HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hörlursförstärkarbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2013/04/07 :  19:52:58  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Nu är det dags att ge sig på nästa bygge. Har funderat ett tag på att bygga en enkel hörlursförstärkare i klass A.



Förstärkaren består av en OP som driver en emitterföljare vars tomgångsström sätts av en strömgenerator.
Från emittern på emitterföljaren sker återkopplingen till OPn via resistorer för godtycklig förstärkning (se förenklat schema).

Det fina med kopplingen är att det hela tiden går ström in i basen på emitterföljaren vilket gör att OPn alltid leder ström från den positiva matningen och övergångsdistortion utesluts i alla aktiva komponenter.

Tänkte även köpa switchade moduler till spänningsmatning för att göra det enkelt och slippa 230V.

Ta det lungt.

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2013/04/10 :  22:29:08  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Ett litet mer detaljerat schema över vad som ska caddas.


Ta det lungt.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2013/04/19 :  12:54:35  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Den ser ut att påminna lite om hörlurssteget i mitt projekt som jag blev riktigt nöjd med.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85240
Går det framåt för dig?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2013/04/19 :  16:03:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är det ballanserad ingång?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2013/04/20 :  16:28:16  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
quote:
Den ser ut att påminna lite om hörlurssteget i mitt projekt som jag blev riktigt nöjd med.

Jo då, den bygger på samma princip. Skillnaden är att du har valt en inverterad OP-kopplin.
Har du på något sätt kollat bandbredd och distortion?
Själv väntar jag på kretskort.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2013/04/20 :  16:32:59  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
quote:
Är det ballanserad ingång?

Det kommer att finns en separat OP-koppling på kortet med balanserad ingång och obalanserad utgång.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2013/04/21 :  21:31:35  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jag mins inte exakt mätningarna jag gjorde, men har för mig att bandbrädden var större än min signalgenerators, som inte är imponerande.Thd var inte uppmätbar med 8 bitars upplösning...
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2013/04/22 :  19:58:15  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Idag kom korten.


Ta det lungt.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2013/04/23 :  11:44:36  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Kretskortet ser ju bra ut. Vart har du skickat underlagen och vad kostade det? Jag skulle behöva en ny leverantör nu när olimex verkar ha lagt ned prototyptillverkningen.

Edited by - Bjäris on 2013/04/23 11:46:24
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/04/23 :  12:09:06  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Vilket CAD-program har du använt?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2013/04/23 :  18:57:14  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
quote:
Kretskortet ser ju bra ut. Vart har du skickat underlagen och vad kostade det? Jag skulle behöva en ny leverantör nu när olimex verkar ha lagt ned prototyptillverkningen.
Jag har använt PCBCART i kina, ungerfär dubbelt så dyrt som Olimex om du använder samma yta.
Gör du däremot fler kort säg 20+ kostar korten mindre. Skaffa ett konto på pcbcart och gör några "fake" beställningar så ser du vad priset kommer att hamna på.
quote:
Vilket CAD-program har du använt?
Jag använder P-CAD. Det är ett äldre program som slutade att supportas 2010 tror jag.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2013/04/30 :  09:26:36  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hur går det? Ett ensamt mönsterkort ger inte mycket välljud...
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2013/05/03 :  22:12:39  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
quote:
Hur går det? Ett ensamt mönsterkort ger inte mycket välljud...
Jo då det går frammåt. Har lite problem med brus pga DC/DC omvandlarna.
DC/DC omvandlarna var riktigt dåliga. OPn jag valt att använda är LME49990. Nedan finns ett par mätningar på brus, förstärkning och fasvridning.
Analysatorn jag har visar ett fasfel på ca +0.25 grader vilket syns i mätningen. Annars är jag rätt nöjd förutom bruspuckeln vid 50kHz.
Det "hörbara" bruset mellan 20Hz-20kHz mätt med A-filter är ca 1uV vilket inte hörs, mätt i effekt vid 32 Ohms last blir det ca 35*10^-15 Watt

Monterat kort


Brus


Förstärkning och fasförskjutning


Ta det lungt.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2013/05/04 :  09:15:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Snyggt jobbat. Brus är aldrig något problem i hörlurssteg. Vi ser dock att dina DC-DC omvandlare syns. Det är väl 50 100, och 150 kHz topparna.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2013/05/04 :  22:12:35  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
quote:
Snyggt jobbat. Brus är aldrig något problem i hörlurssteg. Vi ser dock att dina DC-DC omvandlare syns. Det är väl 50 100, och 150 kHz topparna.
DC/DC omvandlarens övertoner syns säkert högt upp i frekvens.
Jag har använt en gammal model som switchar vid ca 50kHz, den nya modellen med samma spänning/ström ut (TEL3-1212) switchar vid ca 300kHz och ger säkert bättre signal/brus data.
Mäter jag övertonerna på en 1kHz signal med en utnivå på 40mV ser det ganska bra ut som det är.


Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2013/05/04 22:13:15
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2013/05/10 :  21:28:46  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Nu har jag kommit tillrätta med det störande switchripplet från DC/DC omvandlarna vid 50kHz.
Genom att dela på kortet och flytta kraften ca 5-6 cm från förstärkaren försvan störningarna.
Det som sätter brusnivån och THD vid mätningar efter fixen är generatorns egenbrus i APn.




Brusmätning med bandpassfilter utan last.


THD vs freq med 32 Ohms last.


THD vs utgångs amplitud med 32 Ohms last.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2013/05/11 :  21:25:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Skulle tro att du får magnetisk koppling från DC-Dc omvandlarna. Påverkar denna lilla interferens ljudet då?

Vad för opamp använder du? Fina kurvor annars.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2013/05/11 :  21:42:42  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
quote:
Skulle tro att du får magnetisk koppling från DC-Dc omvandlarna. Påverkar denna lilla interferens ljudet då?

Jag har testat att hålla dc/dc omvandlarna nära förstärkaren från alla möjliga håll både med och utan musik men hör inget störande.

quote:
Vad för opamp använder du?

LME49990

Ta det lungt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000