HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 M2Tech HiFace USB->SPDIF
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/02 :  09:08:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Drivrutiner för Mac OS X Mavericks och Yosemite finns nu tillgängliga!
http://www.m2tech.biz/it/mavericks_install.html

För Windows och Linux(!) kan du hitta drivarna på gamla sidan;
http://www.m2tech.biz/hiface.html

M2Tech HiFace



USB protokollet förlitar sig till mångt och mycket sin första specifikation för att överföra ljud. Syftet från början var inte det allra mest högkvalitativa ljudet, utan fokus låg på mindre fördröjning, latency, och låga hårdvarukrav.

Mera info finns i http://www.usb.org/developers/devclass_docs/audio10.pdf

Ett av de urprungliga syftena med M2Tech HiFace var att undanröja en av de stora sabotörerna för möjligheten till välljud ur en Windows XP maskin, nämligen Windows Kernel Mixer. Denna funktion funkar mycket riktigt som en mixer i Windows XP, dvs den låter användaren, eller operativet att spela upp ljud ifrån olika källor och skicka dessa ljud till en eller flera olika utenheter. i Denna process ingår bl.a. funktionen att göra om allt ljud till samma samplingsfrekvens och bitdjup så att det passar utmatningsenheten.

Det finns några olika sätt att koppla bort denna funktion, bl.a. Kernel Streaming och även ASIO, Audio Stream Input/Output. Deta beskrivs mera utförligt i denna artikel.

Ett annat omdiskuterat problem med digitalt ljud generellt, inte bara i samband med överföring av ljud över USB, är jitter.
Enligt Wikipedia;
"Jitter kallas den effekt som uppstår då ett förlopp som skall upprepas med jämna intervall inte sker i stabil takt."

M2Tech ville undanröja flera av dessa begränsningar genom att skapa en USB-till-SPDIF omvandlare som ger dig flera fördelar:

  • Kompatibel med Kernel Streaming, WASAPI och även ASIO

  • Låg jitter introduktion och stabilt SPDIF interface, även tillgänglig som 75Ohms variant för bajonett-kontakt.

  • Via drivrutiner möjlighet att spela upp bitperfekta filer ända upp till 24 bitars upplösning och 192Khz samplingsfrekvens.


De flesta som testat verkar eniga, fördelarna är flera och den upplevs leverera mera välljud, eller i alla fall större möjligheter till detta.
Installationen är enkel och drivrutiner finns för de flesta PC och Macintosh baserade operativ.

I min högst personliga mening finns en viktig fördel ytterligare; Det finns ju hur många varianter som helst av USB-DAC'ar men där de flesta av dessa förväntas ha ett kraftigt drivsteg för att kunna leverera signal till försteg/slutsteg i den analoga domänen kan detta bli ett problem. Den tillgång på ström och spänning som finns att tillgå begränsas av USB portarnas möjlighet att strömförsörja. Därför ser jag det som en god idé att enbart låta USB portarna strömförsörja denna omvandling till SPDIF som inte kräver speciellt stora kraftresurser.
Min egen Mac Mini avger märkbart mindre värme med en M2Tech Hiface kopplad än om jag har en MusicStreamer+ eller en Hegel HD2 ansluten t.ex.

Nu finns det ju speciella USB-strömförsörjningsenheter att tillgå om man tror sig begränsas av detta. En del hävdar att en USB-hub med strömförsörjning höjer ljudkvaliteten också om du har en USB-DAC som inte har extern strömförsörjning.

Edited by - AlfaGTV on 2015/01/02 19:58:14

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/01/02 :  09:23:09  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Trist bara att drivisar till Linux saknas.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/02 :  09:40:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Aha, det är så? Jag var osäker på om det fanns någon open-source variant för linux-gänget. Det finns ju gott om entusiaster så det kanske kommer?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2014/06/08 :  01:47:13  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har nu suttit hela kvällen och försökt få ljud ur burken med denna utan framgång, förstår inte vad som är fel då jag är idiot på datorer och drivrutinerna är installerade säger burken... och ändå är det tyst,Ända gången som det låtit något var när jag var inne på egenskaper för SPDIF-gränssnitt samplingshastighet och bitdjup och testade 16-bitar och fick ett pling ur varje burk,sedan så tröttnade jag totalt på detta. Varför måste allt med datorer vara så svårt för? Sedan kom dottern in och tryckte på lite knappar och det lätMen jag misstänker att det är mera som behövs mixtras med, har läst någonstans om Avio tror jag det heter, eller finns det några datorkunniga som kan tala om vad som är kvar så man kan börja lyssna och få bra ljud på tex. Spotify om det nu är det bästa.
Nu är det sängdags efter en kväll med mycket olika känslor som

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2014/06/08 :  01:51:32  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Har du PC eller MAC?
Hiface Two fungerar bra hos mig på PC.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/08 :  10:02:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mnja, har du Mac är det ännu enklare! Inte ens drivers behövs!

Men hur som, manualen som beskriver proceduren för Windows tycker jag är ganska beskrivande, även om bilderna är från italienskt OS
http://www.m2tech.biz/public/pdf/hiFace%20Two%20user%20manual%201-0.pdf
Börjar på sid 11...

