HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 En god början - ett gott slut
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/22 :  19:59:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är uppfödd på 70-talets fantastiska progressiva musik, en musik som bland annat var mycket orkestral med långa låtar och massor av moogar, mellotroner, flöjter, violonceller med mera. Oftas bjöd musiken på mycket långa intron och ännu längre avslutningar. Det var låtar som är fjärran från dagens treminuters radiolåtar.
Nu har jag ingenting över för den (bedrövligt sörjiga och sketna) musik som spelas utan gräver ner mig sten... f'låt bronsålderns fina symfonier. Jag har nog favvolåtar med intron eller avslut som är tillräckligt långa för att rymma tre moderna poplåtar (räknat i tid). Och jag ville nu tillägna dessa fantastiska låtar en alldeles egen tråd.
Jag ska ge exempel på musik som som faller mig på läppen och som uppfyller kriterierna lång inledning och/eller lång avslutning. Givetvis tar ser jag emot att höra era synpunkter; vilka favvolåtar, uppfyllande kriterierna, vill ni lyfta fram.

Jag lägger upp mina låtar som flac-filar och undviker avsiktligt både Jotuben såväl som den där musiksajten vad den nu heter??

Börjar i österled. Någon gång 1988-89 gav den ryska supergruppen Machina Vremeni ut det legendariska albumet Reki i Mosti. Albumet börjar med titellåten och titellåtens suggestiva inledning som också dyker upp som den avslutande låtens avslut. För dem som är allergiska mot rysk rock kan jag nämna att det här är väl näst det enda som platsar under rubriken lång/fin början/slut som jag hittar i min ryska samling. Det blir mer av italiensk och brittisk musik.

Då kör vi:
Reki i Mosti (Floder och broar)

Uvidet reku (Att se floden)

23/3 08.03: Länkarna till musiken är borttagna medans Soundbrigade klurar ut upphovsrätts-frågan//Pac

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/03/22 :  20:28:13  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Maffigt, dramatiskt.
Som jag själv upplever den proggen, så det minsta man säga är att den var pretentiös.
Spännande, mer sånt.

P.S. Tack för pensionsinbetalningen!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/22 :  20:36:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tycker det här exemplet är speciellt just för att man kan göra en fin avslutning av en fin början.

Jag gillar när låtar tar 4-5 minuter på sig att komma igång och lika lång tid att avslutas. Det är min intention att visa på exempel på låtar som både börjar bra och slutar bra, och på låtar där intron/avslut harmoniserar texterna framför allt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2012/03/22 :  21:20:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Jag gillar när låtar tar 4-5 minuter på sig att komma igång och lika lång tid att avslutas. Det är min intention att visa på exempel på låtar som både börjar bra och slutar bra, och på låtar där intron/avslut harmoniserar texterna framför allt.


Intressant koncept! Det skall bli spännande att följa.

P.S. Tycka vad man vill men det som är själva finessen med youtube och spotify är att de ordnat det legala, det som kallas uphovsrätt. Om inte det är fixat så kan jag som ansvarig utgivare åka fast för fildelning. Eftersom jag är inte så där jätteintresserad av att "skaka galler" eller få betala skadestånd måste jag kolla om du har ordnat med upphovsrätten på musiken du lägger ut på din site?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/22 :  21:58:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hmmmm, det var en inte alldeles lätt nöt att knäcka. Det blir att fundera.

Jag vet att en del av musiken finns på Youtube, men Spotify är jag inte inne på och har ingen avsikt att bli medlem.

Den ryska musiken är ett MYCKET speciellt kapitel. På SRs skivarkiv har man inte nämnvärt många titlar.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2012/03/23 :  07:59:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
OK, ja det är ju ett av problemen med att dela influenser på det här viset. Medans du klurar ut en lösning så tar jag bort länkarna i ditt första inlägg.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/03/23 :  08:56:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Varför vill man inte vara med på Spotify?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/23 :  12:52:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bern:
Jag lyssnar på musik från min CD-spelare och Spåttify blir liksom så himla redundant. Sedan gillar jag inte att lämna ut hela mitt liv till en sajt vars upphovsgubbar jag inte känner. Slutligen; hur är det med kvaliteten? Är det CD-kvalitet? Och metra slutligen - varför har de inte min sorts musik???

