HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förslag på lådkonstruktioner?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/06 :  18:50:14  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Nu är element köpta och jag står inför valet av lådkonstruktion - SL, BR, TL, MLTL eller vad blir det?




Jaha, som ni ev. läst så har mina köpehögtalare kastat in handduken, och plånboken är tom...
Vad göra?
Jo, jag har ju ett par fina ELAC Jet diskanter som jag hade tänkt att utgå ifrån.
De ska få sällskap av ett par 8" Visaton (W200NG4)
Helt enkelt därför att jag har dom liggandes och jag vet att de låter hyfsat bra.

http://www.visaton.de/en/chassis_zubehoer/archiv/463.html



Technical Data:
Rated power 75 Watt
Maximum power 115 Watt
Nominal impedance Z 4 Ohm
Frequency response fc - 4500 Hz
Mean sound pressure level 90 dB (1 W/1 m)
Excursion limit 18 mm
Resonance frequency fs 45 Hz
Magnetic induction 0,85 Tesla
Magnetic flux 530 µ Weber
Height of front pole-plate 6 mm
Voice coil diameter 3,3 cm
Height of winding 0,9 cm
Cutout diameter 18,4 cm
Net weight 1,18 kg
D.C. resistance Rdc 3,8 Ohm
Mechanical Q factor Qms 3,3
Electrical Q factor Qes 0,6
Total Q factor Qts 0,5
Equivalent volume Vas 50 l
Effective piston area Sd 213 cm2
Dynamically moved mass Mms 16 g
Force factor Bxl 5,3 T · m
Inductance of the voice coil L 0,6 mH

Vad göra med dessa?
Basreflex, sluten låda, kvartsvågspipa...?
De ska spela mellan ca. 60-2500 Hz.

Lite simmar gjorda WinISD:

Sluten låda

Basreflex


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/05/15 09:54:51

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/06 :  19:20:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag säger ju såklart MLTL eller BIB beroende på basmängd och/eller tillgång till två bra hörn.

Jag kan simma nått åt dig om du är intresserad.
BR kanske inte är mitt förstahandsval , framförallt med tanke på Q-värdet.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/06 :  19:29:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Mängden bas är ganska ointressant, behöver inte gå lägre än ca. 60-70 Hz.
Men basen får däremot gärna vara überdynamisk (fast det går väl knappast med de här elementen?)
Jag har två bra hörn, du får gärna simma något om du vill

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/06 :  19:38:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
MLTL ger (enligt mig) mer spelglädje, dynamik och musikalisk spänst än andra sämre avstämningar. En MLTL borde funka finfint även om du delar dem vid tex 70 Hz. Du skall passa dig för slutna lådor, om du inte gör dom 5 x Vas eller större. Teoretiker kanske sätter kaffet i halsen av sådana påståenden, men det gör skillnad.

Jag skall konsultera mitt orakel - Hornresp, å se vad ödet har bestämt åt dig.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/06 :  21:23:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag är verkligen inte van att simma element med så högt Q och lågt Bl. Allt blir större än störst. Bygg en sluten låda, men den behöver vara ganska stor för att inte begränsa elementet allt för mycket. Så stor som möjligt. Jag hade absolut inte gått under 50 liter och skulle egentligen som redan nämnt, vilja se 250 liter, men jag förstår om det är orimligt.

BR kommer att låta dansbandsreverb, å det är inte så skoj. MLTL hamnar på straxt över 100 liter nånstans, och TL hamnar en bra bit norr om det.

Det är nog inte mycket jag kan göra med detta element. BIBar blir ENORMA, inte nått jag kan rekomendera, även om det kanske tillockmed skulle låta riktigt bra, och ta bort behov av subbar.

Hade det inte varit den ekonomiska situationen, skulle jag rekomendera att köpa två st Beyma 12P80Nd!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/06 :  21:35:52  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för att du försökt Johannes, det uppskattas verkligen.

Det blir nog slutna lådor, ca. 70-90 liter - enkelt o halvbra.
quote:
Hade det inte varit den ekonomiska situationen, skulle jag rekomendera att köpa två st Beyma 12P80Nd!

