HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelfunderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/03/18 :  00:57:00  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Med risk att "få på nöten" ska jag nu ge mig in i kabeldebatten.

Jag har testat och utväderat flera olika fabrikat och modeller av signalkablar tidigare och upplevt förhållandevis stora skillnader, men jag har varit ganska bestämd (inskränkt) i min syn på nätkablar.

Och det är just nätkablar detta inlägget ska handla om.

Jag har under en längre tid använt Ölflex Classic 100 CY-kabel, 2,5mm² till slutsteg och 1,5mm² till resten av prylarna. Skärmflätan är endast ansluten i stickkontakten.
(För de som inte känner till Ölflexkabeln kommer här en länk så ni kan se en bild och läsa lite om den. )
http://mtron.spprod.com/country/5/jsp/product.jsp?productid=8210

Kabeln använder vi på jobbet till frekvensomriktade (varvtalsstyrda) motorer. Utan en skärmad kabel störs närliggande eletronik ut totalt.
Duger den till denna applikation, så duger den till mig, har varit mitt sätt att se på saken.

När jag köpte min förförstärkare fick jag med en nätkabel av fabrikatet Clou, modell Plw, men den blev liggande i skåpet, jag hade ju redan en kabel (Ölflex) framdragen på platsen.
Efter ett tag inhandlades ett nytt Riaa som fick en annan placering än företrädaren. Den befintliga Ölflexen var inte lång nog, så jag fick använda Clou-kabeln så länge.

Vid en ommöblering på hifi-hyllan några månader senare, bytte CD-spelare och Riaa plats med varandra, CD-spelaren fick Clou-kabeln och Riaa't fick en Ölflex.
Direkt vid första lyssningstillfället konstaterade både jag och frugan att det lät inte som det brukar, en betydande degradering av ljudet. Vad hade jag nu kopplat fel? var den första tanken.
Allt var rätt kopplat, men du! sa frugan, du hade den svarta sladden till den gråa lådan innan och nu sitter det en blank sladd där istället, har du verkligen kopplat rätt?
Det spelar ingen roll, svarade jag, det är bara nätkabeln.

Desperat och utan fler idéer byttes nätkablarna, så att Riaa't (den grå lådan) fick tillbaka (den svarta) Clou-kabeln.
På med en skiva och testa, halleluja, nu lät det som vanligt igen.

Nu började det snurra där uppe kan ni tro, det kan/ska ju inte spela så stor roll vilken nätkabel man använder, det måste vara något annat, eller...
Det här måste kollas upp.

Jag köpte en begagnad PsAudio PerfectWave AC12 för en rimlig peng och tänkte använda den till försteget, men kabeln är bara något smalare än en dammsugarslang och lika bångstyrig.
På grund av förstegets djup kunde jag inte få plats med kontakten mellan försteg och vägg (det krävs minst 170mm, och jag har bara 140mm). Det fick bli Riaa-steget som testobjekt i stället, det är inte så djupt.

Resultat:
Ljudskillnaden är större mellan Clou-kabeln och AC12:an, än mellan Ölflex och Clou.
Ett behagligt lugn infann sig, men upplevs ändå transientvilligare, "svartare" bakgrund och en markant skillnad i diskanten, tydligare och mjukare.
Någon skrev i en resension "nu låter cymbalerna som metall och inte som vitt brus". Kanske en väl dramatisk beskrivning, men det ligger något i det.

Clou-kabeln fick nu äran att mata försteget, skulle det bli en lika stor förbättring här också?
Tveklöst blev det en skillnad, men inte i samma storleksordning som på Riaa-steget.

Nu kommer nästa utmaning, det behövs troligtvis en ny nätkabelkabel till slutsteget också.
CD-spelare och DAC hade säkert mått bra av samma medicin (det är inte så viktigt för mig, de används nästan bara för bakgrundsmusik).

Det finns många som vill förklara mina upplevelser som placebo effekt, det får de gärna göra, jag litar på mina öron, det är en klart hörbar skillnad på nätkablar.

Några funderingar:
Kan det vara så att Riaa-steget reagerar mer p.g.a. att det är en mindre signal som behandlas i det?
Försteget jobbar med högre signalstyrka, är det därför skillnaden inte blev så stor där?
I så fall blir det kanske inte någon skillnad alls med att byta nätkabel till slutsteget.
Är det kanske nätdelarna i de olika apparaterna som är den avgörande faktorn?