Bäk to tåpick!

Här blir det lite italienskt - Banco del Mutuo Soccorso kör sin La Conquista Della Posizione Eretta och visst känns hela inledningen att det är en kamp för att komma till en upprätt position:
La Conquista Della Posizione Eretta (Jotub)
Notera synten som kommer in här och där, det är fjärran från dagens "syntar" som "lyfter" dagens så kallade artister från Robyn till Lady Gaga.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/23 :  16:41:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Medan vi är inne på Banco måste jag ju lyfta fram den magiska Il giardino del Mago . Inledningen är inte alltför lång och dessutom vokal (skriver man så?), men väldigt passande för temat - magikerns hemliga bakgård ...
Jag får lite Prag-vibbar här:


Trollkarlens trädgård.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/23 :  17:24:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi fortsätter på den italienska vägen.

Jag har inte så mycket musik som jag lärt mig att gilla i mitt diskotek. Det mesta är hastiga förälskelser. Som den här otroliga artisten - Angelo Branduardi. Branduardi har sina rötter i italienska folk- och barnkammarsånger. Det är lekfullt och väldigt vackert men aldrig slätstruket eller populariserat.
Jag hade en LP betitlad Cercando l'Oro (Sökande efter guld), nu är den försvunnen sedan länge men ersatt med en CD. Dock, från denna skiva spelade Branduardi i en TV-sänd konsert låten La Giostra och jag var helt förhäxad - så gudomligt. Lyssna på det här. 3:44 in i den 8:45 långa låten börjar finalen. Tänk att säckpipa kan vara så vackert! NJUT!!!

Karusellen
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/03/23 :  17:59:48  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Härlig musik!
Både Banco del Mutuo Soccorso och Angelo Branduardi är förstås väl representerade på Spotify. Ryska Machina Vremeni hittar jag däremot typiskt inte. Kanske går att ordna...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/23 :  19:11:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu ska jag ju mena på att även nutida musik bjuder på härliga overtyrer och finaler. Jag har en delö härliga exempel på sådant från gruppen Red Sand och .....


.... helt nyproducerad (2012) har vi underbara A Scarcity of Miracles av Robert Fripp, Mel Collins, Jakko Jakszyk, Tony Levin, Gavin Harrison.
En brist på mirakler


Helt apropå - King Crimsons Starless bjuder på en mycket lång final. Det här stycket ger en verkligen ståpäls:
Stjärnlöst

Edited by - soundbrigade on 2012/03/23 19:14:44
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/24 :  18:02:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det blev en del Banco och Branduardi förut, så varför inte köra mer italienskt. Henrique,vår portugalne korridorkompis i Linköping lät mig låna en skiva med Premiata Foprniera Marconi (riktiga namn de där grupperna har, inga en- eller tvåstaviga lättuttalade namn här inte!). Den skivan kommer jag till senare men här är ett alldeles utsökt exempel på musik med en bra början OCH ett bra slut.
King Crimsons alltiallo, Peter Sinfield, såg till att gruppen fick ett par album utgivna på engelska med början av Photos Of Ghosts. Från denna skiva kommer det här spåret, River Of Life. Det här är ett klassiskt stycke med ett typiskt intro som successivt stegrar och sedan fullkomligt exploderar. Man kan se den lilla bäcken som växer allt större för att förena sig med havet. Mäktigt är bara förnamnet. Givetfis finns en final som är nästan lika mäktig.

