| Author |
Topic  |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 08:38:18
|
Sedan två veckor tillbaka går jag barfota så mycket som möjligt. Måste ha skyddsskor på jobbet, men i övrigt har jag haft skorna på mig två gånger på två veckor. Det är så skönt att äntligen få släppa ut fötterna ur de varma trånga skorna.
Släppet fötterna loss, det är vår!
http://www.barefootted.com/index.php?q=/ |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 08:44:03
|
NEJ !!!
Jag fryser kopiöst om fötterna fram till kvicksilvret visar minst 25°. Jag har dubbla strumpor på mig just nu, som exempel. 
Så jag väntar ...  |
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 09:13:26
|
| Skönt med fårskinnstofflor... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 09:37:38
|
Vi hade -3 imorse, då har jag gärna strumpor och skor på  Annars håller jag med, barfota är skönt. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 10:05:10
|
Det håller på att starta en barfota-trend i världen. Många långdistanslöpare springer barfots eller i enkla sandaler gjorda av tunnaste möjliga slitsula. Fötterna är gjorda för att gå i. Skor är en ganska sen uppfinning och våra kroppar är inte alls anpassade för den syntetiska dämpningen och påtvingade passiviteten i muskler, senor och leder i fötterna. Det är inte konstigt att många får problem med fötterna. I ett par "bra" löpardojor/gåskor så tvingas fötterna in i en av skon styrd och förenklad rörelse. Musklerna som styr fotens alla andra tänkbara rörelser blir slappa och svaga, då skon inte tillåter den nivån av fin detaljkontroll. Man hamnar lätt in i den dumma vanan att sätta ned hälen först vilket skapar hårda chockbelastningar på knän, höfter och rygg. Senorna runt hålfoten får inte absorbera energin i nedslaget för att sedan skjuta på i avstampet på ett naturlig sätt, så de blir slappa och förlängda, vilket leder till plattfot och smärtor.
Man märker redan efter en vecka av barfotagång att fötterna blir mycket mer spänstiga. Man kan med endast vadmusklerna och tårna hoppa rejält mycket högre, utan att behöva böja på knäna. Man får en mycket mer mjuk flytande gångstil, utan de där typiska stela stötiga energikrävande stegen där huvudet guppar upp och ned.
Det är roligt att tillåta kroppen att funka som den är tänkt. Mycket faller på plats.
Mvh Johannes. |
 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 12:04:31
|
Tänk att folk är så inskränkta och rädda för allt som inte är "sosse-svensson-volvo-villa-tv-hund-2barn-husvagn", att dom tillåter sig att rå-glo på nån som faktiskt använder fötterna till det dom är skapta för?!?
Ibland tycker jag verkligen synd om folk som verkar leva så torftiga liv, att avsaknaden av skor är nått så fasansfullt galet att man tillåter sig se ut som en uggla i shocktillstånd över det.
|
 |
|
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 19:43:09
|
JAG gillar att gå barfota men då helst i korallsand. Rajgräs tistlor o tryckimpat virke ä ingen höjdRe |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
 |
|
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2012/04/03 : 20:48:38
|
Jag undrar om du bor vid söderhavet? Hemma snöar det.. 
Jag gick mycket barfota förr, gör det väl även idag men mitt ena ben är 1 cm kortare än det andra så jag får problem med ryggen.. De e lite synd för de e skönt att gå barfota.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8513 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 00:17:29
|
| Sandaler hemma, Sievi med komposithätta på jobbet, Doc Martens utanför dörren, barfota i sängen och i duschen... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 23:02:47
|
Punkardrägg.. ta och städa lite så kan du också gå barfota hemma..  |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
|
Fuling

8513 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 23:33:16
|
| Pffft. Funderar snarare på att hitta nån skomodell som passar att duscha och sova i. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 23:59:51
|
Når glassplittret ända upp till sänggaveln hemma hos dig?  |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
|
Fuling

8513 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 05:47:49
|
Kanske inte just glassplitter men det finns gott om annan bråte... |
 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 08:45:16
|
I mitt gamla ungkarlshem i Bergsjön, så var skor med penetrationsskydd ett absolut krav. 400 kg spånplatta, 5 kg skruv och en massa farliga maskinverktyg låg på golvet som hungriga krokodiler och bara väntade på en oförsiktig fot.
Nu för tiden så har jag både sambo och barn, så jag måste lägga undan cirkelsågen efter användning... Sånt meningslöst slöseri med tid!
J. |
 |
|
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2012/04/07 : 23:32:06
|
| Men nu kan du ju våga gå barfota, ju... |
Waf, Waf!
|
 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/08 : 07:17:33
|
Jo, det är trevligt att våga gå barfota hemma. En klar fördel att inte behöva vara rädd för att få stickor eller skruvar i foten på väg till porslinstolen på morgonen.
Snön har tillfälligt fått mig att bära skor igen. Nog för att jag kan uthärda en del kyla för att få gå barfota, men den här snön var inte välkommen. Just snö är en distinkt skogräns för mig. |
 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/04/08 : 08:56:35
|
Ja runestone. Jag har också mina problem som kräver skor. En våldsam innebandyskada (stukning av fotleden så hela foten blev blå av invärtes blödningar och kryckor i någon månad) så är jag plattfotad där. Mitt fotvalv har kollapsat. Och jag märkte det något år senare på att jag fick först alltmer ont i knäet, och sen började jag få ont i höften också. En ortoped hittade snabbt felet och numera ska jag antingen ha inlägg i skorna eller specialskor med väldigt högt fotvalvsstöd.
Så tyvärr. Går jag barfota mer än lite hemmavid slutar snart hela benet fungera. |
 |
|
| |
Topic  |
|