Author |
Topic  |
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 20:44:14
|

TH.

BR.
En liten kort jämförelse mellan de två.
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 20:49:30
|

Grupp försening.
Vänster usling-refex. Höger Tappat horn.
Nånstans hör jag ännu ett "vad var det jag sa"!!! 
basreverbreflex är bättre än tappat horn på alla punkter utom imponator-storleken. |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 21:00:27
|
Meeeeen, nu har du ju stämt av låddan för lågt för BR = Orättvist. Jag förstår din poäng och är med på den, men du använder lite väl fula knep för att försöka svartmåla BR. De är bra på olika saker helt enkelt
Dessutom har elementet för lågt q för att passa ofiltrerad i en lågt avstämd BR... |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
Edited by - PetterPersson on 2012/04/01 21:06:57 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 21:23:17
|
Inga knep. Jag försökte bara hitta ett område där båda principerna funkar med det elementet, och avstämt djupt nog för FForsmans krav. Elementet är vad som länkats till i tråden.
Jag hade valt olika element för de olika lådorna, och inte stämt av någon av dem såhär djupt.
Mvh Johannes.
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 21:25:38
|
quote: De är bra på olika saker helt enkelt
Jo. TH låter ju bra.... Det är alltid en skillnad. 
Mvh Johannes. |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 21:46:15
|
det där var en väldig skum jämförelse.
kollar man GD så ser ju BR mycket trevligare ut inom passbandet. Max spl är högre på BR, lådvolymen har du inte visat på TH't men kollar man inputen lite snabbt så verkar det vara bra mycket större..
Med givet element så skulle jag nog bygga BR..
Att man skulle ha 6dB+ i portförluster det hade jag gärna sett mätningar på.
Största problemen med BR är att dom inte är så enkla att bygga som det verkar i teorin.. Turbulens i portar och dylikt går att övervinna med bla. slitsportar.
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 22:00:58
|
quote: Max spl är högre på BR
115 - 120 dB från 35 Hz nånstans upp till ca 100 Hz är högre spl än 120 - 125 dB från 35 Hz nånstans upp till ca 100 Hz????
Det är väl ändå ett aningens skumt påstående? I min värld så är "120 dB" högre än "115 dB".
quote: kollar man GD så ser ju BR mycket trevligare ut inom passbandet.
GD går från ca 8 mS till ca 26 mS till ca 2 mS inom passbandet för BR, medans den tappade saken börjar på ca 9 mS, går upp till ca 21 mS och sedan tillbaka ned till ca 7 mS. En skillnad på 21 - 7 = 14 mS, medans BRen har 26 - 2 = 24 mS skillnad inom sitt passband.
Sedan när är 24 mindre än 14???
Mvh Johannes. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 22:19:40
|

GD från fd min tappade pipa med en Tangband W8-740P.
Max ca 30 mS GD mitt smack i passbandet. Trots det låter den riktigt bra enligt de som lyssnat på den. Lite köttig och massivt fysisk i karaktären, men med en härlig explosiv förmåga att flytta massor av luft fort. Långt ifrån samma element i BR, som bara låter trist, murrigt och odistinkt alla gånger jag hört dom.
Jag tror inte GD är så värst viktigt, men oavsett min syn på det så brukar basreflexlådor ha mer av varan.
Mvh Johannes. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 23:08:28
|

En bra bild från AES-artikeln "Maximazing performance from loudspeaker ports" av Alex Salvatti, Allan Devantier och Doug J Button. Jag ser som mest 8 dB compressionlosses i porten på en BR. Hoppas JBL är en tillräckligt pålitlig källa för dig RuneStone?!?
Den kostar om man vill ha den direkt från AES, men googlar man på den så kommer det nedladdningslänk.
Mvh Johannes. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 23:28:33
|
quote: Meeeeen, nu har du ju stämt av låddan för lågt för BR = Orättvist. Jag förstår din poäng och är med på den, men du använder lite väl fula knep för att försöka svartmåla BR. De är bra på olika saker helt enkelt
Dessutom har elementet för lågt q för att passa ofiltrerad i en lågt avstämd BR...
Utifrån detta måste jag bara lite stillsamt undra varför jag skulle vilja använda "väl fula knep"?!?
Jag använder ett element föreslaget av trådskaparen i nått som är så nära vad trådskaparen specifierar som jag kan komma utan att simmarna blir löjliga. Jag valde inte omfång, avstämning eller element. Allt jag gör är att belysa just det exemplet som trådskaparen väljer, och skillnaden mellan olika alternativ runt det centrala temat.