Men kortfattat:
Ta bort eventuella andra drivrutiner som följer USB Audio standard
Installera M2Tech drivaren
Anslut Hiface2:an i lämpligt USB uttag
Verifiera att Windows hittar drivare och ansluter denna (Inga varningar eller konstigheter)
Högerklicka på högtalarsymbolen nere till höger, vid klockan. Välj Uppspelningsinställningar.
Högerklicka på SPDIF interface (Eller vad den nu heter) och välj "Ange som standard"

Klart! I den senaste dialogen kan du också testa genom att skicka ljud med olika samplingsfrekvenser ut via ditt nya Sony/Phillips Digital InterFace.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/08 :  10:09:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Obs! Det jag beskriver är det som behövs göras för att få ljud ut via HiFace mha av standard ljudvägar i Windows. Dvs för de program som inte har avancerade ljud-ut-dialoger där man kan välja olika utmatningsmetoder och gränssnitt. På ren svenska; webbläsare, spotify och vanliga mediaspelaren/itunes etc.
(Jo, det finns sätt att tvinga de sista till andra metoder)

Sitter du t.ex. Med J River eller Foobar eller sånt beskrivs det ganska väl i manualen hur du väljer rätt ljudutgång och dessutom väljer att routa ditt ljud direkt till SPDIF-omvandlaren med ASIO eller WASAPI Eventstyle eller liknande. Dessa metoder ger dig märkbart bättre ljudkvalitet än standardmetoden i Windows, Direct Sound.

FBK, du kan väl avslöja vad du har för Windows och vilket program du gillar bäst för att spela dina filer?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2014/06/08 :  21:15:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hej!

Återkommer om några dagar (jobbar) när jag får tid över, men kortfattat så kör jag med en nyinköpt PC,http://www.inet.se/produkt/1517082/vox-pro-i3-win7 Windows 7 och vilket program jag ska använda till att spela mina filer vet jag inte. (förslag??) ALLT detta med nätmusik är nytt för mig då jag är en sådan gammalmodig nisse som envist enbart kört med CD-skivor så jag behöver råd....


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2014/06/10 22:55:17
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2014/06/10 :  23:50:22  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Men vad sjutton. Är du hemma söndag kväll? Kan titta förbi och ställa in allt åt dig!

mvh

Stefan
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2014/06/11 :  23:12:17  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag är hemma på Söndag kväll...men ja,vad ska man säga Har du verkligen tid och lust för detta så är du hjärtligt välkommen.

Har tittat lite mer och Hiface fungerar som den ska, sedan blir det knepigare. Läste lite i ett gammalt nummer av Hifi musik om Asio och testade ASIO4ALL 2.11 Beta2 till burken och då får jag denna meddelande "Det går inte att spela upp filen. Windows Media Player stöder eventuellt inte den aktuella filtypen eller den codec som användes för att komprimera filen." Läggdags och jobb igen, tillbaka sent på Fredag.
Ps. Testade även en annan version "Asio för Windows player" och samma meddelande.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2014/06/16 :  20:34:15  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Har tittat lite mer och Hiface fungerar som den ska, sedan blir det knepigare. Läste lite i ett gammalt nummer av Hifi musik om Asio och testade ASIO4ALL 2.11 Beta2 till burken och då får jag denna meddelande "Det går inte att spela upp filen. Windows Media Player stöder eventuellt inte den aktuella filtypen eller den codec som användes för att komprimera filen." Läggdags och jobb igen, tillbaka sent på Fredag.
Ps. Testade även en annan version "Asio för Windows player" och samma meddelande

Ingen som har några funderingar kring detta ? Eller enkla tips på hur jag ska försöka få det att funka utan att mecka runt som man brukar göra när man inte förstår.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/16 :  22:50:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Fbk, ASIO4All är en generell drivrutin som kan användas för många ljudenheter som saknar egna ASIO drivare. Dit hör INTE M2Tech Hiface!
Avinstallera ASIO4All, mycket viktigt!
(Och alla andra drivrutiner för ljud!)
Återinstallera sedan M2Techs drivare, anslut enheten och kontrollera att Windows uppfattar den som ett ljudkort.
I ljudegenskaperna, högerklick på 'högtalaren' nere till höger - Egenskaper...
Högerklicka på M2Tech enheten och 'Ange som standard'

Nu skall du installera ett musikspelarprogram som har möjligheter att välja utmatningsmetoden ASIO. Jag skulle välja JRiverMediaCenter!
När di då väljer ASIO som utmetod kommer du att kunna välja M2Tech ASIO som enhet! (Osäker på namnen här!)

Krångla inte med att försöka locka igång Asio i MediaPlayer!
Installera nåt vettigt istället! (JRiverMediaCenter, Foobar etc)
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2014/06/16 :  23:18:04  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack AlfaGTV! Ska försöka få igång detta lite längre fram då det är semester och massa annat att pyssla med nu, så jag återkommer.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/01/02 :  20:00:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har justerat texten lite och lagt till nya länkar för drivrutiner till både Mac OS X, Windows och Linux!
Det tog lång tid men nu finns drivare till de båda senaste versionerna av Mac OSX samt möjlighter att köra den under Linux (oprövat av mig)
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000