HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 balancerad till obalancerad trafo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/05/13 :  14:11:49  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag tänkte vara seriös och göra adaptrar som inte bara gör balancerad signal (TRS eller RCA) av obalancerad (RCA), utan också gör korrekt spänningstransformation. Den ska gå att använda åt båda hållen. Jag tänkte göra en spartrafokoppling.

Hur stor kärna behövs? Vilket material?

Hur många lindningar behövs ungefär? Tråddiameter?


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/05/15 :  16:25:31  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Ingen hade svarat på denna tråd såg jag. Vet inte exakt vad du skall ha det till, men balanserad överföring brukar man använda i PA-sammanhang där man har långa ledningar, för att undertrycka störningar. Ett annat vanligt problem med långa signalledningar är jordloopar som ger upphov till brum, därför är en fulltransformator att föredra i det sammanhanget för att få galvanisk isolation.

Googlade lite och hittade följande dokumet, som handlar om utgångstransformatorer för rörförstärkare. Teorin bör vara den samma, förutom att du har väl andra impedanser för lågnivå signalöverföring, 600ohm brukar vara nån slags standard för transformatorkopplade lågnivåöverförning tror jag.

http://www.tubetvr.com/transformers.pdf

För audiotransformatorer har jag förstått att Lundahl http://www.lundahl.se/ skall vara lite "state of the art", men kanske inte det man i första hand väljer om man vill komma undan billigt.

I HiFi sammanhang brukar jag dock försöka undvika transformatorer då de är stora tunga och dyra, samt kräver korrekt impedansanpassning för att fungera bra.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2013/05/15 :  17:45:31  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om man gör om en oballad utgång så att den blir balanserad med hjälp av en transformator. Då får man räkna med att man kommer att förlora i spänningsnivå.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/05/15 :  21:15:37  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag blandar progrejjer med amatörprylar. Jag ska ha den till att koppla en Focusrite Scarlett 2i2 till en liten mätförstärkare.

Jag hittade den här bra tråden : Balanced (XLR, TRS) Vs. Unbalanced (RCA, TS) Connection

quote:
Balanced and Unbalanced Reference Voltage:

For consumer audio products using unbalanced RCA connectors, the reference signal level is -10dBV. This is equal to reference voltage level of 0.316 Vrms. 0 dBV is a voltage reference point equal to 1.0 Vrms. Remember that the dB level is a LOG ratio of two voltages.

=20*LOG(0.316/1) #732; -10 dB

For pro audio products using balanced XLR connectors, the reference signal level is +4dBu. This is equal to voltage reference level of 1.23 Vrms. 0 dBu is a voltage reference point equal to 0.775 Vrms.

=20*LOG(1.23/0.775) #732; +4 dB

When a home audio equipment with an RCA output is connected to a pro audio equipment#8217;s XLR input, the signal will have to increase by as much as 12 dB. The casual observer would think to convert -10 dBV to +4 dBu, you would need 14 dB of gain. The casual observer would be wrong. You only need 12 dB of gain. The reason is not only do you change levels, you also change reference levels -- from dBV to dBu. The first (dBV) references everything to 1.0 volt, while the second (dBu) references everything to 0.775 volts.

=20*LOG(1.23/0.316) #732; 12 dB

As soon as you make an unbalanced connection at one end of a wire, the whole thing becomes unbalanced. So for maximum noise immunity, you should use balancing adapters.


Om jag har förstått saken rätt så är balancerad pro audio nivå 2 * 1,23 V = 2,46 V, och RCA är 0,316 V. Man borde kunna göra en spartrafokoppling med en "virtuell jord" i mitten på lindningen och signalen på en fjärdedel från virtuella jorden.

Lundahl har några, antagligen svindyra adaptrar.

Rane har Balance Buddy, kostar många dolares.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/05/15 :  21:53:58  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Skulle ju gå att ordna med några OP-förstärkare, men då krävs ju olika kretsar för balanserat till obalanserat o vice versa, o dessutom spänningsmatning. Så om man har tid o ork att pilla ihop det själv dessutom.

Från den balanserade utgången skulle man ju då kunna göra en ful-lösning o ta den ena signalen bara o spänningsdela ner signalen med motstånd till rätt nivå, under förutsättning att ingångsimpedansen på efterföljande förstärkare är hög. Åt andra hållet måste man ju förstärka signalen hursomhelst.

Finns säkert grejer, och som alltid så får man väl vad man betalar för.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/05/16 :  12:24:33  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Elliot har kretskort, men han har inte funderat nåt på signalnivåer.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/16 :  13:57:34  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Med tanke på att det inte finns någon standard för "RCA" så går det inte riktigt att välja något som är rätt fär allt.
Att den skulle vara -10dBV är ett önsketänkande som jag aldrig sett uppfyllt inom hifi eller hemma sektorn.
Kanske om man pratar RCA inom pro men då är dom också uppmärka eller står i databladet.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2013/05/16 :  14:55:37  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag för min del skulle undvika att balansera en utgång med hjälp av trafo. Det är bättre med en elektronisk balansering. Med trafo får man ett begränsat frekvensomfång på kanske upp till 70KHz. En annan sak som är vanlig är att man får en resonans vid kanske 80-90KHz.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/05/16 :  16:15:24  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Jo, håller med där, att i synnerhet för mätändamål, och om man inte behöver galvanisk isolation, så kanske en förstärkarlösning skulle prestera bättre.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/05/16 :  22:27:08  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har faktiskt en DBX 1024 som jag kan använda.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/05/16 :  23:04:25  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Ser ju ut som exakt den grej du behöver :)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000