Author |
Topic  |
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 00:44:28
|
När du Fuling efter en ett seriöst försök att hitta annat, väljer att bygga BR så respekterar jag det. Inget fel i det. Det är en princip av dem alla, och med dom kraven du ställer och det val av element och omfång, så tror jag nog att det blir riktigt bra.
Det är inte ett sådant bruk jag vänder mig mot. Jag vänder mig mot "nu skall jag bygga nått jättecoolt - jag köper 4 st B&C 15TBX100 - bygger två st standard 215 lådor" för att sedan vilja bygga nått häftigare, då man inte är helt nöjd med resultatet. Eller kanske att man bygger ett par vanliga golvstående lådor med nån rolig 6,5 tummare. Beräknar br-avstämningen med nått simpelt program och undrar varför man inte tycker dom levererar som utlovat - kanske tillockmed skaffar nån 12a i ännu en BR, men har svårt att få dem att spela bra ihop. Man löser det med ny förstärkare och nya kablar... osv osv osv...
Dyrt, simpelt och med ett hårt ord - korkat (enligt mig). Hade man i de exemplen byggt 4 st THAM15 till de där B&C 15TBX100 så hade man nog fått en helt annan nivå och kvalitet på basen. Till de där fina 6,5tummarna så kanske en TL skulle ha gett honom/henne den djupbasen och baskvaliteten som saknades - och till skillnad från den extra 12an så är basen homogen, rapp, dynamisk och spelglad, utan annat än nån timme framför Hornresp och kanske några få bitar spånplatta extra.
Det är den trötta enkla slentrianen. Det robotaktiga automatiserade BR-byggandet som stör. Människor får göra vad dom vill, men det är trist att bli påhoppad i trådar för att man hävdar att det finns annat än gräs att äta till kvällsmat.
Mvh Johannes.
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8248 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 02:39:57
|
Jag tror diskussionen börjar närma sig pudelns kärna och jag inbillar mig att det finns några saker som det går att enas om:
Oavsett om man bygger TH eller BR så måste det byggas ordentligt om det ska bli bra. Att prata basreflex och mena en slaskig femtummare med mjuk tung plastkon och gummiupphängning instoppad i en femliters plastbytta med ett mer eller mindre godtyckligt dimensionerat rör som avstämning har ingen relevans när man jämför med TH konstruerade och byggda av experter med förstklassiga komponenter från pro-branschen. Plastbyttorna med leksakselement har vi väl alla hört, det är så en skrämmande stor del av den kommersiella högtalarbranschen ser ut (även en bra bit upp i prisklasserna befarar jag)
Konstruerar man en BR med samma omsorg som hos många av de TH-projekt man ser så misstänker jag att skillnaderna i prestanda plötsligt är mycket mindre. Tänk lådor som är ordentligt uppstagade med innerväggar i alla ledd och slitsportar med en area av minst 0,8xSD, Onken style. Tänk vidare att konstruktörer faktiskt tar sig tid att prova ut portarnas längd och mängden dämpmaterial tills resultatet blir som det var tänkt.
Själv brukade jag associera ordet "basreflex" med billiga tolvor från Bilradiolagret som den motorburna ungdomen skruvar in i ostagade lådor byggda enligt onlinesimulatorn på raggarsajten.se, det var innan jag skaffade mig vissa grundläggande insikter i hur (jag anser att) det ska göras.
Vidare kan jag tycka att vi jämför äpplen med päron här. TH är och förblir en princip som bara fungerar till (sub)bas, som mest har jag sett 200Hz som användbar övre gränsfrekvens. Basreflex däremot är som bekant användbart när man vill utöka ett elements utsträckning nedåt utan att sabotera responsen uppåt. Bas, mid och ibland även diskant från samma element, onekligen ganska användbart.
Sist men inte minst så har jag personligen vissa "issues" med tidsfördröjningen som uppstår när ljudet ska igenom några meter horngång innan det kommer ut i det fria. Lätt avhjälpt om man kan fördröja signalen till övriga högtalare alternativt flytta TH:n närmare lyssningsplats, men om man inte gör någon av dessa korrigeringar tycker jag personligen att det brukar låta elände.
Jag har läst att olika människor är olika känsliga för den här sortens tidsfel, det kan vara så att jag har det tveksamma nöjet att vara det eftersom alla varianter av bakladdade horn (samma problem) jag byggt genom åren slutet på soptippen av nämnda anledning. Det har också en del med musiksmak att göra, snabb och komplicerad musik blir olyssningsbar när basen släpar efter medan långsam och "gles"/enkel musik kan fungera.
För att summera lite så framgick nog min poäng bäst i början: Det måste göras ordentligt. I ganska många trådar här finns det (underförstådda) referenser till illa avstämda basreflexlådor med tramselement versus väldigt seriösa TH byggda med proelement. Nog nattsuddat för den här gången. /Il Cattivo |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2012/04/04 02:53:46 |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 08:30:14
|
Klokt sammanfattat Fuling.  |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 23:00:39
|
quote: Måste motsäga att BR är "en grymt bra kompromiss". BR har hemska mängder dist, kompression och högre GD än många andra avstämningar. Porten har nästan alltid en hel del kvartsvågsresonanser och släpper samtidigt igenom stående vågor mm från insidan av lådan.
Kan du på nått sätt visa med simmar, mätningar eller liknande att "BR är en grymt bra kompromiss"? Får man önska, så hade ett AES-papper från JBL varit en bra pålitlig källa, men jag kan såklart nöja mig med mindre än så.
Kan du visa på nått sätt att det jag säger om höga Q-värden, stor konamplitud , olinjäritet mm inte stämmer? Jag ser inga pajer i att skriva om nått som är allmänt erkänt. Kan du visa att det är fel på nått sätt så hade jag gärna slängt mig över den nya informationen. Jag är alltid hungrig på mer kunskap.
Jag ska se vad jag kan finna bara jag får sitta i lugn och ro. förhoppningsvis får jag tid i helgen att plocka fram lite mätningar och dylikt
Vad man väljer att kompromissa är ju självklart individuellt, men jag(och troligtvis många med mig) väljer nog, möbleringsvänlighet, enkelhet(då tänker jag på att man slipper extra slutsteg, aktivt filter och delay) och pris.
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 08:33:46
|
quote: Själv brukade jag associera ordet "basreflex" med billiga tolvor från Bilradiolagret som den motorburna ungdomen skruvar in i ostagade lådor byggda enligt onlinesimulatorn på raggarsajten.se

