oroas lite av mickrodynamiken på dessa horn, han kan ta det lungt, den är suberb. Jag spelar på Erik Anderssons 1.5 watts 2A3 SET med förtjusning och det är dödstyst när ingen signal matas. Detsamma gällde mina JJ uppsättningar också, så "Signal Brus" förhållandet är inte kritiskt med rätt prylar.Men visst tysta måste dom vara.

Jag håller andan och hoppas att PAC:s övereffektiveserade läderlappen klarar detta med bravur också.

Till låns Pac, finns diverse SET uppsättningar att låna om behov finnes. (tysta)

Good luck

Förresten Olle Mårtensson demade dom på första Arken mässan
med 700 mW i form av en freestyle.'

MVH
Lech



Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2011/11/29 20:41:23
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2011/11/29 :  20:48:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har haft problem med fokus, men nu är det fixat. Problemet visade sig vara att jag hade för bråttom att sätta ihop dem när jag kom hem, jag hade fasvänt en bas.

Det är inga problem med VK150SE. Det är knäpptyst från dem. Däremot har mitt Classe CP60 för hög förstärkning för den här uppsättningen. Det är med nöd och näppe det går att spela lågt och detta trots att jag har låg-gain-läget på förstärkaren. Men, jag kan leva med det så länge det spelar som det gör.

Idag fick jag en gammal HiFi&Musik från 1990 på posten. I den finns en artikel skriven av Anders Edenholm om just Klipschorn. Klart rolig läsning.

"Bossebugg", tack för tidningen!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2011/11/29 :  21:59:56  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Härligt äventyr att följa Pac!!! Inte fel med ett par extra hörnskåp!

Kör på!

\\K-man
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/11/30 :  09:56:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Idag fick jag en gammal HiFi&Musik från 1990 på posten


Jag tror att det är den mest sönderlästa Hifi&Musik jag har. Mitt favvonummer..


Grattis till ett par häftiga högtalare!!!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2011/11/30 :  20:37:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Efter att jag hittade felkopplingen jag gjort på ena basen så har det mesta fallit på plats. Jag har fortfarande ALLDELES för lång efterklang i diskant-området (och den där j-la 32Hz'aren skall få sig en omgång den sent skall glömma! ), men nu hörs potentialen väldigt tydligt.

Idag var Batman här, jag såg allt att han hade svårt att hålla smilbanden och taktstamparfoten i styr...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/11/30 :  20:58:16  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Det är bara att gratulera! Dom är större och maffigare än på bild och det låter mer än lovande redan! Kul Pac! Jag övergav Magnepan efter att ha besökt gcs i Stockholm! Hans dynamik är det värstaste jag hört hittils, men här finns också en massa av den varan! Kommer gärna tillbaka när du trimmat lite till!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/12/01 :  17:28:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Tänker du testa aktiv drivning på dessa horn? Med ett filter med möjlighet att justera delayen så kommer nog din sweetspot växa väsentligt. Kanske prova nått av Matrinssons driverack?

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/12/05 :  10:33:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här har du att pyssla med en tid framöver!

Potential finns helt klart men efterklangen är som sagt inte att leka med.
Sen är det ju inte bra att försteget brusar så pass mycket, det dränker ju mikrodynamiken.
Om du vill kan vi testa med mitt passiva Music First trafosteg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/12/05 10:35:41
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/12/05 :  17:25:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Bernt du kanske kan intyga att man kan få lite olika resultat på spridningen om man tidfördröjer i ett hornsystem?
Du har väl hört ett? :-)

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2011/12/05 :  17:38:54  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

På tal om magnet rensning så har jag precis gjort rent ett par 21" basar som hamnade under en hålsågning i järn plåt

Dom var det inte bara å skruva isär.
Varmluft pistol, special slipade mejslar, 15bar tryckluft å mycket tålamod.

Det var det jxxxt 2 komp limmet jag har brottats med.
Nu spelar dom som dom ska iallafall

Kul med hörn horn men lite mer bilder...

Mvh..

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/12/05 :  17:45:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Javisst Harryup! Jag minns lektionen jag fick hemma hos dig. Ytterst lärorikt!
Ljudbilden ändrade sig dramatiskt med dina ytterst små tidsförändringar.

I Klipschhornen är det fysiskt långt mellan elementen i längsled och ifall man vill
gå den vägen - med multiamping, fas och tidskorrigerat så vore det jätteintressant.

Grundmaterialet är bra redan som det är, få se vart Pac hamnar när han fått upp grejer som
tämjer efterklangen i diskanten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2011/12/05 :  18:03:50  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Spännande med restaurering av hornen. Jag har aldrig vågåt stoppat yttre doningar i dem. IFS låter dem som alltid gjort med brasklapp för sämre hörsrel på gamla dar.

Kanske dags för refresch---

Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2011/12/05 18:05:13
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2011/12/05 :  22:06:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Här har du att pyssla med en tid framöver!

Potential finns helt klart men efterklangen är som sagt inte att leka med.
Sen är det ju inte bra att försteget brusar så pass mycket, det dränker ju mikrodynamiken.


Jo, om man inte har jobb så skaffar man sig... Men, det skall nog bli bra så småningom. Idag provade jag med ett annat försteg, hux flux var bruset borta.

CP-60 har 18dB förstärkning, det går att sänka enligt Classe's servicemanual. Det får nog provas när jag fått ordning på akustiken och restaurerat den andra mellanregisterdrivern.

Som sagt, om man inte har jobb så finns det en del(=jag...) som är så dumma att de skaffar sig!
quote:
Kul med hörn horn men lite mer bilder...

Bilder ja, det blir mycket musiklyssnade nu...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2011/12/05 :  22:22:52  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Vilket försteg har du provat nu?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2011/12/06 :  06:58:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kopplade in mitt EC4.5. CP60 är bättre på musik men EC4.5 var betydligt tystare. Tänkte testa mitt ML28 också nu när jag ändå är igång.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000