HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Slutsteg med GU50-förslag
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dB
Member

425 Posts

Posted - 2012/02/16 :  10:10:51  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej,
Här kommer en rörnybörjare med lite funderingar.Jag har funderat på att bygga ett slutsteg med GU50. Rättare sagt har jag övertalat min elektronikkunnige far att göra det. Tyvärr saknar jag djupare elektronikkunskap för att kunna ge mig på projektet själv.
Googlar man på GU50 så hittar man en några ritningar på olika förstärkare. Tyvärr är det sällan dessa ritningar uppfyller mina "krav".
Undrar om någon här på forumet kan hjälpa med några förslag på bra slutsteg med dessa rör?
Kraven jag har:
1. Relativt enkel konstruktion
2. Minst 50w uteffekt (PP)

Det hade varit roligt med klass A, men kan vara lite för klent för mina högtalare ( http://www.piega.ch/e/produkte/premium50.htm ).
Hur mycket kan man få ur GU50 i klass A?
Vad tycker ni???
Tack på förhand
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/16 :  18:54:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
50W i klass A?! Glöm det. Det får väl bli klass AB.
Finns en hel del byggt av det här röret som gärna vill ha 600-700V matningsspänning.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2012/02/16 :  20:32:56  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Inser att jag har formulerat mina frågor oklart. Meningen var inte att jag skulle få ut 50W i klass A,även om det hade varit trevligt . Nej, jag är fullständigt medveten att det inte går.
Låt mig omformulera "kraven":
1. förslag om en trevlig slutsteg klass AB som ger 40-50W
2. enkel konstruktion
-----------------------------------------------------
Nästa fråga.
Hur mycket kan man få ut ur GU50 i klass A?
Jag hade varit överlycklig om man kunde klämma ur 15W.
Förslag på ett sådant slutsteg med GU50?

edit-stavfel


Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - dB on 2012/02/16 21:00:47
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2012/02/17 :  10:41:53  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det finns två sätt att bygga med rör, antingen men hjälp av kretskort, vilket medför ett masivt planerande av avstånd på komponenterna, eller "handwired", vilket kräver ett visst handlag med verktyg och mer planerande, men båda sätten har de ett gemensamt: inget är "enkelt" !
Om allt vore enkelt, så skulle alla ha gjort det.

Jag har lyssnat på en av Soundbrigade´s skapelser på en 2-3 Watt, och jag har själv byggt en Hiraga "Le Monstre" på 15 Watt klass A, och tro mig.... det räcker!

Är det effekt du är ute efter, så har jag en "C-Mark 3000 Pro" på 2 x 1000 Watt...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2012/02/17 10:46:34
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2012/02/17 :  12:01:39  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Gastone
Jaaa, sen' finns det mer eller mindre avancerade konstruktioner.
2-3W räcker ej för mig. Kör med 2x11W Klass A rörförsärkare idag och visst låter det bra men i det klenaste laget. Jasmine Concerto levererar 2x40W och det fungerar betydligt bättre, även mina klass A monoblock 80W ger bra med effekt.
Så, ja jag skulle vilja få ut 40-50W i från detta projekt.



Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2012/02/17 :  12:49:21  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Om det låter svagt så kanske det borde till en eller två tappade horn i botten. Kanske finns det någon på forumet som vill bygga nya tappade horn och kan göra sej av med sina.

Har du ett aktivt delningsfilter så skulle du kunna testa att dela brant vid 80hz för att höra om inte dina 11W räcker till de högtalare du har. Då får du en uppfattning om vilken kraft som räcker. Tappade horn är ju ett måste

Edited by - Sundström on 2012/02/17 12:50:35
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7524 Posts

Posted - 2012/02/17 :  14:02:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om 11W inte räcker till de högtalare du har nu så är det pentodkoppling, PP klass AB som gäller. Nu har jag inte kurvor och data för GU50 i huvudet men 50W ut borde inte vara några problem, har för mig att jag sett uppåt det dubbla men kan inte säga om det var med bara ett par per kanal. På diyaudio.com finns det en hel del skrivet om det röret, man måste dock vara medlem för att kunna se bilder (scheman).

Läste nyss något om 8kohm utgångstrafo, 700V på anoderna och 250-300V på skärmgallren. Försäkra dig om att farsgubben vet vad han sysslar med innan han drar igång med ett bygge som går på 700V, om inte så är det nog bättre att du byter till mer lättdrivna högtalare (små rörförstärkare är mycket trevligare att hålla på med) alternativt tittar på transistorer/chipförstärkare istället.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2012/02/17 :  15:54:17  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Har tillgång till 6 st GU50 och erfaren elektronikingenjör villig att bygga ett projekt som jag väljer ut. Detta är ett roligt projekt mellan mig och min far, inget som kommer att ersätta min befintliga anläggning eller på något sätt motiverar byte av högtalare.
Tycker inte heller att det bör vara så svårt att hitta en schema på ett slutsteg som motsvarar "kravspecen", dock hittar inte så mycket.
Här finns ett som ger 50W i kalss B
http://hlava.webpark.cz/Dvojcinne/sch2x50wGU50.GIF
Nån kommentar?

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/18 :  00:02:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kan kolla om jag inte zippade och lade ut hela GU50-maoppen på min hemsida. Återkommit när jag sovit.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/18 :  09:07:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jovisst var det så, jag har en 12MB stor GU50-fil på nätet: http://www.pastisch.se/EF/GU50.zip
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2012/02/18 :  10:05:17  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Tack soundbrigade!

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2012/02/18 :  10:49:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har äntligen fått hem min GU50 förstärkare jag köpte av Jolojl har mest suttit och tittat på och i den tyvärr har jag inga ljudliga egenskaper att förmedla för jag har inte kopplat upp den ännu. Men byggas om den skall jag så jag samlar ytterligare info om rör och kopplingar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2012/02/20 :  10:37:00  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Den jag håller på med är på 2 x 120 Watt PPP, med 4 GU50/kanal.
5KOhm OPT och 600V på anoderna...

Det är förvisso ingen SE...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2012/02/20 10:39:30
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/02/20 :  19:37:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur långt har DU kommit Anders?
Man kan ju annars komma långt med rör som EL156 resp KT120.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2012/02/22 :  11:23:09  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
EL156 är ju dödyra...

Mja, jag har har inte kommit så långt ännu då jag precis som du tappade sugen efter operationen/erna, men jag känner att den är på väg tebax...

EDIT: menar KT156

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2012/02/23 08:26:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000