HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 CD mod. Vilken klocka?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/12/20 :  09:31:04  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jo tack själva för era konstruktiva och tänkvärda svar, ibland måste man stanna upp och sansa sig lite. Men som sagt, har iaf fått en hel del teoretisk kunskap om spelaren. Jag vill väl egentligen bara se om det går att göra bättre, jag är ju fortfarande nöjd rent ljudmässigt. Sen tyckte jag nog att den blev några snäpp bättre sen jag rengjort hela spelaren PRF tcc spray och tops. Det tog några timmar men nu är den som ny invändigt, lasern rengjord mod optikvätska och vad jag upplevde som en hörbar förbättring - jag rengjorde alla kontakter mellan de olika korten och framför allt dom från drivern, klockan och filterkort samt dackort. Inga av dessa kort är lädda utan sitter i socklar. Förbättringen var klart märkbar i form av en mer lättflytande harmonisk spelstil.
Innan var ljudet bombastiskt, rent men en aning statiskt, nu finns allt det där Goa men allt presenteras liksom mer följsamt, lite mer som min vinylrigg. Kan ju vara inbillning men väldigt trevlig inbillning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2011/12/20 :  10:50:58  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Om du inte redan har fått schemat till spelaren för att se vad det är för typ av klocka så kan du skruva loss CD-driven, ta kort på kretskortet som sitter på undersidan. OBS tänk på att lasern/elektronik är känslig för statisk elektricitet = ta på chassiet så får du samma potential!

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/12/20 :  11:57:56  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja det stämmer, helst ska man väl ha ett sånt där "fjolligt" armband som jag sett en del av våra tekniker bära när dom är inne i datorer o mekar.
Jag måste skaffa rätt bits också av någon anl verkar det som om de skruvar som användes i denna maskin inte följer våre europeiska standardverktyg.
Är det som med amerikanska o engelska gängor?
Just nu är det julklappsebb i kassan, lädret är tomt som ett vallöfte. Så det blir ett framtidprojekt. Jag var inne på att snåla och ta deras enkla klocka för 1800 men det känns ju som att om man ändå ska göra något så ska det göras ordentligt och då känns ju deras neutron star klocka som en mycket mer kompetent klocka.
Läste någonstans att just PCM 1704 krävde en riktigt bra klocka för att visa vad den kan. Nu sitter just fyra st sådana här o väntar på en stadig klocka.
Neutron star garanterar - än 0,5 PPM! Det måste vara rekord.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/12/22 :  09:57:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vilken klocka? Det finns ju ett helt gäng på marknaden.
Mina tankar lutar åt newclassd neutron star men den är rätt kostsam, dom har en enklare variant för en mer normal prissättning, dvs ca 1700 till 2200 kr.
Vad ska jag titta på, en viktig detalj är ju att dom kan leverera rätt klockfrekvens, jag tror att det är 24,576hz men jag får kolla på klockan när jag skruvat bort transporten.
Har någon några tipps, ang regulatorer även här känns newclassd som rätt, dom redovisar mätnurvor matchade mot finare standardregulatorer och dom känns som lagom prissatta. Sen finns burson men då rusar priset upp till det dubbla.
Hjälp!?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/12/22 :  10:39:53  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ang. klocka, har du kollat min marantz-tråd det senaste? Finns 2st där, en väldigt prisvärd samt en som ska vara väldigt bra(postade en länk till den UK site som säljer den dyrare av de två).

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/12/22 :  10:42:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Btw, tror den prisvärda varianten finns komplett men utan oscillator med, då kan du köpa en tcxo i den prisklass och frekvens du önskar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000