HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur få bäst bas ur en volym på ca 2x400 liter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mushanga
Starting Member

8 Posts

Posted - 2013/05/06 :  19:54:48  Show Profile Send Mushanga a Private Message  Reply
Hej alla,

Detta är mitt första inlägg här men jag har under en längre tid lusläst en hel del av forumet. Framförallt de om olika baslösningar; allt från tappade horn till slutna lådor med 21-tummare :)

Som ämnet lyder letar jag efter den bästa basen man kan få ur en nettovolym på ca 400-450liter/kanal i ett stereosystem. Vad som är bäst är kanske till en viss del subjektivt så jag ska försöka beskriva förutsättningarna för att ni lättare ska kunna råda mig.

Mitt system är i dagsläget mycket snarlikt Nerik's som varit en stor inspiration sen jag först såg det.

I botten har jag i dagsläget 2x18" i BR/sida. Topparna har en 15" och en 1,5". Allt är aktivt delat med möjlighet till EQ, delay osv. Topparna står på basarna (ca 60cm upp) och det hade varit bra om det gick att bibehålla den höjden med den nya lösningen då topparna är kalibrerade efter det.

Mitt lyssningsrum är 4,7m brett och 6,3m långt med högtalarna placerade på kortsidan.

Att jag funderar på en annan lösning för basen är att jag gärna hade haft lite av ljudet från mina gamla Ljudia K25H horn.
Det är självklart så att en horndriver och ett lättdrivet 15" element ställer höga krav på ett tillhörande bassystem, i snabbhet inte minst. Jag offrar gärna lite djup (under 30Hz) för ökad snabbhet.

Om lösningen hade inneburit att jag fick användning av ett par av mina JBL 2243:or hade det ju varit smidigt men det är absolut inget måste.

Tacksam för alla råd!

/Emil

Mushanga
Starting Member

8 Posts

Posted - 2013/05/07 :  21:34:11  Show Profile Send Mushanga a Private Message  Reply
Hittade denna tråd idag som ju verkar klippt och skuren för mig :)http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85024

Frågan är vad som händer om man stoppar in en JBL 2243? Det känns som att med ett lågt Qts och en hög BL-faktor borde det kunna funka? Bifogar parametrar om det finns någon som har hornresp och skulle vilja supporta med en sim:

Fs = 30 Hz
Qms = 5
Vas = 338.1 liters
Cms = 0.155 mm/N
Mms = 0.182 kg
Rms = 6.854 mohms
Xmax = 5 mm
Xmech = 10 mm
P-Dia = 397.4 mm
Sd = 0.124 sq.m
P-Vd = 620.1 cu.cm
Qes = 0.2
Re = 5.2 ohms
Le = 1.4 mH
Z = 6.24 ohms
BL = 30.2 N/A
Pe = 700 watts
Qts = 0.19
no = 4.401 %
1-W SPL = 98.58 dB
2.83-V SPL = 100.5 dB


Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/05/07 :  21:51:09  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Berätta gärna om dina K25H, intryck, drivers och eventuella mellanregister och diskanthorn! Så "små" horn är kanske inte korrekta men visst låter de kul!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/05/08 :  17:27:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du längtar efter smällen och attacken från dina gamla Ljudia K25or och sitter och ruvar på två st riktigt fina JBL 2243or, så finns det bara en logisk och förnuftig lösning: THAM18.
Jag är totalt neutral och oberoende på alla sätt, då jag har varit djupt insyltad i utvecklingen.
Feedbacken jag och Martinsson fått på dessa är riktigt positiv. En enorm attack och verkningsgrad, mycket hög ljudtryckskapacitet, mycket låg distortion och en lättbyggd konstruktion.

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=12&y=12&entry=entry121211-200955

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2013/05/08 17:30:09
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2013/05/08 :  17:54:39  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Behöver man inte ha en sub till dom? Det ser inte ut som dom går speciellt djupt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/05/08 :  18:15:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
38 Hz.
Go to Top of Page

Mushanga
Starting Member

8 Posts

Posted - 2013/05/08 :  23:56:32  Show Profile Send Mushanga a Private Message  Reply
Tack för svaren!