Är det att använda fula knep?!?
Varför envisas vissa med att försvara basreflex när det finns så mycket som visar på dess patetiska prestanda?
Fan vad det är tungrott ibland!!!
J. |
Edited by - Circlomanen on 2012/04/01 23:29:58 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 11:43:28
|

Här är en snabb sim på vad jag skulle göra om jag hade en Beyma 8P300Fe liggandes. Lite högre avstämning än tidigare.
För att vara snäll och generös mot BR så simmade jag den lite högre avstämd - då PetterPersson påpekade att det var lite styggt att tvinga ned den så djupt i frekvens i en BR-låda.
 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 12:10:53
|
Grå linje = BR.
Svart linje = TH.
BR är på ca 25 liters volym med en 70 cm2 port på 28 cm i längd. TH på ca 70 liter. Plywood är billigare än en extra bas eller tre. |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 19:16:12
|
quote: Varför envisas vissa med att försvara basreflex när det finns så mycket som visar på dess patetiska prestanda? Fan vad det är tungrott ibland!!!
Jag vill ju pressa dig så du får förklara för de som inte förstår
Som sagt tidigare, de är bra på olika saker. Som du visade blir ett TH större men med bättre verkningsgrad till exempel. Vad ska man prioritera? Storlek eller ljudtryck för en given undre gränsfrekvens?
Största fördelen med BR över TH är att du kan använda en BR full range mendans ett TH Alltid måste delas aktivt. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 20:20:41
|
quote: 115 - 120 dB från 35 Hz nånstans upp till ca 100 Hz är högre spl än 120 - 125 dB från 35 Hz nånstans upp till ca 100 Hz????
Oj,, det där var jag som var söndagstrött och kastade om kurvorna..
Ang. GD så visst ligger det aningens högre i lägsta frekvensen för BR men det faller fint uppåt i frekvens, kollar man på TH't så pendlar GD mellan 5 och 7 ms och får en jättepeak vid 170Hz..
Jag är absolut ingen motståndare till TH, jag har själv byggt och har 2 st byggen, 1 kompakt och 1 riktigt stort planerade och jag tycker det är en väldigt trevlig princip..
Däremot förstår jag inte ditt agg mot BR då det är en ypperlig konstruktion som kan låta gudomligt bara det byggs rätt..
Möjligt är att TH't kanske är lättare att lyckas med även om det kanske inte verkar så vid en första anblick..
quote: Största fördelen med BR över TH är att du kan använda en BR full range mendans ett TH Alltid måste delas aktivt.
Samt att BR oftast blir betydligt mindre än TH..
BR klarar väl även frekvenser under avstämning bättre än TH ?
Well..
Det blir lite mycket OT..
Vi kanske skulle fortsätta debatten för eller mot i en egen tråd och inrikta oss till trådämnet.. |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 21:42:31
|
Är man sig överstepräst i hornets heliga tycker jag man kan förstå att basreflex är synonymt med kräkreflex 
Men, jag har svårt att tänka mig att BR inte kan låta bra. Det är som med alla saker i liver, det handlar mycket om att optimera efter vissa förutsättningar. I en del fall är BR det enda tänkbara, i andra fall en av de sämsta lösningen som tänkas kan. Allt handlar om syfte och kontext. Dock blir saker mycket roligare om man drar dem till sin spets, översteprästen. 
quote: Fan vad det är tungrott ibland!!!
- Tvärt om, vad tror du inspirerat till tråden och hela frågeställningen?
Jag funderar på om Toms exempel med att använda olika element är helt fel. Vi simmar ofta TH med element som också fungerar i andra högtalarprinciper. Tom hävdar att element till TH inte passar i ex BR. Stämmer det måste man jämföra konstruktionerna som hela enheter men det ger att man också måste jämföra olika BR varianter med varandra. Hur rättvis blir bedömningen BR vs TH om man valt " fel " BR.
Data-bass sidan var intressant läsning jonasz. Deras slutsatser skiljer sig inte nämnvärt från vad vi diskuterat här tycker jag. Final Summary
Tapped Horn - If you are a financially strapped individual with a decent bass driver, it might make sense for you to attempt something like a large horn because it really can force multiply a driver's abilities. However there are some tradeoffs, most notably of which seems to be limited bandwidth and issues with ringing.
Bass Reflex - It is easy to see why bass-reflex designs are so prevalent as they leverage more out of a single driver over a large bandwidth. They can be made reasonable in size and don#8217;t have major issues, other than excessive group delay near tuning and issues with port resonances and compression.
