HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förstärkare och låda för elbas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2012/07/30 :  21:36:35  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Har några basic-frågor om förstärkare och högtalarlåda för min grabb som spelar elbas.
Han har ganska nyss börjat, och har en helt OK bas, med en liten hörlursförstärkare som kopplas direkt på lineutgången när han övar hemma. Lite simpla inställningar finns på den lilla boxen. Det är ju bra, men nu skulle han gärna vilja kunna öva utan att ha på sig lurar. Alltså skulle han behöva en basstärkare och övningslåda.

Var och tittade på grejer idag, men känner mig lite lost, och tänker att det är rätt mycket pengar för grejer som han inte egentligen borde ha stående hemma i pojkrummets stillsamma miljö. De är ju gjorda för att hålla för turné och scenbruk.

Skulle man inte kunna bygga nåt, tänkte jag då. Jovisst, men vad? Jag vet ungefär hur jag ska dimensionera hifi-DIY, men vad behöver en elbas? Det finns säkert många här som vet mycket mer än jag om sånt här på hififorum, eller hur?

Så, vad vill basister ha? Sluten låda, basreflex, nån slags horn, eller vad?
Högeffektiva 15-tums element eller långslagiga 12-tummare? Har till exempel 4st ProAudio 12-tummare med högt Q tänkta för basdipol liggande, är det rena skräpet för den applikationen eller kunde det funka?

Förstärkare så. Både rör och transistorsteg verkar finnas. Spelar det nån roll i det här fallet? Det finns ju massor av transistorsteg här i världen... och vore lätt att hitta nåt begagnat att plutta in där. Har dessutom ett gammalt The End mkIII i 100w-version liggande hemma. Funkar det att använda sånt, eller måste det dimensioneras på ett annat sätt för att tåla mer, dista snyggare eller whatever...

Det enda jag blev helt säker på när jag gick omkring och kollade var att de billiga instegsmodellerna såg ut att vara rena skiten, ursäkta men jösses vad det såg dåligt ut. 2-3 lapp för de där kombomodellerna verkade väldigt bortkastat. Allt jag har hemma liggande färdigt att koppla och bygga borde vara bättre, men man vill ju inte börja såga och löda helt i blindo...

Så vad sägs? Tips på lådkonstruktioner, förstärkarlösningar, eller till och med färdiga billiga men bra toppar, lådor och/eller komboboxar tas tacksamt emot.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2012/07/31 01:20:55

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/31 :  08:54:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Har du förstärkare och några 12or hemma så är det lätt att testa. Är det för att lära sig med så funkar det mesta. Som du själv såg i affärerna så är de billiga combo-lådorna ren skit, med de funkar ändå.

Vill man sedan ut på turne eller spela så det skallrar om väggarna hemma så ställer det helt andra krav. En The End mk3 funkar jättebra till att lira bas på. Du måste ha förförstärkare bara. 4 st 12or i en stor sluten låda eller stor öppen baffel funkar jättebra. Kylningen måste reflektera spelad nivå, dvs liras det högt så måste det kunna kyla väl och klara klippnivåer kontinueligt = fläktkylning.

j.
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2012/07/31 :  11:29:58  Show Profile Send Hannes a Private Message  Reply
Eminence har en hel del element som passar till elbas. Många av de stora märkena använder deras högtalare, tex. Orange, Fender och till viss del Ampeg.

Orange kör Kappa 15 i 1x15 lådorna och Beta 10 i 4x10orna. Finns även en ny serie med isobariklådor som använder Eminence Neodymium 10or.

Bara att kika runt och hämta inspiration: http://www.orangeamps.com/bass-systems/

10 och 15" är att föredra enligt allmän opinion. Jag är benägen att hålla med. Har spelat på (eller tillsammans med basister som använder) 4x10, 8x10, 1x15, 2x15, 6x12, 2x12 av likvärdig kvalitet. Jag spelar oftast ganska snabb musik och då är 10" är en klar favorit, 4st eller fler! 15" blir lite långsammare och svampigare på hög volym. 12" har inte briljerat någonstans. Lemmy får det att funka, men hans spelstil och sound påminner nog mer om elgitarr.

En Eminece Kappa eller Delta Pro 15 i en portad låda runt 100l. kommer att låta kanon och dessutom kunna följa med in i replokalen när den dagen kommer! 58-61cm på bredden är standard, så kan han ställa på en 4x10 om/när behovet uppkommer!

*edit*

Måste tippsa om den här toppen! http://www.thomann.de/se/ashdown_mag_300h.htm Spelar vansinnigt starkt och har hängt med en polare på rep och spelningar i flera år utan några problem!

Edited by - Hannes on 2012/07/31 11:33:59
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2012/07/31 :  14:40:17  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Kanon med praktiska tips!
Då tror jag att jag börjar med en dipol med 12:orna så får den flytta ner till tv-rummet sen om den inte funkar bra för honom. 10 eller 15-tummare får vi se vilket det blir eftersom, han får berätta vartåt han lutar.
Toppen ser finfin och praktisk ut ju. Den tror jag att jag beställer.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2012/07/31 :  17:23:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag hade viss framgång med två billiga Eminence Beta 10 i en sluten låda på ca. 60 liter. På pappret inte ser det inte imponerande ut men uppbackade av något hundratal watt och en tonkontroll kunde jag göra mig hörd bland två gitarrister med fyrtolvor och en hårdslående trummis i ett väldigt högljutt metalband. Värt att notera är att elementen lever och har hälsan, lyssnade på dem senast idag monterade i Onkenlådor i min hemmaanläggning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2012/07/31 :  23:39:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Du spelade in dem effektivt alltså :)
Eminence säljer väl thomann också, hade jag för mig.
... jodå, faktiskt: http://www.thomann.de/se/eminence_beta10.htm

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2012/08/01 :  01:21:23  Show Profile Send Hannes a Private Message  Reply
Bra svenskt basforum! Mycket kunskap och en hel del prylar till salu!

http://pratabas.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000