HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Micro-Fonken med Tangband W3-871B The end.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/29 :  14:46:16  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Detta är således Tangband W3-871B som ska in i en liten liten låda som heter Microfonken. Har inte fått elementen än. Bara betalat men tyskarna brukar vara effektiva så jag hoppas det inte tar för lång tid. Inget uppseendeväckande alls, bara lite att kolla på i vintermörkret.



Jag breddade lådan 10 mm för att få lite extra volym och bredd för kantrundningens skull. Så nu är den 2,3 liter utan basreflexkanalen i botten.



Stavlimmad 18 mm bok, känns det igen, blir såpass styvt att jag skippar stagningen bakom elementet.
Sida, front och reflexhylla limmade!


Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/12/10 12:44:58

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/29 :  15:59:26  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Torken var bra så det blev satt sidostycken på plats.





Säg till om det går för fort

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/11/29 :  16:06:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Det här kan bli intressant

Jag har funderingar på ett liknande bygge till "familjestereon" i vardagsrummet.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/29 :  16:21:59  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Det här kan bli intressant

Ja det kan även bli pannkaka. Volymen är i minsta laget.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/11/29 :  17:31:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Oj! Rejäla lådor till liten hötalare :)

Intressant, har funderingar på nåt liknande så småningom om det blir godkänt av regeringen med sovrumsstereo.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/29 :  17:55:25  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Halleluja, fick just besked att elementen skickats idag. Beställde och betalade i fredags. Visst är dom bra germanerna

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/29 :  19:45:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Den cm jag breddade med kostade. Får köpa en bokskiva till. Nåväl, ryggarna på plats. Hornbach nästa imorn.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/11/29 :  21:00:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi börjar bkli ett gäng som byggt den här men alla (?) med olika element. Det är ju hur ballt som helst.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/29 :  21:10:46  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Säger du det, kul. Vilka andra element har provats?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/11/29 :  22:27:58  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Ursäkta en lite dum fråga, men vad menas egentligen med "Fonken"?
Det ser ju ut som en vanlig basreflex i mina ögon, fast med rektangulär port...?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/30 :  08:10:53  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fråga grabbarna på denna sajten

http://www.planet10-hifi.com/fonken.html

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/30 :  16:36:21  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fick se att elementen redan var i Hälsingborg så nu får det gå undan. Bottenplattan monterades. Toppen får sitta med tvingar tills fyllning o.d. är klart.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/11/30 :  19:35:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har byggt med HiVi B3N:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77343
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/11/30 :  19:48:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kollade igenom ditt bygge. Enligt Strassacker skulle det bygget behöva en volym på 20,6 liter och ventil på ca 12cm2 x 10cm. Så då bör min ligga bra till om du fick bra ljud ur din. Hittade ingen mätning. Gjorde du ingen? Skulle varit kul att jämföra.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/11/30 19:51:15
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/11/30 :  20:12:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har inget att mäta med. Det låter ju bra, så det räcker för mig.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/12/01 :  16:31:35  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Elementen är i Gbg så det var dags att fräsa in och montera anslutningsterminalerna inköpta på den exclusiva hifi-shopen Biltema. Anslutningarna är urskruvade för att terminalerna också ska målas vita.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/12/02 :  15:54:57  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Elementen har kommit. En provspelning med mätning på oinspelat element kan vara bra att ha som jämförelse. Lät inte så bra och fick dra på rätt så mycket. Den ej bortfiltrerade basen gjorde att det skorrade en del. Sen Hoppas jag att peaken vid 15000 hz försvinner. Den syntes inte så starkt på specens kurva. Lådans insidor vadderade med täckjackefoder som är lite tjockare och tätare än vanlig fyllning.






Sen var det dags att lägga locket på. Brist på lite längre tvingar gjorde att gymmet fick hjälpa till.



Har som synes inte glömt fasningen för elementets andning. Gjordes med roterande fil i borrmaskin.



Nu ligger elementen på inspelning i tvättstugan där de stör minst med tanke på att det är Mix Megapol som plågar elementen. Hoppas de inte blir fördärvade av det

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/12/02 15:58:24
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/12/02 :  16:05:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ska bli intressant att höra vad du tycker sedan =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/12/02 :  17:52:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Söta! Det är ingen dålig framfart du har...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/12/02 :  19:26:12  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det måste gå undan. Exet ska ha sitt 2-1 system snarast. De små frontarna ska slipas och målas. En sub ska kläs om till vitt med självhäftande plast ( nödlösning). En NAD L53 kom just med bussgods till Alingsås och elementen hoppas jag är något så när inspelade när målningen är klar. Tur att man är lös och ledig pensionär

Nog ska det väl räcka med den fyllning jag redan gjort?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/12/03 :  15:04:09  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så var kantfräst och halvnoga slipat. Dags för slipgrund. Tejp i hålet för att slippa färg i dämpningen. Och tjusiga ben att lära stå på



Det syns inte på fotot men alla defekter, ojämnt trä och hårfina limfogar syns direkt. Blir en del att fixa.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/12/03 :  16:23:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du har alltså gjort två par lådor - ett par i bokträ och ett par i skivmaterial??? Eller har du varit så &&%¤&()=%#" att du MÅLAT över det fina ädelträet!!!???? <wink>
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/12/03 :  16:53:27  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så elak är jag. Hoppas nämnligen att boken inte sak ge torrsprickor som annat trä eller konstigheter på de rundade kanterna som MDF gärna ger.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/12/05 :  19:58:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så blev de lackade till slut. Hyffsat resultat. Kunde gnott några vändor till men detta får duga. Ska nu stå till i morn då elementen ska monteras och sen provköras. Har nu spelat 6 x 24 timmar så jag hoppas de har lugnat ner sig.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/12/05 :  20:28:05  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Varför är det basreflexöppning i bara ena?

edit:
ehhh, förlåt, jag insåg nästan direkt att ena är framsidan och elementhålet och andra är baksidan och högtalarterminalhålet.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/12/05 20:30:01
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/12/05 :  20:59:27  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000