HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Erfarenheter om Billebro?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/05/13 :  20:28:25  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag har suttit och läst lite överallt om just detta företag och jag blir inte riktigt klok på varför alla mer eller mindre ratar dom. Jag har själv ingen som helst erfarenhet av deras prylar som då går under deras eget namn. Man har sneglat en hel del på deras högtalarelement och vissa av dom verkar inte vara så himla dåliga som alla säger och då har jag bara tittat på deras specar och värden. Är det så att där är mycket fel på deras produkter eller värdena stämmer inte alls mot vad som är skrivet. Eller är det bara rykten som har spridit sig från en person och sen så tror alla automatiskt att det är fel på allt? Jag hade verkligen uppskattat om man hade kunnat få lite feedback från er som har erfarenhet om dom.
Visst att det inte går att jämföra deras 15 tummare som kostar 600 kr mot t,ex Beyma, Rcf eller JBL men kanske mer likvärdiga Acusto pro, P.audio, eller Alpha, Beta serierna från Eminence.
Tacksam för svar.
mvh: kristofer

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2012/05/13 20:28:49

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/05/13 :  23:16:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Dom är skojare som svärtar ner branschen.
Dom köper billiga element i stora partier av tvivelaktig kvalité och basunerar ut att det skulle vara proffselement..

T/S-parametrarna stämmer dåligt, elementen har dålig kvalité, kundservicen är usel och kunskapen på företaget är ett skämt..

Har själv handlat därifrån och hade väldigt problem med att få byta ett element där magneten släppt innan jag ens kopplat i det.

Några av deras element är säkert prisvärda men det gäller ju att lyckas hitta dessa samt ha tillgång till mätutrustning för att få korrekta T/S.

Det finns flera trådar om Billebro här på forumet
här är några:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85508
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77808&whichpage=2

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/05/14 :  07:31:04  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du är ute efter billiga noname element kan du kolla på Hifikits Response serie. Hos hifikit kan man helt säkert byta trasiga grejjer i alla fall.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2012/05/14 :  07:53:17  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Riktigt billiga element finns här också, http://www.fynda.se/ har ingen erfarenhet av dem, men som alltid så kan man ju förvänta sig att få det man betalar för ;)

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2012/05/14 07:53:44
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/05/14 :  08:22:30  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Eller är det bara rykten som har spridit sig från en person och sen så tror alla automatiskt att det är fel på allt?


Skulle det stämma så skulle den personen vara helt fantastisk på
att smutskasta. Han skulle vara ensam i sitt slag och troligen
vara anställd av en amerikansk presidantkandidat för att smutskasta
sönder och samma allt annat motstånd

Skämt åsido men jag tror poängen går fram.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/05/14 :  08:29:40  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Så det så pass illa med dom. Då lyssnar jag på er och ska undvika dom. Helt otroligt att ett sådant företag har överlevt så pass länge som dom har gjort. Jag hittade exakt samma högtalarelement nu när jag var ute och surfade fast under ett annat namn. http://www.astonepro.com/
Hifikits response serie har jag inte varit i kontakt med och dom är verkligen billiga och verkar hålla hyfsad kvalitet. Fyndas hemsida har jag handlat en hel del gånger förut och varit supernöjd både med priserna och servicen man har fått därifrån. men det är främst billiga PA- element som jag är ute efter nu. Tänkte bygga mig själv en liten billig PA anläggning som inte ska bli allt för dyr.

Musik är livet
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/14 :  09:05:21  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Är det Pro-element som WZ är ute efter så kanske Fane kan vara intressant?

Jag ska snart beställa ett par Fane Souvereign 10-300, de kostar 530 kr/st på Thomann.
Om de är bra vet jag inte ännu, men det ska bli intressant att ta reda på

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/14 :  09:37:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Spännande opethic, intressant om du meddelar hur Fane färgar ljudet. Dubbla tior kan annars vara väldigt trevligt med rejäl midbas punch och härligt pisksnärt rakt in i hörselgången!
Ja, det ska bli spännande, midbas-punch är liksom definitionen av vad jag är ute efter (och ett bra mellanregister upp till 2500 Hz)
Till att börja med blir det ett element per kanal, låter det bra så kanske jag köper fler.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/05/14 :  09:42:58  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Fane ska jag definitivt kolla upp. Ser nu att dom är rätt så billiga med fin kvalitet. Tack för tipset Opethic.

Musik är livet
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/05/14 :  19:51:56  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag har själv tänkt köpa element av Billebro för testning. Men eftersom jag också läst mycket negativt om den här firman, blir man ju en aning tveksam. Men man kan väl ge dem en chans åtminstone.

För ett par år sedan testade jag en del av Respons elementen till ett mycket billigt tänkt budget system. Det jag kom fram till då var att deras mindre element faktiskt fungerar bra, med bla mycket fin impedansgång. Jag minns att jag främst fastnade för deras lilla 4 tummare (TW 4002), och diskanten (TD 163) en kopia av Philips ADO 163.

Provlådorna för det övre registret lät faktiskt helt ok. Projektet avstannade doch tyvärr därför att det element som var tänkt till basen inte funkade lika väl. Det var en 6,5 tummare med beteckningen (TW 6502). Det här elementet fick jag aldrig någon riktig ordning på. Elementet lät bumligt hur man än vände o vred på allt.

Projektet har legat vilande sedan dess, eftersom jag inte hittat något lika billigt allernativ. Det är här Billebro kommer in i bilden för min del. Vi får se hur det lyckas.

Edited by - Eriksson on 2012/05/14 19:53:48
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/05/14 :  20:46:55  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Den som har vägarna förbi Stockholm någon gång kan ju svänga in på Billebro och ta en titt i butiken. Man skapar sig ganska fort en uppfattning om vad det är för typ av företag.

Det jag tycker är mest förkastligt är inte kvalitén på grejerna utan det är marknadsföringen som egentligen borde vara anmäld till konsumentverket som falsk och vilseledande.

När man marknadsför en bas som jättebra och hänvisar till att den tillverkas i samma fabrik som som Cerwin Vega så är man ute på hal is..
När man dessutom skriver rekommendationer från en fiktiv bilstereoljudsvinnare som ingen i branschen hört talas om då är det riktigt illa..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/05/15 :  23:33:15  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Kan bara instämma vad andra har skrivit, vi brukar ju faktiskt inte skriva ner företag eller skälla ut personer här på detta forumet utan försöker hålla god ton, men i detta fall är det ingen smutskastning... tyvärr är läget så illa.

HiFi Kit är och har alltid haft en mkt bra service.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2012/05/16 :  20:21:52  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag ser det här som en konsumentupplysningstråd.

Kom med relevanta inlägg, vilket det har gjorts hitentills. (hur det nu stavas).

Svartmålningar av företag i branschen godtas inte.

Men som sagt, ni sköter er bra.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000