HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 2 kanal/flerkanal.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2012/03/04 :  12:38:41  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Idag spelas all musik via en vortexbox=>squeezebox=>DAC=>Försteg=>slutsteg=>högtalare. Tv'n är en 1 år gammal panasonic plasma, all film ligger också på vortexboxen varifrån bilden går till tv'n via en boxee box medans ljuded matas ut via tv''n till en gammal philips suroundförstärkare med eget 5.1 system.

Nu till saken, den sunkiga philipsen ska bort för det låter skit. Helst av allt skulle jag vilja koppla ihop mitt 2 kanal med flerkanalsystemet men jag kan också tänka mig att motvilligt göra mig av med mitt rörförsteg (spark SC8) som jag tycker mycket om. Finessen med det vore ju att man kunde köra en flerkanalförstärkare som försteg i 2 kanal. Dåså, vilka flerkanalförstärkare har lika bra eller bättre försteg? För det borde väl gå att porta ut ljudet från boxeen till flerkanalförstärkaren eller från tv'n till flerkanalförstärkaren. På det viset används ju 2 kanal högtalarna som frontar i flerkanal. Förvirrande? Japp.

Tips och trix och goda råd från rolf mottages med tacksamhet.

Dancing in the shadows of my memories.

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/03/04 :  13:10:36  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Vad som är bättre eller sämre än ditt försteg vet jag inte. Däremot har Marantz fått omdömmet senaste tiden att vara ganska neutrala och välljudande.
Finns nog tillräckligt med ingångar för att ansluta både Boxee och Tvn digitalt oxå. Pre out till slutsteget för stereo/frontar.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/03/05 :  10:56:24  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Jag har ju mitt stereo system "inbakat" i min surround anläggning.

Surround Reciever Onkyo TX-NR3007
Förstärkare stereo (slutsteg i bio) Krell KAV-400xi

MUSIK: Squeezebox Touch kopplad till Dagmagic till Krellen.

FILM/TV SPEL: PS3/XBOX 360 till Onkyo bild till Projektor och ljud till KRELL och surround högtalare

Så onkyo driver center och surround och krellen frontarna.

Kolla på minhembio.com/softishman för bilder..
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2012/03/08 :  16:56:57  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Hur för du över ljudet till krell'en, fungerar elektrisk coaxial eller optisk?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/03/08 :  17:38:07  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Analogt! Via Onkyons Pre-out front L & R till analog in på krellen, du väljer alltså bara en källa på krellen som då fungerar som slutsteg i bio riggen!

Krellen har ett bioläge, då kopplas försteget förbi så volym och allt annat sköts som vanligt med Onkyo fjärren i anläggningen!

Hoppas du förstår hur jag menar...

Edited by - softishman on 2012/03/08 17:38:50
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2012/03/08 :  20:05:44  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Ahhh, då förstår jag, annars hade det blivit lite kaka på kaka. Som det ser ut nu blir det till att byta ut mitt försteg och ett som ligger nära till hands är Parasound Halo P7. Specifikationen verkar bra, ska bara ordna till en provlyssning.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/03/08 :  20:55:03  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Lycka till!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000