HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 6L6-PP Hybrid - en idé ...(kanske)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/27 :  17:08:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
ETI - Electronics Today International, beskrev september 1992, en direktkopplad hybridförstärkare med transistor på ingången och rör på utgången. Kopplingen var mycket enkel med ett par MPSA42 i differentialkoppling med sina "långa ben" anslutna till en negativ spänning (bias). Utgångsrören, EL34, var direkt anslutna till transistorernas kollektorer.



Jag har dammat av den här kopplingen ett otal gånger just för att jag mycket enkelt få till ett saftigt slutsteg med få komponenter, och nu känner jag att det är dags igen eftersom a) jag har lagom mycket komponenter och b) det drar ihop sig till DIY-träff i Göteborg och mina o-ortodoxa (ska jag kanske kalla dem Ratzinger???) kan vill ha lite mer än 0,8W ...
Mitt enda aber är att jag har ett gäng 6R3S (ryska 6L6) och får göra en abrovink för att anpassa dessa rören. Några snabba PM till reVintage löste, i sig, inte mina problem men han "godkände" mina idéer.
Ett "problem" är att i originalkopplingen har jag en fast biasspänning som jag bara justerar balansen på (mellan rören) men jag vill ju kunna dels reglera balansen och dels ställa grundspänningen, alternativt ställa biasspänningen individuellt för varje rör.
Nu har jag lött ihop ett litet kort, vilket jag i sin tur monterat på ett lödstöd men inser att kondensatoerna som glättar biasspänningen är alldeles för snålt tilltagna. Jag köpte enligt tidningens komponentlista 63V-kondingar men min trafo ger 50VAC, det ska mycket till om kondingarna pallar den spänningen ...
Alltså jag snor nog ihop ett nytt ingångssteg efter endera skissen nedan.



Slutligen bilder på ingångskortet; det får bli något mer raffinerat på ett veroboard nu:



Och så här ser lådan ut. Den skulle användas till en Luxman-klon men det projektet är skjutet på obestämd tid; vet inte status på mina utgångstrioder.



(Minns någon att jag frågar hur man gör med överflödiga hål ... ??? Jag kommer nog på något )


OCH förvänta er inte att något blir klart imorgon eller att det slängs upp bilder stup i kvarten. Alltså, bitte, inget tjat nu.

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/02/27 :  17:50:52  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Varför inte minska motståndet högst upp och lägga till en en CCS? Justera CCSn för att få rätt bias. Behåll bias-balanspoten enl. original.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/27 :  18:47:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är ju en idé ... Min enda 'concern' är att det nog ligger massa spänning över den strömgeneratorn (en 6AU6 eller EF86 ....??? ).
Jag funderar lite men jag ska precis leta efter 1 meg-motstånd.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/27 :  19:10:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Varför 6L6 Varför inte EL34

Jag råkar, som jag skrev ovan ha några (6) 6L6 och egentligen är det ett rätt ballt rör. Det finsn en hoper likartade rör (ekvivalenter) som 5881, KT66, 6BG6, 807, EL37 osv. Jag har snappat upp att röret 829 är ungefär 2 stycken 6L6 i en kanna (på samma sätt som 832 motsvarar två 6V6).
Lite intressant är att om man googlar runt hittar man inte alls lika många 6L6-stärkare som EL34. Och sök efter SE-steg så kammar man nästan noll.


Däremot hittar jag en hel del konstruktioner i Jean Hiragas RÖRFÖRSTÄRKARE.

Edited by - soundbrigade on 2009/02/27 20:41:38
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/28 :  19:17:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Djävla Jazzskägg .....