Vilka apparater hos er har förbättrats mest med en "bättre" kabel?
Kom gärna med tips på "bra" nätkablar som inte är så klumpiga och inte kostar skjortan.

Nu ska det tilläggas att båda kablarna matas från en PS Audio Quintet (ett enkelt passivt nätfilter), så det finns en liten störningsbekämpning redan där.

På grund av möbleringen i hyllan och AC12:ans motsträvighet, kommer det inte att bli några mer omflyttningar för att testa de övriga kombinationerna (inom överskådlig framtid), och AC12:an är för kort till slutsteget.

Nu är det kanske läge att ducka, få ämnen brukar kunna hetsa upp folk som just kablar i allmänhet och nätkablar i synnerhet.

Jag har själv skakat på huvudet åt dessa tokerier innan.

/Tomas




Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/03/18 :  08:24:46  Show Profile Send HerrD a Private Message
Jag hör också en klar skillnad på nätkablar trots att jag inte vill eftersom jag inte förstår hur det funkar. Min lösning blev att köpa en PS Audio Power Plant Premier, med den i kedjan blev skillnader på nätkablar nästan försumbara. Andra lösningar kan vara en skiljetrafo.

Har testat en del nätkablar och min erfarenhet är att det är anpassningen som är viktig. En kabel som funkar i en anläggning behöver inte passa i en annan. Det gäller även principer som skärmning. Något annant intressant är kontaktkvaliteten. En hifikompis hade två Nordost Vishnu terminerade med olika kontakter, en med guld och en med guld + rodium. Skillnaden mellan dessa kablar var en fundamental klangskillnad i anläggningen. Är inte det märkligt?

Idag ångrar jag att jag sålde min PS Audio PPP. Den behövdes inte vid en viss iteration av anläggningen, men nu hade den suttit fint! Skillnaden är att nu är dom dubbelt så dyra i inköp.

Min teori om varför det låter olika med olika nätkablar är att nätdelarna inte är tillräckligt bra. Hade en period icepower-steg, dessa var helt opåverkade av vilken nätkabel som satt i. Även perioden med PPP'n pekar i den här riktningen. Tror att en standard nätkabel är tillräckligt bra men det verkar kräva väldigt kompetenta nätdelar alternativt nätregenerering/filtrering eller isolationstrafo.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/03/18 :  09:17:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hade en period icepower-steg, dessa var helt opåverkade av vilken nätkabel som satt i.
Intressant, hade de stegen switchad nätdel eller vanlig?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/03/18 :  09:51:52  Show Profile Send HerrD a Private Message
Bernt: Det var en ASP1000 med integrerad switchad nätdel. För att vara exakt var det 6st till ett par Orion.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2012/03/18 :  10:12:12  Show Profile Send pak a Private Message
Jag har oftast fått störst förbättring till cdspelare.
Men jag har även märkt ganska stor skillnad på slutsteg med.
Ölflex vette tusan om de gör nånting bättre med ljudet- jag har inte behållit nån ölflex i anläggen nån längre tid då andra har gjort mycket bättre ifrån sig.
Retsamt nog så ändras ljudet märkbart och jag kan inte överse att det blir bättre än med orginalen.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/03/18 :  10:17:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
HerrD, tack.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/03/18 :  10:32:23  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Har testat en del nätkablar och min erfarenhet är att det är anpassningen som är viktig. En kabel som funkar i en anläggning behöver inte passa i en annan.

Så är det nog. Har inte testat så mycket själv men en nätkabel "med låda på magen" jag provade gav noll skillnad till slutsteget mot "vanlig" kabel medan en Synergistic A/C Master gav en klar förbättring. Bytte senare även till en Synergistic T2 till min Gondul men där upplevde jag skillnaden som mindre.
I mitt fall borde jag inte fått någon placeboeffekt då jag testade den verkningslösa "lådkabeln" först och förväntade mig således heller ingen skillnad med Synergistickabeln.

quote:
Någon skrev i en resension "nu låter cymbalerna som metall och inte som vitt brus".

