HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 USB vs HDMI streaming från PC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2012/02/29 :  17:29:28  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Är det någon här som vet hur man får "Bit perfect"-ljud överföring från PC til förstärkaren via HDMI.
Om man använder en USB DAC som tilandahåller en USB-Audio 2.0 drivrutin som i sin tur stödjer 24-bitars/192kHz ljud och WASPI Exclusive- eller ASIO-lägen så får man "Bit perfect"-överföring.
Men jag vill koppla min PC direkt til förstärkaren med HDMI och streama ljudet via HDMI, men har inte hittat några "Bit perfect"-drivrutiner för HDMI ut på mitt Ljudkort/grafikkort.
Jag använder Foobar, se http://www.foobar2000.org som uppspelningsprogramvara.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2012/02/29 17:32:10

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/02/29 :  19:35:47  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är väldigt sällan det inte blir bit-perfect oavsett drivrutiner
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2012/03/01 :  11:03:16  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Jag kanske skall förklara lite mer vad jag menar. Jag har lånat en USB DAC för att testa streaming från min PC och den DACen stödjer "Avancerat USB-ljud"Eller som det beskrivs i några texter "Bit perfect"överföring (Det är därför jag skriver utropstecken) och jag menar inte Bit perfekt överföring.
DACen stödjer två USB Audio-protokoll (inte samma sak som själva porttyperna) USB Audio 1.0 (somfungerar med USB 1.1-portar och stödjer upp till 24-bit/96kHz) eller USB Audio 2.0 (som kräver en USB 2.0-port och stödjer upp till 24-bit/192kHz).
USB Audio 2.0-drivrutin stödjer upp till 24-bitars/192kHz ljud och WASPI Exclusive- eller ASIO-lägen som kan ge bättre ljud. Långt från alla DACar stödjer USB Audio 2.0-drivrutin.
Standardkonfigurationen i många USB DACar är USB 1.1 och USB Audio 1.0 och dessa kan man koppla in utan drivrutiner på de flesta operativsystem och stödjer ljud med upp till 24-bit/96kHz.
I vissa Windows/Mac-operativsystem kan själva operativsystemets variationer begränsa eller ställa in utgångssamplingshastigheten eller sampla om ljudet.
Normalt är ljudet som skickas till DACen inte s.k."bitperfect" (d.v.s. ljudet blir omsamplat eller mixat, t.ex. av datorn) detta är egentligen en funktion i uppspelningsprogrammet och operativsystemets ljudfunktion. Som standard inkluderar ljuddrivrutiner i Windows XP (kallas ofta WDM-drivrutiner) som medföljer i Windows stöd för MME eller DirectSound-överföring, båda innehåller en kärnmixer och ett omsamplingsstadie.

Ett sätt att undvika detta är att använda ASIO för att åsidosätta funktionen. Ett annat sätt är att använda ett uppspelningsprogram som stödjer sin egen form av kärn-streaming, d.v.s. har sitt eget sätt att mata ut ljudet utan att använda kärnmixern, detta gjör f.ex. Foobar.

I Windows Vista och Windows 7 stöds en ny ljudöverföringsmetod som kallas WASAPI. Metoden har två lägen. Shared (delad) och Exclusive (exklusiv). Delat läge liknar MME eller DirectSound men i läget Exclusive åsidosätts kärnmixern/omsampling och "bit perfect"-överföring är möjligt med endast ett ljuduppspelningsprogram riktat till ljudkortet på en gång (systemljud mixas inte in).

Så min fråga är egentligen om HDMI överföringen påverkar ljudet/ överföringen på något sätt?
För då behöver jag ingen DAC, utan kör streaming direkt från Grafik/Ljudkortet via HDMI in til min Arcam Processor.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2012/03/01 11:11:03
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2012/03/01 :  20:41:50  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Det enda negativa jag läst om ljud över HDMI är att det skulle innebära mer jitter än S/PDIF eller USB Audio. Huruvida jitter verkligen är ett problem för att få välljud verkar det finnas delad meningar om, finns en hel del diskussioner på diverse forum....