Jazzskägget var förbi med lite komponenter jag beställt (host host!) och vad hittar jag först i lådan??? Ett par 25Ohms potentiometrar, samma potar som ska sitta i en sådan här:



Den här varianten har jag redan diskuterat med bland annat reVintage och när jag återigen kastar ett öga i Jazzskäggs låda, ett annat öga på schemat ovan och ett tredje (det som sitter i nacken) på den fina kopparplatta där jag skruvat 4 stycken oktalsocklar och två transformatorer inser jag att jag har spacklat in mig själv i ett hörn. Trafarna är nämligen 25W PP-trafar från Edcor; inga 40W här inte. Och så var det lådan med komponenter till OddWattaren .... SUCK!!!
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/02/28 :  20:00:39  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
ÄÄhh håll tyst med dig och bygg iställetsitter för övrigt här och drägglar över 2se trafar å 6as7rör

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/02/28 20:01:53
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/28 :  20:03:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jajajjaja ... ska se om jag inte kan hitta en nättrafo åt dig, djäkla gnällpelle så du håller tyst ....
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/02/28 :  20:04:40  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Jo föresten om du är grinig för att någon har eldat på din cykelsadel så låt det inte gå ut över oss på forat

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/02/28 20:07:47
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/28 :  20:07:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Var inte oroliga vi är inte arga på varandra på allvar ...


... vi är arga på varndra på riktigt BLODIGT allvar. Nä nu ska jag löda lite på GG-stärkaren.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/02/28 :  20:14:04  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Alltid lika roligt att hälsa på i bäverstugan så även denna gång ,också kom vi ju överens om att fylla kombin med div byggen å åka på diy även i år

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/28 :  20:27:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Får jag plats då??? Dina horn tar ju allt utrymme. Jag får bygga ihop mina specialhögtalare ...

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/01 :  15:25:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu har jag PMat Bernt eftersom han har annonserat att han har bättre begagnade 6550. Det skiljer inte så mycket i uteffekt mellan 6L6 och 6550 men alltid gör det nåt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/01 :  15:29:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tycker gott du kan komma förbi och hämta rör så jag kan prata förstånd med dig om cykelsadlar och annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/01 :  17:20:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Cykelsadlar????!!!!! Vet du vem som satte eld på min????!!!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/01 :  19:45:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nä, men jag läste nåt som Jazzskägget skrev.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/01 :  19:54:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Så kan det vara. Han hade inte kameran beredd när vi vandrade genom cykelrummet i alla fall.

Det här "projektet"; jag kaller det inte projekt än eftersom jag har så mycket påbörjat/oavslutat att jag inte vill påbörja något nytt; är ett typiskt exempel på "målat-in-mig-i-ett-hörn". Jag har delvis fel komponenter till "vad jag skulle vilja åstadkomma". Utgångstrafran är på 25W, räcker alltså in till 6L6 som kör på full kräm. Jga har fel hål i chassit. Visserligen har jag större (50W) trafar men de monteras på annat sätt. Sedan har jag en (FUL) nättrafo jag skulle kunna använda till detta icke-projekt men jag vet inte om den räcker till en stärkare på 35-40W ....
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/23 :  17:53:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Funderar vidare, projektet inte nedladdat. Funderar på att sätta en 12AT7 på ingången med katoderna gemnesamma med en CCS till -12V (LM317) och så får 12AT7:orna driva 6L6:orna. Få komponenter!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/03/23 :  19:11:42  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Lite rör-on-topic men annars kanske off men sak samma.
Jag satt lite och funderade på det där med att vissa säger att järnen skall hållas en bit från kretsar och rör. Har du koll på om det finns nån tumregel för detta? Tänkte mest på anstånd mellan nät och utgångstrafo och utgångstrafo och rör.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/23 :  19:46:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fan också släckte ner webläsraen, precis när jag skrivit ett bra svar ...