Tyvärr har jag inte hört så mycket mer välljudande BRar än så. Även när det varit fina JBL 2226 H i välavstämnda lådor så har jag skrattat lite hånfullt för mig själv åt prestandan. Jag har hört en massa dyr-fi med fina element i välavstämnda BR-lådor, men det finns alltid en trist antydan till "one-note-wonder" och dålig upplösning. Även om den där bilradiolagrettolvan såklart är ett skräckexempel.
Jag undrar varför Bo Hansson i Karlskoga inte bara byggde sig ett par enkla basreflexlådor, om dom nu är så bra? 
Mvh Johannes. |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/05/26 : 01:43:33
|
Hej igen.
Nu när jag fått provköra Hoktunas fina små TH i mitt egna hem ör jag inte riktigt lika orolig för hög kompression i hornhalsen. Hoktunas TH har en kompression på 132/52=2,53. Inte för att jag har guldöron på något sätt men jag tycker det låter väldigt trevligt och kan inte skönja någon till dist. Alla konstruktioner är kompromisser och mitt fokus är att kunna skapa relativt bra tryck i hemmiljö på knappt tre meters avstånd och jag måste säga att Hoktunas TH gör jobbet galant. Därför har jag nu tittat på vad man kan skapa med en 6-tummare. Beyma 6P200FE är heller inte den dyraste och ger ett väldigt litet horn med bara 45 l nettovolym!

http://supersonic.se/dokument/6P200Nd.pdf
/mvhff
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/05/26 : 19:30:04
|
Jag ser inga fel. Det är bara sätta igång och bygga. 
Den går ner till 40Hz, rumsbidraget kan ge 10-15 Hz till nedåt, med lite tur. Passar nog väldigt bra till den mesta vanliga musiken, med i huvudsak akustiska instrument. Toklåg bas kommer nog inte fram, men mina TH rullar också av vid 40Hz och jag saknar inte direkt något. Inte ens när jag lyssnar på synth-musik. Möjligen pga att jag aldrig lyssnat med något bättre, så jag helt enkelt inte har en aning om vad jag missar. 
Vad har du för konutslag vid säg 20Hz? vad blir max effekt begränsat till pga av utslaget? |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 00:58:16
|
quote: Jag ser inga fel. Det är bara sätta igång och bygga. 
-jo, men problemet för mig är att min bedrövliga hjärna hela tiden försöker hitta på nytt innan jag avslutat det gamla... Ophetic verkar ha hittat ett spännande element i Fane Sovergins 10-300. Stämmer TS-parametrarna verkar det vara ett riktigt kap.
Så här ser det ut i TH om ca. 100 l och 244 cm lång 