Visatonbasarna är ju bara tänkt som en "sålänge-lösning" medan jag försökar spara ihop lite kapital, jag tittar redan efter lämpliga element, bla. Beyma 10MW/Nd



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7512 Posts

Posted - 2012/04/06 :  21:56:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Stora slutna lådor ihop med element som har ganska högt Qts är faktiskt inte helt fel. Man får kanske inga imponerande prestanda på pappret men erfarenhetsmässigt vet jag att det kan bli "musikaliskt" och lättlyssnat.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/06 :  22:14:28  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Förslag på element som ska spela tillsammans med JET-diskanterna mottages tacksamt.

Prisklass ca. 2000kr/kanal
Effekttålighet ca. 200W
Känslighet ca. 92dB
Storlek 10" (el. 2 x 8")
Arbetsområde ca. 65-2500 Hz



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/04/09 22:28:51
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/06 :  23:07:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Lite simmar gjorda WinISD:

Vilken QTc landade de där lådorna på?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/06 :  23:29:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Vilken QTc landade de där lådorna på?
75lit ger Qtc på 0,65

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  07:53:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Förslag på element som ska spela tillsammans med JET-diskanterna


Svårt att få till en bra 10tummare som bara har 90 dB/w/m.

Annars så funkar Beyma 10P40, Beyma 10MW/Nd, 18Sound 10NMB420 mfl...
Det finns många fler.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/07 :  08:03:14  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Men har verkligen Elacs AMT diskant så låg känslighet som 90dB?

Det låter väldigt lite men det är svårt att hitta specar på elementet.
Sitter det ingen dämpning i filtret, i så fall kan man räkna ut de verkliga känsligheten och hitta lämplig kamrat bland de som Johannes föreslår eller kanske Faital 8PR200 eller 10PR310.

Faitalerna går med god marginal in i budget och låter riktigt bra ganska högt upp så Du kan dela runt 3KHz så diskanterna fortsätter att överleva de nödvändiga ljudtrycken.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/07 :  08:17:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack Ingvar o Johannes för eran input.
quote:
Men har verkligen Elacs AMT diskant så låg känslighet som 90dB?
Bra fråga. Jag hittar inga uppgifter på diskanterna, men hela högtalarna har 89dB som angiven verkningsgrad.
quote:
Sitter det ingen dämpning i filtret, i så fall kan man räkna ut de verkliga känsligheten och hitta lämplig kamrat bland de som Johannes föreslår eller kanske Faital 8PR200 eller 10PR310.
Faitalerna går med god marginal in i budget och låter riktigt bra ganska högt upp så Du kan dela runt 3KHz så diskanterna fortsätter att överleva de nödvändiga ljudtrycken.
Min spontana tanke är ju att använda mig av ELACs originalfilter.
Kanske det går att dämpa basen lite med ett motstånd om det behövs?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/04/07 08:17:53
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/07 :  08:24:39  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Filtret är nog svårt att återanvända, med lite tur så går det att använda mycket av komponenterna i annan koppling.

Att dämpa basen med motstånd i en L-pad är inte så jättekul, motstånden måste tåla vansinnigt mycket effekt och blir då ganska kostsamma.

Se om Du kan plocka ur filtret så kanske vi kan lära oss något av det.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/07 :  09:21:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har gjort några snabbsimuleringar..

Portad låda 60L Fh 44Hz, Q 0,62


Sluten låda 60L, Q 0,62



Som synes är GD relativt högt för den portade lådan och faller ganska flackt..

Det går nog att få till en hyfsad BR, men det finns risk för att den kommer låta lite trött och bumlig.. Sluten funkar..

Ska kolla vad hornresp säger...

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2012/04/07 09:24:27
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/07 :  09:23:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
quote:Vilken QTc landade de där lådorna på?
75lit ger Qtc på 0,65


Och var det sluten eller portad?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  09:25:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag hade inte dämpad en bas/midbas med motstånd, då du totalförstör det låga Qvärdet och syftet med det dyra fina magnetsystemet. Bättre att köpa nån billig Vifa från början i såfall.

