HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 nålrengörning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/01/22 :  18:09:33  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hej allihopa.
Jag använder en riktigt bra vätska med borste från Clearaudio som jag tycker är kanonbra.
Jag läste någon gång om detta http://www.high-endaudio.com/Magic.html
Har dock haft svårt att hitta mr Clean magical eraser.
När jag var och handlade på MAXI sist såg jag dock att Ica har en egen label med en magical eraser, kollade på wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Melamine_foam

Är det någon här som provat och vad blev reultatet?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/01/22 :  19:41:37  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Det finns en variant på Rusta som heter Swiffer Magic Eraser, det ät samma sak som mr Clean magical eraser.

Jag har använt den "säkra" metoden som beskrivs hos http://www.high-endaudio.com/Magic.html under ganska lång tid nu, och resultatet är 100%, det finns ingen smuts eller beläggningar på nålen. Ett mikroskop bekräftar resultatet.

Det finns en bild i tråden om min anläggning,
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84391&whichpage=1
(2/3 delar ner på 1:a sidan.)

/




Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2012/01/22 :  22:40:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tackar för tipset om Swiffer Magic Eraser mina mr Clean håller på att ta slut och skall ersättas.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/01/22 :  23:27:48  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
På rusta sa dom att det endast var ett tillfälligt parti!
Men ICAs egna eraser ska väl funka???

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/02/07 :  15:01:51  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Intressant! Använder själv Onzow Zerodust men är inte helt nöjd även om den är bra. Beställde just hem ett 4-pack Mr Clean Magic Eraser från eBay UK. Inte mer pengar än att det är värt att testa.
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/15 :  13:30:35  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Jag hittade följande i ICA-närbutiken runt hörnet:



Det är ett melaminblock på 11x7x4 cm som kostar en dryg tia. Jag skär till en halv cm tjock skiva som läggs på skivtallriken. Så här ser det ut med nålen nedsänkt:




Jag tycker att man ser ganska tydligt var rengöringen har tagit och inte:



Eventuella rester tas lätt bort med några försiktiga tag med kolfiberborsten. Än så länge har jag inte upptäckt några nackdelar

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/02/15 :  13:44:02  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ahh spännade, ett alternativ till dyr nålrengöringsvätska...måste prövas...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/15 :  13:47:20  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Jag ska ner senare idag och lagra upp så jag köper till dig också!

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/02/15 :  13:59:28  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Kanon Ekan, tack!

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/02/15 :  15:26:40  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Kanon Ekan, tack!
Kan bara instämma, bra skärpa på bilderna också.
Hur gör du med sudden, gnuggar du den mot nålen? torr eller fuktig?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/15 :  19:36:20  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Nej, absolut inget gnuggande, melaminet hugger tag i horisontalled så det kan sluta illa. Jag använder den säkra metoden som beskrivs i Tomas.PEOs länk några inlägg upp - det vill säga att sänka ner nålen helt vertikalt några gånger, utan att använda kraft (endast de 1.8 gram som utgör nåltrycket). Sudden är torr.

Angående bilderna så är det ett makroobjektiv med "bara" 1:1 som är i farten. Faktiskt ganska användbart i de här sammanhangen, men jag ska prova lite trick någon dag för att få ännu högre förstoring, jag vill försöka se om det blir repor i limmet...

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2012/02/15 :  20:37:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
vi har någon skum rengöringssvamp/sudd på jobbet luktar lite skum men den gör rent ordentligt skall se om jag får med mig en bit hem. Tipset på Ica:s rengörare får testas.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2012/02/15 :  22:43:07  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Är det den här man ska köpa?

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Mr-Clean-Magic-Eraser-non-toxic-cleaning-sponges-Box-2-/290662086926?pt=UK_HomeGarden_CLV_Cleaning_CA&hash=item43accf790e

//Kaka


Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/02/16 :  10:57:22  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Är det den här man ska köpa?

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Mr-Clean-Magic-Eraser-non-toxic-cleaning-sponges-Box-2-/290662086926?pt=UK_HomeGarden_CLV_Cleaning_CA&hash=item43accf790e

//Kaka


Jupp. Fick hem min häromdagen och det funkar riktigt bra. Visserligen dyrare än ICA's o andra men jag litar mer på originalet.

Edited by - tomano58 on 2012/02/16 10:58:11
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/16 :  11:06:56  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Det kan ju vara så att originalet har en glesare struktur på mikrofiberna, den jag använder ovan ser ut att vara lite kompaktare om man jämför med de bilder Tomas.PEO lagt upp. Om det är bättre eller sämre är svårt att avgöra, men det vore kul om någon kunde lägga upp närbilder på originalet.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/02/24 :  16:18:54  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Det kan ju vara så att originalet har en glesare struktur på mikrofiberna, den jag använder ovan ser ut att vara lite kompaktare om man jämför med de bilder Tomas.PEO lagt upp. Om det är bättre eller sämre är svårt att avgöra, men det vore kul om någon kunde lägga upp närbilder på originalet.

Skulle gärna göra det men har ingen kamera med ett makro som är bra nog...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/02/24 :  20:27:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag köpte också ett paket med vå "fläcksuddare" på ICA, men den uppfattar jag som glesare än den vi ser på bilderna. Den verkar göra sitt jobb dock.
Själv skar jag upp den i ca 3mm tjocka skivor med hjälp av en Nils-Johan Lilla Brutus, om ni vet vad jag menar.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/02/24 :  22:34:55  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Skulle vara roligare med före/efter bilder, jag har som alltid tänkt att det räcker med borste/vätska, och tycker det borde funka bättre än att bara sänka ner på en "svamp".

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/02/25 :  01:29:24  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Jag glömde tyvärr att ta före-bilder, ska tänka på det nästa gång jag rengör en riktigt skitig nål. Det kan bli redan i helgen.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/03 :  10:22:01  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Den evigt återkommande vårmarknaden utspelar sig idag på Växjö torg. Underbart väder är ju alltid lika med många knallar vilket borde resultera i diverse hifi relaterade nålrengöringsmaterial eller liknade.
Ska ögna noga för att hitta fläcksuddade.

Undra om det tar bort gräddbolle från nålen? ;)

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2012/03/03 :  17:45:07  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Sådärja! då har jag äntligen hittat en skitig nål att rengöra



Före doppet i fläcksuddaren:


och efter:


belyst från vänster:


Visst fungerar det

Men jag hade tyvärr inte med mig nålborste+sprit, jag återkommer när jag givit nålen en omgång med den mer traditionella metoden. Det är ganska klurigt att ta bilder med den här förstoringen och vintageutrustningen jag valt för ändamålet har lite problem med motljus, så det är svårt att genomlysa diamanten. Det ser ut som att det fortfarande sitter en grå hinna på ytan, får se om det försvinner med borste+sprit

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2012/03/03 17:48:34
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2012/03/04 :  08:10:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det här tipset skall testas! Tack till alla!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/03/04 :  09:36:10  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Fläcksuddare köpt
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/03/04 :  09:37:40  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag med, ICAs. Fungerar klockrent.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2012/03/04 :  19:12:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag var också på ICA och köpte fläcksuddare idag. Jag kunde se skillnaden med blotta ögat! Från att ha varit matt och grå blev kantilevern skinande blank och diamanten var betydligt enklare att urskilja.

Jag har också provat på en lös pickup med samma resultat, en gammal smutsig kantilever blev skinande blank + man kan urskilja diamantens kanter på kantilevern.

Klart bra tips! Tack så mycket!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/03/04 :  20:58:01  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har tittat efter fläcksuddaren men kan inte hitta. Var köper man en sådan i Stockholm?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000