Sealed Systems - Sealed systems are very simple, very small, and are more idiot-proof from damage. They also have no major acoustic issues related to the alignment itself to contend with, other than the fact that they do not offer the same amount of headroom and sensitivity over the intended bandwidth, driver for driver. However with enough drivers and power, the headroom can be increased as much as needed if the funds are there.
quote: Well..
Det blir lite mycket OT..
Vi kanske skulle fortsätta debatten för eller mot i en egen tråd och inrikta oss till trådämnet#8230;
- Tvärt om! Jag gjorde ett förslag och bad om kritik. För att kunna välja princip och lyckas med designen måste jag förstå de olika principernas förutsättningar. Jag är mycket tacksam för den vändning som den här tråden har tagit och jag hoppas att det är fler än jag som drar nytta av den här diskussionen. Så kör hårt RuneStone 
/mvhff
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
Edited by - FForsman on 2012/04/02 21:45:00 |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 21:42:56
|
Tack för alla spännande simmar och belysande exempel Circo! Jag undrar dock lite varför du simulerar med en dipp vid ca 150 Hz. Är det för att du tänker att det ändå ska delas lägre så att det inte spelar någon roll eller slätar den ut sig om man veckar pipan tillräckligt många gånger?
Min tanke från början var att försöka bygga ett TH som gick att använda långt upp i frekvens. Kanske genom att komplettera med HH absorbenter i horngången på liknande sätt som Petter visat. Litenheten är också viktigt i mitt vardagsrum
jag har dock inte kommit överens med mig själv hur djup en lämplig avstämning bör vara. attack och dynamik är självklart något jag vill ha men djupbas är ganska skönt också och var pivot-punkten för min smak hamnar vet jag idag inte riktigt. kanske räcker det med ca 50 Hz men jag inbillar mig att jag vill ner till ca 35-40 Hz i all fall men det har jag inget riktigt belägg för. Jag borde nog lyssna på lite toner eller analysera frekvensområdet på den musik jag gillar. Den djupaste basen ner till 20 Hz tror jag i alla fall jag inte är intresserad av. När jag lyssnar på elektronisk bastung musik tycker jag bar det låter jobbigt. Hur djupa de syntetiska tonerna är vet jag inte.
Lägsta tonen på ett piano tror jag är 27 Hz, vilket i och för sig är väldigt lågt och kanske inte något som behövs kunna återges men jag vill kunna återge merparten av akustiska och elektriskt förstärkta instrument på ett naturligt sätt tror jag. Men jag vill ju inte offra attack och dynamik för den sakens skull.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 22:24:38
|
quote: jag har dock inte kommit överens med mig själv hur djup en lämplig avstämning bör vara.
Jag skulle rekommendera avstämning runt 35 Hz för generell musik i hemmamiljö och element runt 8 tum. Med större element så kan man stämma av uppåt 40 - 45 Hz och ändå få sådan koppling till luften och marginal att djupbasen inte blir lidande. Avstämningar runt 50 Hz ser jag som rena PA-basar. Där har man offrat djupbas för klart ljud och smidiga fysiska mått - lätta att bära och stacka mm. De är inte subbar, utan basar.
quote: Jag undrar dock lite varför du simulerar med en dipp vid ca 150 Hz
Det blir lätt så, med dom prioriteringarna jag gör. Så låg kompression som möjligt, gärna en aningen vågigt passband, så kort L23 som möjligt för önskat frekvensomfång. Det finns säkert fler påverkande faktorer, men jag är lite för trött och seg i huvve just nu. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 23:03:55
|
quote: Jag vill ju pressa dig så du får förklara för de som inte förstår
Men jag är inget bra på det. Jag kanske lyckas ibland, men det kostar B1-vitamin och kopiösa mängder té.
quote: Som sagt tidigare, de är bra på olika saker.
Nej. De är inte bra på olika saker. En högtalare kan bli bra trots basreflex, men blir bra pga horn.
Konamplitud är ärkefiende till välljud. En basreflexport har en enorm "konamplitud", ett högt Q och vanvettiga mängder olinjäritet. Över en viss gräns slutar den tillockmed att fungera som resonant port och övergår till ett läckage. Anledningen till att BR är så vanligt förekommande är inte att den är bra, utan för att den är lätt att få "tillräckligt" bra för att tjäna pengar. Det är en enkel kompromiss gjord på profitens altare.
Om basreflex verkligen var bra, så skulle horn varit bortglömda för länge sedan. Vad skall man med horn till nära kilowatten är nästintill gratis och PA-element ofta har över 10 mm linjär slaglängd?
