HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Service på tonarmslyft SME 3009 S2 Improved
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/09 :  09:19:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag störde mig lite på att min, för övrigt väldig fina, SME 3009 S2 Improved inte ville släppa ned pickupen med en mjuk rörelse.
Efter lite googlande med tveksamma resultat testade jag helt enkelt att montera isär det hela för att åtminstone lära mig hur det skall funka.


Den rundade, t-formade lyften fick för övrigt ett nytt gummi i form av en o-ring som slipats platt på ena sidan och sedan fäst med hjälp av lite Karlsson's klister i sin ursprungliga skåra.

Denna lyfter man helt enkelt rakt uppåt. Var försiktig med tonarmen dock, och ta gärna bort pickupskalet först om du har den optionen(S2).


När den lilla t-formade plastbiten tagits bort kan du, med varsam hand lyfta metallkåpan rakt uppåt.


Nu blottas plastlocket till behållaren för dämpvätskan. Mina skruvar var ursprungligen förseglade med något ljust gucka som gick att peta bort utan åverkan.


Skruva försiktigt så att inte de små skruvarna sprättas iväg, då locket håller en fjäder på plats:


Efter att fjädern lyft bort, så blottas själva "kolven" som skall bereda lagomt motstånd vid sänkningen.

Lägg märke till hålet i denna, som styr motståndet.

Kolven kanske behöver försiktig hjäp av ngt instrument för att komma med upp, och slutligen blottas lagringen i botten på "cylindern", denna har jag tagit loss tidigare och kontrollerat, men jag hann skruva den tillbaka innan jag började fota. (Vanlig högergänga och en skalle på ca 6,5mm?)


Slutligen alla ingående delar som är bortmonterade i detta skede:


Nu kommer vi till den viktiga frågan:
Vad skall man använda för lämplig vätska med hög viskositet i denna lilla hydrauldämpare?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/01/09 :  22:17:16  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har också retat mig på att min går snabbare, så när jag såg ditt reportage gjorde jag samma sak. Min fungerar enl samma princip, jag smörjde upp min med samma silikonolja som dämpar armen. Jag fick den inte att gå långsammare, kanske något långsammare. Var ska man smörja? Jag smorde allt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/10 :  09:52:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Efter letande konstaterades att det skall vara ngn form av silikonolja i denna behållare. Tillräcklig viskositet för att bereda lagomt motstånd vid sänkningen.
SME tillhandahåller denna vätska fortfarande:
Part No. 3423 Phial of Dashpot Fluid
Kostar ca £8 med frakt o moms.

Men jag tänkte att man borde kunna hitta liknande vid min lokale RC Hobby handlare. Samma sak används i bl.a. diffar och dämpare till modellbilar. Så jag gjorde ett besök och kom hem med en flaska diffvätska i silikon olje format, med en viskositet som kallades 3000cts. Denna visade sig INTE inneha rätt egenskaper, när man lyfter tonarmen bryter man vätskans homogenitet och luft kommer in i behållaren. Resultatet blir detsamma som med för litet eller ingen vätska alls i behållaren, dvs tonarmen släpps med för hög hastighet mot skivan.

Nu har jag beställt vätska från SME och avvaktar leverans så får jag utvärdera denna och se hur det funkar.

Jag läste på något forum att vätskan som används i dämptråget för tonarmens vertikala rörelse har lägre "vikt" än den i lyften. Vet inte hur det förhåller sig med det.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/18 :  17:56:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Dåså, silikonvätska levererad från SME. Den var otroligt seg och påminner snarare om flytande honung i konsistensen.
Svårt att visa men jag försöker mig på en bild:


Eller kanske ännu hellre en film?

Jag avvaktar några dagar så vätskan får sätta sig lite, jag kanske smetade i för mycket? Hur som helst verkar innehållet i en sån där liten bytta från SME räcka till flera armar.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/18 :  20:10:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Vill man komma billigare undan kanske det går att använda silikonbaserad stötdämpar olja för RC-bilar(finns i alla möjliga viskorsiteter)? Aldrig provat, det slog mig bara när jag såg bilderna.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/18 :  21:29:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Som jag skrev i ett tidigare inlägg, den silikonolja som min hobby-handlare hade på hyllan var av en viskositet som kallas för 3000cts. Den var alldeles för lättflytande och var den tjockaste han hade på hyllan, lämpad för diffar, inte stötdämpare. (Dämparna tror jag hade mellan 300-800cts, alltså betydligt mera flyktig.)

Möjligen skulle jag kunna föreställa mig den i tråget för tonarmens vertikala dämpning, men jag vet inte om jag vill hålla på med dylikt? Måste vara otroligt lätt att smeta ut silikonoljan och den har en tendens att fastna på ALLT!

Hur som helst verkar denna segflytande vätska från SME göra sitt jobb, men jag får nog avvakta ett par dagar och se hur den förändras.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/01/18 :  21:37:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Missade att du skrivit det redan...oups

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000