HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Det blev panik (det lät skit)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2012/02/09 :  18:44:57  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Blev inspirerad av AlfaGTV utmärkta introduktion till datorbaserat ljud. Insåg att nu var det dags att bli modern. Sprang iväg och köpte en MacMini,CD/DVD läsare, trådlöst tangentbord & styrplatta. iPhone fanns redan. Så smutt det är...här skall det rippas.

RIP förresten vad betyder det, Rest In Peace kanske för CD och CD spelaren hihi...för nu åker de ut ingen återvändo!

Nåväl den lilla alulådan såg söt ut i racket bredvid DACen, en PS Audio Digital Link III som jag haft i 5 år och varit mycket nöjd med. Måste varit en av de första med USB. Fattade inte va det skulle vara bra för när jag köpte den men det blev till stor glädje när Spotify dök upp. Har använt en Samsung LapTop och det låter förvånansvärt bra (Premium förståss).

Nåväl efter ha rippat några CD så var det dags att lyssna och det lät skit!
Ansträngt odynamiskt med metallisk diskant. Även Spotify lät kass. Drog slutsatsen att USB porten i min DAC inte lirade ihop med MACen. Drog iväg till Akkelis och fick låna/prova en Burson DAC och lånade även en Hegel av en bekant.
Det lät genast bättre men om jag skulle investera i en ny DAC så skulle det åtminstone låta lika bra som den gamla med SPDIF och CD transporten (som för övrigt inte var nåt märkvärdigt, en Marantz DVD spelare). Så nu började jag fytta runt prylarna för att testa balanserat/obalanserat USB/SPDIF osv.
Dröm om min förvåning helt plötsligt så lät min gamla DAC likvärdigt med de nya????
Det visade sig att den inte kunde stå sånära MACen.
Den lilla söta MACrackaren är ju fullstoppad med Blåtand, WiFi och klockor och processorer och strålar väl som en mikrovågsugn.
Nu står den på behörigt avstånd och jag slapp investera i en ny DAC.
Det förklarar ju också varför det funkat så bra med Spotify innan. LapTop stod ju på nån meters avstånd från DAC:en.
Någon som har liknande erfarenheter?
Sitter nu mycket nöjd i fåtöljen och styr allt med iFånen
Nästa steg blir att trimma MACen med nåt tilläggsprogram typ Channel D eller Audirvana.

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2012/02/09 :  20:04:44  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
kul, grattis! visst är den smögen den lilla macken?

kan tipsa om Apple Remote och programmet Remote Buddy, med dessa två kan du hiva tangentbord och mus/trackpad.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/02/09 :  20:56:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Skönt att du hittade orsaken! Annars hade jag fått känna mig skyldig!

Det finns en bra guide till att trimma Mac'en med avseende på att renodla den som uppspelningsgrunka. Jag hittar den inte nu men den finns på www.sonicstudio.com.
Själv har jag stängt av Blåtand, WLAN och även Spotlight och upplever en mycket lugn och säker uppspelning.
Med vänlig hälsning, Micke

Edit: hittade länken. Ta vara på det du själv känner är görbart!
http://www.sonicstudio.com/amarra/howtobuildaserver.html

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2012/02/09 21:08:22
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2012/02/11 :  21:46:01  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Har nu haft tid att lyssna ordentligt och kan bara konstatera att så bra har aldrig digital avspelning låtit i min anläggning tidigare.

En mycket mer avslappnad/polerad diskant, bättre PRAT och ett härligt lugn som sammantaget lyfter hela lyssningsupplevelsen.
Drar slutsatsen att USB och dator är överlägset CD transport och SPDIF.
Nu hade jag ingen märkvärdig transport men bara kostnaden att uppgradera den överstiger det jag lagt på min MAC anläggning och då har jag fått det överlägnsna användargränssitten.
Är med andra ord grymt nöjd att jag tagit språnget till den nya tekniken och vill uppmuntra alla andra att göra detsamma!

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/02/13 :  22:43:34  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Nu vet jag inte hur det är på macmini men det är oftast rätt okej spdif-utgång på de inbyggda moderkorten. Förmodligen bättre än de flesta billigare usb-enheterna. Kan vara värt att testa iaf
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/02/14 :  07:57:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mac:arna har tyvärr inga elektriska digitala outputs, man får klara sig med den optiska som tyvärr kräver en MiniTOSLink-adapter om man inte kan hitta ngn vettig kabel.
Supra har bl.a. en optisk Mini till vanlig TOS Link vilken jag uppfattar som både välljudande och prisvärd.
Men kontentan av det hela är att ljudet ut via optisk digital i många fall är angenämare, än via diverse USB-enheter. Det finns bra USB lösningar också, men de kostar ofta lite mera.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000