HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY RCA kontakt/kablar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2012/04/03 :  19:46:14  Show Profile Send h00hbt a Private Message  Reply
Hej alla

Jag funderar på att tillverka mina egna RCA kontakt/kablar och undrar om någon vet vilken den bästa 75 #937; coaxial kabeln som finns att köpa på löpmeter och vart man kan köpa den. Den bör ligga på 6mm dia då detta är ingångshålet på RCA kontakterna jag har. Nu tänkte jag inte spendera några hutlösa pengar på ett känt HiFi varumärke, utan schysst, hygglig, bra kabel, helt enkelt.

Tacksam för förslag.

Glad påsk på er!!


If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/04/04 :  08:22:15  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Är det för analog eller digital signal (S/PDIF)?

Jag antar att det är digital signal eftersom du ska ha 75#937; kabel.
I så fall är det nog en vanlig RG-59 du ska ha. Den kostar inte många kronor/meter och är 6-6,2 mm utvändigt.
Elfa har några olika modeller av RG-59.

Är det till analog signal (som inte kräver 75#937; kabel) brukar kabel-DIY'arna rekomendera RG62.
Det är en 93 #937; coax med låg kapacitans, 42.5 pF/m och yttermåttet 6,15 mm
Elfa säljer RG62 (artnr. 55-908-15) för 21kr/meter plus moms.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

h00hbt
Member

111 Posts

Posted - 2012/04/04 :  16:48:32  Show Profile Send h00hbt a Private Message  Reply
Tack Tomas

Det är analog jag är ute efter, bra att du tog med det.

Glad Påsk!

/H

If you don't like what you're doing, you can always pick up your needle and move to another groove.
Timothy Leary
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/04/04 :  17:22:00  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Är en RG62-kabel styv?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2012/04/04 :  18:11:51  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Det finns en rätt bra på elfa.
Tror att det är denna.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-466-27&toc=20212
Minns inte till 100% men har för mig att det var denna jag gjorde några kablar av en gång.har för mig att den var teflonisolerad.det är hur som helst samma typ som signalcable silverresolusion.
2+ och 2-.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2012/04/04 18:13:39
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/04/04 :  19:31:49  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply



Kolla denna tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81582

"Snitslad bana" av en mästare, om man säger så!






Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2012/04/04 :  20:14:27  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
Är en RG62-kabel styv?


Nej, styv vill jag nog inte kalla den, men den är inte smidig heller.
Minsta böjradie är 2,5" (63 mm) enligt datablad.
Eftersom kabeln använder luft som dielektrikum tål den inte för snäva böjar.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/04/04 :  21:38:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack Tomas!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2012/04/05 :  14:13:22  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Pak: Vad gör man med skärmen, bara låter den vara med eller kopplar ihop den med höljet?

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2012/04/05 :  15:12:40  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Kopplas till ena kontakten.
Kollade just på mina riktiga SR.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2012/04/15 :  15:23:11  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Pak: Ok!

När man har skärmen kopplar till ena kontakten (höljet antar jag?) bör man då ha den änden i försteget då?

/Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/15 :  15:25:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
pseudobalanserat som jag förstått det ska skärmen anslutas i den ände som är mot "källan" av signalen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/04/15 :  18:17:11  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Egentligen skall den anslutas i den apparat som håller kontakten mellan chassiejord och signaljord. Om man har ett försteg och ett eller två slutsteg så är det oftast signalkällan eller försteget som gör det. Ibland är flera devisers signaljord anslutna till chassiejorden, och det är då man brukar få brum för då har man en jordslinga. Om man ansluter både returskärmen och jordskärmflätan i båda ändar så blir själva kabeln en jordslinga.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/04/16 :  07:46:37  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jorden leds ju ändå genom signaljorden så varför skulle du få en jordslinga bara av att skärmen är inkopplad i båda ändarna?
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/04/16 :  09:17:04  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Jorden leds ju ändå genom signaljorden så varför skulle du få en jordslinga bara av att skärmen är inkopplad i båda ändarna?

Jag kanske missuppfattade. Många, Supras koaxialer tex har en innre skärm för returen/signaljorden och en "skärm"-skärm:) Den yttersta, som inte är till för att leda returen/signaljorden eller vad man nu vill kalla den skall endast anslutas i en ända, den ändan där man har kontakt med "gröngul" jord, dvs nätjord. Ansluts båda så finns en slinga i kabeln.

Om man bara har en skärm på coaxen så brukar jag ansluta båda, om man inte därigenom får brumproblem därför att den därmed gör en sluten krets av nätjordarna, som beror på att båda de båda RCA-sammankopplade devisernas nätjord har förbindelse med sin egen signaljord.

Det viktiga är att man bryter den slingan någonstans, och företrädelsevis skulle jag säga att det är i slutstegen, med en ground-lift, om man t ex har flera slutsteg och ett försteg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000