Två 18NLW9600 i en basreflexlåda kan prestera ohälsosamma mängder bas, men SQ är patetisk jämfört med en THAM15, som dessutom har en helt överlägsen energidensitet.
Hifi-Sverige har stagnerat de sista 30 åren. Vi har haft en massa duktigt folk och uppfinningar, men idag har vi högskolefjantar i vita rockar som säger att THD och "raka kurvor" är en korrekt måttstock på SQ (sound quality).
Även om jag inte vill attackera IÖ så har han tyvärr blivit en symbol för hela den faktiska stagnationen inom hifi idag. Han är lika framåtsträvande som en bromsskiva. Lika kreativ som en miniräknare. Han symboliserar den teknikbländade siffer-riddaren som inte ser skogen för alla träden.
Basreflex har på samma sätt fått bära bördan av att vara en symbol för den stock-konservativa övertron på simpla lösningar som skall poleras i all oändlighet istället för att gå till kärnan med problemet från början.
Mvh Johannes.
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 23:15:11
|
Det är dags för oss alla att kasta av oss de förlegade 70tals dogmerna och blicka framåt. De tekniska landvinningarna har varit enorma, med digitalteknik och lätttillgängliga verktyg som Hornresp, Akabak och BruteFir.
På 80talet fick jag veta att horn var tvungna att vara enorma för att kunna återge nån riktig djupbas, att kvartsvågspipor hade djupa dalar i sitt passband mm. Idag är det inte längre sant. Det är lätt att sitta trött och grinig hemma i köket och designa konstruktioner som hade varit totalt revolutionerande 1988.
Detta gör mig så frustrerad. Sluta upp med gamla mögliga polypropylenkoner och ruttna basreflexavstämningar. Gör nått kul av tiden och möjligheterna vi har fått idag!
Mvh Johannes.
|
 |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts |
Posted - 2012/04/02 : 23:51:16
|
Johannes, du som är så torsk på th kanske vet, vilka kommersiella hifi "cost is no object" högtalare använder th? Eller annan typ av horn? Till basen alltså. Kan ju tillägga att jag själv är väldigt glad och nöjd över mitt, stora, th i tv-rummet . (Sambon med faktiskt!) Men överväger br, servo eller kanske slavbasar, till övervåningen av utrymmesskäl. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8248 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 00:25:57
|
quote: gamla mögliga polypropylenkoner och ruttna basreflexavstämningar
Med det som utgångspunkt är vi nog alla överens om resultatet, om det ska bli en rättvis fajt mot TH så ska vi nog titta på bra element och korrekt utförda basreflexavstämningar. Alternativt förstås jämföra med tappade horn byggda med magnetklena element i felavstämda pipor byggda av pressgjuten ABS-plast.
De TH man oftast ser här och på andra forum är trots allt ganska seriösa projekt, välkonstruerade och välbyggda samt bestyckade med brutala element som sällan är särskilt billiga. I tvär kontrast står många av de basreflexbaserade system man har hört genom åren vilka med rätta kan kallas "gamla mögliga polypropylenkoner och ruttna basreflexavstämningar".
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 20:36:02
|
quote: Nej. De är inte bra på olika saker. En högtalare kan bli bra trots basreflex, men blir bra pga horn.
Konamplitud är ärkefiende till välljud. En basreflexport har en enorm "konamplitud", ett högt Q och vanvettiga mängder olinjäritet. Över en viss gräns slutar den tillockmed att fungera som resonant port och övergår till ett läckage. Anledningen till att BR är så vanligt förekommande är inte att den är bra, utan för att den är lätt att få "tillräckligt" bra för att tjäna pengar. Det är en enkel kompromiss gjord på profitens altare.
Det där är pajkastning och inte argumentation och får diskussionen att hamna på förskolenivå.
Att konamplitud skulle vara något dåligt det är nog att leva kvar i gammal fakta, dåliga element i dåliga lådor.. En vältillverkad modern högtalare kan utan några större problem ha lång slaglängd och låta bra. Du använder dig av gammal förlegad fakta som knappt är relevant idag med moderna element och vettiga byggnationer. Anledningen till att BR är vanligt förekommande är för att det är en grymt bra kompromiss och som vi alla vet handlar det i slutändan om vilken kompromiss man väljer, för kompromissa, det måste man..
