HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 modifiera billiga högtalare.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/19 :  16:40:02  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Jag har endel frågor.
Jag ska börja med att säga att jag är medveten om att detta inte är bästa vägen att gå utan bygga helt nytt är att föredra.

Jag har ett par proson tower 701. Jag vill helt enkelt återanvända lådorna med nya element och filter.

Lådorna är helt ok, 15 mm mdf. Jag tänker lägga till lite stag och dämpa med bitumen. Ev ny 27mm extra bafel.

Lådorna är portade 68mm port 140mm lång.
Lådvolymen är nu på 29 l efter stagning och dämpning runt 24-25 l

Elementen som jag titta ut är förljande.

Bas/mellan: Peerless SDS-164-THP
datasheet http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1741&link=datasheets\peerless\830657.pdf

Diskant: Seas 27TFF
Datasheet http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1336&link=datasheets/seas/H831.pdf

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att simulera det lite lätt. Jag har försökt efter bästa förmåga i win isd och tycker att det blir ok. Har simulerat orginal elementet med och detta blir bättre.

Skulle ni valt andra element för dessa pengar?

Hur skulle ni byggt filtret, jag har förståt att man måste mäta sig fram. Men med tanke på vilken erfarenhet det finns här så kanske man kan få en fingervisning hur man ska bygga. Jag har tänkt liknwitz riley 12 db/oktav. Dämpa diskanten 5 db.
Eller ska jag bygga 6db/oktav på basen och 12 db/oktav till diskanten.
Behövs konjugatlänk?
Dela vi 2500hz?

Jag har räknat lite löst på slutnotan och jag hamnar på 1500kr. Känns som att det blir rätt prisvärt om det inte låter skit vill säga.

Mvh Robert

Edited by - r.friborg on 2012/07/19 18:16:17

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/19 :  17:57:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kan inte kommentera ditt projekt så mycket utom att jag föredrar oftast Seas när det gäller hifi-baselement. Tycker dom gör riktigt fina saker. Oftast är det plånboken som sätter begränsningarna men kan du pressa fram några kronor till så skulle jag rekomendera att du kollar på deras element.

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4468

Dessa känns gedigna och låter riktigt bra de gånger jag hört dem.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/19 :  20:26:09  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Allt beror ju på vad dina mål är? Vill du att det skall låta bra på ett enkelt sätt kanske skall kolla in www.troelsgravesen.dk (ligger den nere just nu?), www.zaphaudio.com, www.audioheuristics.org/projects_gallery/ER18DXT/ER18DXT.htm

Jag har ett Troels-designat delningsfilterschema för Seas CA18RNX och Seas 22TAF/G, CA18RNX går att ha i 24L. Elementen kostar där 587:- resp 357:- styck! Detta är ju dyrare (1890:- för elementen) än dina 1500:- för allt? Mer än du tänkt men då får du bra högtalarelement.

Seas ER18RNX trivs bra i 20L enligt hörsägen

Seas L18 funkar väl bra från 14-15L

Edited by - emanuelgbg on 2012/07/19 20:28:59
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/19 :  21:50:29  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Jag tackar för råden hittils, hoppas på mer.

Men när ni rekomenderar andra element så får ni gärna förklara vad som gör dom bättre. Eller varför dom jag valt är dåliga.

Tanken är ju att jag ska lära mig något också. Så varför kan man inte använda tillverkarens mätkurvor när ett delningsfilter ka konstrueras.
När jag höll på för tio år sedan så upplevde inte jag samma snack ang delningsfilter. Då var det inga problem att räkna ut filtrena lite enkelt.

Och prismässigt så är detta tänkt at vara relativt billigt samt se till så jag har hyffsatt ljud tills hfls-1órna byggs.


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/19 :  22:04:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Seas har bättre talspolar som tål högre temp och bättre kylsystem. Qms är oftast lägre och konerna är styvare men ändå med väldigt få och väl kontrollerade uppbrytningar.

Peerless har oftare, enligt mig, allt för mjuka koner med för hög inre dämpning. Lätt sätt att bygga och få snygga mätdata, men katastrof för upplösning och spelglädje.

Detta är min erfarenhet, och det finns såklart en massa undantag.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/07/19 :  23:12:44  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Peerless HDS har fått ganska bra omdömmen och används rätt flitigt i DIY, men hittade även lite med SDS oxå. Se här www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47802 där får du en geneomgång på vad som kan komma att behövas ang filter!

Att göra ett delningsfilter enligt skolbok funkar bra så länge det handlar om att låta elementen jobba med hyfsat rätt frekvenser men vill du ha det riktigt bra måste du mäta upp elementens impedans och frekvensgång i den tänkta högtalarlådan för att kunna göra ett bra filter. Sedan är det där med fas, spridning, baffelsteg osv osv..
Men.. det är ju kul att lära sig och varför inte försöka? Själv är jag lite feg då jag inte har mätutrustning eller tillräcklig erfarenhet (har bara gjort skolboksfiler ett par gånger).
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/20 :  14:46:13  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Peerless HDS har fått ganska bra omdömmen och används rätt flitigt i
quote:
DIY, men hittade även lite med SDS oxå. Se här www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47802 där får du en geneomgång på vad som kan komma att behövas ang filter!

Att göra ett delningsfilter enligt skolbok funkar bra så länge det handlar om att låta elementen jobba med hyfsat rätt frekvenser men vill du ha det riktigt bra måste du mäta upp elementens impedans och frekvensgång i den tänkta högtalarlådan för att kunna göra ett bra filter. Sedan är det där med fas, spridning, baffelsteg osv osv..
Men.. det är ju kul att lära sig och varför inte försöka? Själv är jag lite feg då jag inte har mätutrustning eller tillräcklig erfarenhet (har bara gjort skolboksfiler ett par gånger).