Bättre att skaffa en billig förstärkare (gammal NAD eller liknande) och stoppa in Foobar2000 plus xoverplugin - och dela allt aktivt. En ganska billig lösning om man hänger lite på blocket.
Det finns så mycket fördelar med aktiv delning, att jag anser att det knappt finns fog att förlåta förekomsten av passiv delning längre.
Simma valfri bra baslåda i Hornresp och stoppa in ett halv ohm i serieresistans och 5 mH i extra induktans å se all attack och kontroll gå upp i ett litet gult moln och försvinna. Det är passiv delning.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/07 :  09:39:13  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply






Det verkar inte finnas så mycket annat vettigt än sluten låda för detta element..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/07 :  09:52:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack Rune för att du tog dig tid att simma.
quote:
quote: quote:Vilken QTc landade de där lådorna på?
75lit ger Qtc på 0,65

Och var det sluten eller portad?
Sluten.
quote:
Jag hade inte dämpad en bas/midbas med motstånd, då du totalförstör det låga Qvärdet och syftet med det dyra fina magnetsystemet. Bättre att köpa nån billig Vifa från början i såfall.

Bättre att skaffa en billig förstärkare (gammal NAD eller liknande) och stoppa in Foobar2000 plus xoverplugin - och dela allt aktivt. En ganska billig lösning om man hänger lite på blocket.

Ingen dator i min anläggning tack, som signalkälla på sin höjd.
Men aktiv deling har jag funderat på, eller kanske bara Bi-amping?


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/07 :  10:39:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
som signalkälla på sin höjd


Det är det jag menar. Signalkälla och delningsfilter. Om du promt vill bygga med element där basen är 6 dB mer effektiv än diskant, så tränger du in dig i ett hörn. Aktiv delning är en ganska billig "livlina".

Jag såg att du RuneStone kom fram till samma slutsats som jag. Detta element är så magnetsvagt att alla former av resonanta avstämningar kommer bli dansbandsreverb och göra Lasse-Stefanz av Rammstein.

Bl skall gärna vara över 20 och Q neråt 0,15, då myser Circlo.

J.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/07 :  14:46:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Ska jag dela aktivt så blir det med någon separat apparat, el. en MiniDSP.
För om jag blandar in datorn i anläggningen - Hur gör jag då med vinylen?

Men skitsamma, jag klurar på om jag inte ska försöka använda diskant o filter från ELACarna och köra Bi-ampat - sedan reglerar jag effekten på slutstegens volymkontroller för att kompensera för skillnader i känslighet mellan de olika delarna.

Det där Faital Pro 10" som Ingvar nämnde verkar trevligt, är det någon av er som har byggt med det?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/07 :  15:44:50  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Om nu de där visaton 10"-orna verkligen låter bra, i mellanbas och mellanregister så kan du väl bygga en tvåvägare med de element du har, och sen så småningom bygga ett TH som tar 40 - 100 (120) Hz, och aktivt dela tvåvägssystemet och TH.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/07 :  15:58:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Om nu de där visaton 10"-orna verkligen låter bra, i mellanbas och mellanregister så kan du väl bygga en tvåvägare med de element du har,
Det är exakt det jag siktar på att göra, men Visaton 8"-orna är inte såå bra att de duger till annat än en tillfällig lösning.
quote:
och sen så småningom bygga ett TH som tar 40 - 100 (120) Hz, och aktivt dela tvåvägssystemet och TH.
Jag har ju mina Cerwin Vega basar som tar hand om de lägre frekvenserna, låter mycket bra som de är.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/07 :  20:02:19  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ett enkelt test är att bygga en 60L låda med slitsport och provlyssna..
Nästa steg är att sätta för porten med en spånplattebit eller liknande och provlyssna igen.. då elementet verkar vilja ha runt 60 liter oavsett portad eller sluten så är det ju enkelt att testa vilket som låter bäst..


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/07 :  21:55:44  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Det där Faital Pro 10" som Ingvar nämnde verkar trevligt, är det någon av er som har byggt med det?

Jodå det finns forumvänner som byggt med detta element,10PR300, neodymvarianten, ferritversionen 10PR310, kom för några veckor sedan, den är ännu bättre än föregångaren, men det kan jag inte berätta här, då blir forumvännerna jättearga.

Om Du har Cerwin basar, strunta i 10", bygg ett par QW-4 med 8PR200 och stoppa i dina Elac diskanter, dessa är också byggda av forumvänner, både här och i våra grannländer, ingen har varit missnöjd.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/04/08 :  11:51:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Mycket intressanta förslag Ingvar, både QW-4 och 10PR310.

Jag funderar på att spara ihop till DBX 234 och ett par slutsteg till (eller om mina Gainclones duger så kör jag med dom) och köra ett aktivt delat o Tri-ampat system.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000