HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 SCC-audio vässar modellerna och bygger Demorum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2012/07/13 :  17:39:35  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Hej på er.

Nya större lokaler innebär nya möjligheter till demorum/lyssningsrum.
Just nu byggs grunden upp till ett dedikerat lyssningsrum för modellerna S1i till tyngviktarna S4iX. Modellerna uppdateras mer eller mindre beroende på modell.

T.e.x Instegsmodellen S1i har fått en "finslipning" och kommer visas på bla. SWEETSPOT 2014.

Det kommer mer info och bilder vart efter. Hemsidan kommer även förnyas och packas med mer bilder och info.




Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.

Edited by - SCCaudio on 2014/02/22 15:16:36

patrikcaesar
Member

704 Posts

Posted - 2012/07/24 :  01:29:00  Show Profile Send patrikcaesar a Private Message  Reply

Välkommen i gänget.
Bra no nonsense Tysk elektronik till bra pengar.
Det kommer gå bra, var finns du?
Adresser, öppettider osv.


Generalimportör för HALCRO i Skandinavien
Återförsäljare av High end hifi.
Showroom i Skånes mitt.
Initiativtagare till Highendsociety.se

patrikcaesar@yahoo.com

0737 61 43 83
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2012/07/25 :  00:52:56  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Tackar
Och tack igen för en trevlig mässa.
Hunnebergsgatan 47 Linköping. Tidsbokning, men stor flexibilitet dock. Tidsbokning på 0738-789248, Christian. eller info@sccaudio.se

Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/01/03 :  16:54:12  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
God fortsättning på er !

Utvecklingen av nya S4iX är i full gång, efter mycket om och men. Modellen tillsammans med de andra i programmet kommer återigen till Sweetspot-mässan i Jönköping i April. Jag tänkte bjuda på lite bilder och info fram till färdig högtalare inför mässan. (kommer uppdateras löpande)

Arbetet med S4iX drog igång strax efter mässan förra året men har legat länge i ritnings/skiss stadiet.

Det kommer att bli en 4vägs-basreflex modell med SEAS och SCANSPEAK element, en MTM hybrid i toppen och en magnesium 10" i botten.

Mätning sker på FOI-totalförsvarets forskningsinstitut i Linköping.

Mer info kommer / Christian.

Här ett par bilder på PROV-lådan som används för mätning.(innan hål togs ut )




Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2013/01/04 :  09:17:46  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Snyggt Christian! Kul att samarbetet blev av. Keep up the good work!

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/01/10 :  23:59:56  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Tack! jo precis. Det är kul när det tar fart och kommer igång. Du var ju till och med på plats när fröet såddes.

Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/01/11 :  00:16:09  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Högtalaren är till största del uppbyggd kring ett 4,5" mellanregisterelement från Scan-Speak. Denna gång höjs känsligheten 3 db och elementet får ett större arbetsområde. Dessa levereras matchade i par från Scan-Speak.




Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/01/19 :  16:58:55  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
God eftermiddag.

Slänger upp ett par bilder till, i väntan på mätresultat ang. impedans-mätningar. Kommer visa lite mätningar framöver.




Mer kommer!

Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/01/25 :  18:26:57  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply




Föregångaren S4i Demo-kördes för lokalpress i juni 2011.



Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/02/01 :  19:42:09  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Imorgon är det mätning och optimering på schemat. Filterplaceringen är därmed optimal


Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/02/05 :  22:39:32  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
En impedansmätning. Just nu är reflexporten avstämd till 22 Hz. Med nuvarande filter-setup har vi ett minimum av 5.8ohm, Vi ska försöka hålla den där i kring. Mer labbande i morgon.

10" basen spelar ut riktigt fint i denna reflex-låda. Dock är det inget man bär omkring på i onödan


Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/02/28 :  20:25:52  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Inpassning av kabinett, baffel och paneler. Mätning pågår parallellt på provlådan med externt filter.


Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/02/28 :  21:37:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul att följa det här. Förstår att det är en kommersiell produkt men i den omfattning du vill och kan så får du gärna dela dina resonemang och beräkningar för jag (med flera) är nyfikna av oss.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/03/02 :  22:47:13  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Kul med visat intresse!

Lite av konceptet innehåller dessa punkter:

Ska vara en fullvuxen högtalare med riktigt fina ingredienser med finish av rang till ett pris som inte är likvärdigt med en ny bil i premiumklass.

När det gäller det valda baselementet, ska det få den volym som är optimal för elementet. Utan hänsyn till att kabinettet blir stort.
System med dessa högtalare får ta plats.

Det färdiga resultatet ljudmässigt, ska vara en kompromiss mellan mätresultat och "riktig" lyssning.

Varför krångla till det med en fyrvägare? - Jag har helt enkelt fina erfarenheter av 4vägs-uppsättningar, i synnerhet från föregångaren som denhär modellen är en förfinad version av.

Ska ej ha några avgrundsdjupa impedans-dalar.

När det gäller konkreta ljudegenskaper så värdesätter jag att högtalaren "försvinner" i ljudbilden och återger exempelvis bastrummor och basgångar fysiskt och artikulerat. Vidare ska röster ha stort fokus och där gillar jag konstruktioner med ett renodlat mellanregister (inte ett måste , men det har sina fördelar).
Diskanten ska vara tydlig utan att bli skarp. Jag vill inte ha en högtalare som är för "laid back". Allt detta ska återges med dynamik.