K25:orna var mina första högtalare efter ett par svensk-byggda Pioneer-lådor. Jag hade dem ett antal år och har hört dem med Tesla, Beyma K200, Gamma LA1231 samt ngt Audiopro element av okänd beteckning.
Från början hade jag svarta glasfiberhorn Ljudia sålde som mellanregister. Driver var vanliga 5"-element. Jag testade allt från Audax till Scan-speak och Sinus i dem. Som diskanter körde jag först Isophon horn (DKT11 nånting???) och sedan JBL 075.
Innan jag slutligen gav bort K25:orna hade systemet blivit fyrvägs med toppar som bestod av JBL 2110, JBL 2416 med 2342 horn och JBL 2405.
Eftersom detta är så länge sedan (+7år) och jag inte hade ngn annan referens under tiden är det farligt att göra djupare bedömingar av kvaliteten på ljudet.
Det jag vågar säga är att det var lätt och roligt att spela högt. När man däremot spelade på låg volym var det rätt dåligt med bas. När man ökade volymen ökade bastrycket nästan exponentiellt kändes det som.
Beymorna var de element som lät bäst i mitt tycke vilket kanske inte är konstigt med tanke på dess parametrar som säkert var de mest horn-lämpade.

THAM18 ser ju lovande ut! Bra storlek och verkningsgrad. Dessutom horn=kul. Blev riktigt tänd på idén men för att vara helt nöjd tror jag dock att jag skulle vilja gräva lite djupare, typ neråt 30Hz. Går det med smärre förändringar av layouten att komma dit? Jag såg något exempel någonstans på en THAM10 som gick ner till 20Hz och en som gick ner till 30... Det finns både orgelmusik och trance i hyllorna och systemet måste också kunna dubbla som bas i min HT. Eller tror ni verkningsgraden är tillräckligt hög där nere så att man bara kan EQ:a bort lite av verkningsgraden längre upp?

Antar att man behöver ett högpassfilter också till en sån konstruktion. Vart lägger man lämpligen delningen för att inte riskera att bottna elementen?

Edited by - Mushanga on 2013/05/09 10:32:13
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/09 :  12:21:13  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Ser ut att kunna passa riktigt bra i en Keystone:
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/185588-keystone-sub-using-18-15-12-inch-speakers.html

Mycket experimentering och jobb som ligger bakom de lådorna och en väl läsvärd tråd.
Vet dock inte hur stark konen är på 2243 men borde inte vara problem i hemmamiljö.

Högpass beror på låda och element och branthet så lite svårt att veta innan.
För Keystone ovan med 2243 hamnar det på LR24 vid 25Hz ungefär.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/05/09 :  12:27:30  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Mushanga
Tack för all information om dina K25H!
Nedanför är resultaten med Beyma G320 snarlika dina K200. ett par Eminence element och Gamma element. Föga förvånande har Eminence och Beyma elementen ca 10 dB mer nivå 200-1000 Hz, än gamma elementet. Notabelt är att gamma elementet som borde ha en massavrullning över 150 Hz fortsätter mycket högre upp. Den höga nivån i mellanregistret gör att Beyman har rasat 10 dB vid 90 Hz medan Gamma elementet har det först vid 55 Hz.

Mätningen är med hornet upplyft på en pall mitt i rummet och Dayton Omnimic 50 cm framför mitten av hornet. Jag måste bygga nya horn om jag skall få in dem på min kammare de är fn 3-4 cm för breda för dörren! Annars skulle jag mäta hornet i ett hörn.

Jag har HiFikits Rila plasthorn som låter skit jämfört med A&T MR25 mellanregisterhorn i aluminium med Coral driver. Jag har provat olika drivers och en som lät oväntat bra är Seas 3". Jag skall prova att bygga in hornet i en trälåda både för att staga upp den sladdriga plasten och ge baffelstöd. Mycket idéer litet verkstad.

[/URL]
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2013/05/10 :  16:17:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Ang. THAM18, då jag inte byggt dem själv än får jag försöka förmedla vad andra har sagt om THAM18, här är ett exempel från tyskland, helt i orginal inklusive stavfel :
quote:
I have recently built the THAM 18 and ran a test today with a Crest Audio 8001 Amp.
The driver is a B&C TBX100 as per your specs. The test will very well and my sound
engineer was quite impressed. We ran a frequency oscillator and found that the box
was not able to go lower than 38Hz. But was very effective above 40H.


En annan byggare i staterna hade detta att säga om dem :
quote:
Its kind of hard for me to compare the THAM 18 to anything else because I only have one. It has a really nice kick and its pretty loud. Once I get another one made I am hoping it will drop a few Hz lower. A little tweaking of the EQ and this little box packs quite a punch. Overall I am happy with this enclosure. One thing I will do differently next time is include much more (all... Embarrassed) of the bracing. When I had the box tipped on its side it was making some slight racket from the bottom. Vibrating wood means wasted SPLs's Wacko.



martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mushanga
Starting Member

8 Posts

Posted - 2013/05/12 :  22:18:15  Show Profile Send Mushanga a Private Message  Reply
Tack för nya förslag. Mycket att läsa blir det :)

Hittade en tråd på DIY Audio som handlar om en lådtyp som kallas PPSL: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/177905-thread-those-interested-ppsl-enclosures.html

Någon som har testat? Verkar kunna gå lite djupare än ett tappat horn men har antagligen inte samma klipp eftersom den saknar hornladdning...