Livets Flod
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/03/24 :  21:38:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Plattorna med PFM diggade jag på 70-talet och jag köpte dem faktiskt på cd för några år sedan.
Jethro Tullls "A Passion Play" har ett underbart intro. Måste höras!
Transatlantics "The Whirlwind" som kom för några år sedan är en nära 80 minuter lång svit som inleds med en tio minuter långt intro där de presenterar melodier som sedan dyker upp i sviten. Som en riktig opera-overtyr.
Den plattan tycker jag är det bästa jag hört på länge och det är kul att sådan ädel-prog fortfarande görs. Överhuvud taget görs mycket bra prog-musik idag.
Det finns ingen anledning till att bara ägna sig åt nostalgi om man gillar sådan här musik.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/25 :  11:09:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sant, Björn-Ola. Jag gör tappra försök att hitta nyproducerad musik men det tar lite tid och lever därför, inte alldeles utsvulten, på gammalt fint material.

Nu ska det bli Malin Kossilanders Sammanblandning.
När PFM kör sin Celebration live blir det ett rejält och svulstigt slut:
Ce-le-bration!!!!

Den finalen har man plockat från det här mästerstycket (VARNING för vacker musik). Jag varnade eftersom det här stycket definitivt platsar bland de tio (om inte fem eller rentav tre) vackraste låtar ALL TIMES!

The World Became The World


Måste lägga till den här lekfulla finalen:
Alta Loma Five till Nine


Edited by - soundbrigade on 2012/03/25 11:12:23
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/25 :  11:19:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Innan vi pyser ut måste jag bara tipsa om något helt annat. Soft Machine tillhör de mer besynnerliga grupper man kan ha lyssnat på. Här mixas jazz och rock i härlig psykedelisk rör.På det tredje albumet som av någon okänd orsak kallats Third finns många exempel på sköna intron.Det skönaste, eller rentav oskönaste hittar man på första låten.
Spänn fast er!

Ansiktslyft
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/27 :  21:18:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Icke glömt bort, eller glymt så vår biologilärare på gymnasiet skulle sagt.

En kort men kraftfull början ...
Yes - Perpetual Change. Typisk musik att spela på 130dB ...

Jag sökte en låt till av Yes som i sin helhet är otrolig. Hittade den till slut.
Soluppgångens hjärta

Lite på samma plan, lyssna på denna, också, korta men imponerade öppning:
Rara fåglar - När ditt sinne flyger förbi
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/28 :  12:45:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
För massa år sedan när jag var en lite mindre skit än vad jag är idag tältade familjen på Revsudden där Nybro kommun hade ett sommarhem. I sena kvällen när solen hade gått ner och himlen lyste röd i öster spelade radions P3 upp King Crimsons Epitaph.
Det här var en av få otroligt intensiva musikupplevelser; berättar om en annan lite senare. Epitaph är ett i alla stycken vackert men sorgligt musikstycke som andas en framtid som inte ser alltför vacker ut. Men det är vackert och framför allt finalen tar många pris i skönhet; här sparas inte på mellotronerna ...

Epitaph

Epitaph live

Epitaph live med 21st Century Scizoid Band
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/03/28 :  13:21:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Länkar till mina två rekommendationer ovan:

Jethro Tull:
http://www.youtube.com/watch?v=Izgb_kxhLdA

Transatlantic:
http://www.youtube.com/watch?v=TWC2I9TNuco&feature=related

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2012/03/28 :  13:37:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Måste lägga in en länk till the Flower Kings, mitt favoritband för närvarande.
Det är samma Roine Stolt som spelar i Transatlantic förresten.

http://www.youtube.com/watch?v=K5PDmLyiraE


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/28 :  16:58:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Transingarna får man lyssna lite på. Tänker lite på en av nyupptäckta (nutidare) grupper är Red Sand som spelar rena symfonier och Flamborougb Head.

