HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 High End-mässan Stockholm 2012 - Bildtråd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2012/02/11 :  13:01:22  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Skapar tråden så jag kan se vad jag missar pga av sjukdom. Välkomna med mkt bilder!

Justerade rubriken lite för tydlighetens skull. /ztenlund

Denon Dali Supra.

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2012/02/11 :  14:39:59  Show Profile Send MasterChief a Private Message  Reply
Trevlig mässa. Först och främst stör jag mig på en del bufflar. Herregud, det är HiFi, och det ska vara kul. Men vissa (främst äldre svettiga herrar) verkar se det som en match att jaga kataloger. En korpulent herre förstörde halva demon hos Stylus Audio för att han ville så gärna ha Wilsonkataloger.

Nåja, jag brukar främst fokusera på sådant som jag i regel inte kan lyssna på varje dag. Så XTZ och liknande går bort direkt. Har ju bättre system själv. Jag var där väldigt tidigt och kunde därmed i ganska lugn och ro njuta av Audio Concepts fantastiska anläggning de satt upp för mässan. MBL:s otroliga referensserie. Det lät helt fantastiskt och jag hade som sagt nöjet att lyssna första minuterna när mässan öppnade så det var tyst och lugnt. Robert (tror jag han heter) var som vanligt väldigt trevlig och engagerad! Det fanns även ett par MBL-högtalare till som bakkanaler. Så de demade flerkanalsljud. Magiskt!



Sedan hade jag en biljett hos Ultimates demo av TAD med Andrew Jones. Visst, det är delvis lite trist att bara köra för stängda dörrar, men när man väl är på insidan är det ju fantastiskt mycket trevligare. Man får en ordentlig demo och får även prata med konstruktören. Som vanligt otroligt bra ljud och nya instegsmodellen var fantastisk.
Andrew Jones är en underbar herre att lyssna på!



Sedan var jag inne hos Audionord eftersom jag var väldigt nyfiken på Magico. Tyvärr lät det inte alls lika bra som ovanstående anläggning. TAD:s mindre modell är ju i samma storleksklass som Magicos men lät klart bättre. Dock var ju rummet kanske lite väl stort för denna modell.




Sen använde jag inte kameran något mer. Minnesvärda ljudstunder var även med Focal+ASR+DCS, där en trevlig herre från DCS berättade om deras spelare. Tyvärr förstördes det fina ljudet av allt pladder.

T+A hade en trevlig anläggning i ett av de bättre rummen. Märkliga var att de körde en Boulderspelare när de gjorde reklam som "T+A rum".

HiFi-klubbens rum var ovanligt fattigt. En ny Dalihögtalare och de sedvanliga Classé.

Martens ny Django fanns med deras digitala förstärkare och demades av konstruktören i egen hög person. Men det lät inte så bra; främst med tanke på det otroligt höga priset. TAD:s mindre modell kändes helt överlägsen.

Lade även lite tid på Genelec (eftersom de är aktuella för eventuellt inköp), Nola+Berning (vilket var ett nytt förstärkarmärke för mig) som lät bra och så klart Wilson Sasha drivna av VTL och TT:n Spiral Groove. Lät väldigt bra och Ludwig var som vanligt rolig och trevlig. Han hade även med representater från VTL och Spiral Groove vilket är kul.

Jag väljer alltid ut några få rum som jag lägger mer tid på och missade säkert massor av godbitar.

När jag gick möte jag Jorma vid utgången. Han undrade nog varför jag blängde men det var för att det tog 5 minuter innan jag kom på vem det var.

Sedan gick jag och kollade på Tonkrafts lilla "sidomässa" på Continental. Mest för att se Goldmund. Men oengagerad demonstrant gjorde att jag åkte direkt.




