HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Poll: Digital musik/mediahantering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/15 :  11:59:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Edit: Justerat lite olika parametrar då systemet utvecklats.

Kan vara intressant att se vad ni andra har valt för system att lagra och återge musik digitalt?

För min egen del:
Rippning:
mestadels i PC med Easy CD-DA Extractor med AccurateCDDA aktiverat.
Rippar fortfarande med Easy CD-DA Extractor, men numera oftast i VMWare Fusion på Macen, host-operativ Windows 7, direkt till QNAP NAS

XLD på Macen gör allt som behövs, rippar till AIFF, taggar och loggar.

Konvertering:
Till FLAC i samma svep som ovan med FLAC 1.2.1

Numera har jag av ljudkvalitetstskäl konverterat hela samlingen till AIFF och allt som rippas lagras i AIFF med taggar.
Biblioteket konverteras regelbundet till MP3 också för bruk i vissa lägen. (Det sker med automatik, så det är ytterst lite handpåläggnig)

Lagring:
Lokalt för backup, med kopia för åtkomst på NAS, QNAP TS-119 Pro med R-Sync till ytterligare QNAP, TS-109. Varje QNAP har en 2Tb disk.

Uppspelning:
Från PC via digital RCA till en Tianyun Zero DAC för 24/192Khz material. Fortfarande litet utbud dock.
Standardupplöst material, dvs 16bit/44.1Khz går till en Music Streamer+ med den äran...
Mjukvara WinAMP med Kernel Streaming PlugIn för FLAC samt iTunes för MP3 och fest(Har en bibba sådant också).
PC'n kopplad till TV för bläddring samt Spotify/Internet Radio etc

Nu låter det betydligt trevligare än innan jag upptäckte KS Pluggen till WinAMP!

Oj! Här är det inte sig likt! Musiken strömmas numera via ffa Mac mini med iTunes och Amarra (ibland Bitperfect) via optisk utsignal, eller via Hegel HD2 USB->SPDIF
M2Tech Hiface vidare till Benchmark DAC1.
Macen körs ibland som PC med Windows 7 (Boot Camp) och då är det JRiver Media Center 17 (ASIO output) som gäller.
Ngn enstaka gång startar jag också min PC, en Asus T3 Barebone med Asus Xonar Essence STX och digital utsignal eller analogt till försteg. Där är det åter J River Media Center och ASIO som gäller.
Just ja, allt styrs från iPad med Apple Remote eller My River

MVH /Micke
Edit 201202: lite justeringar

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2012/02/17 08:13:18

Ryssen
100.000-klubben

8272 Posts

Posted - 2009/06/15 :  17:54:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Rippning:
PC med Easy CD-DA Extractor med AccurateCDDA aktiverat.

Konvertering:
Till FLAC i samma svep som ovan med FLAC 1.2.1

Lagring:
NAS Qnap TS-109Pro

Uppspelning:
Duett->Roland M1000 Digitalmixer->Benchmark DAC 1.

Är sugen på en Logitech Transport,men min ekonomi tillåter inte det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/06/15 :  18:35:52  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Rippning:
PC med Exact Audio Copy och Accurate Rip

Konvertering:
direkt till Flac med FLAC 1.7.1

Lagring:
Acer Home Server med 5,5 TB internt plus en 2 TB extern disk (nä, hela utrymmet går inte till Flac). Servern kör även Squeeze Center.

Uppspelning:
Trådlöst till Squeezebox Classic med Harmony Design nätdel (och Duett kontroll) -> digitalt till Lyngdorf DPA-1


2009-07-20, ändrade uppgift om lagring.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

Edited by - Porta on 2009/07/20 11:41:47
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/15 :  19:19:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Porta; Kör du en PC med Squeeze Center? Och för den delen lär ju en Lyngdorf vara idealisk för detta! ;)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/06/15 :  19:37:44  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Japp, PC med Squeeze Center.
Och ja, det fungerar väldigt bra med Lyngdorfen, tycker jag själv i varje fall.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2009/06/21 :  09:45:15  Show Profile Send Aldhissla a Private Message  Reply
Rippning:
Exact Audio Copy

Konvertering:
Ingen

Lagring:
På vanlig HD internt samt backup på en NAS (qnap TS-209)

Uppspelning:
Passivt kyld PC (heatsink), via USB till en Stello DA100.

Mediaspelare:
Windows Media Center (kan bygga bibliotek med wav filer) eller foobar 2000.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/22 :  08:45:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Aldhissla: Får du med taggning och albuminformation på WAV-filer via Media Center?
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/06/22 :  11:48:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Rippning:
Acidrip / CD audio extractor

Konvertering:
Ingen

Lagring:
internt 32GB OS (SSD), 500GB Audio/Video (IDE), 350GB Bilder/dokument (SCSI)

Uppspelning:
Vanlig PC burk (Ubuntu 9.04 Linux) med coolermaster chassie och OS'et på SSD HD, rättså tyst.

Mediaspelare:
XBMC / VLC / SMplayer / Totem / Xine (mm.)
HD uppspelning på 42" plasma, intern avkodning av DD 5.1 / DTS som skickas analogt ut till 2st 2/3/4kanals slutsteg.