Jag känner inte till några tumregler och gör det dessutom extrasvårt för mig. Sitter i Illustrator och lägger ut komponenterna och kör skolflicksmetoden - hur man får in en storlek 44 i ett par jeans storlek 38 ... Jag väljer minsta möjliga chassi, det betyder att saker och ting hamnar nära varandra. Däremot kan man ju ha i tankarna att transformatorer (EI) strålar mest vid hörnen och låter trafarna ligga ner, behöver man ju inte placera rör i transformatorns "currylinje".
Man får ju också ta hänsyn till att rör som sitter för nära varandra kan värma varandra. Men där minns jag en historia från RIFA:
För att stressa en kondensator körde man en tuff AC-ström genom den. För att stressa ytterligare placerade man kondingar runt om och körde ström genom dem också för att värma upp testobjektet i mitten. Dock fick uppställningen motsatt effekt; temperaturen sjönk i mitten. Detta förklarade med att värme strömmade upp snabbare och drog med sig större mängder svalare luft som kylde effektivt.


En bild; så här funderar jag på att bygga:
http://soundbrigade.diinoweb.com/files/faktiskt/PP6L6.JPG
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/03/24 :  07:16:41  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag känner igen det där med jeansen. Alltid ett par storlekar för litet så att man får ta till kobenet för att få in sakerna .
Men tack för svaret. Om du inte haft problem med det tidigare så kan man ju kanske dra slutsatsen att det inte är fullt så kinkigt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/24 :  09:31:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skolflickssyndromet handlade om "välgödda" flickor som drar på sig för små storlekar i kläder. Och samma sak är det med mina byggen, jag beställer inte en cm2 för stort chassi - tvärtom.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/24 :  09:52:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
ReVintage-mannen kom med lite synpunkter.
quote:
Yo,
Ska du bygga gitarrförstärkare? 6L6PP skulle du väl kunna göra mycket trevligare. Om du har ett 6SL7 el. ett E88CC så är båda bättre att köra istället för ECC81 som, trots att det för tillfället är hypat av några hjärndöda gapiga jänkare, ett mkt olinjärt rör. Och inte behöver du någon CCS med tillhörande -spänning heller för att få till det.


Och jag svarade:
quote:
Det här rör sig om ren HiFi, inte gitarr.
Jag tittar på den här varianten för att den är enkel, vill inte gräva efter massa udda komponenter - det börjar bli bråttom .... 18/4!!!

Jag har nog någon 6SC7 - Ra 57k, S = 1,325, Mu = 70. Det har gemensam katod vilket skulle passa den där ccs-kopplingen.
Jag har hybriden också men kan INTE besluta mig. Jag har 25W utgångstrafar som klarar en bit över 30W. Har dock inga siffror på max ström .



Tillägger att trafarna är EdCORs CXPP 25W.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/12/05 :  14:53:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Måste tillstå att jag fick igång den här pjäsen till slut. Med hjälp av Azazello (Nicola, min bulgariska polare) städades en del skräp undan (konstruktionsmissar) och förstärkaren gick igång.
Skaffade, vad jag trodde vara ryska rör av E-typ, dvs sådana utan platsburken i botten.Ska vara snäppet bättre än standardrören men det kom ett lass standardrör lik förbannat. Ska trimma in dessa så det lir lite balans i biasströmmarna.
Funderar dock på en lite annan och mer traditionell design. Den här Oddwatt-principen ger ganska låg uteffekt.
Idéer:
http://www.pastisch.se/tubes/images/Ming%20Da%20MC34B%20schematic%20mod%201.gif
http://www.pastisch.se/faktiskt/PP6L6.JPG

Här är sista tagna foto (finns kanske senare i annan folder).

Edited by - soundbrigade on 2011/12/05 15:21:46
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/12/09 :  13:34:36  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Nämen....

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/12/09 :  16:53:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jomen ...
Jag har lagt det här projektet en bit ner. Skulle behöva matcha mina åtta rör, men det får bli en senare historia.
Jag hittar lite bockade plåtar (chassi) och har noll koll på vad jag haft för tankar med dem. Eftersom jag har lite rör och transformatorer över dyker tanken upp att bygga en 6L6-SE ... men sedan grubblar jag lite till och kommer på att jag kan köra med G-807 (ryska 807).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000