En del hävdar att det är väldigt viktigt att ha så lågt jitter som möjligt från början, andra menar att det kan åtgärdas i den mottagande enheten medan en tredje anser att det inte går att höra någon skillnad. Jag har inte gjort några jämförelser själv så jag har ingen egen uppfattning.

Själv har jag en liten dator med Win7 (HTPC) i stereobänken som till viss del används för film och musik (har även separata mediaspelare för film och musik). Datorn är ansluten med HDMI till en ljudprocessor som ska vara bra på att reducera jitter (Meridian HD621+G68ADV). För att spela musikfiler så använder jag i första hand iTunes med ljudutgång WASAPI. Det som är lite udda här är att valet av WASAPI måste man göra i QuickTime, inte i iTunes.
När jag spelar film (eller musik) med XBMC så kan jag direkt i det programmet ställa in WASAPI som ljudutgång. Däremot så har jag inte kommit på något sätt att välja WASAPI för Spotify, så där är väl Windows med och "bråkar" med ljudet.

Jag är inte bekant med Foobar alls, men grundat på hur jag valt WASAPI så känns det som inställningen borde vara nånstans i programmet. Eller så är det så "illa" som med Spotify, att man inte kan välja själv för programmet.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/03/08 :  01:40:24  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Tjenmoss
Jag har provat lite olika inställningar med en amr dac.Den har stöd för bitperfect asio 2.0 audio och drivrutinen finns på deras hemsida med downloads.Det låter betydligt bättre och renare i bitperfect läge om man spelar upp losslessformat om dacen klarar det.
Hdmi är ingen bra kontakt eftersom den innehåller grafik och copyskydd i signalen,dessutom är kontakten ganska glappig i sitt utförande.Den är i huvudsak konstruerad för multiformat med bildsignaler integrerade i signalvägen.Det bästa är en USB med asyncron buffer i dacen har jag kommit fram till.
M.V.H. Preben
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/09 :  20:53:02  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Även bättre än en bra spdif-källa(typ Lynx)?
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/03/10 :  14:30:48  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Hej igen
Jag vet inte om usb är bättre än spdif men jag tror det.För ca ett år sen testade Batman och jag att ta signalen från hans lynxkort via AES/EBU till hans Emm lab dac,och lynxkortets analoga utgång var vida överlägsen Emmlabsen.Efter detta har jag själv provat mitt lynxkort analogt mot AMR dacen via usb bitperfect och jitterfritt.Min slutsats är att AMR dacen låter mer analogt och luftigare samt lite mindre bumpigt i min anläggning.Det skall kanske noteras att skillnaderna inte är extrema och att AMRdacen kostar en slant,men det är en väldigt kompetent dac som plockar ut det mesta ur USB kontakten.
M.V.H Preben
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/10 :  15:58:02  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
AMR dacen hade ingen möjlighet att ta en spdif eller aes/ebu signal? Mest nyfiken på hur det resultatet skulle vara.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2012/03/12 :  01:16:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Vi är några stycken som helt förutsättningslöst testat med en Oppo 95 över HDMI till en Denon 4308, jämfört med analogt ut ifrån Oppon och in på Denonen, mot coax ut ifrån Oppon till en Beenchmark DAC-1 och vidare till Denonen. Vi alla föredrog HDMI som mer välupplöst.
Kan ju vara helt annat i andra anläggningar men det var resultatet enligt vår test.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:38:05  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Tog inte denonen coax?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2012/03/13 :  13:58:38  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jo, men hitills har inte dacen i Denonen låtit bättre än en lös DAC-1

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/03/13 :  21:30:58  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Hej igen
Oppon är en bluerayspelare som skickar ut rådatasignalen på hdmi,coaxsignalen är interpolerat pcmgränssnitt och därmed bearbetad.Så fort man trixar med signalen så ökar jittret vilket medför sämre förutsättningar för dacen.Jag har testat aes/ebu på amrdacen nu och hos mig låter usbingången överlägset bättre från min pc.aes/ebu tog jag från mitt lynx2 kort utan uppsampling från playern.Det kanske bara är hos mig som det blir så här men det finaste dacarna förordar alltid usb vad jag läst på deras hemsidor.MSB,AMR,LYNX HILO mm.
M.V.H. Preben
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000