HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Audiointerface för mätning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/06 :  18:11:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag köpte ett M-AUDIO FAST TRACK PRO för att kunna mäta med Holmimpulse. Det har krånglat och nu har det lagt av helt. Så jag tänkte köpa ett nytt, kanske lite bättre interface.

Jag är misstänksam mot USB. Firewire är kanske bättre? Någon som har några erfarenheter?

Jag har kollat runt lite på Thomann#180;s utbud och fastnat för ett TC ELECTRONIC DESKTOP KONNEKT 6, framförallt på grund av denna recension: TC Electronic Desktop Konnekt 6.

Jag använder intefacet för att spela från min bärbara också.

Tyvärr så stödjer inte Apogee Windows längre,
Apogee Discontinues Windows Development, deras interface lär låta hur bra som helst. Har du en Mac så är det bara att handla :-).

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2012/02/06 :  19:53:19  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
tc ser bra ut och en fördel med extern strömförsörjning till den.

18 ska de va.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/02/08 :  10:34:50  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Vad blev det för tok med M-AUDIO? nyfiken då jag själv funderade på en sådan då jag endast har usb. Mitt LSPLAB funkar ju tyvärr inte med W7 så jag har funderat på att prova något annat mätprogram.

Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2012/02/08 :  15:30:11  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Kul att se att det är en till som använder lsplab.

Jag använder ett externt USB Creative som tillverkaren rekomenderade.

Denon Dali Supra.

Edited by - Rickard.v on 2012/02/08 15:31:22
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2012/02/08 :  18:39:43  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Jag har bytt ut mitt m-audio fast track pro mot ett Focusrite scarlett 2i2. Är väldigt nöjd.

Men jag använder det bara för inspelning.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2012/02/08 :  19:32:06  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Jag kör med RME Babyface samt en Earthworks M30BX, samt SIRP, BASTA och ARTA för mätning och det fungerar fint =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/02/09 :  13:47:26  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Förklara gärna för mig hur dessa interface med 48v fantommatning fungerar, menar de modeller som endast har strömförsörjning från usb. Räcker det till att driva? eller är det att föredra med annan strömförsörjning för att det skall funka optimalt?

Ni som mäter med dom, fungerar det bra att även mäta impedans? Har ni någon brygga som förenklar själva omkopplingen mellan olika mätmetoder? Länka gärna om ni vet någon enkel smidig brygga...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2012/02/09 :  14:51:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag har ett http://www.thomann.de/se/miditech_audiolink_ii.htm
det funkar att försörja från USB med fantom matning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/09 :  14:58:13  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Vad blev det för tok med M-AUDIO? nyfiken då jag själv funderade på en sådan då jag endast har usb. Mitt LSPLAB funkar ju tyvärr inte med W7 så jag har funderat på att prova något annat mätprogram.


Det lägger av ibland. Antingen ett problem med drivrutin, eller så har jag kvaddat den genom att använda en mono telepropp till xlr-sladd. Det smäller rejält när jag stänger av och på den för att få den att hoppa igång igen. Får stänga av förstärkarna eller använda hörselkåpor :-).

Nu hjälper inte ens omstart. Dvärdöd. Windows säger att den funkar, men det kommer inget ljud.

Den är inte helt lämpad för mätning på grund av mixratten. Tutorial: Setting up the Fast Track Pro for use with PCDJ (Windows XP):

quote:
Make sure the Mix knob on the front panel of the Fast Track Pro is set all the way to the right, to #8220;PB#8221; (playback). The Mix knob defines the balance between live audio input (from an external mic, guitar, etc connected to the Fast Track Pro) and software playback. The Mix knob affects outputs 1/2 only, outputs 3/4 are unaffected. Unless the user needs to mix in live microphone input during a set, the Mix knob should always be set all the way to the right when performing with PCDJ.


Om man inte vrider den helt till höger matar man ut insignalen igen, och då blir mätningen helt värdelös.

Fast man borde ju läsa manualen innan man börjar använda grejjerna :-).

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/02/09 :  15:12:05  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Jag är misstänksam mot USB. Firewire är kanske bättre? Någon som har några erfarenheter?


Q. Which audio interface format is best for low latency?:

quote:
but when your goal is really low latency be aware that some USB and Firewire models include small extra buffers to help smooth playback performance, which increases overall latency slightly.


Hur lite latency vill man egentligen ha vid mätning?

quote:
You may also have to be careful about the make and model of controller chip found behind the Firewire ports on your computer, since some are not compatible with certain audio interfaces, and if you run into such problems you#8217;ll probably have to increase your buffer size (and hence latency) to avoid audio clicks and pops. Texas Instruments (TI) is the make most widely recommended by audio interface manufacturers


Som vanligt, olika chip funkar olika bra.

Firewire Chips To Win XP Media Center:

quote:
plenty of PC musicians are suffering audio click and pop problems that seem to be due to incompatibilities with certain Firewire controller chips.


quote:
They specifically advise against the use of NEC chips


quote:
Apart from TI, Firewire chip set manufacturers that do seem to get a universal clean bill of health include Agere, Lucent and Via

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/07/03 :  12:32:21  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Jag har kollat runt lite på Thomann's utbud och fastnat för ett TC ELECTRONIC DESKTOP KONNEKT 6, framförallt på grund av denna recension: TC Electronic Desktop Konnekt 6.


