HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 THAM6 ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/03/17 :  19:02:22  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu är det mycket frågor och diskutioner ang. olika THAM-konstrktioner, det är ju super kul!

Jag läser med mycket ha-begär om THAM15 och THAM12, dock ligger dessa utanför min budget, det är synd att bra element är så förbannat dyra

Däremot när jag kikar på minstingen i familjen THAM6 så hittar jag med stor glädje en högtalare som inte kostar skjortan och halva byxorna att bygga!

Jag skulle kunna klämma in 4 st THAM6 i min budget, det tilltalar mig

Jag hittade Audes 40W65-8 hos hifikit, dock har de slut på lager och har inga planer på att ta in dessa igen, men stefan på hifikit tipsade om ett annat element, http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=3547

Detta har en del siffror som stämmer överens eller ligger i närheten av Audes, men de är inte identiska.

Vilka parametrar är de kritiska?
Skulle ovanstående element kunna funka, eller ska man satsa dubbla pengen och köpa de andra av martinsson föreslagna Peerless eller Seas element i stället?

Är det föresten någon som har byggt THAM6 och vågar sig på en liten recension eller omdöme?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2012/03/17 19:04:25

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/03/17 :  19:25:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tyvärr är forumets sökfunktion kajk sedan länge.
Jag sökte efter tråden med en liten TH shouout där västerut.
Circlo, Zei och Martinsson med THAM6. Där stod det i alla fall 3 personers åsikt om ljudet.

Läste du tråden när det begav sig?

Edited by - Mickel-mackel on 2012/03/17 19:26:16
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/03/17 :  19:27:11  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
sök via google, skriv: site:hififorum.nu tham 6

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/03/17 :  19:33:13  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
jag har läst den artikeln med stort nöje, den finns även presenterad på martinssons blogg.

Men det vore roligt att höra lite flera oberoende omdömen, är det någon mera förutom martinsson som byggt dem?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/17 :  19:43:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
De finns på Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=_D3e2nUd0vk

Tyvärr säger den videon inte så mycket matnyttigt...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/17 :  21:25:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
jag vill minnas att de är några på faktiskt.se som byggt dem, ta en titt där.

THAM6 behöver fler kandidater på lämpliga element, de jag har tagit upp kanske inte är de bästa även om de funkar, och jag är säker på att det finns fler lämpliga kandifater därute.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/03/17 :  21:57:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Glöm inte heller hoktunas lilla TH med 6".

Sök på "med utan helmholz" eller nåt sånt.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/18 :  08:45:01  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jag har läst en del trådar med Martissons "THAM xx". Skulle
jag våga sätta en "party bas" i min sons händer, så vore
6:an och 10:an "mitt val".


Personligen tycker jag att THAM xx seriens trådar ska göras
mer "lättillgängliga". Ni som kan "datorer" vet säkert hur
man gör.
Det är mer aktuellt än tidigare efter som sök-funktionen har
kraschat.

Sen finns de givet vis fler objekt, men det kan man ta upp
vid ett annat tillfälle.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/18 :  08:54:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För partysubbar så vill jag bara rekomendera THAM15 eller THAM6. De andra två är mer renodlade PA-subbar i det att de är avstämda högt.
Kolla oxå på BOTH12. Skall bli intressant att läsa resultat. Den är avstämd som en THAM15 men med en 12a istället. Bör ge bra 35 Hz respons.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/03/18 :  09:00:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Gubben, Skriv in "Tham site:www.hififorum.nu" i din googlesökning. Då får du bara resultat från hififorum. Snabbare än hififorum någonsin varit också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/03/18 :  10:07:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78429
Hoktunas TH
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/03/18 :  11:45:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Petters förslag för Precition Device PD 8BM20, samma prisklass men med en 8:a.

TH trippelveckad med och utan HH för PD 8BM20

När jag blir stor ska jag bygga ett par...

/mvhff






Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/18 :  17:45:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag röstar (helt oväntat) på THAM6 då jag har en del erfarenhet av den. De är små och lätta att möblera med. Man tappar hakan varje gång man hör dem. "Så högt kan inte den lilla lådan låta!" är nog en mycket vanlig tanke/kommentar när Martinsson sparkar igång dem. Jag har inte simmat nått annat element i dem, men tror att många vanliga 6.5 tummare funkar. Finns det ett starkt alternativ som nån funderar på så är det en smal sak att hornrespa en stund.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/03/18 :  19:51:17  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag tror att jag har bestämt mig för THAM6, frågan är bara vilket element man ska välja?
Vore det ofint att fråga om en simulering med elementet i första posten av någon som kan?

