HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byggt - vattenkylning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/05/09 :  09:46:55  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Intressant Bernt, hur stort klass-A steg tänkte du knåpa ihop? Att låna in från datorvärlden kan väl inte vara helt fel, då vet man att det funkar. Har dock ingen aning om hur stora effekter som kyls bort där. Och säkerligen tar man bra betalt också.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/05/09 :  10:24:54  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
http://www.aquatuning.se/index.php finns det lite grejjer. GPU Mosfet kylare till exempel. För fetarna på graffekortet. Även RAM-minneskylare kan vara värt att titta på för att klämma in trissor i.

Härliga tyska beskrivningar oxå

Staffan
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/05/09 :  15:56:58  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag har en känsla av att det är rätt höga temperaturer på vattnet som är i en sån där tank och låter man flödet vara för lågt så kommer komponenterna vara för varma pga termiska resistansen i kylblocket. Högre flöde innebär att vattnet inte värms upp lika mycket. Så om du tänkte använda vatten från tanken och mata med så går det nog men du kommer behöva väldigt bra flöde för att komponenterna inte ska bli för varma.
I datorvärlden har man rätt låga temperaturer på vattnet(strax över rumstemperatur helst). Då vill man ha så låg temp som möjligt och då har man högt flöde på vattnet. Trots att komponenterna ligger på runt 100-150w så skiljer sig inte vattentempen på mer än kanske en tiondels grad mellan in och ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/05/09 :  23:15:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
MarcusL skickade ett par bilder till mig:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/05/10 :  08:58:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
J*vlars! Ser seriöst ut det där!
Måste erkänna att tanken på elektronik och vatten gör mig lite skrajsen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/05/10 :  09:14:52  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Måste erkänna att tanken på elektronik och vatten gör mig lite skrajsen.
Kopparrören håller nog tätt om de är riktigt lödda men kondens kan bli ett problem. En lösning på det är att smeta in allting i fuktspärr.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/05/10 :  09:26:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
MarcusLs bilder visar ungefär vad jag föreställt mig men jag vill inte ha ett "U" på röret, det ska gå rakt igenom,
monteras stående och vattnet stiger själv av värmen. Vattnet direkt från tanken, så enkelt som möjligt och ingen
slinga inuti tanken för detta alltså. Pump vill jag inte ha för jag vill behålla skiktningen i tanken, kallt i botten
och varmt uppe i tanken för att solvärmen ska bli så effektiv som möjligt. Ledningen förbi kylelementet till
förstärkaren blir knappt en meters höjd så jag räknar med att självcirkulation blir tillräckligt, bara ledningarna
är grova nog. Kanske man kan hårdlöda en lagom tjock kopparplåt direkt på kopparrör, en plåt mellan två parallella
rör eller en plåt på var sin sida om ett rör.

Hela kylpaketet ska naturligtvis isoleras! Värmen ska in i tanken, inte ut i källaren.

Hur stort klass A steg? Ingen aning, men här kan man ju prova olika konstruktioner utan att skämmas så mycket
över att slösa bort värmen eller vara tvungen att sitta i shorts mitt i vintern.

Inget av detta är påbörjat, varken ledningsdragning, tank, solvärme eller något annat. Bara planer.
I källaren står en rengjord oljetank på 3 kubik, det är allt. Men jag har läst på om hur man ska konvertera en
sådan tank till ackumulatortank på bästa sätt. Inte trycksatt utan med slingor för solfångare och varmvatten
endast. När man ändå är igång blir ju detta med förstärkarkylning hur roligt som helst! Enkelt också tror jag.



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/05/10 09:28:29
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/05/10 :  15:32:14  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Låter som ett kul projekt med "stor" potential...
Skulle gärna gjort nå't liknande om jag bara kunde bygga elektronik.
Kommer oxå ha en ack-tank. Men värmen från elektroniken jag har i källaren nu värmer gott...
Dock vore det trevligt med klass a steg i storformat.
Hur lång är livslängden på transistorer i en sån här grej tro?

Om du tänkt ha kylblocket i höjd med din ack-tank, hade du tänkt att mata det med vatten från botten av tanken då så att det har så låg temp som möjligt?