Detta var ju kanon, har börjat rita på ett filter nu, får se om det kan bli något.
Man vill ju lära sig något, så jag håller med dig. Bättre att försöka.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2012/07/20 :  16:04:22  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag tror absolut att du kan lita på din simulering. SDS-elementen är alldeles utmärkta, mycket klart över ordinär budgetklass.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2012/07/20 16:18:28
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/20 :  20:43:31  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Jag sitter och försöker köra det i x-over 3 pro. Jag får inte till det. Den vissar inte kurvan för högpasset.
Någon som kan hjälpa mig?
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2012/07/20 :  21:19:32  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Har jag gett mig in i leken, så får jag väl den tåla.
Vilken delningsfrekevens hade du tänkt dig och vilken lutning: 6 dB eller 12 dB ?

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/20 :  22:03:40  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Det var snällt.
12db 2500 Hz.
Sen linkwitz eller om något annat blir bättre.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2012/07/20 :  22:43:23  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Beroende på hur jag lyckats läsa specarna så:
LP 2000 LR 12 dB: 2.2 mH och 3.3 uF givet 12 ohms impedance.
HP 2000 LR 12 dB: 6.6 uf 1 mH givet 6 ohm.

Du kan möjligen behöva ta ner diskanten några decibel men det ser du
utanvidare senare.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2012/07/20 22:46:16
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/21 :  15:18:31  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
quote:
Beroende på hur jag lyckats läsa specarna så:
LP 2000 LR 12 dB: 2.2 mH och 3.3 uF givet 12 ohms impedance.
HP 2000 LR 12 dB: 6.6 uf 1 mH givet 6 ohm.

Du kan möjligen behöva ta ner diskanten några decibel men det ser du
utanvidare senare.

/Erling


Tack

Var fick du 12 ohm ifrån?
Är det från impedans kurvan vid given delnings frekvens.

Jag gjorde ett annat filter som ser ut som följer.

Butterworth 12db/oktav
LP1925 Hz HP3100 Hz
+ polaritet på diskant och bas.
[URL=http://forumbilder.se][/URL]

C1:10uF
C2:12uF
L1:0,7mH 0,331Ohm
L2:0,22mH 0,275Ohm
Req:6Ohm
Ce:10,56uF
Rp1:2,786Ohm
Rp2:1,248Ohm

Ev ett notchfilter till basen för att ta ner en peak vid 4-5kHz


Vad tror ni om detta går det att säga något.
Är jag helt ute och cyklar. Jag tycker jag fick dämpa diskanten mycket 12db.

Mvh
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/22 :  17:09:45  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Jag beställde lite prylar från europe audio.
Gamblar och så får vi se hur det blir.

Hoppas hitta någon i närområdet som kan hjälpa mig att mätta lite när jag är färdig modifierad.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2012/07/22 :  22:16:51  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Hemma igen efter helgen så kanske jag kan kommentera mitt förslag lite.

Jag valde 2000 Hz som delning efter att sett 6.5:ans frekvensgång.
Det borde passa bra också med hänsyn till toppen vid 5 kHz, som i så fall kanske inte behöver notchas. Däremot är det inte alls dumt att lägga till konjugatlänk (Zobel-filter) som du gjort och sedan i ditt fall räkna med 6 ohms impedance.

Jag tror inte att diskanten skulle ha problem med 2 kHz delning 12 dB/oktav. Om du vill räkna filtren som Butterworth eller Linkwitz-Riley spelar nog ingen avgörande roll. Diskantdämpningen borde inte bli mer än 3-4 dB.

/Erling


OB ... cd
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/23 :  18:30:16  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Ja det ska jag nämna jag byte diskant för jag hittade beprövade konstruktioner med dom elementen.
Blev vifa BC25TG-15/04 som diskant.

Ja som du ser så delar jag basen vid 1925 hz samt diskant vid 3100. Detta blev jämnast simulerad kurva.
Butterworth 12db/oktav.
Beställde grejer till ett notchfilter samt konjugatlänk. Inte så dyrt och då kan man testa skillnaderna.

Tack för hälpen so far. Jag återkommer när jag knåppat ihop det.
Sen ska jag se om jag kan mäta på resultatet.
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/28 :  19:35:09  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Jag har lött ihop ett test filter enligt simmad design. Beställde 1 10uf konding för lite därför blir det bara ett test filter.
Jag ska få hjälp av min bror att mäta upp dom och se vad som ska ändras.
Jag har en känsla att det är en bra bit kvar innan filtrena är bra.

Detta är uppvärmningen inför ett mer omfattande bygge. Frågan är färdigt koncept? Eller tar hjälp av bror min och konstruerar något kul nu när mät möjligheter finns.
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/29 :  03:01:56  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Jag har lött ihop ett test filter enligt simmad design. Beställde 1 10uf konding för lite därför blir det bara ett test filter.
Jag ska få hjälp av min bror att mäta upp dom och se vad som ska ändras.
Jag har en känsla att det är en bra bit kvar innan filtrena är bra.

Detta är uppvärmningen inför ett mer omfattande bygge. Frågan är färdigt koncept? Eller tar hjälp av bror min och konstruerar något kul nu när mät möjligheter finns.
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2012/07/29 :  12:53:04  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Ja då är steg ett klart.
Prov filtret byggt.
Det spelar bra. Kan inte vara långt ifrån ett ok filter. Det ska få spela in sig innan det mäts något.
Diskanten upplevs något skarp ibland på specielt skramlig rock.
Samt jag upplever en liten beslöjning på mansröster. Men det hoppas jag har med inspelningen att göra.

Jag har inte stagat eller dämpat lådan ännu, där joppas jag på stor förbättrings potential.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000