Edited by - MasterChief on 2012/02/13 14:35:25
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2012/02/11 :  15:15:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Läckert MasterChief!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/02/11 :  22:25:03  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Angående Genelec: Tyckte inte alls de fick till det i år. Förra året omvände dom mig fullständigt, jag åkte hem och sålde mina Linkwitz Orion och skaffade en uppsättning DSP-monitorer och senare en sub. Dessa monitorer bör kopplas digitalt utan AD-omvandling för att inte sabba signalen för mycket, alternativt bra analog signal. Inte ens deras mästerverk 8260a imponerade. Varför inte spela på en dsp setup med stora monitorer och sub digitalt matat i ett större rum så folk kan höra hur bra det faktiskt kan bli? Dom kan verkligen leverera med rätt förutsättningar.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2012/02/11 :  23:01:13  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Inte ens deras mästerverk 8260a imponerade.

Det är ju inte så konstigt eftersom mästerverken står här hemma hos mig.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2012/02/12 :  11:05:54  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message  Reply
Mina åsikter...

* Som vanligt är TADs anläggning och demo bäst.
* T+A hade fasfel samt dålig botten i sin anläggning, helt märkligt konstigt hur man ens kan ställa ut det i det skicket
* Audionord har ju förlorat en del sedan Ludvig drog....
* MBL lät öppet och stort, men för mina öron alldeles för ljust
* Det är svårt för ALLA som ställer ut på översta våningen att få till det, rummen är för små i förhållande till de högtalare de vill visa upp
* Bremen var intressant, behövs dock kompletteras med sub

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/02/12 :  11:20:49  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
Bästa ljud; Spectral/Magnepan 3.7 som slog det mesta.... utom möjligtvis de stora MBL X-treme
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2012/02/12 :  15:20:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag hoppas att några fler bidrar med lite bilder.
Ursprungligen tänkte jag gå på mässan idag, men omständigheterna gjorde att det skulle bli en så kort visit att det inte kändes meningsfullt. Det blir väl till att sikta på Jönköping och/eller Arken...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2012/02/12 :  16:38:31  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message  Reply
Wow, ja vi har ju alla olika ideal :) Magnepanar kan låta bra, men herregud vad det var påställt i övre registrena. På vissa spår så skar det....
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2012/02/12 :  17:03:36  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Nu smäller det snart till. 1 timme sedan de stängde. Nu ska bilderna sorteras/ väljas, Konverteras raw>jpg, sen laddas upp.
Lutar mig tillbaka med lite mera tårta från grabbens 3års kalas igår.

Det är lugnt ztenlund. Nu är den ztentydlig!!

Denon Dali Supra.

Edited by - Rickard.v on 2012/02/12 17:04:11
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/02/12 :  17:29:17  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
quote:
Wow, ja vi har ju alla olika ideal :) Magnepanar kan låta bra, men herregud vad det var påställt i övre registrena. På vissa spår så skar det....

Hmmm, vi tyckte precis tvärtom och upplevde just det du beskriver när vi direkt efteråt gick in hos Stylus. Kanske satt vi på olika platser, långt fram fungerar dåligt med stora Maggisar.(var där lördag)
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2012/02/12 :  17:54:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Mina fem cent - utan bilder dock:

Besökte mässan ett par timmar på söndag förmiddag:

+ Stora MBL-riggen - kul att få höra den i en lokal som matchar dess kapacitet. Märkte ingenting av de tillkortakommanden som nämnts ovan. Å andra sidan lyssnade jag inte efter dem.

+ Nola brukar jag vara svag inför - likadant i år. Blev kvar länge där.

+ Mina grejor hemma spelar bra i jämförelse med mycket och ska det bli bättre är jag inte beredd att betala för det.

- Alla spelningar med kvinnliga röster ackompanjerad av plingplong-gitarr.

- Mässan kändes avslagen. Kanske beroende på att jag var där tidigt söndag med relativt få besökare samt att jag sitter rätt nöjd och därför inte har den där extra drivkraften som det innebär att söka något.

Trevligt var det i vilket fall som helst!
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2012/02/12 :  18:13:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag var också förbi en sväng på söndag morgon när det var lugnt.

Audio Space med von Zweikert tyckte jag var bra. Bumlig bas om man stod upp men sittande var det väldigt trevligt. Lyssnade både på band och CD, båda var bra.