Mer info om mätningar och andra data kommer inom en överskådlig framtid.








Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/03/10 :  12:38:07  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Nu är det inte jättelångt kvar till lackeringen av kabinetten.

Det kommer fyllas på med mer bilder och info, dock kommer inte alltid bilder i kronologisk ordning.

Och det uppdateras inte i den takt och mängd jag önskar men det är lite tufft att få tiden att räcka till


Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/03/16 :  14:06:38  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Nu j....vlar börjar det ta form.





Vi har under en längre tid skissat, samlat ihop teorier, testat det med verkligheten och gjort provlådor som vi mätt på (filter lab mm).

Men nu ska jag berätta lite om det viktigaste av allt: Det riktiga lyssningsintrycket.

Jag/vi kör en riktig repa med högtalarna idag och imorgon.

Jag började lite vackert i morse vid 08:45 med en slät kopp och pink floyds tyngre alster, körde även lite akustiskt.

Som vanligt har alla sina egna ljudideal och vanor. Personligen har jag lyssnat på allt från 2st 5" element i en flyttlåda till system i miljonklassen, typ MARTEN COLTRANE SUPREME och TIDAL:s tygre system och diverse DIY projekt mer eller mindre lyckade.

MEN.Nu ska vi prata om dessa fullvuxna golvare kallade S4iX.

Lyssningsrummet denna gång är på minimala 22kvadrat och ingen jätte tung akustikreglering alltså som det ser ut hos de allra flesta.
Och det första som slår mig är hur fysiskt anslaget hos baskaggen är redan på väldigt låg volym (visserligen riktiga bjässar i ett ganska lite rum,men inte ansträng eller förvrängt). Sen lyssnade jag vidare och då känner jag igen mycket av ljudet från föregångare, skillnaden här är att MTM topparna är MYCKET luftigare och öppna tack vare ett mellanregister från SCAN-SPEAK som är strået "vassare" än förra SEAS diton tillsammans med en höjning av känsligheten på 2dB gör att "släpper" lite mer och lite förfiningar i filtret bidrar till detta.

Just nu står systemet uppställt på ett sätt som gör att du har en triangel i punkterna mellan högt. och sweetspot. Där är stereobilden riktigt bra.

Jag kör vidare med lite nyare rock av olika slag, blandat med Katie Melua och mycket annat. Återigen köttig bas utan att bli jobbig eller resonant och bibehållen luftighet i toppen, stereobilden och djupet i ljudbilden är riktigt bra. Har inte mycket negativt att säga. Eventuellt kommer avstämningsfrekvensen för basporten ändras något och kanske någon nivåreglering vid diskant/mellan göras.
Men det spelar ruskigt bra nu.

Jag öppnar faktiskt en öl vid detta tillfälle och går vidare med mer musik. Ljudet är verkligen åt rätt håll.

Här ifrån görs nog bara finjusteringar. Återkommer med mer intryck.

Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2013/03/17 :  09:26:15  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Vad använder du för elektronik under utvecklingen?

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/03/17 :  10:07:00  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Vid lyssning, har jag/vi kört med elektronik från Trigon och Primare, både slutsteg/förstärkare och spelare från dessa märken. Än sålänge.

Mer om mätning och den utrustningen kring det kommer.

Mvh.

Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2013/03/17 :  11:44:26  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Jag hoppas på att jag skall kunna ta mig till Jönköping för årets upplaga av hifi-mässan.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/03/17 :  12:44:31  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Det tycker jag du ska göra , kul om det blir så

Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/04/13 :  19:03:46  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply


Slutmätningar i ett EKOFRITT rum. Vi tillbringade några timmar med mätning från olika avstånd och vinklar.





Mätningen håller sig inom +-3,5dB och i detta läget låter högtalaren väldigt trevligt, mellanregistret är något dämpat och det låter riktigt balanserat i "verkligheten". Detta är utan rumspåverkan ner till ca: 80 Hz.

Här är övre fronten i lackeringsverkstaden.



Stativ/fötter. Här med hårda fötter, går att använda mjuka varianter och sätta dem i ett "säte" i foten om så önskas.



I veckan som kommer, monteras dem helt klara och bilder kommer på färdig produkt. Mer lyssningsintryck kommer.


Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/04/14 :  12:33:03  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Imorgon är det slutmontering (fronter, dämpmaterial och fötter)
Sen står dem "standby" i knappt 2 veckor inför SWEETSPOT-mässan 27-28 april.

Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2013/04/14 :  12:40:29  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Stilig finish på bygget! :-)
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/04/15 :  09:01:13  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Har du gjort offaxis-mätningar också? Dessa kan i så fall förklara varför du tycker att ljudet är ballanserat i rummet. Den där frekvensgången är intressant. Jag är lite insnöad på detta just nu efter Floyd E Toole, Loudspeakers and rooms. Bra bok, rekommenderas för alla som vill veta vad som hänt de senaste 30 åren av forskning på området.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2013/04/15 :  23:09:06  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Kul att du delar med dig, och lycka till med fortsättningen. När jag har möjlighet ser jag fram emot att lyssna lite!
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/04/16 :  21:43:53  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Här är en RISIG bild i väntan på riktiga produktbilder, kommer några fler halvkassa bilder till förmodligen innan dess.





Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000