Låt oss säga att man skulle bygga en passiv högtalare(ja, passiv för dom flesta vill inte/har inte råd att ha 3-4 slutsteg hemma) med TH i botten.. För att få lagom ljudtryck kanske 12" är lagom, basen blir då kanske 100 Liter, låt oss säga Fb 35Hz, den måste pga. peakar delas vid 80Hz.. där behöver en midbas ta över, den sväljer 30 liter och spelar till 500Hz, där hamnar mellanregister 10 liter och spelar till 4,5Khz där diskaten tar vid.. Man har alltså ett system på minst 140 Liter. Därtill skall ett filter byggas.. hmm.. minst 24dB/oct brukar det låta till TH.. well.. lösbart men jävligt krångligt. utöver det skall midbas, mid samt diskant ha filter. Det ger ett 4-vägs passivt filter med minst 24dB/oct till bas..
Likvärdigt system med BR hamnar kanske runt 60 Liter med 3-vägs filter på 12dB/oct..
Tja.. någon som ser problemen ? |
 |
|
Fuling

8248 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 21:07:32
|
Passiva 24dB/oktav 80Hz delningsfilter vill man inte bygga, i alla fall inte om man ska betala komponenterna själv. Horn (th) brukar inte gilla den extra serieresistansen (om man nu inte använder element med extremt låg Qes) så det skulle krävas enormt kraftiga splora på transformatorkärna för att möjligtvis kunna komma undan med det. En ganska dålig affär jämfört med aktivt filter och ett extra slutsteg. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 21:22:49
|
quote: Anledningen till att BR är vanligt förekommande är för att det är en grymt bra kompromiss och som vi alla vet handlar det i slutändan om vilken kompromiss man väljer, för kompromissa, det måste man..
TL, MLTL, TQWP, QWP, EQWP, OB, IB, BIB, BLH, BVR mfl?!?
Varför just basreflex när det finns så mycket annat som är betydligt roligare på många sätt? Jag har inget emot att man bygger en enkel tvåväghögtalare, men att av lathet/feghet/bekvämlighet välja BR känns så begränsat.
Det är inte så mycket att TH skulle vara överlägset, utan det handlar om det, enligt mig, ganska slentrianmässiga bruket av sämsta möjliga alternativ.
Det är skoj att allt fler börjar bygga MLTL. Min erfarenhet av MLTL är att de låter betydligt bättre, piggare med mer klipp och attack än en vanlig BR med samma element. Nu har jag fått reda på att MLTL är en BR, å det måste man ju tro blint på. Att hornresp visar på motsatsen får man ju blunda för. 
Måste motsäga att BR är "en grymt bra kompromiss". BR har hemska mängder dist, kompression och högre GD än många andra avstämningar. Porten har nästan alltid en hel del kvartsvågsresonanser och släpper samtidigt igenom stående vågor mm från insidan av lådan.
Kan du på nått sätt visa med simmar, mätningar eller liknande att "BR är en grymt bra kompromiss"? Får man önska, så hade ett AES-papper från JBL varit en bra pålitlig källa, men jag kan såklart nöja mig med mindre än så.
quote: Det där är pajkastning och inte argumentation och får diskussionen att hamna på förskolenivå.
Kan du visa på nått sätt att det jag säger om höga Q-värden, stor konamplitud , olinjäritet mm inte stämmer? Jag ser inga pajer i att skriva om nått som är allmänt erkänt. Kan du visa att det är fel på nått sätt så hade jag gärna slängt mig över den nya informationen. Jag är alltid hungrig på mer kunskap.
Mvh Johannes. |
 |
|
Fuling

8248 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 23:18:00
|
En av de stora meriterna med BR kan jag tycka är att man har direktstrålningen från elementets framsida någorlunda intakt, dvs i praktiken att man kan bygga tvåvägare. Visst, det finns ett helt afabete av andra principer som har samma fördel men ibland finns det helt enkelt inte plats. Jag själv byggde, efter moget övervägande, helt nyligen ett par basreflexlådor ämnade till element som man på ren svenska kan tycka skulle förtjäna bättre. Orsak: utrymmesbrist. Hur jag än vände och vred på diverse kvarstvågsbaserade simuleringar fick jag inte fram en enda som skulle rymmas på den plats där högtalarna ska stå, då återstod att antingen bygga ett par slitsportade midbaslådor för området 70-1500Hz eller att bygga med mindre element.
Redan midbas + diskant spelar i sig riktigt trevligt (om än medelst en spark i arslet av en EQ...) men jag håller i skrivande stund på att bygga ett par corner horns som ska täcka basområdet upp till kanske 100Hz. Med lite tur kan jag dela ganska högt och i så fall slippa de värsta svavelosande pustarna från basreflexportarna... |
 |
|
Topic  |
|