Magnepan och Nola var inget vidare tycker jag, saknade botten på båda. Tänk hur olika vi kan uppleva det.

Decisive Audio var nya och förutom att utseendet var sådär så kändes det som ljudet var bra.

Skippade massor med rum där de inte visade något nytt.

Genelec är väldigt lockande att börja bygga på, de är så små att ens partner kanske skulle kunna acceptera dom i vardagsrummet. Mycket upplöst ljud med låg dist gör att du kan lyssna länge utan att det känns tröttande. Fortfarande är 8260 billiga som f-n i förhållande till vad man får.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/02/12 :  21:42:17  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Kul mässa med några riktiga godbitar :)
MBL var mycket imponerande. BOs största system lät också bra, positivt överraskad! Harbeth och PMC lät bra vid en hastig lyssning i alla fall. Tre gånger var jag in hos Voxativ och det lät förbaskat bra och rätt. Det märkliga är att det lät bra utan akustikförbättrande mattor , plattor och annat som andra rum hade. Hörde ett annat horn med 8" driver några rum ner och det lät inte i närheten lika bra. Svenska Wavelit lät intressant, en udda konstruktion med ett Beyma bandhorn och sex 8" per kanal, dynamik och upplösning fanns det gott om, stereoperspektiv var svårt att utvärdera på det jag hörde.

Flera andra rum hade så hårt och plåtigt ljud att jag gick ut direkt. Hade förväntningar på Magnepan men antigen var det rummet eller högtalarna som hade problem, bra lät det inte.

Var på jakt på nätverkspelare, streaming etc verkar inte hänt så mycket som jag hoppats på...
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/02/12 :  22:22:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Bildtråd?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2012/02/12 :  22:31:43  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Ja man hade ju hoppats på bilder så här kvällen efter. Men tydligen inte. Brukar ju vara många som fottar lite. Bild i fokus är ju kräsen om han vara där, så de bilderna kommer väl om några dagar.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2012/02/12 :  22:44:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Bildtråd?

I det inlägget var det i alla fall inga bilder.

Att ondgöra sig över att andra inte varit på plats med kamera och därtill kastar sig hem till datorn är lätt. Att själv vara på plats och göra det man önskar andra ska göra är svårare.

Edit:
quote:
Bild i fokus är ju kräsen om han vara där, så de bilderna kommer väl om några dagar.

Jag betvivlar att Audionet varit på plats då det är en bra bit att åka nerifrån Skåne. Pac skulle dit tyckte jag det verkade som, men om han hade kameran med sig låter jag vara osagt. Annars tycker jag att det är synd att inte fler tar lite bilder. Man måste inte försöka täcka hela mässan med 200 bilder. Om många tar några stycken var så blir det ändå en någorlunda täckning.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2012/02/12 :  23:51:54  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Mässan kändes avslagen. Kanske beroende på att jag var där tidigt söndag med relativt få besökare

Det motsatta kände jag, kom först efter lunch på söndagen och blev förvånad över att det var så jäkla mycket folk, hade hoppats på mindre så man skulle slippa trängas och bli varm i överfulla rum på övre plan. Kanske många valde gå på Söndagen pga det billigare inträdet då? Träffade bara på en medlem ifrån Hififorum som man kände, brukar vara flertalet... Men tidigare mässor så har jag varit där på Lördagen något som jag hoppade i år.

Ps. Mina intryck kommer senare i veckan.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Flageborg
Member

131 Posts

Posted - 2012/02/13 :  01:50:27  Show Profile  Visit Flageborg's Homepage Send Flageborg a Private Message  Reply
Takk til alle utstillere for en opplevelsesrik weekend med varierte og spennende lyd-menyer i Stockholm :)



Akustikk-seminar med Lennart Nilsson ble en høydare...


Edited by - Flageborg on 2012/02/13 09:16:24
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2012/02/13 :  07:06:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag "ondgjorde" mig inte utan ifrågasatte bara.

Att själv vara på mässan var i år för mig en omöjlighet.
Å andra sidan brukar ju du (ztenlund) inte vara sen att själv vifta med pekpinnen.

