HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DAC utgångssteg.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/14 :  22:32:15  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Nu sitter jag här och håller precis få klart min Pass B1 buffer så jag har ett tillfälligt försteg här hemma, sedan har jag tanke att ge mig på mitt Consonance försteg som idag är moddat enligt David Davenport's parafeedsteg i single ended utförande. Jag har nu suttit och funderat på att ev. bygga in en DAC i samma burk för att slippa en extra låda och har då kollat på Twisted Pear Buffalo III, vilken jag tycker verkar perfekt för mig.

Här kommer ju då min fundering - jag har en 30vct lindning som jag skulle kunna använda till utgångsteget på själva dac-biten, och jag tänkte från början köra Twisted Pears diskreta kiselsteg till detta, men jag börjar fundera om inte spänningen skulle räcka till att köra en dubbeltriod med cascodekopplade DN2540, och sedan ta ut signalen mellan båda DN2540-kretsar. Jag kör LDR-volym och har ca 16k ingångsimpedans, och således får utgångsimpedansen från dac-steget isf inte bli för högt. Om jag skulle köra på detta vis så har jag väl förstått rätt att utgångsimpedansen borde bli väldigt låg? Jag är inte sådär jättehaj på kisel och därför funderar jag. Finns det någon formel för att räkna detta?
Sedan andra frågan är ju såklart, klarar jag mig med spänningen? borde få ut runt 41v efter likriktning, och tänkte sedan köra en LM317 i stort sett direkt efter, och sedan DN2540-CCS. Vad för rör skulle vara lämpligt i detta fall?

Ett par funderingar sådär. Är fortfarande i projektfasen och därav funderar jag.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/20 :  23:24:42  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Ingen som har en åsikt/tips, eller ska man istället köra på Kiselsteget Twisted pear har?

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2012/02/20 23:25:44
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/02/21 :  10:10:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hur tänker du dig att gå från balanserat till single end? Buffalo i voltagekoppling med en Lundahl är en bättre idé.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/21 :  19:50:38  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Du tänker altså att jag bara kör dac-chip till en 1:1 trafo, jordar centertap och sedan kör single-ended direkt ut till ingångsväljaren?
Jag har läst mig till att utimpedansen är 195R. Men när man kör buffalo-steget i voltage koppling så har det ju betydligt sämmre THD, men det kanske inte har sådär jättestor betydelse hur som helst? Är detta vettigare än att köra current-out och ett steg efter det?

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/02/21 :  22:52:13  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Varför 1:1?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/21 :  23:08:51  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Kör du voltage out på buffalo har du väl redan 1.65v ut från varje fas, vilket borde bli bra signalnivå till försteget med en 1:1 trafo. Tänkte du att man kör 2:1 istället eller?

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/02/21 :  23:13:56  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vad skulle problemet vara? Räkna på känsligheten på din preamp så inser du snart att 1:1 är en dålig idé.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/21 :  23:34:13  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Tanken var mest att få hyfsat "jämn" signalnivå som övriga källor, men visst hade det funkat. Vad för signalnivå borde man landa på med 2:1? jag är inte riktigt haj på hur man räknar när du har balanserat och räknar om genom trafo till single ended.
Frågan är ju dock om det inte ljudmässigt låter bättre med ett steg mellan, iom att man kan köra current out då istället.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/02/22 :  10:22:49  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Om du vill ha current kan du också köra trafo. Om du vill ha rör(tabu att använda ingångskondensatorer) först så använder man passiva I/U-resístorer för current men du måste ha en trafo från rören för att ernå obalanserat.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/22 :  13:35:25  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Min CD-spelare har enligt spec. 2.3vRMS utnivå, vilket ju är onödigt högt, och med min pickup och RIAA borde jag landa på ~1vRMS. Kör jag 2:1 trafo på Buffalo, vad landar man på då? borde väl vara under 1vRMS, eller vad blir det? om man kör ex LL1690? Har du testat ESS9018 med i voltage mode och kört trafo, och hur upplever du ljudet - gärna jämnfört mot ex current-out+rörsteg/trafo.
Jag behöver inte ha ~2v ut, men gärna att man ligger på runt 1vRMS och kanske strax över.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/23 :  13:02:06  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Har jag föresten rätt om att med 1:1 trafo så borde jag få ut 1.17vRMS, och med en 2:1 så landar jag på strax under ~0.6vRMS? för det är väl bara ta spänningsskillnaden mellan faserna, dvs 3.3v peak to peak och sen omvandla till rms = 1.17v?

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000