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/05/10 :  19:10:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Just kondens är det som avskräckt mig från att använda det för datorn, samt att det ska vara sisådär med hållbarheten på många av de rimligt prissatta vattenkylsystemen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2012/05/10 :  19:15:28  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Snacka med Ola Abrahamsson, han har väl nåt stort monster till stärkare single end klass A som är vattenkyld
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/05/10 :  19:59:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Om du tänkt ha kylblocket i höjd med din ack-tank, hade du tänkt att mata det med vatten från botten av tanken då så att det har så låg temp som möjligt?

Ja precis, tilloppet blir i botten. Innan det blir dags så får jag prova lite med effektmotstånd för att se hur det funkar med självcirkulation.

Mayday, kondens kommer aldrig att bli problem här för att dels kommer tanken vara varmare än källaren, dels ska det hela vara isolerat.

Plind, jag ska prata med Ola vid tillfälle.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8253 Posts

Posted - 2012/05/10 :  20:22:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Mayday, kondens kommer aldrig att bli problem här för att dels kommer tanken vara varmare än källaren, dels ska det hela vara isolerat.

Precis jag minns att i data sammanhang så var det endast risk om man använde peltier element och kom ner i minusgrader,då fick man isolera runt CPU/sockel för att slippa det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/05/10 :  20:36:30  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Kondens kommer när man har stora tempskillnader nära varandra. Hög värme jämte en avkyld metalldel får luftens vatten att droppa av då varm luft härbergerar mer agua.Har man stora element som sprider jämnt så blir det inga problem. Har man det så isolerar man.

Har du tänkt dej klass A som konstant står på Bernt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/05/10 :  21:49:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nej, jag tänker mig en on/off-knapp i lyssningsrummet plus in och utgångar på lämpligt ställe.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/05/11 :  08:05:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
här visar dom hur det går till http://www.youtube.com/watch?v=EBtTMf5KIco

Annars borde det gå att använda kylaren från en bärbar dator, det är ett slutet vattenkylt system med självcirkulation. Där är rören fyllda med material och man använder sig av kapiläreffekten för att få cirkulation..

Kolla här:
http://science.discovery.com/videos/deconstructed-laptop-cooling-system.html

Mycket intressant..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/05/11 :  09:25:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja det var ju intressant. Det kan man använda ifall man behöver kyla någon dator i framtiden.

Åter till trådämnet. Ifall man har säg 30 grader i botten på ackumulatortanken och 90 i toppen, måste man då producera 90+ i kylelementet till förstärkaren för att få självcirkulation? Och ifall man nu hamnar i läget att det börjar koka så smått då borde ju gasbubblorna öka flödet eftersom de river med sig vatten uppåt (Som kaffebryggaren. Undrar var min lärobok i apparatteknik tagit vägen?) Dessutom maxas värmeöverföringen när man får övergång från vätska till gasfas, så tempen kommer inte att gå över 100 på vattensidan av kylelementet. Frågan är då vad tempen skulle bli i trissorna vid 100 på vattnet och vad de tål? Bygger man Son of Zen så skulle effektmotstånden hamna i toppen av kylaren och trissorna längst ner tänker jag.

Nästan så jag blir sugen på att bygga en testtunna för att experimentera lite med självcirkulation.

Att det funkar med självcirkulation har jag inga tvivel om, på Shell hade vi t.ex ett par ångpannor av eckrohr-typ http://www.eckrohrkessel.com/eng/boi_water.htm
men då snackar vi höga tryck och temperaturer på över 400 grader.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/05/11 :  22:16:23  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Runestone: Det du syftar på är nog vad de kallar för heatpipes. Det är inte samma sak som vattenkylning.
Där använder man ett ämne som förångar och sen förflyttas som vätska tillbaka till värmesidan mha en veke.
Det är en helt annan princip och är inte i närheten av lika effektiv som en vattenkylning.