Nog om detta, låt oss njuta av lite sköna bilder nu.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2012/02/13 07:08:07
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/02/13 :  07:52:29  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Det var mycket intressant att få se "Simply Black Cantus" i verkligheten, men frågan om den är värd 12.000 SEK.

Som tur är har jag varje år glömt hur små och trånga många av rummen är annars hade jag inte åkt dit.
Det som slog mig är det lät väldigt platt och vasst i många rum. Det lät helt enkelt digitalt, något som jag inte gillar.

I ett av rummen kunde de inte spela musik för de var tvungna att starta om datorn. Jag behöver aldrig starta om min vinylavspelare.

Det bästa med mässor är ändå att komma hem och spela den nyinköpta musiken och det låter sååååå bra....

Bristen på bilder i den här tråden ser jag som något postivit. Det betyder att besökarna har fokuserat på ljudet/musiken istället för att "stå i vägen" och fota.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2012/02/13 :  07:52:45  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Tyvärr missade jag denna mässa. Flunsan har mig i ett hårt grepp.

Edit: stavfel.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2012/02/13 08:28:22
Go to Top of Page

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2012/02/13 :  08:10:58  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message  Reply
...och så klart Wilson Sophia3 drivna av VTL och TT:n Spiral Groove. Lät väldigt bra och Ludwig var som vanligt rolig och trevlig. Han hade även med representater från VTL och Spiral Groove vilket är kul.

Hej! Ludwig här. Tack för positiva kommentarer. Alltid roligt att läsa att ni trivs hos oss. Vi trivs också. Peter McGrath (Wilson), Luke Manley (VTL) och Stirling Trayle (Spiral Groove) tyckte att mässan var jättebra på alla sätt - stort intresse och kunnig publik. En miniversion av Montreal-mässan, sa de, och ville gärna komma tillbaka igen. Vi hade överfullt i vårt rum hela mässan, så vi ber om ursäkt till er som inte riktigt fick plats. Vi ska försöka ordna det till nästa gång. En liten korrigering också - vi spelade på Wilson Sasha, inte Sophia 3. Vi är klart nöjda med hur anläggningen lät i vårt rum. Kul att träffa er alla igen!

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Go to Top of Page

Flageborg
Member

131 Posts

Posted - 2012/02/13 :  09:01:04  Show Profile  Visit Flageborg's Homepage Send Flageborg a Private Message  Reply
jonash: "...* T+A hade fasfel samt dålig botten i sin anläggning, helt märkligt konstigt hur man ens kan ställa ut det i det skicket..."

Kan du forklare litt mer?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2012/02/13 :  10:17:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Hej! Ludwig här. Tack för positiva kommentarer. Alltid roligt att läsa att ni trivs hos oss. Vi trivs också
...
Vi hade överfullt i vårt rum hela mässan, så vi ber om ursäkt till er som inte riktigt fick plats. Vi ska försöka ordna det till nästa gång


Det gick inte ens att få ut folk genom att spela Aphex Twin : Ptolemy
Tack för upplevelsen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2012/02/13 :  10:24:48  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message  Reply
Flageborg:

jag satt i mitten, på rad 2 och 3, och båda de raderna så drog kvinnorösterna, dvs de låg ej stilla i scenbilden, utan på vissa spår så var de väldigt diffusa och drog, primärt åt vänster, trots att de hade paneler för att hantera just detta som annars skulle kunnat vara ett problem med rummet. Det lustiga vara tt det var inte i hela registret, utan just kvinnoröster och de delarna av mellanregistret som det var påtagligt i.

Skulle jag till att gissa, så skulle det bli att de hade nåt problem med något passivt filter nånstans. Men det är ren gissning, dock brukar det bli precis sådana fenomen med filter som är knas.

Sen så saknade dessutom T+A anläggningen helt botten. När de spelade Kari Bremnes, Sangen om Fyren vid Tornehamn, så saknade jag information helt för minst en oktav, kanske 2. Det åskmuller som är i början och några passager i låten fanns ej helt enkelt.

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000