För att bli nostalgisk, en gång i tiden kunde man nästan köpa skivor utan att lyssna på dem utan enbart gå på omslagen. Det var så jag hamnade på Renaissance-spåret och Illusion med massa vackra men sorgsna melodier,hamnade i min ägo.
Plockar den här fantastiska låten till eftermiddagens goda början:
Gyllene tråd
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/03/28 :  20:21:52  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
För att bli nostalgisk, en gång i tiden kunde man nästan köpa skivor utan att lyssna på dem utan enbart gå på omslagen. Det var så jag hamnade på Renaissance-spåret

Inte bara nästan utan ganska ofta. Man kände ju nästan på sig innehållet på utsidan.
Lite lustigt, men idag så lyssnade jag på Avishai Cohens skiva Continuo och det var något bekant över första låten Nu Nu. Jodå mycket riktigt så var det introt till Renaissancelåten Kings and Queen. Första låten på deras första LP som fullkomligen slog ner som en bomb i huvudet på mig. Fortfarande en av mina favoriter fastän det var flera år sedan jag lyssnade på den.

Du har så många referenser här så det är bara att njuta.
Har du något på det holländska bandet Exception? Vill jag minnas att de hette.
Edit: Nej, de hette Ekseption!!!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Edited by - Rolf-san on 2012/03/28 20:26:09
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/28 :  22:13:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ekseption tillhörde inte mina favoriter, fast de på många sätt spelade i samma liga som Renaissance, alltså rock blandad med klassiska klanger.
Och visst måste vi väl slänga in lite Kungar och Drottningar. Renaissance hade medlemmar som var klassiskt skolade. Sångerskan i nya sättningen var väl skolad operasångerska.
Om man nu nämner Annie Haslam måste jag bara ta med den här fantastiska sviten:
Rajah Khan.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/03/28 :  22:58:55  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag är inte rojalist, men visst sitter den fint.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/29 :  19:36:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Soft Machine har också gjort en Kings and Queens.
Jag tycker att overtyren är så oerhört maffig, dessutom är det nästan som en tvåstegsraket; först det klassiska pianointrot som sedan övergår i ett lite planlöst plinkeplong och så den skramliga början. Alla låtar från det albumet är riktigt spännande, lite ödsliga och melankoliska som om de signalerar en stor rockgrupps kommande slut.

Jag fick iväg vårt skapligt radikala gäng på gymnasiet att se Zabriskie Point när den gick på Röda Kvarn i Nybro för 175 år sedan. Det var nog bara jag som gillade filmen, resten tyckte nog den var för oradikal. Idag är det nog de som är mest oradikala ...
Filmen, som fått sin namn efter ett område i Death Valley:



Filmen slutar med en uppgörelse med kommersialismen under det att Pink Floyd spelar mäktiga Come In Nmber 51, Your Time Is Up
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/03/30 :  21:01:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lite fellgood-musik.

Jag brukar avnjuta den stora europeiska musikfestivalen just för att det är en sådan härlig fest (utom när svenskarna arrangerar den, då blir det hundskit av alltsammans ...). Ett fåtal gångar har jag hört bra musik, som när Serbien (?) sjöng om ensamma döende vargar eller när bosniska Regina viftade med flaggor häromåret. Och det mesta sexiga man någonsin kunnat uppleva är väl Rita sjungandes Shara barkhovot. Måhända räcker hennes röst inte till men det kompenseras av slitsarna i hennes klänning ...

Nåväl, 1988 fick den irländska gruppen Hothouse Flowers stå för pausunderhållningen när ESC gick i Irland, men gruppen gjorde inte bara ett tillfälligt inhopp på den musikhappening, de har gjort många och HIMLA bra album. År 1993 och i samband med att jag brytit upp från en kort men intensivt förhållande, varit arbetslös några år och befann mig i (o)ekonomiska myrmarker, kom deras tredje skiva - Songs From The Rain - vilken, enligt mig, är deras absolut starkaste och bästa skiva. Samtidigt som det verkligen rivs i öppna sår, skänks lindring och hopp om framtiden, och jag skulle vilja påstå att det var mötet med en annorlunda konsult i personlig utveckling och denna skiva som fick mig på fötter igen.
Skivan avslutas med den (religiösa) Stand Beside Me. Så här ska en låt avslutas (och påbörjas):

Stå bredvid mig

Edited by - soundbrigade on 2012/03/30 21:31:53
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000