HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gammal stärkare i behov av äldreomsorg.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2010/08/22 :  13:56:14  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Äldreomsorg på SA-706


HJÄLP! Var får jag tag i belysning till VU-mätarna igen? mina är helt döda :'(


Har min gamla Pioneer förstärkare där hemma. Faktiskt en Pioneer SA-706. funkar helt okej för sin ålder men varför inte modda om man kan?
Så första modden var att bytta terminalerna mot speakon kontakter lyckad mod med ett löd fel hehe.
Men sen fastnade den på hyllan igen. tog fram den i fredags kväll efter praktiken och tänkte nä nu j****r ska den funka fint. så Första saken denna gången är at byta ut kablaget till speakon terminalerna.

Låter bilderna visa


Kunde kopplat det lite snyggare kanske :P

Gratis ESD handskar på jobb och den är ju rätt skitig så varför inte tänkte jag.

Fronten åkte av.

poten spm ska få lite nya kablar till sig.

De nya kablarna. Trippel skärmade för bästa resultat enligt mig då dem ligger precis brevid trafon och strömkontakten. så tog det säkra före det osäkra.

Och jag som tyckte det var gott om plats . ja eller hur lagom pilligt att löda fast kablarna där nere :P

Moraliskt stöd :P

Måste flytta ena kondingen för att få plats med ny kabel dragning och få in poten igen :P



Så på plats igen :D



Nästa sak var att fronten såg gamal och sliten ut
så fixar det också.


Efter massa Buffande,autosolande och waxande blev resultaten över förväntan.


Saker som fortfarande ska göras är.
*Nya rca kontakter ska monteras.
*Nya kondingar ska på plats.
*Nya dioder i fronten ( Fixat nu )
*Kanske wimafiering.
*Byta ut resten av kablaget i den.
*Byta alla små kondingar i den mot nya.
*fixa så att VU-mätarna blir belysta igen.



Någon som har kondingar de vill göra av med? Just nu sitter den Elna 12000 uf och 63v kondingar men behöver itne den kraften då denna förstärkare bara driver mindre högtalare har ett DIY kondings pak med kondingarna är inte av bästa kvalitet.

PMA om ni har Vill fortsätta med min äldre omsorg.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2010/08/22 13:59:41

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/08/22 :  20:14:21  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Ser mycket trevligt ut det du gjort hittills.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2012/07/26 :  21:08:29  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Stackaren e död :( Bytade kondingarna i den som planerat o nu bränner den bara dem.inklusive när ja bytade tbx till orginalet. nån idé va somkan gått snett?

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/27 :  08:43:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vilka kondingar bytte du? Bytte du dem i nätdelen eller några till VU-mätarna?
Vad gäller belysning av slika mätare har jag någonstans en länk till en himla bra beskrivning hur man fixar ny belysning. Dock tar det mig ett tag att hitta tillbaka dit.
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/07/27 :  12:25:41  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Kolla om dessa lampor kan vara något?
Har för mig jag använde någon av dessa lampor till ett liknande ditt renoveringsobjekt

http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/speciallampor
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2012/07/27 :  17:20:49  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Bytade dem stora. hjärn släpp och glömt vad de heter dem går till :P bytade till ett par färska. ett litet hemma byggt paket mengick åt skogen :( Det lilla packet man ser på en av bilderna i början :)

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2012/07/27 17:22:36
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/27 :  18:44:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du menar att du bytte kondingarna i nätdelen? Bytte du dem mot liknande med samma kapacitans och spänningstålighet?
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2012/07/27 :  23:27:38  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
ja dem. bytte mot kondingar med mindre kapacitans och mindre spänning. ville ha rappare bas för lyssnar mest på psychadelic o ville basen skulle va med bättre plus dem började ju bli gamla ( 20år + )

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2012/07/27 :  23:36:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Vid byte av kondingar gäller det att vända polerna rätt, inte ha lägre volt på de nya jämfört med de gamla och samma µF eller något mer (iaf i din applikation).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/28 :  10:06:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
OJJJ!!!! Det fungerar inte alls!
Du måste byta mot kondingar med samma spänning eller högre och samma kapacitans eller högre.
Begreppet "rappare bas" har diskuterats på olika håll, och vad det betyder är det just ingen som kan säga mer än att begreppet inte är överdrivet "vetenskapligt".
Ska du ha en bra bas, rapp eller ej, måste du ha ett bra nätaggregat och det får du inte om du underdimensionerar det som du gjort. Tvärtom du får troligen ett sunkigt trött ljud och en förstärkare med begränsad livslängd.

Så till skalbelysningen; en god vän och gammal kollega tog fram den här beskrivningen hur man ska göra:
Att fixa skalbelysning
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/07/28 :  10:16:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ett par regler jag fått lära mig den hårda vägen...
(En lång arbetskarriär inom process- och oljeindustri)
1. Rör inget som fungerar.
2. Än en gång: Rör inget som fungerar.

Sen kan vi lägga till att "Gammalt" innebär inte automatiskt att det är dåligt.

Trist att den gamle tystnat.
quote:
Bytade kondingarna i den som planerat o nu bränner den bara dem.inklusive när ja bytade tbx till orginalet.
Går kondingarna sönder alltså, även de gamla? I så fall tror jag att de kondingarna du satte i pajade pga lägre spänningstålighet. (lägre volttal som du skriver) När de pajade så pajade de troligen likriktardioderna också, det blir ofta så. Sen hjälper det inte att byta tillbaka till originalkondingarna. Det är min gissning. Det är nog ide att kolla dioderna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2012/07/28 :  19:00:32  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Har den som lite sido projekt nu. Vill ju självklart ha igång den igen då jag gillar ljudet i den. anledningen jag byta som jag gjorde var pga en god väntill mig (också HiFi intresserad och bygger mkt förstärkare ochliknande själv) han sa de inte skulle bli några problem. men så blev ju inte fallet.

Men just nu får den ligga och vänta pga ett högtalar bygge ska igång nu och kommer sluka mycket av min tid.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2012/07/28 :  20:39:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Dennis,
quote:
Gratis ESD handskar på jobb och den är ju rätt skitig så varför inte tänkte jag

För att få ett ESD skydd måste du (eller hansken) kopplas till jord (via ett högohmigt motstånd)
Att meka med halvledare utan riktigt ESD-skydd kan ge mycket konstiga fel. Köp ett riktigt ESD-armband på Kjell&Co för några tior
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2012/07/29 :  14:22:50  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
hade hanskarna mest för och slippa bli skitig om händerna :P 20 år gammal stärkare som spenderat 5 år på ett lager och aldrig blivit rengjord så va riktigt skitig :P

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000