Jag är ganska nöjd med Desktop Konnekt 6. Det låter bra och det har inte strulat vid mätning. Man måste slå på fantommattningen programvarumässigt, det tog ett tag innan jag fattade det. Det blir störningar när jag har nätadaptern inkopplad på min Dell laptop, men inte lika mycket som med M-audion. Det är nog Dells fel mest tror jag.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/03 :  13:40:33  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Just ja, den här tråden ramlade ner i glömskan.

Du ställde en fråga jag själv väldigt gärna velat höra ett svar på
quote:
Hur lite latency vill man egentligen ha vid mätning?

Kom du fram till något?
Vad blir påverkat av latency?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/07/03 :  20:01:43  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har inte hittat någon info avseende latency.

Jag har en känsla av att det är bra med låg latency när man ska bestämma "impulse-time window" i holmimpulse. Jag misstänker att holmimpulse kan bli förvirrad om det är lång latency. Typisk latency är 10 ms och det motsvarar ju 3,4 meter.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/08/06 :  19:37:54  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Slog till på denna Fucusrite



En loop mellan ut och in ser ut så här i 16/44.1 vilket duger mer än väl till mätning.





Har även testat denna brygga till impedansmätning, vilket fungerade bra. (har än så länge bara testat med LspLab)

Edited by - asto on 2012/08/06 19:55:02
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/12/17 :  11:06:11  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Jag är ganska nöjd med Desktop Konnekt 6.


Inte längre. Den lägger av ibland när jag spelar på Media Jukebox, fast jag vet inte vad det beror på. Kör på windows 7 64 bitars.

http://forum.tcelectronic.com/post/70624/#p70624:

quote:
ASIO will work. However! Only in 16 bit recording.


Jag kan inte heller ställa in bättre än 16 bitar. ARTAmanualen säger att man ska ställa in 24 bitar. Hur dåligt är det med 16 bitar?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/16 :  16:17:52  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag hade tänkt att göra ett par mätprober enligt Arta-manualen ovan, för att kunna köra ett mjukvaruoscilloskop. Tyvärr har Desktop Konnect inte balanserade ingångar, vilket innebär att den inte går att använda som oscillosåp. När jag googlade hittade jag följande artikel:
http://www.michalkaszczyszyn.com/en/tutorials/tc_konnekt_6.html

quote:
There's a 180 degree phase shift on all outputs of the Konnekt 6. In other words the phase is inverted. In theory this shouldn't make a difference as the sound is a wave and it doesn't matter to human ear if it's compression or decompression, because both are perceivable. IMHO it does sound a bit different especially on headphones, giving an impression of more saturated and fuller low end, and, what's worse, it also affects double and quad tracking guitars resulting in a certain weird quality in recorded material.

It seems at first that the Konnekt 6 has balanced analog outputs, but they are so called ground sensing balanced (electronically balanced) outs and their design doesn't allow inverting the phase. The third pin doesn't send inverted signal.

Support at TC Electronic has problems with understanding written language - detailed description of the case that included information on how to identify the problem was answered after weeks with a suggestion that I used faulty wiring, even though I used previously tested standard instrument cables and this was also mentioned. I tested two different Konnekt 6 units and other interfaces that use the same TC designed chip - Focusrite Saffire PRO 14 and Presonus Firestudio Mobile. Firstly I thought that it could be a software issue, but the same situation occurs with Direct Monitoring and no computer connected.


Inte att rekommendera alltså!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/16 :  16:22:37  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Slog till på denna Fucusrite


User Guide:

quote:
Set the LINE/INST switch next to the socket to INST if you are connecting a musical instrument (a guitar in the example) via an ordinary 2-pole (TS) guitar jack, or to LINE if you are connecting a line level source such as the balanced output of a stage piano via a 3-pole (TRS) jack.


Focusriten har alltså balanserad in när man ställer den i LINE. Det går alltså att använda den som 2-kanaligt oscilloskåp.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/05/22 :  12:05:13  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Nu är jag inne på mitt tredje audiointerface, en Focusrite Scarlett 2i2 med usb, inköpt på Thomann.

Jag laddade ner drivrutinen från Focusrite. Den installerade korrekt när jag anslöt kabeln andra gången.

Jag har inte hunnit mäta med den än, men det ser verkligen lovande ut. Det är ingen separat nätdel vilket är bra för det är bara en sladd att hålla rätt på. Den har ASIO. Det går att ställa den på 96kHz i Holmimpulse. Man ställer in allt på burken, och den är verkligen enkel att hantera. Fantommatning till mick är en knapp som lyser när den är inkopplad. Monitor stänger man av med en knapp. Balancerad/obalanserad ingång också enkelt att ställa in med line/inst.

Den enda nackdelen är att utgångarna är balanserade, det finns ingen rca-utgång. Fixas lätt med en kabel med spänningsdelning.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000