HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Idé tråden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/20 :  17:06:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En tråd, för små principiella, mer eller mindre genomtänkta idéer, snarare än detaljerade byggda konstruktioner att diskutera runt. En bollblank-tråd med högt i tak mao
En tråd dit man kan återvända och plocka smarta lösryckta idéer
Inga krav på exakt beräknade komponentvärden, genomförda simuleringar eller kompletta konstruktioner.

Jag tänkte, som förste spelare på plan, kasta ut en skiss på ett A2-PP-CFB-steg.



Nätdelen:



Quad II OPT, där 16 Ohms tappen används till 8 Ohm.
DC ballansering av 6AS7
Lundahl LL1660/18 som splitter, i "Iron concertina"-koppling
Nätdel med "failsafe" on/off switch

/Pix






"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/01/20 17:35:27

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2012/01/20 :  17:58:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Utmärkt trådidé, jag hoppas på att få se mycket spännande här och kanske rentav bidra med något.

Avskyr att vara pessimist, men...: Funkar A2 ihop med katodbias? Enligt vad jag har förstått/fått för mig krävs det gallerbias och en lågohmig anslutning från katoden till jord för att det ska fungera väl.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/20 :  18:28:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Avskyr att vara pessimist


Nejdå, ingen fara. Högt i tak var det

quote:
Funkar A2 ihop med katodbias? Enligt vad jag har förstått/fått för mig krävs det gallerbias och en lågohmig anslutning från katoden till jord för att det ska fungera väl.


Jag är osäker på detta, då jag inte provat A2 tidigare
Å andra sidan kanske driver-svinget inte räcker till för A2 iaf

Just driver-swinget är ju lite av akilles-hälen för 6AS7 steg (pga nära unity gain).
Jag förlitar mig på att den induktiva lasten på driversteget skall ge ett gain nära Mu

Men kanske får man offra den där CFBn i bägge stegen, så får man ut lite mer pulver isf A2

/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/01/20 18:45:34
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2012/01/20 :  19:59:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
A2 har jag bara lekt med i samband med zerobiastrioder som 811A och 808, vilka drar gallerström mer eller mindre hela tiden. Vad jag förstått är det avkopplingskondingarna på katoderna som kan ställa till det om man vill dra gallerström i peakarna.

Gällande CFB så hade jag en diskussion om just 6AS7 i det sammanhanget på diyaudio för flera år sedan, då handlade det om att bara använda sekundären för att få lite motkoppling och då menade någon att det blir så lite skillnad (i och med rörets låga förstärkning) att man vinner mer på att välja rörexemplar med låg dist. I en sådan här unity-koppling borde man få större verkan av CFB:n.

Personligen har jag trevliga erfarenheter av att köra CFB ihop med lite "hetare" rör som har hög branthet och förstärkning. Minns ett slaksbygge med triodkopplade PL504 SE och hemlindade utgångsjärn där ca. 25% av primären låg på katoden. Det bygget hade ett "driv" som man sällan förknippar med trioder på enstaka watt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2012/01/20 20:29:20
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/20 :  22:15:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fuling,
Som jag förstår CFB, så skiljer sig denna från övrig FB genom att när OPTn latsas hårt (och därmed ger ökad dist) så ökar graden av FB (vilket sänker disten).
Denna FB är mao "dynamisk" och ökar när den gör mest nytta.
Om detta är ett riktigt antagande så är ju också OPTs utformning (lastgrad) intressant i sammanhanget
QIIs OPT har ju alltid kritiserats för att vara i minsta laget, och att just CFB skulle vara en faktor i att QII låter så bra som den faktiskt gör.

I schemat ovan använde jag Jeremy Epsteins Iron concertina som driver/splitter.
Även här med CFB mha två parallella prim-lindningar (för att få DC-resistansen någorlunda rätt som katod-bias).
Jag gissar att jag ändå får ca 25H Anodlast på drivern (ca 1/2 primlindningen, dvs 1/4 av induktansen)

6C45 är ju mycket brant, men jag antar att detta kanske inte vinner så mycket av en "dynamisk FB" här. Då denna trafo inte lastas lika hårt? (LL1668/18 är ju i princip olastad)

/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/22 :  20:06:33  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hmm..
Väldigt tyst här..

