HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ny Router
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/07/24 :  10:18:10  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Hejsan!

Detta är ingen klockren hififundering men jag är ändå nyfiken på att höra om någon har några speciella erfarenheter kring detta.
Då hushållets router (Netgear VNR2000) ständigt behöver startas om när någon av alla våra apparater skall få sig en ny IP. Ett antal fabriksresettar har ej hjälpt. Problemet har ökat med ständigt ökat antal appareter som används i hemmet (5-10 PC som kommer och går, Iphonar, Androider, surfplatta, LAN med jämna mellanrum, Squeezeboxar, Skrivarskanner mm) och frågan aktualliserades genast när sambon skaffade sig en ny smartfon. En ny router skall alltså införskaffas och det skall så vara en riktigt stabil rackare då jag tröttnat på meck och resettar.
Finns det någon speciell feature som man inte vill missa, något som av någon annledning går att få det hela att låta bättre eller något man absolut skall undvika. I de användarressensioner jag läst verkar Linksys göra stabila grejer. Erfarenheter? Modell?
Tacksam för tipps.

Vänliga hälsningar Johan

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/07/24 :  10:32:02  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Oj. Flytta gärna denna till annat tipic ser jag nu.

/Johan
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/24 :  10:35:55  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Själv har jag en D-Link DIR-655 som gått som tåget i flera år. Mycket hög throughput även om den är omsprungen idag.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2012/07/24 :  11:33:12  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Hej

Jag kör med denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738
Det finns även efterföljare.
Enligt många så är de bland det främsta på marknaden nu.
Jag körde också med en DIR-655 tidigare men Asusen slår den på fingrarna rejält.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2012/07/24 :  11:46:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Använder en Netgear switch som är kopplad till min router (DIR825)där endast modemet går igenom,alla andra saker NAS dator 1,Dator 2 mm (finns 8 anslutningar)är kopplat till switchen.ger mycket högre trougput än 825:an och DIR655 (som jag hadde tidigare).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/07/24 :  12:47:41  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Asus verkar intressant. Dom (de allra flesta) som fått den att funka bra verkar helnöjda. Är lite skeptisk till Dir655 då flera kollegor menar att den tömmer telefonernas batterier men det kanske är ett problem men kommit till rätta med.

Mvh Johan
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/24 :  13:09:18  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Använder en Netgear switch som är kopplad till min router (DIR825)där endast modemet går igenom,alla andra saker NAS dator 1,Dator 2 mm (finns 8 anslutningar)är kopplat till switchen.ger mycket högre trougput än 825:an och DIR655 (som jag hadde tidigare).


Fattar inte hur du menar...
Med throughput menas LAN<->WAN, dvs hastigheten mellan lokala nätverk och inkommande länk. Om du har flera apparater kopplade via switch direkt till inkommande länk så betyder det att du har flera ip-adresser på inkommande länk att nyttja. Jag har Telia fiber och då får man endast en ipadress på inkomande länk vilket innebär att en router är ett måste (dvs DNS för att dela ut lokala ipadresser). En switch skyfflar bara data, ipadress måste den få via DNS, den kan inte generera egna ipadresser.

Men jag gissar att du har din router kopplad till inkommande länk (WAN) och sedan switchen på routerns LAN-sida (vilket är det normala). Hur kan det ge högre troughput?
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/24 :  13:12:52  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Är lite skeptisk till Dir655 då flera kollegor menar att den tömmer telefonernas batterier men det kanske är ett problem men kommit till rätta med.

Ingen aning faktiskt. Har heller aldrig hört talas om det. Men så använder jag å andra sidan inga trådlösa anslutningar.

Edited by - tomano58 on 2012/07/24 13:13:18
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/07/24 :  15:00:26  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Sitter och funderar på detta då min WNR3500 har tappat DNS mot nätet ett par gånger och då måste startas om.
Men börjar din WNR2000 att bli oanvändbar så är nog förlusten om man skulle få en tegelsten inte jättestor.

btw det är DHCP och inte DNS som delar ut IP.
DNS omvandlar adresser till IP.

*edit* Kolla så att din hårdvaruversion stämmer med image.
Och kolla forum om någon stött på problem.
Och känner du dig inte bekväm med att göra det så är det nog bäst att hoppa över det.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2012/07/24 15:08:42
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/24 :  15:18:04  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
btw det är DHCP och inte DNS som delar ut IP.
DNS omvandlar adresser till IP.

Helt rätt. Trasslade in mig i nomenklaturen...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2012/07/24 :  16:18:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Men jag gissar att du har din router kopplad till inkommande länk (WAN) och sedan switchen på routerns LAN-sida (vilket är det normala). Hur kan det ge högre troughput?

Ja det är så jag har det,då menar jag att genomsläppet mellan LAN enheterna blir högre.Ja switchen ger högre genomsläpp än routrarna.Ganska mycket oxå,kanske 20-30%,(har provat med nån software.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2012/07/24 16:41:23
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/24 :  16:57:15  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Har du en router med tex 4 portar (dvs inbyggd switch) och Gbitspec på LAN-sidan så bör den skyffla data mellan dina enheter lika bra som en separat Gbit-switch. Är routern däremot specad för 100 Mbit/s så är det bättre att koppla lokala nätet över en switch med bättre prestanda.

20-30% skillnad tycker jag låter väl mycket om de har samma spec.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2012/07/24 :  17:26:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja det låter mycket,men om inte routern lever upp till specen (DIR-825)(Gbit-lan)då blir det ju skillnad.Säg 15% då för att pruta lite.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/07/24 :  21:31:45  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Hur många gigabit switchar/routrar klarar av sin max via LAN? Inte många skulle jag tro.

Btw så är det nog NAT du tänker på när du skriver DNS. DHCP är enbart för att automatiskt dela ut ip-adresser.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/07/24 :  22:50:59  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Har utan resultat sökt efter lösningar på nätet som stämmer överens med problemet och hårdvaran verkar vara rätt. Min uppfattning är att den fått mer av min tid än den förtjänar och skall således ersättas med en ny som förväntas klara uppgiften tll belåtenhen. Krångelfritt är viktigare än superprestanda. Asus ligger bra till. Annars blir det nog en Linksys.
Tack för hjälpen.

Mvh Johan
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2012/07/27 :  22:06:09  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
Hej
Varför inte köra pfsense istället och ett moderkort ifrån alix.
kolla hos LCD finns en del att välja på.
router/brandväggs programvaran är gratis och funkar väldigt bra.
Lite jobb att sätta upp men du kommer att bli nöjd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000