Den beskrivningen känner jag tydligt igen från när jag jämförde en lite enklare högtalarkabel med de AudioTruth (AQ) Argent jag bytte till.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2012/03/18 :  16:43:37  Show Profile Send JonasY a Private Message
Var fasen densamma med kablarna? Där finns ju en sund teknisk förklaring till varför det gör skillnad på vilket håll man stoppar in kontakten i väggen.

Jag är av åsikten att det inte finns någon teknisk förklaring till varför elkablarna skulle påverka ljudet, men jag är ödmjuk nog för att inse att det är lite för många som faktiskt testat och upplevt skillnad för att man skall förkasta det helt som placebo. Har inte testat själv och har inget intresse av det.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/03/18 :  17:11:39  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Det spelar ingen roll, svarade jag, det är bara nätkabeln.

känner igen det påståendet!
quote:
Nu började det snurra där uppe kan ni tro, det kan/ska ju inte spela så stor roll vilken nätkabel man använder, det måste vara något annat, eller...

Gjorde det hos mig också och jag har testat några kablar men inte många, men de jag testat gav alla en skillnad på ljudet, mer eller mindre beroende på vart de var inkopplade till.
quote:
Det finns många som vill förklara mina upplevelser som placebo effekt, det får de gärna göra, jag litar på mina öron, det är en klart hörbar skillnad på nätkablar.

Håller med dig
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/03/18 :  21:34:03  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Var fasen densamma med kablarna? Där finns ju en sund teknisk förklaring till varför det gör skillnad på vilket håll man stoppar in kontakten i väggen.


Självklart måste fasen vara korrekt, vilket den också var i mitt fall.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2012/03/18 :  21:49:07  Show Profile Send Jamo a Private Message
Det här är ju högintressant! Det vore mumma att få del av erfarenheter vilka nätkablar som fungerar mer eller mindre bra till olika apparater.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/03/18 :  22:05:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag får väl bekänna att jag är herr Ds hifikompis, vill bara förtydliga: vishnu med Oyaide med olika pläteringar guld+guld, guld+Paladium och jag har även provat guld+rodium.
Det var verkligen rätt stora skillnader mellan de olika pläteringarna.
Enl mina empiriska studier är kontakterna minst lika viktiga som själva kablarna, detta gäller alla typer av kablar, dvs signal, högtalar och nätkablar.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/03/18 :  22:08:14  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
Var fasen densamma med kablarna?

Ja, jag var noga med att fasen låg rätt.
Det misstaget har jag gjort tidigare.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2012/03/18 :  22:26:51  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
En kabel som funkar i en anläggning behöver inte passa i en annan.

En annan faktor kan vara att det är olika störmiljöer, och att kablarna kan hantera störmiljöerna med olika framgång. Störmiljöerna kan ju också variera över tiden, vilket ytterligare komplicerar det hela.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/03/19 :  10:45:45  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det finns många faktorer, jag tror inte att det i ett normalt hem finns så mycket störningar att det är nödvändigt med massor av skärmar, i väggen är ju kabeln oskärmad. Nej jag tror det är något annat som påverkar. Ju fler skärmar desto tamare ljud, enl min erfarenhet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2012/03/19 :  11:02:26  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
...jag tror inte att det i ett normalt hem finns så mycket störningar att det är nödvändigt med massor av skärmar...


Hushållsmaskiner, dimmer, trådlösa nät, kanske mer... Grannarna kanske också har grejor som strålar något som stör.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/03/19 :  11:23:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
Men hallå, störningarna finns ju redan i nätet, jag tror den sista metern snarare kapslar in än stänger ute. Det handlar om andra saker men var och en blir salig på sin tro.
Jag hade clou för länge sedan men gick sedermera över till Nordost. Hade förövrigt en clou krysolit 412 på återbesök i min rigg, vilket sömnpiller i jämförelse med quattrofil med Bulletpluggar, snacka om att dra ner nattmössan över öronen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2012/03/19 :  11:34:50  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Det handlar om andra saker...

Berätta gärna

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/03/19 :  13:57:33  Show Profile Send CC a Private Message
Jag tillhör också de där misstrogna mot nätkablar. Tror inte riktigt på konceptet att det skulle kunna föreligga skillnader. Har dock övertygats åtskilliga gånger...