Annars tror jag att jag väljer det lite dyrare seas eller peerless elementet i stället.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/18 :  20:16:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Simulerade upp elementet du länkade till högst upp, ser helt ok ut :


hörnplacerat

inte illa för ett element som går på 550 sek :)

Dock ska sägas att satte Re till 6 Ohm i simuleringen då jag inte kunde hitta något värde på Re.

direkt länk till THAM6 :

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=A-smaller-sub-proposal

Det kan vara bra att kolla upp hu djupt elementet är, så det gå in i mynningen, har inte hittat några upgifter på detta, kolla med hifikit, de kan säkert mäta upp detta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/03/18 20:26:31
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/18 :  20:28:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Väggplacerat.

inte illa för ett element som går på 550 sek :)

Dock ska sägas att satte Re till 6 Ohm i simuleringen då jag inte kunde hitta något värde på Re.

Jag gjorde samma sak, men du han posta före.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/18 :  20:37:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag passade på att simma den med en Seas Prestige H1224 L18RNX/P.

http://www.hifikit.se/index.php?id=3547
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/03/18 :  20:48:14  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Superbra grabbar, stort tack till er båda!
Jag ska maila hifikit och fråga ang. djupet på elementet, passar det så kör jag på budget-elementet, det är ju också en utmaning att bygga så billigt som möjligt utan att förlora allt för mycket ljdkvalitét på det.


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/18 :  20:51:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle kunna klämma in 4 st THAM6 i min budget, det tilltalar mig


För 4 X 550 kr får du en Beyma 12LX60 v.2.
Jag tror en Beyma 12LX60 v.2 kommer låta bättre än 4 st Silverflöjtar.
BOTH12 känns som en ganska THAM15 liknande konstruktion. Speciellt avstämning och storlek. Den går såklart att vecka på samma sätt som en original THAM15.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/03/18 :  20:55:39  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
men då blir det bara en låda... vore det inte trevligare att kunna placera ut flera lådor?

Nu när jag lusläser specarna lite så verkar det som om att elementen är 75mm djupa, då borde det inte vara några problem att få in dem i mynningen!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2012/03/18 21:03:35
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/03/18 :  23:40:01  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag röstar (helt oväntat) på THAM6 då jag har en del erfarenhet av den. De är små och lätta att möblera med. Man tappar hakan varje gång man hör dem. "Så högt kan inte den lilla lådan låta!" är nog en mycket vanlig tanke/kommentar när Martinsson sparkar igång dem.
- Ja, jag fick förmånen att lyssna på dem på förra DIY-träffen och håller helt med, fantastiska små skapelser.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/19 :  08:06:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply





THAM6 med 18SOUND 6ND430.
Annan prisklass men ser riktigt bra ut tycker jag. Tror att den låter riktigt spelglad och svängig. Bra attack helt enkelt. Torr men explosiv bas.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/19 :  08:12:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nu när jag simmat några element i THAM6 så får jag ännu mer respekt för den konstruktionen och konstruktören. De är allsidiga. De tar fram det bästa ur en massa olika element. Så länge som Vas är under 30 liter och Bl runt 7 - 12, Fs trakterna runt 35 - 70 Hz så passar visst elementet i THAM6. Hur gör den där Martinsson detta egentligen? Med vem har han slutit ett avtal för att hitta dessa klockrena balanser som ger konstruktionen sådan mångsidighet??? Varför luktar det ofta svavel hemma hos honom?


J.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/03/19 :  08:25:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
tackar tackar, jag upspkattar intresset för THAM lådorna, men samtidigt vill slå ett slag för de andra också, mångfald förnöjer som vi alla vet, det som är THAM6 fördel som jag ser det är just dess storlek, de är mindre än man tror, men med sin mindre storlek kommer även kompromisser, givetvis.

Hoktunas TH verkar vara en killer, specad med ett mkt fint element desutom, med sina 75x53x24cm (~95liter) är den något större än de 47x44x20cm (~42liter) som THAM6 väger in på, externvolym mässigt går det 2st THAM6 på en sådan här, men då går den iofs ca 10Hz djupare i simuleringarna och är nog känsligare ocksså.

Petters förslag för Precition Device PD 8BM20 är ytterliggare något större, 1003x658xbredd?, gissar att breddmåttet borde vara något i stil med 25cm, i så fall går det rent externvolymm mässigt nästan 4st THAM6 på en av dessa (~163liter), men då är responsen och känsligheten en annan också.

Alla dessa förlag är bra, inget snack om det, till skillnad mot de andra så lider jag lider av minimeringsmani kan man säga, och det blir i så fall kompromisser i form av känslighet och djup, även om de är rätt kul för sin storlek.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/03/19 :  08:27:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Tack för det Bernt.

quote:
Skriv in "Tham site:www.hififorum.nu"

Jaha, det är så grabbarna med tangetbordsvana gör.

Sökord site:www.hififorum.nu

Då ska jag inte gnälla på Er mer, funkar utmärkt.




Tomas J@

Hoppas Du vill redovisa Ditt bygge med "budget-elementet".

Är mycket intresserad av ett kvalites bygge i budget-divisionen.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/03/19 :  09:19:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Beyma 6P200Nd.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000