http://www.fane-acoustics.com/prod_details.aspx?pid=293
edit:
Stoppar man denna 10:a i MArtinssons THAM-12 ser det ut så här 
(1 pi):

|
Edited by - FForsman on 2012/05/27 01:31:37 |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 08:56:13
|
Kul, då får vi se två olika byggen till veckan, och få ta del av en jämförelse mellan dom.  |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 10:50:42
|
- O du kravfria tillvaro... 
/mvhff
edit:stavfel |
Edited by - FForsman on 2012/05/27 20:21:52 |
 |
|
scorpion
Member

608 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 11:16:51
|
Simuleringarna ser onekligen bra ut, men konvikten verkar extremt låg för ett 10" element. Är det inte risk att man spräcker konen i TH ? 
/Erling |
OB ... cd |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 12:49:31
|
- Ja, konvikten gör mig lite misstänksam om TS verkligen stämmer. I databladet anger de 37 g men Hornresp räknar fram 31 g. Det är kanske i klenaste laget oavsett....
Mvhff
|
Edited by - FForsman on 2012/05/27 15:00:40 |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 15:49:37
|
Fast du har å andra sidan inte någon märkligt hög kompression. Bara dryga 1:2. |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 17:58:27
|
Martinssons THAM12 är en riktigt potent konstruktion av vad jag förstår. Att byta ut Beyma 12LX60 mot Fane sovergin 10-300 är som att plocka ur V8an ur en sportbil och ersätta den med en fyra. I det här fallet kostar det senare elementet bara drygt en fjärdedel av Beyman och med det i minnet kanske prestandan inte är så dum trotts allt. Max SPL om 120 db är väl inte så tokigt även om det är hela 6 12 db 7 db lägre än orginalet.
Mvhff |
Edited by - FForsman on 2012/05/28 00:13:44 |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 18:01:08
|
quote: Fast du har å andra sidan inte någon märkligt hög kompression. Bara dryga 1:2.
- sant! |
Edited by - FForsman on 2012/05/27 18:03:22 |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 18:09:54
|
Kan vara en budgetbomb Frågan är hur det låter? |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/05/27 : 20:30:42
|
Räknade visst lite fel. THAM.12 har 132 db i max spl och inte 125 som jag först trodde... Liiiiten obetydlig skillnad i prestanda 
- Sorry, snurrig... 
/mvhff |
Edited by - FForsman on 2012/05/28 00:12:29 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/05/28 : 08:46:06
|
Jag tror inte det är minsta bekymmer med 2:1 kompression för det där Fane elementet. Jag antar att det är hemmabruk och inte 1 kw kväll efter kväll.
Det ser riktigt fint ut i THAM-12an. Jag tror man skall akta sig att stämma av billigare element för djupt. Bättre satsa på 45 - 50 Hz nånstans, för att få maximalt med spelglädje och djeaflaranama ur en billig 10a eller 12a. Vill man djupare så skulle jag nog börja kolla på betydligt stöddigare element.
Mvh Johannes. |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2012/06/01 : 11:42:02
|
quote: Stoppar man denna 10:a i MArtinssons THAM-12 ser det ut så här
Intressanta budget element.
Hur ser det ut ifall man stoppar den i THAM10'an tro ? - http://www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=THAM10
Vill man ha en budgetbomb så borde detta vara intressant då två stycken THAM10 går att få till från en skiva 15mm plywood.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/06/01 : 12:16:32
|
Blev ingen vacker kurva i Tham10 tyvärr. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
FForsman
100.000-klubben

2593 Posts |
Posted - 2012/06/01 : 19:18:43
|
Jag har försökt också men det verkar funka dåligt.
/mvhff |
 |
|
Topic  |
|