Har testat en hel del olika varianter gällande nätkablage. En del dyra köpevarianter och många DIY.

Variablerna är nästan oändliga. Ett byte av strömkontakt på ena nätkabeln kan förändra förutsättningarna på vad som låter bäst/bättre på den andra nätkabeln. Osv..

Min summering blev att det är lättast att vara konsekvent (om än inte alltid mest "rätt") och köra med samma kabel från elskåp till elektronik. Även min nätlist vid stereon har samma kabel internt. Och där jag bytt internt i elektroniken så samma sak där (jag gillar att göra det "lätt" för mig).

Men det första man gör är naturligtvis att installera en dedikerad nätkabel (skärmad och av bättre kvalité) från elskåpet. Nätfilter blir inte alltid förbättringar efter det. Naturligtvis beroende utifrån nätdelens inneboende kvalitet.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/03/19 :  16:32:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tycker också att resultatet blir bäst med samma kabel rakt igenom. Men ibland kan man bli överraskad av positiva effekter när man frångår sina principer. Tex tycker jag att mina maggisar lät bättre med solid kopparledare än med Nordost Frey, kanske/förmodligen skulle resultatet bli annorlunda idag efter moddningen, så utgången är som tidigare talare sagt ej given.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/03/19 :  16:44:46  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Tex tycker jag att mina maggisar lät bättre med solid kopparledare än med Nordost Frey

Inte helt förvånande då Nordost (enligt mig) har en tendens att bli för slanka och ljusa till Maggisarna.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/03/19 :  16:56:43  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Enligt Supra är skärmen på deras ply-kabel (högtalarkabel) mest för att den inte skall störa signalkablar/elektronik. Ur min lekmannasynvinkel är då skärmen på nätkabeln mest till av samma anledning. Det skall till kraftiga magnetfält innan du påverkar strömmen i en 230 voltskabel. Om du sedan har en annan förbrukare på samma fas är det en annan sak, men den störningen kommer du inte ifrån med bara en kabel eller kontakt, om de så vore av guld.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2012/03/19 :  20:38:48  Show Profile Send pak a Private Message
Jag är mest nöjd med min synergistic research ac master coupler classic eller vad fasen den heter...
Till min cd har den gjort mycket positivt.- samma resultat till olika cdspelare jag haft.renare topp och bättre bas.märkligt...
Kan för tillfället inte använda den till cd nu och jag saknar det den gör så den får tjänstgöra till försteget bara för att ha med den
Supra till slutsteg blir lite ljust här så jag har några från T+A som fixar steget bättre, blir fylligare på nåt vis.vore kul att testa nordost till steg.
Helst hade jag sett att det inte hade märkts nån skillnad men sån tur har inte jag i alla fall

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/03/19 :  20:52:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nej förmodligen inte, har själv tänkt tanken ibland " jag borde växa upp och sälja mina nätkablar, vanliga svarta apparatsladdar fungerar nog nästan lika bra.....eller inte"

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/03/19 :  22:20:12  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Jag är mest nöjd med min synergistic research ac master coupler classic eller vad fasen den heter...
Till min cd har den gjort mycket positivt.-

Intressant, jag har också "Classic" men tycker den fungerar bäst på slutsteget. Om inte annat så är den ju så otroligt styv att den nästan lyfter normalt tunga CD/försteg . Om jag inte har helt fel var det väl den här kabeln som startade det här med nätkablar av "bättre sort".
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2012/03/22 :  13:56:30  Show Profile Send llerk a Private Message
Jag är av den uppfattningen om du har en BRA rigg så gör nätkablar väldigt stor skillnad. Körde tidigare med Nordost Shiva. Testade senare Brahma och senare Valhalla (vågar inte prova Odin). Det är djurisk skillnad i min rigg i allafall. Om man nu pratar kablar så är jag helt övertygad om att man får MEST resultat att ha en bra signalkabel. Där kan man snacka om att det blir ett lyft. Sen är det givetvis av stor betydelse vilken typ av rigg du har (har själv Krell, Sonus Faber samt Nordost). Hela kedjan ska samverka med dom olika parametrarna.
Jag kan givetvis ha fel men troligtvis inte

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000