HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nya experiment
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/06/18 :  19:38:01  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag har ju börjat intressera mig mer o mer för diffuserande högtalarsystem. Därför följer här en del prov med detta system som grund. Där den ena diskanten antingen är monterad uppåt eller bakåt.
Elementen för huvudsystemet är Scan-speak. Scan-speak elementen är unika för sin upplösning samt för sina fina transienta egenskaper, samt även tyvärr för sitt höga pris.

Men det är faktiskt svårt att finna element med samma varma musikaliska värme som dessa har.

En högvärdig elementuppsättning kräver ju också en högvärdig, störningsfri filtrering. När det gäller ljud i den övre klassen kan man leta efter mjukhet, fyllighet, värme, tredimensionellitet, etc.

Och då bör man ju helst hitta en filterlösning som inte förstör de fina elementens egenskaper.

Ett parallellfilter är klassiskt enkelt, men förstör lätt den rumsliga tredimensionella informationen. Ljudet blir oftast stelare och plattare med ett parallellfilter, men också mer distinkt.

Ett stiligare sätt är att använda ett seriefilter. Ett enkelt seriefilter skär av flankerna med endast 6 db/oktav. Detta kan innebära att man kan få akustiska fasförskjutningar mellan elementen. Som då kan visa sig som hack i frekvenskurvan, dvs ojämn frekvensgång. Men genom att göra ett seriefilter som en hybrid mellan ett seriefilter och parallellvarianterna kan man uppnå ett slags mellanting som fortfarande har kvar mycket av seriefiltrets bättre musikalika och rumsliga karaktär. Impedansfrågan för ett 8 ohms; system kan lösas, även om ett seriefilter oftast får en mer varierande impedans, speciellt runt delningsfrekvensen, än vad ett parallalellfilter kan få.

De filter som pressenteras i anslutning till proven till den här högtalaren kommer därför att vara av typen serifilter.

Systemet har alldeles nyligen börjat testas. Testerna är därför föremål för ett antal olika Scan-speak element, både vad det gäller basarna och diskanterna för huvudsystemet. Vad det gäller diskanterna för diffusljudet tror jag mig ha hittat en värdig icke Scan-speak kandidat, nämligen ett Eton element med beteckningen (25 sd 1). Det här elementet har en alldeles för vass karaktär enligt mitt tycke för att kunna fungera som direktdiskant, men som diffusdiskant funkar det utmärkt.

Proven har utförts med 2 olika basar, nämligen 8542 och 8545 i en 30 liters låda, avstämd till 30 hz. Skillnaden på de bägge elementen är att 8545:an ger en mer magstark och kanske därmed också kanske en varmare bas. 8542: är slankare o mer frapperande i sitt framförande och kanske därför också kan uppfattas som renare. Det här är väll kanske en smaksak, men för egen del föredrar jag den slankare linjen. Allt ska naturligtvis finnas med, men inget skall sticka ut.

Filtermässigt blir det två olika filter till de två provade uppkopplingarna. 8542:an, det snällare elementet av de 2, behövde en jättespole på 2 mh, dock med en spänningsdelare på 10 ohm över spolen för att plana ut speglingen från lådfronten.

8545: an klarade sig med en spole på endast 1,8 mh, doch även här med spänningsdelning. Impedansens fasvinklar håller sig under 10 grader för bägge kandidaterna.

Så här utföll proven:

Ljudkurva för 8542:



Trots att lådan står i ett hörn blir inte basen mer än den skall vara. Det här beror på att elementet har ett lågt Q-värde. Man ska komma ihåg att väggar o golv i högtalarens närhet kan öka basnivån med upp till 10 db. Som vi sedan skall se blir det här en helt annan sak med broder 8545.

Och så här för broder 8545:



Här står lådan i samma hörn som med 8542:an. Men den kraftiga puckeln vid 100 hz ser inte rolig ut. Det här är ett resultat av det högre Q-värde detta element har. Det här betyder att man inte kan pressa in den här högtalaren i ett hörn. För att släta ut den här puckeln får man antingen dra den en bit från hörnet eller ställa ut den längre ut mot rummet, vilket också i praktiken gör högtalaren mycket svårmöblerad. Genom att bli tvungen att flytta ut lådan drar man på sig ännu ett problem. Det uppstår nämligen kraftiga gropar pga utsläckningar mellan direktvågen och reflexvågen. Ju närmare man kan ställa högtalaren mot väggen/hörnet, utan att det uppstår baspucklar, ju mer i fas hamnar direkvågen med reflexvågen. Men för den skull inte sagt att vi ska baka in elementet i vägen. För då blir vi av med alla reflexer, och det vill vi inte heller, lite reflexer måste finnas kvar. Annars blir musiken tråkigt analytiskt uddlös.

Och så här en bit från angränsande ytor:



Så det är nog klokast att redan från början gå in för element med låga Q. Allt blir på så vis mycket lättare

Obs. att det här bara än så länge är ett prov. Utlovar inget färdigt resultat.





Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/06/18 :  23:21:33  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Återkommer med mer info vad det lider
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/06/19 :  08:01:05  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Detta blir spännande. Kommer följas!

Mvh.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/06/20 :  11:51:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul Eriksson

Har du funderat på aktiv delning? Med tex minidsp så kan du sitta
i sweetspot med en laptop och ändra delningsfrekvenser, eqa
samt ändra delay i realtid. Ett fantastiskt verktyg för den
här typen av projekt.

Behövs förvisso extra slutsteg men i experimentsyfte kan du köpa
en billig t.amp-förstärkare för en billig peng (de låter väldigt bra
med tanke på priset).

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/07/28 :  22:55:39  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jakten på den optimalaste lådvolymen fortsätter. Har sänkt från 30 till 27 liters bruttovolym. Även filtret är ändrat. Hur det kommer att bli är i skrivande stund oklart. Men det jag känner nu rent spontant är nog att basen har blivit mer distinkt i den mindre volymen. Men än så länge är bara den starkare av bröderna testad. 8542: an. Den klenare brodern ska in för ljudtest i morgon. Får se hur han tycker den mindre lådan funkar.

Edited by - Eriksson on 2012/07/28 23:05:38
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/07/28 :  23:25:49  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Sladdis: Nej jag är inte alls intresserad av allehanda elektroniska finesser för att få till det. Jag vill att mina högtalare ska vara så optimala som möjligt med passiva filter. En annan sak kan det vara med renodlade basar, där kan det vara en fördel med elektronisk delning. Men så länge det gäller 2-vägs system finns det föga anledning att gå in för elektronisk delning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000