Hadde nog väntat mig lite mothugg, och kommentarer
Framför allt väntade jag på kommentarer runt DC-ballanseringen av 6AS7orna.

Men men, tanken är enl. förljande:
QuadII-järnen har ju en känd "defekt"
De är lindade på E-I kärna, vilket medför att, även om de båda primärlindningarna är lindade med lika många varv (AC-ballancerade), så ligger en lindning utanpå den andra.
Dvs den första har längre koppar-tråd, och alltså högre DC-resistans

Trioden till vänster har i detta fall 6V högre Anod-spänning, vilket betyder att detta bör dra mer ström än den högra trioden

Men genom att dela den vänstra Katodbiasen i två delar, och via en tapp biasera upp den högra trioden i motsvarande grad, kommer dessa att ballanseras map DC-arbetspunkt

Den vänstra trioden är mao tänkt att agera "master" (efterssom den alltid kommer ha en aning (ca 6 V) högre Anod-spänning), och den högra trioden följer som en "slave".

Grundidén kommer från Blumleins "garter-koppling", fast enbart en halva, efterssom i detta fallet så har vi ett rör som med största sannorlikhet kommer agera "master"

Denna ballansering gäller enbart för DC, då katoderna är AC-shuntade till jord, och kommer försöka hålla DC-ballans mellan rören (även då dessa åldras)

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/01/22 20:11:45
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2012/01/22 :  20:48:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Oj, ja just det. Det började bli komplext och då kom jag av mig...

Idén känns hur som helst värd att testa, att tänka på är väl att hitta ett rörexemplar som är någorlunda lika mellan triodsystemen, långt ifrån en självklarhet med 6AS7.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/22 :  21:16:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hmm
Vid en second tought..
Den där CFBn ställer till det för ballanseringskretsen
Jag är rädd att CFBn ger positiv feedback från vänster katod till höger galler, dvs med största säkerhet självsvängning

Kretsen borde fungera, men isf utan CFB

Blumleins garter-krets byggde på en DC-återkoppling från vänster katod till höger galler och vise versa
Det som är nytt här, är att kombinera denna till en IT-traf och att bara använda en halv sådan

Naturligtvis skulle en komplett garter-koppling fungera också.
Jag tyckte det var snyggt att bara använda en sida av denna, efterssom Quad IIs OPT är så oballanserad map DC

/Pix

[Edit, Ta mig tusan om inte kopplingen borde funka även med CFB ,
Om CFBn på det vänstra 6AS7 ger en positiv AC-feedback till höger rörs Galler, så självsvänger hela paketet
Men!
Allt handlar ju om ett förhållande mellan lindning W-V resp. 21-18.
Då den senare har skyhögt mycket högre induktans.

Borde inte denna (21-18) fungera som ganska effektiv AC-spärr ?
W-V är ju en del av OPT, som har en naturlig avrullning <20Hz

/Pix






"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/01/23 08:04:36
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/23 :  10:36:04  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Dä där går allriii!

Varför det hopplöst olinjära 6AS7? Om du verkligen ska köra projektet får du sådana gratis av mig, jag har drösvis.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/23 :  11:27:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Dä där går allriii!

Halå där! Det är jag som är från Hjalmar-land!
Är det DC-ballanseringen, drivern eller stegets låga gain du syftar på?

quote:
Varför det hopplöst olinjära 6AS7? Om du verkligen ska köra projektet får du sådana gratis av mig, jag har drösvis.



Tack Lars!
Men jag har också ett lager 6AS7 i mina gömmor
Jag kommer nog inte bygga nått av detta.
Tråden är bara tänkt att bolla lite idéer, på lite pricipiell nivå.

Kanske kan man hitta ett "russin" som man kan klura vidare på när man väl kommer till att vilja förvärkliga idéen

Jag håller med om att anod-kurvorna ser knas ut, men meningarna går isär hur 6AS7 låter.
Att en #45, 2A3 eller 300B låter bättre är det nog ingen som ifrågasätter, men som du själv nämnde ovan, så kan man ju få 6AS7 gratis,så det kan vara ett bra labb-rör.

