HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 15 tums subbas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2012/01/19 :  21:12:21  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Någon som har erfarenhet eller lyssnat på följande 15 tums aktiva subbasar.

Cerwin Vega XLS-15S, säljs på hifi klubben i Malmö.
Behringer B 1500D-PRO som säljs av totalljud i Jönköping.

CV:n har mjuk upphängning vilket kanske inte är en bra kombination.
Behringern känner jag inte till och man ser inte så mycket på
totalljuds hemsida

Vilken av dessa 2 kan bäst matcha ett par horn, K-25.
Jag har tidigare skrivit om hornen på DIY-forumet under K-25 bygge.

Hur det än är så saknar jag trycket i det lägre registret.

Vänligen Torbjörn Nilsson

Edited by - tornil on 2012/01/19 21:15:58

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/19 :  21:59:25  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Om syftet är att få tryck i lägsta basen så tror jag nog inte att någon av dessa kan göra jobbet.

CV: Frekvensomfång -3dB 40-300 Hz / -6dB 34-430 Hz (-10 dB)
Behringer: 35-150 Hz

Hur lågt går K-25 hornen?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/01/19 22:21:42
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/01/20 :  08:57:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Eftersom du har postat i DIY bildreportage så undrar jag om det inte vore bäst (och billigast) att bygga själv?

Glöm inte bilderna

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2012/01/20 :  16:46:31  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Så här ser frekvensgången ut för k-25 hornen med
eminence kappa pro 12.
Behringern är inte aktuell längre. Har fått mycket dålig kritik på en del utländska forum.
Tog en eftermiddagstur till hi-fi klubben i malmö och där fick jag rådet att inte kombinera Cervin Vega XLS-15S med horn. Anledningen är dess mjuka upphängning. De föreslog i stället
Cervin Vega HFA-18SX, en 18 tummare med styv upphängning som kommer att matcha hornen bättre. Tyvärr fanns inte 18" i butiken men jag provlyssnade den större 21" men det är mycket svårt att bedöma. Det som låter bra i butiken kan få en helt annan karaktär hemma. Men jag tror att jag nappar.

Vänligen Torbjörn Nilsson





[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/14/k25hfrekvens.gif/][/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]

Edited by - tornil on 2012/01/20 17:01:12
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/01/20 :  17:35:36  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Nappar på 18" el 21"? En del i prisskillnad!

Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/01/20 :  18:28:49  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Finns en hel del simulerade och byggda subbashorn på forumet!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/01/20 :  18:30:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det där K25 hornet gräver verkligen inte djupt, vad menar du med djupbas?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2012/01/20 :  21:38:55  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
I grund o botten borde K-25 hornet räcka till eftersom det är få instrument som går lägre än 50 Hz. Tanken med subbasen är att mjuka upp ljudet upp till X Hz, får prova mig fram. K-25 hornen är till sin karaktär brutalt hårda o kalla. Det kan vara jobbigt i bland när det smäller för mycket eller med andra ord, hornen är för transientrika.
Det blir jobbigt för öronen att hänga med.
Subbasen borde runda av ljudet så man får en mjukare upplevelse. Jag har inga vetenskapliga bevis utan det är mer min egen filosofi.
Är jag ute i det blå??
Vänligen Torbjörn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/01/21 :  00:48:07  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Det kan vara jobbigt i bland när det smäller för mycket eller med andra ord, hornen är för transientrika.



Du tror inte det kan vara en elak peak vid någon frekvens?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2012/01/21 :  01:29:28  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Jag förstår inte vad du menar, kan du utveckla svaret mer?
Tack!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/01/21 :  12:17:09  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Om du inte har en helt rak frekvensgång kan någon frekvens ta över händelseförloppet och det "skriker till" med viss musik i vissa passager.

Detta kan bero på många saker.
1. Högtalarna har helt enkelt ojämn frekvensgång.
2. Rummets bidrag. Resonanser och reflektioner.
3. Horn kan få ojämn frekvensgång om bakkammaren inte är tillräckligt dämpad och man inte har tillräckligt branta filter för att skära bort peakarna. (Är inte baksidan på mellanregistret helt öppet?)
4. Missanpassning mellan horn och driver.
5. Delningsfiltrets inställning.

Det finns säkert fler möjliga orsaker som våra kära forummedlemmar kommer att fylla på med.

Antar du inte har mätutrustning? Billigt och lätt fixat med tex Arta och en hemma-snickrad mick och din hemdator med lämpligt ljudkort.

En annan metod är att ladda ner frekvenssvep. (Med en Googlesökning får du massor av träffar. Även här på forumet.)
Kör varje horn för sig och lyssna om det "skriker till" vid någon frekvens. Har du mutefunktion på filtret är det lätt.
Flytta på högtalaren och kör frekvenssvepet igen och försök höra om fenomenet minskar.

Är något oklart fråga igen. Med så mycket kunskap som det finns på detta forum vore det konstigt om det inte skulle lösa sig.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2012/01/21 :  22:24:13  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej!
Jag har faktiskt flyttat rúnt högtalarna i rummet men inte fått tillfälle att dra på eftersom den andra hälften i såfall skulle haft en del synpunkter. Den tidigare placeringen var i respektive hörn där burkarna var riktade snett motvarandra.Nu spelar de rakt ut i rummet i stället. Mellanregisterhornen är dämpade och försedda med bakstycke. Bashornen är öppnade och 2 bärkassar mineralull utplockat. Har gått tillbaka till ursprungsvolymen för kammaren och dämpningen är a la 70 tal.
Mätutrustning skulle nog ge en del intressanta värden så jag ska försöka komma över något dylikt. Jag har laddat ner en fil som kör frekvensen i respektive oktav, väntar bara på airport express.
Jag har dratt på ordentligt med hornen och då menar jag riktigt ordentligt högt. Finns inga tendenser till att bottna och distorsion finns inte. Shadows honorable puff puff smäller så folk lämnar rummet. Öronen pallar inte och det känns fysiskt så man mår illa. Jag ska inte klanka för mycket på K-25 hornen men vill gärna ha en mjukare bas. Det är därför som jag sneglat på cervin vegas 18 tums stroker. K-25 hornen är brutalt hårda och råa vilket kan bli ganska ansträngt för öronen i längden. Det här är en vild chansning. Jag kan föreställa mig att hornen levererar en bastrumma när cervin vegan inte hunnit halvvägs. Jag återkommer i slutet av veckan. Ska hämta 18 tummaren på onsdag
Vänligen Torbjörn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000