Vilken symaskins-olja brukar ni köpa? Vad jag har förstått så varierar kvalitén på oljan! Eller finns det någon annan olja som är klassad som SAE 0 som är bra?
Jag köpte hos en symaskins reparatör. Han påstod att det var kvalitets skillnad på den man kunde köpa på stormarknaden. Fan vet, han ville väl motivera det höga priset 50:- för en liten flaska. Å andra sidan så räcker den i ett par generationer både till skivspelare, symaskiner och fiskerullar.
Spelar hos mig: Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Tack för svar! Köpte själv någon dyrare variant av symaskinsolja -Hanseline, ett tyskt företag som tillverkar specialoljor.40kr för 100ml är ju inte dyrt i jmf vad vissa specialoljor kostar. Och det är skillnad på olika oljor! Det finns ingen standardisering av tillverkningen av symaskinsolja.
Vilket lager handlar det om? Om det gäller skivtallrikslagret så ska väl det fettas in och inte oljas in - i alla fall om lagret sitter på själva tallriken och sedan hänger på en lagertapp fast monterad på själva spelaren/plinten. Så är det på min Opus 3 Continuo, t ex.
Olja skulle väl rinna ur ganska snabbt, eller....
/ Ulf
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Olika konstruktörer har olika lösningar på samma problem. Vissa väljer olja, fetter, trögflytande olja mm. Man ska alltid följa tillverkarens rekommendationer.