HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Problem: RIP med mycket distorsion
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2012/05/10 :  21:54:03  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Hej,
efter ca. 2500 rippade CD har jag stött på ett problem jag inte drabbats av tidigare. Två helt "nya" CD med Donald Fagen, The Nightfly och Morph The Cat, bjuder på mycket besvärande distorsion efter rippning. Spelar jag CD i min CD spelare (MF X-RAY) så låter dom som dom ska.

Jag provade först att rippa med XLD men processen blev hängande i evigheter. Försökte sedan med iTunes och det fungerade att rippa men resultatet blev allt annat än bra.

Försökte oxå att spela CDn i min Mac Mini mha VLC men även här blev processen hängande.

Någon som stött på något liknande och kan dela med sig av eventuella tips.

Tack på förhand .....
mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/05/10 :  22:00:28  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
copy-protection?

http://www.hifiwigwam.com/showthread.php?60629-CD-ripped-to-iTunes-has-loads-of-distortion-added-somehow-any-idea-why

Edited by - ninja on 2012/05/10 22:01:52
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2012/05/10 :  22:49:18  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Hej Ninja,
tack för tippset, ska prova att rippa mha en annan Mac eller PC för att se om problemet kvarstår. Tror inte riktigt på att det skulle bero på copy-protection men vi får se.

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2012/05/11 :  12:28:00  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Problemet löst. Rippning via en annan Mac löste problemet. Även om jag inte till 100% kan säga varför tror jag såsom det oxå antyds i länken från Ninja att det är dåliga pressningar som orsakat problemen.

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000