Bernt: Jag är ingen expert på självcirkulation men det känns spontant som att det kan bli problem med kylningen av trissorna. Har du hundra grader på vattnet har du säkert 130+ på trissorna. Det behöver vara metallkapslar om du vill att det ska överleva
Jag har aldrig sett någon som har lyckats med ett självcirkulerande system till en dator och där kan du ändå ha uppemot 90 grader utan problem på processorn. Grafikkort och dylikt kan ha ännu högre.
Även en pump med väldigt lite flöde kommer göra underverk för temperaturen på trissorna.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/05/12 :  08:14:42  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Det du syftar på är nog vad de kallar för heatpipes.


Det är det jag tänker på ja.. bland annat..

quote:
Jag har aldrig sett någon som har lyckats med ett självcirkulerande system till en dator och där kan du ändå ha uppemot 90 grader utan problem på processorn. Grafikkort och dylikt kan ha ännu högre.


Du kan få hela värmesystemet i ett hus att självcirkulera. Gamla vedspisar med vattentank kopplade många in till vanliga värmesystemet och där fick man självcirkulation, dock blir systemet väldigt trögt och man har väldigt dålig kontroll på det..

Jag hade nog inte vågat prova självcirkulation till trissor.. Reagerar systemet lite för långsamt så blir det fort grillfest..

för att få effektiv värmeväxling ska det inte skilja så många grader mellan inkommande och utgående..
En modern värmepump arbetar optimalt med en temperaturskillnad på ca 4 grader på kalla sidan och ca 7 grader på varma. t.ex. 0 grader på kylmediet som går ut i backen och 4 grader när det kommer tillbaka och 29 grader på vattnet till elementen och 22 grader från elementen.

Vid för små eller för stora skillnader i temperatur arbetar inte systemet optimalt och då får man ändra flödet..


Jag hade satsat på en steglöst variabel pump med microprocessorstyrning och flertalet tempgivare..

vill man göra det enklare så använder man sig av vanliga on/off-termostater men då får man ryckigare gång.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/05/12 :  10:06:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Enkelheten är en central bit och därför måste det bli självcirkulerande. Jag har
svårt att se problemen här med tröghet i en halvmeter entumsrör, vidöppet i båda ändar
direkt på tanken så det blir till att testa längre fram. Ska då testa med bara Arcol
effektmotstånd med skruvinfästning. Vridtrafo blir fint för att styra effekten.
Nån som vet var man kan köpa relativt grov kopparplåt? 5-6 mm eller nåt.
Till Son of Zen behövs plats för 6 effektmotstånd och 2 FETar per kanal så det
behövs inga jättestora bitar. Tänker mig två remsor grov kopparplåt på ömse
sidor röret, hårdlödat.
Trissor längst ner vid kalla inloppet, snorvarma effektmotstånd överst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/05/12 10:13:04
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2012/05/12 :  10:30:07  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Varför inte göra en beräkning på skillnaden mellan vattenkylning och luftkylning?

Jämförelse:

Vattenkylning 200mm elfa nr: 75-631-09 =
0.03K/W vid ett flöde på 11 liter / min
0.085K/W vid ett flöde på 1 liter / min

Luftkylning 200mm elfa nr: 75-604-71 = 0.5 K/W

Ta det lungt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/05/12 :  10:36:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det är extremt mycket effektivare även vid mycket låga flöden.

Pratade med en kompis igår som tyckte man ska sätta utloppet från detta en bit nedanför den varma solslingan.
Det tror jag är klokt för drifttempen sjunker drastiskt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2012/05/12 :  12:05:35  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Ett sätt att göra en tyst pump är att använda en "Magnetohydrodynamic drive " eller "MHD propulsor".
Har inte läst på riktigt vilka effekter som krävs för att få vattnet i rörelse eller om vattnet behöver innehålla något ämne som reagerar på ett magnetfällt.
Vet att japanerna forskade på supraledare och hade en båt med just "MHD propulsor". Båten hette "Yamato 1". Läs på wiki.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2012/05/12 :  12:13:32  Show Profile Send MarcusL a Private Message  Reply
Exempel på "Magnetohydrodynamic drive" på YOUTUBE

http://www.youtube.com/watch?v=sx7_ADEQSv0&feature=related

Ta det lungt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/05/12 :  13:20:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
På Shell var det jättevanligt med självcirkulation i uppkokare till destillationstorn. Enorma effekter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/05/12 :  14:09:20  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Visst funkar självcirkulation, under goda förutsättningar.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000