6AS7 i SE är nog allt för distat tom för mina öron , vilket var anledningen till att jag funderade på PP.
Dock är det ju svårt att sia om hur hela spectrat ser ut utan att mäta.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/23 :  12:08:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ska rita upp din, för mig inte helt begripliga, krets så att den blir läsbar. QII trafon duger enbart till labb. Sekundären är lite klen. Den lär nog inte heller tåla de över 100mA som man normalt har som anodtsröm. Att hänga på 8ohms last på 16 blit ingen 100% hit, men till experimentet duger den säkerligen utmärkt.

Epstein-Concertinan är i mina ögon bara nys och slöseri med gain. Fördelen är låg Zut. Dock ska den väl göras med 1+1 på primären för att fungera som tänkt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/01/23 :  12:32:02  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Ska rita upp din, för mig inte helt begripliga, krets så att den blir läsbar.


Är det görbart att modellera en QII OPT i Spice? Hade tänkt försöka göra det i Spicetråden nedan men när jag inte fattade vad jag skulle använda för modeller så ritade jag bara in lite induktanser utan värden.

Staffan
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2012/01/23 :  12:47:37  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Bra trådide

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/23 :  13:30:00  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det är nog bättre att börja med en SE-trafo som har en lindning på primären och en på sekundären.

Gå till www.intactaudio.com/forum, det finns oerhört mycket matnyttigt där. Men även Google is your friend.

Pix idé-tråd är dock inte rätt forum för detta. Som jag ser det går inte Gartnervarianten ihop med A2. Vilket är viktigast, A2 el. Gartner?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/23 :  13:50:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Som jag ser det går inte Gartnervarianten ihop med A2. Vilket är viktigast, A2 el. Gartner?


A2 har vi nog redan dömt ut i kombination med Katodbias, så då återstår Gartner

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/23 :  15:57:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kom på att 4ohm på 8ohms tappen ger en jämnare belasting på sekundärlindningarna och Zprim 1750ohm. 8 på 16 ger Zprim 1950ohm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/01/23 16:07:02
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/23 :  20:47:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lars,
Drivern kan vi lämna helt därhän. Slutsteget kommer att klippa vid ca 2W i 4ohm. Med din Lundahl kopplad 4:2,25+2,25 krävs 70-100V peak för full utstyrning. Gartnern måste kopplas symmetriskt mellan halvorna för att fungera.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/27 :  12:20:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kastar upp en annan -mer elller minde genomtänkt, principiell skiss..



/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/27 :  17:53:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ingen?
En ledtråd: PP-OTL
Funkar säkert inte, men kan iaf väcka tankar utanför boxen
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2012/01/27 :  18:01:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
kan utsignalen tas från gallret?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/27 :  18:13:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ahh! Ryssen, äntligen någon som är vaken
Jag vill inte påstå att det är världens bästa koppling, men kul att vända och vrida lite, för att väcka nya tankar.

Jodå, det är en gammal idé, som S Bench lyfte upp för 10 år sedan
Fast då som SE-OTL utan återkoppling
Länk till S Bench artikel:
http://greygum.net/sbench/sbench102/inverted.html


En Triod emiterar ju normalt negativa elektroner från Katoden, som attraheras av en positivt laddad Anod.
Gallret -som är negativt biaserat, fungerar ju då som ett bromsgaller, och därmed styr strömmen av elektroner genom röret

Men! Man kan använda en Triod omvänt
Katoden genererar då fortfarande negativa elektroner, som attraheras av ett svagt positivt galler i stället.
Sedan biaserar man Anoden rejält negativt som "broms".
Anoden är ju placerad långt från Gallret och Katoden, vaför denna bias måste vara mycket hög för att bromsa elektronströmmen


Dvs den tidigare Anoden agerar som ett galler (även då denna fysiskt är placerad utanför Gallret)
Det tidigare gallret agerar som en Anod.