Om man gör THAM18 lådan lite längre, kan man få in ett hornveck till och därmed sänka den användabara frekvensen?

Eller finns det kanske varianter på THAM15 som går lite lägre?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/12 :  22:40:58  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
PPSL är en vanlig BR där elementen sitter i en öppning med ena elementets magnet utåt. Detta minskar H2 (andratonsdist). Men stjäl också utrymme från lådan. Beroende på elementet så kan man också få problem med blåsljud från talspolekylningen. I och för sig ett problem man kan få med TH också.

Det går naturligtvis ändra på THAM18 men då slutar den vara THAM18 och blir något annat.

Brian Steele har på diyAudio gjort excelark för att få ut ritning på samma typ av veckning som THAM15 fast med paralella väggar.
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/171747-spreadsheet-folded-horn-layouts.html
Fungerar mycket bra och med lite modifieringar väldigt lätt att få fram ett bra resultat. Ska se om jag kan fixa fram min version som ligger på en annan dator.
Jag har testat och är mycket nöjd med de TH jag byggde. Är dock ett fel i arket där bakväggens längd inte stämde, vilket jag naturligtvis inte upptäckte förens jag låtit bitarna bli sågade.

Men du får komma fram till en bra design i hornresp först.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2013/05/13 :  08:16:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Om man vill ha ett användbart område sträcker sig ner under 40Hz så är tyvärr ingen av THAM konstruktionerna aktuella, de är samtliga tänkta att jobba från ca 40Hz, detta är en följd av en kompromiss mellan hanterbarhet och prestanda för användning i profesionella sammanhang, där just hanterbarhet och effektivitet är mkt viktigt.

Varje Hz neråt i avstämning kostar, antingen i effektivitet eller storlek, vidare bör man vara uppmärksam på hur den över användbara gränsen i passbandet påverkas vid en lägre avstämning beroende på hur man avser integrera mot olika topsystem.

Även om det finns en del som använder THAM i hemma och är nöjda med resultatet så är detta inte deras tänkta arbetsmiljö, de är avsedda att kunna transporteras lätt, sättas upp snabbt och enkelt, och kunna hantera höga effekter utan risk för fel, detta ställer i sin tur krav på rätt driftsförhållanden men detta är sällan något som kräver närmare förklaring hos majoriteten av användarna.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mushanga
Starting Member

8 Posts

Posted - 2013/05/13 :  21:50:08  Show Profile Send Mushanga a Private Message  Reply
Ja, inte ska det vara lätt. Som vanligt kan man inte äta kakan och ha den kvar. Den tråd som från början fick mig att börja fundera på TH var denna:http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/210339-tapped-horn-th-121-build-3.html
Större än en THAM18 men inom rimlighetens gränser. Inte så effektiv heller men går å andra sidan djupare. Lite orolig frekvensgång över 80Hz men tror att mitt filter/EQ kan hantera det.
Frågan är hur en sim med en JBL 2243 hade sett ut. Har ställt frågan till trådskaparen. Spännande!
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/05/14 :  20:14:31  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
JBL 2243. Fs på 30 Hz vilket innebär att ett tappat horn bör vara avstämt till 25 ungefär. Ett tappat horn blir då kanske en 600 liter stort.

Hur högt ska dom gå?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mushanga
Starting Member

8 Posts

Posted - 2013/05/15 :  19:21:21  Show Profile Send Mushanga a Private Message  Reply
Jag delar i dagsläget mellan 85-95Hz. Upp till 80Hz känner jag att de iaf behöver gå.
Att TH får en knepig frekvensgång över passbandet har jag märkt, men med möjlighet till bra EQ, ska man ändå undvika att använda dem över den gräns i frekvens där kurvan börjar bli orolig?

Jag fick en simulering av 2243:orna i TH:n i mitt förra inlägg. Med 150W input och med hörnladdning (0,5 Pi) blev resultatet följande:
20 Hz 122,70 dB
25 Hz 128,52 dB
30 Hz 128,82 dB
40 Hz 129,84 dB
50 Hz 131,84 dB
60 Hz 131,99 dB
70 Hz 128,95 dB
80 Hz 128,11 dB
90 Hz 134,38 dB
100 Hz 131,34 dB

Ser rätt bra ut och skillnaden mot en simulering i WinISD med BR är tydlig även om WinISD kör med 2 Pi

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000