HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Projekt TwinTowers
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/04 :  17:40:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
2 portar funkar finfint. Stora portar är bättre än små portar, då det primärt är portarna som ställer till problem.

Testa med två stora portar som är en anings för korta. Dämpar du korrekt så medger det att du kortar portarna en liten aning.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/04/04 :  21:40:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Dubbla portarean ger dubbla portlängden, stämmer det?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/04 :  22:12:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag skulle vilja säga tvärt om, att flera små portar är bättre en få stora då man undviker turbulens med små..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  05:47:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Noop, du undviker inte turbulens med flera små portar, då får mer väggyta i förhållande till luftmassan i dem, vilket leder till mer flödesresistans = ett lägre Q på resonansen. Grymt bra för ljudkvaliten.
Det ger samma effekt som en slitsport kan man säga.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/04/05 05:48:00
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/05 :  08:41:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Med mindre portar sänks Reynolds tal vilket ger mindre turbulens.

quote:
En välkonstruerad 100 mm cirkulär port klarar i allra bästa fall strömningshastigheter uppåt 20 m/s (RMS) innan total mättnad inträder. Observera att detta förutsätter ordentligt rundade kanter och även en liten baffel på portens insida. Halvslafsiga varianter utan rundningar och baffel kommer inte upp i mer än ca 5 m/s gränshastighet. Det mesta talar för att strömningen i praktiken, i dominerande utsträckning, är laminär upp till detta kanske halva ovanstående hastigheter där turbulensen kommer igång ordentligt (Re = 15 000 - 70 000). Studerar man de tryckfall som uppstår vid turbulent flöde och jämför dessa med ljudtrycket i porten inser man ganska snart att basreflexprincipen är mycket känslig för turbulens. Faktum är att turbulensgraden måste vara närmast obefintlig för att hygglig linjäritet skall råda.

För att exemplifiera vad som händer i termer av någorlunda distorsionsfria ljudtrycksnivåer utgår vi från en strömningsoptimerad 100 mm-port, avstämd till 20 Hz. Säg att vi av linjäritetsskäl tillåter kanske hälften av gräns- eller mättnadshastigheten på 20 m/s, alltså ca 10 m/s. Maximal ljudtrycksnivå vid 20 Hz i lyssningspositionen i ett normalt rum landar då i trakten av 105 - 110 dB. Självklart ganska högt, men egentligen inte tillräckligt. (Hembioentusiaster känner självklart till att maxnivån i effektkanalen i Dolbys AC3 (DD 5.1) är specad till 115 dB.) Notera även att en dålig cirkulär 100 mm port inte klarar mer än omkring 95 - 100 dB enligt samma kriterier. I flertalet kommersiella konstruktioner rundar man bara på högtalarens utsida och hoppar helt över åtgärder på insidan, något som är ganska meningslöst.)

Om man nu ersätter den cirkulära 100 mm-porten med en likaledes strömningsoptimerad 7 mm hög slits med samma tvärsnittsarea så händer följande: p.g.a. ett mer fördelaktigt Reynolds tal uppnår vi en gränshastighet som är drygt 3 ggr högre och därmed också en gränsljudtrycksnivå som är ca 10 dB högre. Vi kommer alltså upp omkring 115 - 120 dB under samma förutsättningar som ovan innan distorsionen blir alltför svår. Att den slitsformade porten kan uppträda sämre (med bl.a. sekundärströmmar) under turbulenta förhållanden spelar mindre roll. Vi offrar gärna turbulenta prestanda för ett utsträckt laminärdominerat, och därmed mer eller mindre linjärt, område. Det något ökade laminära strömningsmotståndet i slitsen ger även en försumbar känslighetsminskning på ca 0.3 - 0.5 dB.

Det bör observeras att denna tillämpning med optimering mot linjäritet skiljer sig totalt mot typisk kanalströmning där man ställs inför helt andra problem. Därav den ganska ovanliga slutsatsen om att slitsen är att föredra.

För övrigt är det av samma skäl en fördel med t.ex. 4 st 50 mm-rör jämfört med ett på 100 mm. Allt annat lika uppnår vi omkring dubbla hastigheten/volymflödet för samma distorsion och därmed ca 6 dB högre nivå innan vi får problem. Resonemanget blir mer rättframt här eftersom formen ger samma förutsättningar och enda skillnaden ligger i ett hälften så stort Reynolds tal för en given strömningshastighet för 50 mm-portarna. Här får man inte ens några, i det här fallet mest teoretiska, nackdelar i form av sekundärströmmar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  09:43:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Faktum är att turbulensgraden måste vara närmast obefintlig för att hygglig linjäritet skall råda.


Hmmm.... Nått med "vad var det jag .."?!?

quote:
Halvslafsiga varianter utan rundningar och baffel kommer inte upp i mer än ca 5 m/s gränshastighet.


och

quote:
Säg att vi av linjäritetsskäl tillåter kanske hälften av gräns- eller mättnadshastigheten


Det ger då ca 2,5 m/s porthastighet för ca 95% av alla köpehögtalare på marknaden. Få använder seriösa portar som du beskriver, även om slitsportar blir allt vanligare.


quote:
Om man nu ersätter den cirkulära 100 mm-porten med en likaledes strömningsoptimerad 7 mm hög slits med samma tvärsnittsarea så händer följande: p.g.a. ett mer fördelaktigt Reynolds tal uppnår vi en gränshastighet som är drygt 3 ggr högre och därmed också en gränsljudtrycksnivå som är ca 10 dB högre


Man får fortfaranade räkna bort en hel del dB i portkompressioner av den enkla anledningen att portar består av luft, och vid dom hastigheterna och trycken kommer luftens elasticitet och portens större väggyta att omvandla en hel del rörelseenergi till värme och kvartsvågsresonanser.