Allt sköts via trådlöst media tangentbord från soffan.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/06/22 :  14:29:01  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Rippning:
EAC med Accurate Rip samt trim å test in absurdum med bla olika läsare och offset osv osv... (något år sedan nu så kanske dags att uppdatera mig dock?)

Konvertering:
Flac (direkt vid rip av cd:n)

Lagring:
En extern 500Gb-disk samt en backup på lika mycket, kopplat till min gamla p3:a (win2000 srv) å Slimserver. Framöver på g med 1 gb raid-diskar för snabbhet och smidigare backup/drift...

Uppspelning:
Tp-kabel till Squeezebox Classic (framtida moddobjekt) -> digitalt till ECD1:a från Elektrocompaniet (ibland får den pensionerade DacMagic från Cambridge omvandla nollor å ettor pga mek & modd med ECD1:an)


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2009/06/22 :  17:08:46  Show Profile Send Aldhissla a Private Message  Reply
AlfaGTV: Tyvärr kan man inte tagga meta-data i wav-filen. Mediacenter använder sig av biblioteket som man får redigera i mediaplayer, det är en extern databas som finns någonstans i windows (någon som vet var?).

Funkar ganska bra (när man lärt sig) men kan krångla ibland och ha sitt egna lilla liv (även om man stängt av alla automatiska funktioner arggggg).

Blir dock snyggt och lättmanövrerat i slutändan. Använder numpad delen från ett Logitech diNovo som fjärr.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2009/06/22 :  17:29:03  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Ripping: iTunes -> Apple Lossless
Mediaspelare / Uppspelning: iTunes -> Apple AirPort Express -> Aktiva högtalare (under konstruktion)
Fjärrkontroll: iPad 2 / iPhone 4S

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Edited by - Hornta on 2012/02/17 08:33:21
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/20 :  12:44:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Rippning J.River Mediacenter, lagras som .ape (eller .flac)Xrecode II till .aiff
Lagring på server i annat rum plus en Lacie NAS.hårddiskar i HTPCn.
Uppspelning i Foobar eller J.River Mediacenter via Lynx II studiokort.

Är ej sugen på något annat eftersom jag kan köra aktiv delning i datorn och om jag vill enklare rumskorrigering.
Uppdatering 20110929: Använder bara undantagsvis aktiv delning numera, och aldrig rumskorrigering.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/02/17 08:56:11
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2009/07/22 :  09:21:12  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Rippning: medelst dbpoweramp reference edition.

Konvertering: till FLAC, koder för replaygain läggs in vid rippen.

Lagring: på en WD MyBook Mirror Edition 2x1TB, disken är kopplad till min PC en Windows Home Server v1 som står i sovrummet, datorn kör (naturligtvis) SqueezeCenter.

Uppspelning: musiken skickas av SqueezeCenter via Netgear Poverline AV Ethernet Adapters (dvs LAN via elen) över till en Squeezebox Classic Touch moddad med Touch Toolbox 2 vid stereon. Den i sin tur är kopplad till en Cambridge DacMagic. I sovrummet står även en Squeezebox Radio som används som klockradio. Fjärrkontroll för alltihop är iPeng.

/Per

Edited by - Per Berger on 2011/09/30 09:57:21
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2009/07/22 :  11:05:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Rippning: iTunes dBpoweramp, AIFF-format.
Avspelning: Dedikerad gammal dator med lös hårddisk, trådlöst nätverk, Squeezebox Duet samt Squeezebox V2 i musik- och sovrum, båda kopplade till separata DA-omvandlare.
Använder även iPod Touch med iPeng för styrning av båda, vilken jag föredrar framför Controller.
Kör numera med Toolbox 2.0 och ethernet mellan routern och SB Touch. Har också jittermumsare mellan Squeezeboxarna och dacarna, glömde nämna det tidigare, gör klart en skillnad.
Inget direkt spännande alltså.
Lite mer spännande.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2011/10/04 17:14:17
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/07/25 :  12:20:58  Show Profile Send bmxx a Private Message  Reply
rippning: med max till apple lossless.

lagring: lacie 500gig.

uppspelning: i-tunes, macbook pro via usb till dac1.

styrning: antingen med i-phone remote eller på tv:n med bluetooth tangentbord och mightymouse.


Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/07/28 :  17:40:46  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Rippning med EAC till FLAC eller WAV (beror på vilken dator jag sitter vid....men det blir mest WAV).
Lagring på en FSC Scaleo Home Server (c:a 2,5 TB lagringsutrymme)samt extern hdd förvarad på annan plats.
Squeezeserver på Home Server och sedan SB3 + DA9 (Uppgraderad PSU på gång...)

