HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vikt 1 dm vinyl
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/12/15 :  12:06:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Någon som har en uppfattning om hur mkt en genomsnittlig dm vinylskivor väger? Jag skall bygga stereobänk och måste veta hur feta lådskenor jag skall beställa. Själv glömmer jag bara att väga den tid jag är hemma.

J. Ullberg

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/12/15 :  13:50:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Tänkte passa på att fråga om någon har tips om försäljningsställen för lite kraftigare expansionsbeslag. De flesta jag sett är alldeles för klena då jag planerar att ha 2 x 40 cm med LP-skivor per låda.

Har hittat skånebeslag samt en Österrikisk tillverkare, men jag vill gärna ha fler förslag att välja mellan.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2011/12/15 :  16:34:28  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Densitet ca 0,8 - ger 800 gram för 1 liter vid rumstemp.

edit: hoppsan, såg att jag missuppfattade frågan helt!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2011/12/15 16:35:08
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/12/15 :  16:52:35  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
1 meter LP-skivor med tunn plastficka väger ungefär 70 Kg, så svaret borde var 7Kg/dm.
Det är tyngre än man kan tro, det gäller att ha stabila beslag och en stabil möbel.

Jag hade utdragbara lådor tidigare, och plockade expansionsbeslagen från ett bagagnat arkivskåp i plåt som jag köpte för någon hundring.

Beslagen hade en expansionslängd på ca: 400 mm, och jag hade en rad skivor (ca 85 st)/låda. Skivor + låda vägde styvt 30 Kg, det var på gränsen för vad de beslagen och möbeln klarade. Jag fick bulta fast möbeln i väggen så den inte skulle tippa när jag drog ut en låda (2 lådor högt och 4 lådor på bredden).
Med två rader skivor/låda får du en skivvikt på 50-60 Kg, och sedan tillkommer lådans vikt. Som sagt, det gäller att du gör ett stabilt bygge.

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2011/12/15 :  21:50:24  Show Profile Send Rutger a Private Message  Reply
Man brukar räkna med 200 LP per hyllmeter. Vikt per LP är väl typiskt
170 till 250 g om det inte bara är äldre monomaterial eller
överambitiösa Capriceproduktioner med texthäften på 70 sidor.

Med snittvikt på 200 g så blir det 40 kg per hyllmeter, eller 4 kg/dm.

Varför inte plocka fram en linjal och brevvågen och ta några stickprov
ur din egen samling.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/12/19 :  15:37:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
"Varför inte plocka fram en linjal och brevvågen och ta några stickprov ur din egen samling?"

Det är jag som är problemet. Jag kommer bara ihåg att jag skall göra detta när jag INTE är hemma, så det är något jag fortfarande inte har gjort trots att jag började fundera på detta projekt för minst två veckor sedan.

Tack för tipset om att man kanske behöver fästa bygget i väggen, det har inte slagit mig in att så kanske blir fallet. Det beror väl på hur mkt de övriga skivorna väger emot. Funderar även på att bygga in ett par stenplattor för skivspelaren att vila på och de blir i så fall placerade närmast väggen. Har beräknat att de kommer att behöva åka ut ca. 65 cm i fullt utdraget läge.

Beslag har jag hittat som klarar runt 100 kg paret (finns de som klarar 200 kg) om inte kostnaden skenar iväg för 6 par.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/12/30 :  14:48:47  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Skakar liv i min gamla tråd. Nu har jag vägt ca. 10cm LP-skivor och jag fick det till 7.3 kg. Mkt nära vad man angett ovan i tråden.

Jag har hittat 3 st. som säljer expansionsbeslag med fullutdrag och klarar vikten. Beslagsbutiken.se; Skanebeslag.se (återförsäljare t.ex. Beijer Bygg). Tror att det är samma tillverkare för dessa två för deras detaljbeskrivningar är i princip identiska men sortimentet är inte det samma. Den tredje är merton.dk (osäker om dessa har för såpass tunga lådor, svar inväntas). Vissa skenor (per par) pallar lådor på 227 kg, långt över mitt behov. Inte heller våldsamt dyra tycker jag. Fullutdrag ca. 600mm, klarar 50kg kostar ca. 226:- paret (med eller utan moms vet jag inte ännu).

Jag skall göra 60cm djupa lådor, 3 på höjden och 3 på bredden. Hoppas verkligen inte att jag behöver fästa den i väggen för då ligger jag pyrt till.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/12/30 :  15:51:27  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Överdimensionera!
Fäst i väggen!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/01/02 :  23:13:04  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Överdimensionera kanske är ett ypperligt tips men ett tips jag hoppades slippa se. Mitt problem har alltid bland annat varit just överdimensionering. Hoppades komma lite närmare "sanningen" denna gång. Skall det byggas en ramp för en folkabubbla så brukar jag bygga för en 18m långtradare (typ).

Fästa i väggen kan bli svårare då det på nästan hela väggen bakom där möbeln skall stå täcks av ett element, men skam den som ger sig.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000