Det du länkat till motsäger inget jag sagt tidigare, snarare bekräftar det.

Vem har skrivit det? Det vore trevligt med lite käll-hänvisningar.


(jak staffarr somm ett krupet)

Edited by - Circlomanen on 2012/04/05 09:49:07
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/04/05 :  12:26:43  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det har varit mycket prat om portar på sistone, vad anser ni om så kallade aeroportar?

Bluff, mycket bra, lite bra?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/05 :  15:52:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Äroportar är bra. Det är det vi menar med portar med rundade kanter eller avfasade kanter/avslut.

Det är viktigt för portarnas optimerade funktion med en baffel inne i lådan med, dvs rörets båda ändar skall vara terminerade i en baffel. Lite svårt att införa i en MLTL kanske. Man vill inte störa kvartsvågsresonansen.

I en MLTL skulle jag absolut vilja använda en slitsport, men det går såklart med vanliga rundade portar.
Ökar du på portstorleken så avtar alla dessa problem avsevärt. MLTL är inte lika känslig för portturbulens verkar det som. Det är min erfarenhet, men jag kan inte förklara varför det skulle vara så.

Kanske nått med att porten drivs av en kvartsvågsresonans?!? Nu är jag ute på hal is och gissar vilt, så detta skall du ta med en hel container salt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/04/09 :  13:01:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag har otur när jag tänker alldeles för ofta... de i kombination med sociala bestyr och
inget eget att arbeta i har gjort att det hänt alldeles för lite... men trälimmet torkar
as we speak, så snart kommer det fler bilder

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/09 :  14:20:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Bilder är alltid mums!!!
Det ser vi alla fram mot.
Jag är mycket förtjust i detta bygge, trots dina elakheter med spyreflex .
Det kommer ta tid innan jag glömmer att bli lurad sådär...

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/09 :  14:39:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Por...ehmm, bilder bilder!!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/04/10 :  18:03:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Lite nytt.. vet inte hur intressanta mina limbilder är men åtminstone får ni se hur
högtalarna sakta växer fram

Baffelförstärkning


Baffelförstärkning (dessa har jag lyckats ha sönder två gånger...)


Den passar





Specialare hehe

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2012/04/10 :  18:26:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
vet inte hur intressanta mina limbilder är

Limbilder är alltid intressanta!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/10 :  18:42:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Alla bilder som tyder på framsteg är välkomna.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/04/10 :  21:40:10  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply


Tittut!


Tomten, läser du detta önskar jag mig limknektar på 1.5 meter.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2012/04/13 :  19:56:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Garanterat prisvärda för 750:-/styck.

Var köpte du basarna?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/04/13 :  20:06:19  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Utförsäljning på Ljudia, dom tog slut snabbt.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/14 :  10:39:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det tar sig! Alltid kul att följa intressanta byggen!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/04/14 :  12:37:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack mayday kommer fler bilder inom kort.

Fråga:

Tänkte börja med att dela diskanten vid ungefär 1400Hz med 12dB.
Var ska jag dela basen, och med vilken branthet?

Antar att det blir en del mixtrande med delningsfiltret, var köper ni komponenter till bra priser?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/14 :  12:56:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Har du tillgång till en dator med XP eller W7 på så kan du alltid stoppa in Foobar2000 och xover-plugin. Det är lätt att testa sig fram till vilka frekvenser och brantheter som låter bäst. Det räcker oftast att man gör det på ena högtalaren, så man måste inte ha mer än två förstärkarkanaler tillgängligt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/04/15 :  16:36:41  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Biten på bilden fick jag för mig att den hamnat fel, tog bort den, satte den på andra sidan,
kom på att det var fel, fick flytta tillbaka. Har otur när jag tänker


Spånskivans enda fördel är priset, så jäkla lätt att den går sönder.


Like a glove....


Blir jag nöjd med ljudet ska ja försöka försänka den.


Pro-element är så snygggggga


the TOWER OF POWER !!?

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2012/04/15 16:38:16
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/15 :  16:51:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det ser riktigt snyggt ut!!!

Har du hunnit testa nån form av signal genom den???
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/04/16 :  07:28:27  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack, nej det dröjer tyvärr. Saknar en hålsåg till hålen
för aeroportarna och det dröjer en vecka tills jag har
möjlighet att handla en.

Den andra lådan är nästan klar också, börjar bli spännande nu
Har jag lagt ut en massa pengar i onödan?
Har jag lagt ner en massa timmar i onödan?
Kommer jag svära och kasta ut lådorna från tredje våningen?
Kommer jag sitta dreglandes med ett saligt leende?
TAM-TAM-TAM-TAM..... to be contuined

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2012/04/16 :  10:02:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har du simmat i hornresp?Kan du inte lägga ut dom så en annan kanske lär sig nåt..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/16 :  11:38:02  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Kommer jag sitta dreglandes med ett saligt leende?
TAM-TAM-TAM-TAM..... to be contuined


Annars får du komplettera med THAM-THAM-THAM-THAM...... ett par tapapde horn :)

Ska bli väldigt roligt att höra vad du tycker, ett bygge med sunda principer och bra komponenter.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000