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/07/28 :  21:00:33  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Rippning: dBpoweramp och EAC, på senare tid enbart dB

Taggning: Tag&Rename (suveränt program)

Lagring: NAS byggd på MSI barebone och FreeNAS http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58516&whichpage=3&SearchTerms=freenas

Uppspelning: Squeezebox SB3 och Naim Supernait

/micke
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2009/07/29 :  14:08:51  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Rippning: Exact Audio Copy
Format: FLAC

Lagring: Western Digital MyBook 500 GB USB-disk (ansluten till server)

Server: Dell Poweredge 1300, Ubuntu Server 9.04
Serverprogramvara: Logitech Squeezecenter 7.2.1

Mediaspelare:
Logitech Squeezebox "Classic" v3
Modifierad av Bolder Cables, Analog Full Mod + Digital Full Mod
Digitalkabel: Signalcable Silver Resolution

Uppgraderad strömsörsörjning till Squeezebox: Welborne Labs PSU
Nätkabel till PSU: Signalcable Digital reference

DA-omvandlare:
Xindak DAC-5
Uppgraderat rör i utgången till Siemens E88CC NOS-rör, dämpat med Herbie's Ultrasonic rördämpare
Nätkabel till DAC: Signalcable Digital reference

Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2009/08/03 :  06:34:13  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply

Rippning: Exact Audio Copy V0.99
Format: FLAC Nivå 8

Lagring: Netgear NV+ server i raid via nätverk. Är rätt så bullrig så den måste stå i ett annat rum.

Nätverks spelare: Linn Majik via en 15 meterlång nätverkskabel. Klarar bara flac nivå 8.

Router: Thomson

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/08/03 :  09:51:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Rippning: EAC V0.99r5 (använder medföljande FLAC-generator)

Format: FLAC (osäker på nivå)

Lagring: WD Mybook 320GB USB-disk

Server: Compac PC PIII 1GHz/384MB körandes Xubuntu 7.04 ( Squeezecenter 7 )

Server ansluten med kabel till nätverk, sedan WLAN till spelare.

Spelare: 3 st Squeezebox 3, 1 st Squeezebox Boom

Router: 3Com

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/12/10 :  09:10:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
@lusse
quote:
Klarar bara flac nivå 8


Det behöver du ju inte hänga läpp för? Det är exakt samma data som packas fram ur en FLAC level 1 som en FLAC level 8. Vem vet, du kanske till och med vinner i ljudkvalle om du går ner en smula på komprimeringen?
Det hänger ju snarare på hårdvaran som skall extrahera datat ur FLACfilen än på själva komprimeringsgraden?

OBS! FLAC är ett ICKE förstörande komprimerat format. Det enda som händer om du ändrar komprimeringsgrad är att den resulterande storleken på filen förändras (ganska litet) och även tiden det tar för datorn att räkna ut resultatet. Dett gäller både vid kompression och dekompression.

Ursäkta messerschmidtfasonerna, men jag hoppas jag bättrat på din nattsömn?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/12/10 :  10:00:33  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message  Reply
Rippning: EAC (senaste version)

Format: FLAC (senaste version), xrecode för att synka hela katalogträdet med taggning och allt till en 320kbit MP3-version för iPhone-bruk

Server: Hemmabyggd server med 2TB RAID5 (separat styrkort, inget moderkords-RAID...). Alla diskar gummiupphängda, passiv CPU-kylning. Står dessutom i annat rum än musikanläggningen. Den har även FTP-server så jag kommer åt all musik från jobbet.

Som ovanstående; Server ansluten med kabel till nätverk, sedan WLAN till spelare.

Spelare: Squeezebox duet, än så länge med standardnätdelen

DAC: Lyngdorf TDAI 2200 (Som jag vill byta; Siktar på finare analog stärkare och en Esoteric-DAC eller kanske nya Weiss DAC202).
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/12/10 :  11:22:07  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Rippar till Flac eller mp3 320 beroende på användningsområde med EAC eller CD-DA.
Synology DS-209 med 2 X 1 TB och Squeezecenter 7.4.1.
WLAN till Squeezeboxarna och Kabel till HDX-1000.
Squeezebox V3 med Musical fidelity X-24K Dac och ny nätdel i huvudanläggningen, Boom i köket, Squeezeplay på datorn i sovrummet och en HDX-1000 i Vardagsrummet.
Styr med iPeng.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/29 :  12:49:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Justerade första posten i tråden istället för att posta igen.
Det har hänt en hel del min filbaserade uppspelningskedja!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/09/30 :  11:42:49  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
har precis gett mig in i denna djungel och kör därför på enklaste sätt:

MacBook> Itunes/WAV> Airport Express> Optical> Harmony Design DA9

Ni som är gamla i gamet kanske kan upplysa om nästa steg för att optimera uppspelningen?

Jag lagrar allt lokalt, använder inga plug-ins (har dock försökt lite med BitPerfect o audirvana men inte fått det att funka med dacen...).


"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/30 :  23:43:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hallå e-robban, jag tror jag vet varför det jäklas med uppspelningen. Det är nämligen så att Bitperfect kräver direkt åtkomst till hårdvaran. Det blir inte så när du kör över en Airport Express. Den jobbar med 16bit/44.1Khz audioström kodad "on-the-fly" till Apple Lossless och sedan packas den upp igen av själva AirPorten... Finns ett whitepaper om detta på Apple.
Om du bara testar att koppla din Harmony direkt via minitoslink-toslink från hörlursutgången på din Mac så kommer det med all sannolikhet att funka.

Mvh /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000