Detta ger Trioden helt andra egenskaper, som kan nyttjas i ett OTL-steg

Om man tittar på enbart en av dessa trioder:
DC-mässigt:
Katod = 0V
Gallret = ca +20V
Anod = -100V

Gallret är mao inte längre högimpedivt utan attraherar elektroner för fulla muggar från Katoden
Den tidigare Anoden däremot är i denna koppling hög-impediv, och drar mao inte någon ström

AC:
Då den tidigare Anoden i denna koppling agerar Bromsgaller så är det här insignalen appliceras.
Då Anoden är belägen långt från Gallret och Katoden, krävs ett väldigt högt spännings-sving (dvs kopplingen ger en mycket låg förstärkning)

En inverterad 6AS7 får ungefär följande egenskaper:

Mu = 0,5
Zut = 60 Ohm
Pa = 4-5W (dvs det tidigare Gallret)

Då steget inte har någon förstärkning (Mu = 0,5) saknar den i princip även Miller-kapacitans, vilket gör att det som ser ut som en helt omöljligt steg att driva, inte alls är svårt

/Pix





"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/01/27 20:48:20
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/27 :  19:15:50  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
100R potten är för att ballansera ut all DC från högtalaren

Värdet 100R -i kombination med +100V biasen, skall anpassas för rätt tomgångsström genom Trioden. (runt +20V på gallret)
Anledningen till en så hög spänning som +100V (då gallret ändå bara skall biaseras till +20V) är att 100R-potten ligger ju parallellt med högtalaren. Dvs denna måste mao ha så hög resistans som möjligt -i förhållande till högtalarlasen. För att inte lasta ner utgången.

Den högimpediva Anoden (drar ingen ström) Biaseras till -100V
Även insignalen appliceras på Anoden, med ett rejält spänningssving.

Jag ser att drivern är upp -och ner, vänd. Dvs primären skall naturligtvis Anodkopplas för att få upp det spänningsgain som krävs för att fullt driva utgångssteget

Så många wattisar lär det inte bli tal om.
Dessutom riskerar högtalarspolen att brinna upp vid uppstart, men det är ju petitesser som kan lösas

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/01/27 19:25:27
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/01/27 :  22:11:55  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har bara skummat, men vore det inte vara bättre att köra en traditionell CF. Iofs kanske den har högre Zut. Undrar om detta är sim-bart?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/01/28 :  08:21:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lars,
quote:
Har bara skummat, men vore det inte vara bättre att köra en traditionell CF. Iofs kanske den har högre Zut. Undrar om detta är sim-bart?


CF kanske är ett alternativ, men tror att detta ger lägre Zut (dock till vissa andra värkar, som låg uttefekt per rör och negativt A )
En inverterad Triod har ej heller någon FB, vilket den är ensam om bland OTLs
En stor fördel (vilket den ifs delar med CF) är ju att den faktiskt är lättdriven trots stort V-sving, pga försummbar Miller-kapacitans (A < 1)

Det skulle vara skoj att se om det gick att simma
En inverterad Triod får enl S.B en teoretiskt Mu' på 1/Mu varför det borde vara extra intressant med inverterade låg-Mu rör, Men å andra sida sänks Zut i samma grad

Denna sida rör 6AS7 specifikt:
http://greygum.net/sbench/sbench102/inv6as7.html

Där framgår att uppmätt Mu faktiskt är så låg som ca 0,2 för en inverterad 6AS7
Zut på ca 60 Ohm verkar dock stämma

På Stephies sida finns en SE OTL med 10 st 5687 (20 trioder) per kanal
5687 får inverterat en Mu på 0,05... men en sänkt Zut i motsvarande grad. Kurvorna ser dock extremt fina ut

Lars,
S.B Avslutade sina Inverted Triodes-artiklar med en cliffhanger om en inverterad 6AS7-OTL som skulle vara något extra
S.B skrev att man kunde efterfråga ytterligare info om man var intresserad.
Jag försökte för ett par år sedan, men fick inget svar, så jag är osäker på hur långt koncepetet togs

Jag har själv aldrig lyssnat på en Inverterad Triod, så jag har ingen aning om hur den står sig i konkurensen ljudmässigt
Inte heller om min PP-variant skulle fungera
Men det är definitivt en tanke utanför boxen, och det var ju idéen med denna tråd

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/01/28 09:22:12
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2012/02/21 :  19:49:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är det en bra ide att sätta en drossel före varje förbrukare,om man har t.e.x 2 förbrukare på varje regulator?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/02/21 :  21:10:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ryssen,
Nu hänger iaf inte jag med
Hur menar du?
En bild kanske

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/02/21 21:51:08
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000